72. Ljubljana Festival se bliža koncu, a sta na vrsti še dva izjemna dogodka, eden pa bo realiziran naknadno po poprejšnji odpovedi spričo bolezni. O tem in o celotnem festivalu je tekla beseda na današnji zadji tiskovni koferenci, o kateri bo treba reči še kaj posebej.
Darko Brlek na današnji tiskovni konferenci, foto Marijan Zlobec
Darko Brlek, umetniški vodja in direktor Festivala Ljubljana je bil tokrat sam za mizo, kar se ni zodilo še nikoli.
Riccardo Chailly s Filarmonica della Scala
A potolažil nas je z informacijami, da je dirigent nocojšnjega koncerta Filharmoničnega orkestra milanske Scale Riccardo Chailly včeraj prišel v Ljubljano, solistka jutrišnjega koncerta s Slovensko filharmonijo, pianistka Martha Argerich pa prav tako in je zvečer že sama vadila, dirigent Charles Dutoit pa je rišel že pred dnevi, pa je imel potrebne vaje z našim orkestrom.
Charles Dutoit, foto Aline Paley
Darko Brlek je omenil spremembe v nocojšnjem sporedu, in sicer bo Chailly zamenjal vrstni red v izvedbi programa.
Maurice Ravel: Dafnis in Hloa, suita št. 1
Maurice Ravel: Dafnis in Hloa, suita št. 2
***
Peter Iljič Čajkovski: Simfonija št. 5 v e-molu, op. 64
Pri Charlesu Dutoitu je Brlek posebej omenil dogovor z jim, da bo v času 73. Ljubljana Festivala prevzel no mednarodni mojstrski tečaj, in sicer dirigentskega, kar bo vzbudilo svetovno pozornost. Spomnimo, da v Salzburgu vsako leto poteka tekmovanje mladih dirigentov, dodelitev finalistov in koncert nagrajencev. Žal doslej na njih še nikoli ni sodeloval kak mlad dirigent iz Slovenije, kar pove veliko o slabem študiju dirigiranja na Akademiji za glasbo. Podobno je z mladimi pevkami in pevci, čeprav si doma radi zatiskajo oči.
Charles Dutoit s Slovensko filharmonijo, foto Festival Ljubljana
Charles Dutoit bo na Zimskem festivalu februarja 2025 dirigiral Brittnov Vojni rekviem, kot je povedal Brlek. Ker pa na javno povabilo za sodelovanje niso dobili potrebnih dvajset otrok, bodo priskočili na pomoč slavni Dunajski dečki, ki se bodo vrnili v Ljubljano z velikim veseljem, kot smo slišali.
Charles Dutoit s Slovensko filharmonijo, foto Festival Ljubljana
Ker so bili osrednji gostje: Riccardo Chailly, Martha Argerich in Charles Dutoit zasedeni z vajami, jih na tiskovno konferenco ni bilo.
Riccardo Chailly
Nocojšnji dirigent Riccardo Chailly je svetovno prepoznani in dolgo časa v Leipzigu delujoči italijanski dirigent, ki je ponesel še naprej slavo italijanske glasbene in še posebej operne kulture kot glasbeni direktor znamenite in zgodovinsko pomembne operne hiše milanske Scale ter glavni dirigent njenega orkestra, s katerim nastopa, kot že poprej z drugimi dirigenti, po vsem svetu.
Riccardo Chailly
V Ljubljani je nastopil le enkrat, na 61. Ljubljana Festivalu, a z drugim orkestrom, Gewandhausom iz Leipziga, ko je na dveh večerih izvedel Mahlerjevo Deveto simfonijo in Beethovnovo Deveto simfonijo.
Charles Dutoit s Slovensko filharmonijo, foto Festival Ljubljana
Orkester Slovenske filharmonije bo na zaključku 72. Ljubljana Festivala, v torek, 3. septembra, ob 20. uri v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma zaigral pod taktirko švicarskega dirigenta Charlesa Dutoita, 103. prejemnika zlate medalje Kraljeve filharmonične družbe, ki jo od leta 1870 podeljujejo le najbolj izvrstnim glasbenikom.
Pri interpretaciji Koncerta za klavir in orkester v G-duru Maurica Ravela se mu bo na odru pridružila legendarna Martha Argerich, s katero sta skupaj pri nas nazadnje nastopila leta 2021 na 69. festivalu.
Martha Argerich
Še pred nastopom Marthe Argerich na 69. Ljubljana Festivalu sem med drugim zapisal: “Vrnitev slavne Marthe Argerich v Ljubljano je že sama po sebi nekaj izjemnega. Ljubljana se ji je ob njenih zadnjih dveh koncertih v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma očitno priljubila.”
Martha Argerich
Enajstega julija 2017 sem med drugim zapisal:”Kolegica mi je v pavzi sinočnjega koncerta pianistične legende Marthe Argerich in Komornega orkestra Franza Liszta v nabito polni Gallusovi dvorani Cankarjevega doma na 65. Ljubljana Festivalu hkrati zatrdila in me vprašala, da tako ni bilo še na nobenem koncertu. Da bi vsa dvorana vstala ob burnih aplavzih in ovacijah že ob prvem delu koncerta, torej še pred pavzo, se res še ni zgodilo. Druga je namignila, da je v Ljubljano prišlo veliko tujcev, ki so si dali duška. V resnici je bilo sorazmerno zelo veliko mladih obiskovalcev. V celoti je bilo vzdušje, kot ga doživljamo na domačih koncertih, sinoči povsem drugačno: praznično, radostno, s smrtno tišino med izvajanjem programa, z zadovoljstvom na odru in v dvorani.”
O Marthi Argerich smo v Sloveniji prvič več pisali leta 1980, ko je bila v žiriji svetovnega Chopinovega pianističnega tekmovanja v Varšavi. Takrat je postal čez noč svetovna pianistična zvezda Ivo Pogorelić, ki pa se zaradi svojske interpretacije Chopinovih klavirskih skladb ni uvrstil v predzadnji sklop tekmovanja, to je med deset najboljših na svetu. Argerich je, za razliko od drugih, opazila njegovo nadarjenost, še več, proglasila ga je za genija. In izstopila iz žirije, kar je odmevalo po vsem svetu. Pogorelić je čez noč postal najbolj iskan in zaželjen pianist na svetu.
Charles Dutoit in Martha Argerich se poznata še predno je zmagala na najpomembnejšem svetovnem pianističnem tekmovanju, to je Chopinovo v Varšavi leta 1965. Torej pred 59 leti. Plus še nekaj let poprej. (Kdaj sta bila poročena, nismo izvedeli, pa tudi nihče si tega na takratni tiskovni konferenci ni upal vprašati, je pa navedeno v biografiji; med letoma 1969 in 1973). Če sem prav izračunal, sta se spoznala leta 1957, poročila pa leta 1969. V glasbenem smislu sta tako skupaj že 67 let.
Nihče ne ve, kdaj sta se prvič poljubila
Program jutrišnjega koncerta:
Gabriel Fauré: Pelléas in Mélisande, suita, op. 80
Maurice Ravel: Koncert za klavir in orkester v
G-duru
***
Antonin Dvořák: Simfonija št. 9 v e-molu, op. 95,
»Iz novega sveta«
Martha Argerich in Charles Dutoit v Teatro Colon v Buenos Airesu leta 2021, foto ambito.com
Oba jutrišnja gosta sta mlada čez osemdeset.
Marijan Zlobec