Založba ZRC je na svoji zadnji tiskovni konferenci izdala nekaj zelo odmevnih knjig, med njimi bo prav gotovo veliko presenečenje delo Marka Motnika z naslovom Glasbena pot Sophie Linhart in s podnaslovom Po sledeh družine Antona Tomaža Linharta. Soizdajatelja sta Muzikološki inštitut in Muzej radovljiške občine. Knjiga ima kar 400 strani.
Doc. dr. Marko Motnik, foto Muzikološki inštitut ZRC SAZU
Po nenadni in daleč prezgodnji smrti Antona Tomaža Linharta (1756–1795), zgodovinarja, pesnika, nestorja slovenskega gledališča in obenem vsestransko izobraženega razsvetljenca, se je njegova vdova Jožefa znašla v kočljivem položaju. Prodala je družinsko hišo v Ljubljani in se z mladoletnima hčerkama Sophie in Amalio preselila na Dunaj.
Pričujoča monografija pronicljivo razkriva eno sled za drugo in osvetljuje življenjske poti Linhartovih potomk in potomcev. Sedem poglavij povezuje rdeča nit: glasba in njen pomen v meščanski družbi bidermajerja. Med vsemi Linhartovimi potomci posebej izstopa Sophie Linhart, ki se je kot iskana koncertna in operna pevka ter ljubljenka zasebnih glasbenih salonov gibala v visokih in uglednih družbenih krogih.
Monografija osvetljuje in vrednoti dosedanje razumevanje pomena glasbe v meščanskem okolju ter večplastno predstavlja kulturni utrip Dunaja in Ljubljane v prvih desetletjih 19. stoletja. Dotika se številnih vidikov glasbene in kulturne zgodovine, odpira vprašanja o položaju in možnostih žensk v takratnem glasbenem življenju ter nenazadnje tudi o pomenu in nujnosti biografskih študij v sodobni humanistiki.
Knjigi na pot (Katja Kreutz Praprotnik)
Uvod
I. Anton Tomaž Linhart
Anton Tomaž Linhart: biografski oris
Linhartova poroka in družina
Linhartov prijateljski krog
Gradnja hiše
Smrt Antona Tomaža Linharta
Anton Tomaž Linhart in glasba
II. Jožefa Linhart na Dunaju
Družbeni in kulturni utrip Dunaja v zgodnjem 19. stoletju
Selitev Jožefe Linhart na Dunaj in možni podporniki družine
Družina Makovic
Žiga in Jožef Zois
Janez Morak
Anton Schmith
Prva leta Linhartovih na Dunaju in dnevnik Josepha Carla Rosenbauma
Smrt Jožefe Linhart
III. Sophie Linhart: dunajsko obdobje
Izobrazba Sophie Linhart
Združenje prijateljev glasbe (Gesellschaft der Musikfreunde)
Koncerti Združenja prijateljev glasbe (Gesellschafts-Concerte)
Večerna glasbena srečanja (Abendunterhaltungen)
Zasebni glasbeni saloni na Dunaju
Salon družine Linhart
»Glasbene vaje« v salonu Ignaza Sonnleithnerja
Glasbena srečanja pri družini Hohenadl
Historični koncerti v hiši Raphaela Georga Kiesewetterja
Glasbeni salon sester Fröhlich
Concerts spirituels – Združenje glasbenih prijateljev
Drugi javni koncerti
Koncerti v poslopju spodnjeavstrijske deželne hiše (Landständischer Saal)
Koncerti v hotelu Pri rimskem cesarju (Zum römischen Kaiser)
Dobrodelni koncerti
Sophie Linhart na opernem odru
IV. Sophie Linhart: ljubljansko obdobje
Družbeni in kulturni utrip Ljubljane
Selitev Sophie Linhart v Ljubljano leta 1826
Sophie Linhart in Filharmonična družba v Ljubljani
Vzgojiteljica pri družini Jombart na gradu Klevevž
Poroka Sophie Linhart in Josepha Heuschoberja leta 1831
Slovo Sophie Linhart od koncertnega odra
Izobraževalna in vzgojna ustanova Josepha Heuschoberja za dečke
Razpustitev vzgojne ustanove in selitev zakoncev Heuschober iz Ljubljane
Izgubljene sledi
V. Sophie Linhart kot glasbenica in njen družbeni krog
Repertoar in glasbene sposobnosti Sophie Linhart
Družbeni krog Sophie Linhart
Anselm Hüttenbrenner
Franz Schubert
Družina Sonnleithner
Družina Förster
Ignaz von Mosel
Pevke in pevci
Pianistke in pianisti
Violinisti
Druge glasbenice in glasbeniki
VI. Življenjska pot Amalie Linhart
Amalia Linhart, poročena Matzal
Življenjske poti potomcev Johanna in Amalie Matzal
Johann Nepomuk Emanuel Matzal (1822–1902)
Barbara Amalia Matzal (1824–1884)
Theodor Anton Matzal (1830–1900)
VII. Sophie Linhart in pomen glasbe v predmarčni dobi
Glasbeno ljubiteljstvo
Pomen petja in pevske vzgoje
Ženske v glasbenem življenju Ljubljane
Sophie Linhart med Dunajem in Ljubljano
Zusammenfassung
Summary
Viri in literatura
Podatkovne zbirke
Arhivski viri
Glasbeni viri (tiski in rokopisi)
Tiskani viri in literatura
Priloga 1: Kronološki pregled javnih nastopov Sophie Linhart
Priloga 2: Transkripcije izvirnih dokumentov
Imensko kazalo
Zahvale
Marko Motnik je na Univerzi za glasbo in upodabljajočo umetnost na Dunaju (MDW) zaključil umetniška magisterska študija koncertne smeri orgle in inštrumentalne pedagogike s predmetom čembalo. Leta 2010 je po programu meduniverzitetnega doktorskega študija na MDW in Univerzi Dunaj promoviral s tezo o delu in recepciji del Jakoba Handla-Gallusa. Na Inštitutu za muzikologijo Univerze na Dunaju je opravljal delo univerzitetnega asistenta (2010–2014), kot znanstveni sodelavec delal pri raziskovalnem projektu o procesih glasbenega transferja na terezijanskem Dunaju (Transferprozesse in der Musikkultur Wiens, 1755–1780: Musikalienmarkt, Bearbeitungspraxis, neues Publikum) (2014–2016) na MDW ter nato opravljal bibliografsko delo v Arhivu dunajskega Glasbenega združenja (2016–2020).
