72. Ljubljna Festival pripravlja v dveh dneh kar tri različne glasbene dogodke, ki se bodo začeli danes ob 18. uri v Križevniški cerkvi s tretjim koncertom profesorjev na Mednarodnih mojstrskih tečajih. Kot kažejo imena nastopajočih, bomo dočakali vrhunski večer.
Reinhold Friedrich, ponovno v Ljubljani, foto Marijan Zlobec
Četrtkov večer v Križevniški cerkvi bo zaznamovan s pestrim komornim programom raznolikih skladateljev. V prvem delu bomo prisluhnili koncertu Johanna Wilhelma Hertla, ki je plodno komponiral v vseh zvrsteh, stavku za solo trobento iz orkestrskega dela Iz kanjonov do zvezd… Oliviera Messiaena in sentimentalni ter lirični sonati za oboo in klavir avtorja salonske glasbe Johanna Petra Pixisa.
Po premoru sledijo skladbe Gustava Mahlerja Kjer trobentajo lepe trobente iz cikla Dečkov čudežni rog in Blumine iz Simfonije št. 1 v D-duru, “Titan” ter Carla Reineckeja Trio za klavir, oboo in rog, op. 188, ki se je melodično zgledoval po Felixu Mendelssohnu Bartholdyju ter Robertu Schumannu.
Radovan Vlatković, foto FB
Dela bodo interpretirali oboist Emanuel Abbühl, ki so ga kritiki označili za “mojstra svojega inštrumenta in glasbenika par excellence”, trobentač Reinhold Friedrich, ki je od svojega uspeha na Mednarodnem glasbenem tekmovanju ARD leta 1986 izjemno dejaven poustvarjalec stare in nove glasbe ter predavatelj na mojstrskih tečajih po vsem svetu, in hornist Radovan Vlatković, ki je eden od tristo uglednih glasbenikov, ki so postali častni člani Kraljeve akademije za glasbo. Za klavirsko spremljavo bodo poskrbeli specialistka za solo klavir, klavirski duo in komorno glasbo Eriko Takezava, Kimiko Imani, katere umetniški razvoj je zaznamoval študij pod Anatolom Ugorskim, in Danijel Detoni, ki je predan komorni glasbenik in profesor v Zagrebu.
Emanuel Abbühl, foto Darja Štravs Tisu
Program:
Johann Wilhelm Hertel: Koncert za trobento in klavir št. 1 v Es-duru
Olivier Messiaen: Medzvezdni klic iz orkestrskega dela Iz kanjonov do zvezd…
Johann Peter Pixis: Velika sonata za oboo in klavir, op. 35
***
Gustav Mahler: Kjer trobentajo lepe trobente iz cikla Dečkov čudežni rog
Gustav Mahler, prir. Alisa Kratzer: Blumine iz Simfonije št. 1 v D-duru, “Titan”
Carl Reinecke: Trio za klavir, oboo in rog, op. 188
Eriko Takezava
Koncertu profesorjev bo v Poletnem gledališču Križanke ob 20. 30 sledila koncertna izvedba Puccinijeve opere La bohème.
Giacomo Puccini velja za največjega italijanskega opernega skladatelja po Giuseppeju Verdiju. Leta 1895 je dokončal svojo četrto opero, La bohème, ki slovi kot mojstrovina atmosferičnega tonskega slikanja. Zgodba je postavljena v Pariz okoli leta 1830, prikazuje boemski življenjski slog revne šivilje in njenih prijateljev umetnikov, v središču pa je tragična zgodba. Osnovni milje revnih umetnikov v celoti služi melodrami, nakazana socialna kritika pa se umakne v ozadje.
Opero bo v koncertni izvedbi predstavil dirigent George Pehlivanian, ki je študiral pri Pierru Boulezu, Lorinu Maazlu in Ferdinandu Leitnerju. Po desetih letih se vrača na oder poletnega festivala, pred tem je bil med letoma 2004 in 2014 reden gost. Leta 2020 je ustanovil Pehlivanian Opera Academy (Operno akademijo Pehlivanian), ki je izjemna priložnost za pevce in dirigente, da nadgradijo svoje veščine med pripravo operne produkcije. Akademija poskuša umetnike z medsebojnim sodelovanjem pripraviti na uravnoteženo kariero v opernem svetu, obenem pa jim nudi številne priložnosti za nastopanje na turnejah. Pehlivanian bo med izvedbo dirigentsko mesto prepuščal mladim dirigentom, prav tako pa se bodo med seboj izmenjevali pevci.
