Zubin Mehta prihaja v Ljubljano po petih koncertih na Kitajskem


Slavni indijski dirigent Zubin Mehta je menda prišel v Ljubljano že v petek zvečer, da bi začel že v soboto s pripravami na tri svoje nastope na 72. Ljubljana Festivalu, ki se bodo začeli z nocojšnjo predstavo Verdijevega Trubadurja, nadaljevali jutri s simfoničnim koncertom ter zaključili v sredo še z drugo predstavo Trubadurja. Pred gostovanjem v Ljubljani, komor prihaja celoten ansambel (operni zbor in simfonični orkester Maggio Musicale Fiorentino), so imeli koncertno turnejo na Kitajskem.

Tiskovna konferenca z gosti iz Italije, vse fotografije Marijan Zlobec

Za 88. letnega dirigenta Zubina Mehto (rojen 29. aprila 1936), ki je v Ljubljani, v Unionski dvorani prvič nastopil s Slovensko filharmonijo leta 1959, je tokratno gostovanje pravzaprav kar vrhunec njegovega nastopanja v letošnji sezoni; ne le pri nas, saj opera iz Firenc redko gostuje celo po Italiji, morda bolj v tujini, če so pogoji za to primerni.

Darko Brlek in predstavnik MMF za stike z javnostmi

O koncertnem programu ljubljanskeganastopa orkestra iz Firenc z Zubinom Mehto je, poleg predstavitve opere Trubadur, tekla beseda prav tako na tiskovni konferenci na Pergoli v Križankah.

Koncert sta predstavila direktor in umetniški vodja Festivala Ljubljana Darko Brlek in nastopajoča solistka z Beethovnovim Violinskim koncertom Lana Trotovšek.

Lana Trotovšek, Gianandrea Noseda in Londonski simfonični orkester na 64. Ljubljana Festivalu, foto Marijan Zlobec

Brlek je spomnil na violinistike koncerte, med katerimi so bili trije z vsemi desetimi Beethovnovimi violinskimi sonatami, ki so kasneje v tujini izšle na treh zgoščenkah. Prav tako je omenil nekatere koncerte z orkestri in dirigenti, kot so bili Gianandrea Noseda, Vasilij Petrenko, Valerij Gergijev in sedaj Zubin Mehta.

Lana Trotovšek in Darko Brlek

Lana Trotovšek je omenila nekatere zgodovinske vidike samega nastajanja koncerta ter prve izvedbe, ki ni bila tako uspešna spričo premajhnega časa za študij novega dela in ne vrhunske pripravljenosti violinista.

Skladatelj je skomponiral Koncert za violino in orkester na prošnjo enega vodilnih dunajskih violinistov Franza Clementa, ki je organiziral samostojni koncert v gledališču Theater an de Wien. Ker je dobil naročilo razmeroma pozno, je Beethoven delal zelo hitro, zadnji stavek je menda končal šele na dan koncerta. Kronisti navajajo, da je violinist igral skladbo a prima vista in je od Beethovna sproti odnašal novo napisane dele skladbe.

Trubadur v Firencah, foto MMF/Michele Monasta

Na prvi izvedbi, 23. decembra 1806, je Clement odigral prvi stavek koncerta pred pavzo, med pavzo je zabaval občinstvo z virtuoznimi ekshibicijami, ki jih je izvajal po eni struni z navzdol obrnjeno violino (njegovi spretnosti je občinstvo veliko bolj navdušeno ploskalo kot Beethovnovi glasbi), po pavzi pa je odigral še ostala dva stavka koncerta. Zdi se, da je Beethoven Clementu razkazovanje zameril, saj v tiskani izdaji koncerta njegovih popravkov ni upošteval, koncert pa je namesto Clementu posvetil svojemu mladostnemu prijatelju Stephanu von Breuningu. Občinstvu je bila skladba všeč, kritiki pa so jo označili za konvencionalno in razvlečeno. Resno izvedbo koncerta je šele leta 1844 v Leipzigu pod taktirko Felixa Mendelssohna pripravil znameniti violinist Joseph von Joachim.

Lana Trotovšek je poudarila svoje zadovoljstvo, da se bo v Ljubljani predstavila z enim najlepših violinskih koncertov, ki je interpretativno zelo zahteven, poglobljen in terja od solista veliko koncentracijo in muzikalnost. Rekla je, da je Beethovnov violinski koncert eden najlepših in najzahtevnejših, ki rastejo v tebi in spoznavaš njegove globine z lastnim zorenjem.

Trubadur

Vodstvo Maggio usicale Fiorentino je na svoji spletni strani objavilo obsežno napoved gostovanja v Ljubljani.