V znanstvenih projektih je sodeloval s fondacijo Esterházy Privatstiftung v Eisenstadtu, Avstrijsko akademijo znanosti na Dunaju ter s Saško akademijo znanosti (Bach-Archiv) v Leipzigu. V oktobru leta 2020 se je po 25. letih življenja in dela na Dunaju vrnil v Slovenijo in se vključil v projekt Stare tradicije v novih oblačilih: Glasbene in besedilne predelave v izvajalski praksi liturgične glasbe (ARRS J6-1809) pod vodstvom Katarine Šter.
Monografije:
- Fürst Nikolaus II. Esterházy und die Musik: Drei quellenkundliche Studien (Mitteilungen aus der Sammlung Privatstiftung Esterházy, 3). Eisenstadt: Esterházy Privatstiftung, 2015.
- Jacob Handl-Gallus. Werk – Überlieferung – Rezeption. Mit thematischem Katalog (Wiener Forum für ältere Musikgeschichte, 5). Tutzing: Hans Schneider, 2012.
- Die Bach-Quellen in Wien und Alt-Österreich, Katalog in zwei Bänden, ur. Christine Blanken v sodelovanju z Markom Motnikom (Leipziger Beiträge zur Bachforschung, 10). Hildesheim: Georg Olms, 2011.
Kritične izdaje virov:
- Monumenta artis musicæ Sloveniæ, Suppl. 4: Jacobus Hándl-Gallus: Epicedion harmonicum / Undique flammatis, ur. Marc Desmet in Marko Motnik. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU, 2015.
- Monumenta artis musicæ Sloveniæ, Suppl. 3: Georgius Prenner – Pyrenaeus Carniolus: Tri intabulacije za glasbila s tipkami / Three Motet-Intabulations. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU, 2011.
- Monumenta artis musicæ Sloveniæ, zv. 55: Jacobus Hándl-Gallus: Priredbe skladb za glasbila s tipkami / Compositions in Keyboard Intabulations. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU, 2009.
5 najpomembnejših člankov ali poglavij v zadnjih 5 letih (2019–2024):
- »Spregledani skladatelj Jožef Robert Zupan (1760–1819) in njegovo glasbeno delo«. Kronika: časopis za slovensko krajevno zgodovino 72, št. 2 (2024): 285–296. http://dx.doi.org/10.56420/kronika.72.2.05.
- »Med miti, legendami in dejstvi: dunajska dvorna kapela v času Jurija Slatkonje«. V: Jurij Slatkonja (1456-1522): od Kranjske do Dunaja, ur. Lilijana Žnidaršič Golec in Metoda Kokole, Metoda, 105–122. Ljubljana: Slovenska matica : Založba ZRC, ZRC SAZU, 2023. https://doi.org/10.3986/9789610507901
- »Z opernega odra na cerkveni kor: kontrafakture v glasbenem arhivu proštijske cerkve sv. Jurija na Ptuju«. De musica disserenda 19, št. 1 (2023): 59–87. https://doi.org/10.3986/dmd19.1.03
- »Music in the Dominican Convent of Marenberg: in Search of Sources«. Bogoslovni vestnik: glasilo Teološke fakultete v Ljubljani 83, št. 2 (2023): 449–464. https://www.teof.uni-lj.si/uploads/File/BV/BV2023/02/Motnik.pdf
- »Anselm Hüttenbrenner in Lower Styria (1853–1858).« De musica disserenda, 18, št. 1–2 (2022): 77–126. https://doi.org/10.3986/dmd18.1-2.02
- Das Oratorium ‘Il ritorno di Tobia’ von Joseph Haydn – ‘ein veraltetes Machwerk’? V: Original – Interpretation – Rezeption. Referate dreier Haydntagungen, ur. Walter Reicher (Eisenstädter Haydn-Berichte, 12), 175–196. Wien: Hollitzer Verlag, 2020. http://www.hollitzer.at/wissenschaft/programm/produktdetail/programm/eisenstaedter-haydn-berichte/produkt/original-interpretation-rezeption-referate-dreier-haydntagungen.html
Marijan Zlobec