Talita Sofija Komelj bo nastopila v 2. dejanju
Zasedba:
Rodolfo, pesnik: Yu Chan Pan (1. in 3. dejanje), Benjamin Pregl (2. dejanje), Ron Silberstein (4. dejanje)
Mimì, šivilja in pletilja: Lucia Palladino, Xiangning Ouyang (1. dejanje), Rosy Anoush Svazlian (2. dejanje), Rebeka Pregelj (3. dejanje), Andrea Rodríguez-Gómez (4. dejanje)
Branimir Slokar kot vodja Mednarodnih mojstrskih tečajev in dirigent George Pehlivanian na tiskovni konferenci, foto Marijan Zlobec
Marcello, slikar: Milan Obradović
Musetta, pevka: Talita Sofija Komelj (2. dejanje), Olivia Haramis (3. dejanje), Gaja Napast (4. dejanje)
Schaunard, glasbenik: Lovro Korošec
Colline, filozof: Strahinja Djokić
Benoît, stanodajalec: Roland Sofoyan
Alcindoro, državni uradnik: Roland Sofoyan
Parpignol, prodajalec igrač: Alexander Yau
George Pehlivanian je na tiskovni konferenci povedal, da se bodo solisti v izvedbi menjavali, tako da jih bomo v isti vlogi slišali več, tudi tri Mimi. Posebej pa je omenil profesionalnost študija in priprav, saj se je prijavilo okrog sto kandidatov iz mnogih držav. Opero bodo izvedli kar devetkat v enajstih dneh po Sloveniji in tudi v Italiji.
- opera La bohème je bila poustvarjena z izkušnjami, ki jih je Puccini pridobil kot reven študent na milanskem konservatoriju med letoma 1880 in 1883
- Puccini je nekoč zastavil svoj edini plašč, da je lahko na zmenek peljal mlado baletno plesalko iz Scale; to ganljivo dejanje spominja na četrto dejanje La bohème, v katerem Colline zastavi svoj ljubljeni plašč, zadnjo vez s toplino in udobjem, da bi pomagal umirajoči Mimì
- leta 2020 je George Pehlivanian na Bledu ustanovil Operno akademijo, Pehlivanian Opera Academy (POA)
- leta 2022 je Pehlivanian ustanovil Festivalski orkester POA, rezidenčni orkester Festivalne dvorane Bled, Slovenija
V petek, 9. avgusta, ob 20. uri pa bo v Križevniški cerkvi koncert znaslovom Ljubljana – Dunaj.
Kot prvi bo nastopil Kvartet saksofonov 4Saxess Ensemble, ki ga sestavljajo Andrej Omejc, Oskar Laznik, Matjaž Drevenšek in Dejan Prešiček. Z nastopi v Evropi in ZDA ter na pomembnih glasbenih festivalih, kot tudi z uspešnim sodelovanjem z glasbeno založbo ZKP RTV Slovenija, se je razvil v eno od vodilnih tovrstnih zasedb pri nas in v tujini. Ideja koncepta Ljubljana–Dunaj je pokazati povezavo med mestoma tako s stališča programa kot gostov. Zasedbi se bodo na odru pridružili slovenska sopranistka Mojca Bitenc, ki je v sezoni 2023/24 nastopila v SNG Opera in balet Ljubljana v vlogah Lise (Dežela smehljaja), Tatjane (Jevgenij Onjegin), Mimi (La bohème) in Fiordiligi (Così fan tutte), slovenska violinistka Petra Kovačič, ki je od leta 2016 članica skupine prvih violin Wiener Staatsoper (Dunajske državne opere) in od leta 2019 polnopravna članica Wiener Philharmoniker (Dunajskih filharmonikov), ter koroško-slovenski baritonist Gabriel Lipuš, ki sodeluje z umetniki, kot sta Bernarda Fink in Vinko Möderndorfer. Vse skladbe na programu je priredil Omejc. Na sporedu bodo Variacije na Haydnovo temo Johannesa Brahmsa, ki je večino časa preživel na Dunaju, samospevi v slovenskem in nemškem jeziku “slovenskega Schuberta” Josipa Ipavca, Slovenski ljudski plesi Alojza Srebotnjaka, Štajerski plesi Josepha Lannerja in slovenskemu občinstvu dobro poznana Serenada Benjamina Ipavca. Tako bo večer namenjen predstavitvi dopolnjevanja slovenske in avstrijske kulturne tradicije, ki vztraja še danes.
4 Saxess Ensemble
Andrej Omejc, sopranski saksofon
Oskar Laznik, altovski saksofon
Matjaž Drevenšek, tenorski saksofon
Dejan Prešiček, baritonski saksofon
Program:
Johannes Brahms, prir. Claus Olesen: Variacije na Haydnovo temo v B-duru, op. 56a
Josip Ipavec, prir. Andrej Omejc:
Pesem v ljudskem tonu (Emil von Schönaich-Carolath)
V pomladi
Alojz Srebotnjak, prir. Andrej Omejc: Slovenski ljudski plesi
Josip Ipavec, prir. Andrej Omejc:
Ciganka (Neznan)
Če mogel vzdihe bi srca utopiti (Heinrich Heine)
Pomladni počitek (Hans Willy Märtens)
Joseph Lanner, prir. Andrej Omejc: Štajerski plesi, op. 165
Benjamin Ipavec, prir. Andrej Omejc: Serenada za godalni orkester
Marijan Zlobec