Šestnajst let po zadnjem gostovanju se zaslužni dirigent Zubin Mehta vrača v Slovenijo na Festival Ljubljan in na drugo majsko turnejo: tridnevno potovanje, od 8. do 10. julija, na katerem bomo videli Maestra, Orkester in Coro del Maggio angažiran v operi, na sporedu sta dve predstavi in ​​simfonični koncert. 8. in 10. julija ob 20. uri bo v Cankarjevem domu, največjem slovenskem kulturno-konferenčnem centru. Na sporedu bo Trubadur v odrski postavitvi režiserja Cesareja Lievija – po oživitvi Stefanie Grazioli – ki je debitirala v dvorani Mehta Teatro del Maggio jeseni 2022 in ki Verdijevo mojstrovino ‘pobarva’ z izrazito temnimi potezami, kot je poudaril sam Lievi. Režiserka je skušala uprizoriti zaplet, trdno povezan s preteklostjo, ki se takoj vrača; preteklost, na katero se nanaša zelo pomembno ozadje dela, ki s seboj prinaša uničujočo silo, ki je za vsakogar popolnoma neizogibna.

Leon Kim

Pevsko družbo sestavljajo Leon Kim, šolan na Accademia del Maggio, v vlogi Il Conte di Luna; Carolina López Moreno kot Leonora; Matteo Desole kot Manrico; Olesya Petrova kot Azucena, medtem ko je Giorgi Manoshvili Ferrando. Igralsko in pevsko zasedbo zaključujeta Olha Smokolina in Alfonso Zambuto v vlogah Ines oziroma Ruiza. Vlogi starega cigana in glasnika bosta zaupani dvema umetnikoma iz Coro del Maggio (opernega zbora).

Zasedba:

Grof Luna: Leon Kim
Leonora: Carolina López Moreno
Manrico: Matteo Desole
Acuzena: Olesja Petrova
Ferrando: Giorgi Manoshvili
Ines: Olha Smokolina
Ruiz: Alfonso Zambuto

Luigi Perego, scenograf in kostumograf
Lorenzo Fratini, zborovodja

Režiserka Stefania Grazioli

Med tema dvema Verdijevima večeroma bo na programu simfonični koncert, ki na koncertne pulte Maggiovega orkestra postavlja dela, ki so v celoti posvečena Ludwigu van Beethovnu: na uvodu Egmont, uvertura, ki jo je napisal genij iz Bonna kot del priložnostne glasbe za oživitev Goethejevega Egmonta v Hofburgtheatru na Dunaju; sledi koncert za violino in orkester v D-duru, op. 61, v katerem kot solistka nastopa violinistka Lana Trotovšek. Koncert zaključuje ena najpomembnejših skladb Beethovnovega repertoarja, Simfonija št. 7 v A-duru op.

Zubin Mehta, foto Marijan Zlobec

Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino (Orkester Majskega glasbenega festivala iz Firenc)

Zubin Mehta, dirigent
Lana Trotovšek,
violina

Program:

Ludwig van Beethoven:

Uvertura Egmont, op. 84
Koncert za violino in orkester v D-duru, op. 61
***
Simfonija št. 7 v A-duru, op. 92

Po koncu tiskovne konference

Nekaj ​​dni po zaključnem koncertu 86. Festivala del Maggio Musicale Fiorentino, ki ga je zmagoslavno pozdravila razprodana Dvorana Mehta, se je zaslužni dirigent Zubin Mehta, ki že desetletja vodi Orchestra del Maggio, podala na Kitajsko, več kot po desetih letih po zadnjem nastopanju tam.

S petimi prestižnimi simfoničnimi koncerti so se glasbeniki predstavili na dveh odrih. Prva dva koncerta sta bila v “Grand Theatre” v  Tianjinu, mestu, kamor je Mehta z orkestrom odpotoval prvič.

Na pultih orkestra je bil v prvem večeru Koncert št. 2 v f-molu op. 21 za klavir in orkester  Frédérica Chopina  in Simfonijo št. 7 v d-molu op. 70  Antonína Dvoráka, medtem ko je bil program drugega večera v celoti osredotočen na skladbe  Ludwiga van Beethovna,  s Koncertom v D-duru op. 61 za violino in orkester ter  z znamenito Simfonijo št.. 7 v A-duru op. 92..

Takoj po teh dveh koncertih se je maestro Mehta odpravil proti kitajski prestolnici Peking , kjer so Maggio, Mehta in Orkester nastopili kar trikrat zapored s kombinacijo omenjenih programov (Chopin, Dvorak, Beethoven).

Trubadur

Klavirska solistka na koncertih s Chopinom je bila Vanessa Benelli Mosell, ki je v svoji karieri že nastopila kot pianistka in dirigentka v nekaterih najprestižnejših koncertnih dvoranah po svetu, kot so Tonhalle v Zürichu, Lincoln Center v New Yorku in v Teatro alla Scala.

Trubadur

Na koncertih z Beethovnom je kot solo violinistka nastopila  Amira Abouzahra : zelo mlada, ki se je že udeležila in zmagala na številnih mednarodnih tekmovanjih, med drugim na “Jugend musiziert” v Nemčiji, na mednarodnem violinskem tekmovanju Ilona Fehér na Madžarskem, Komorni orkester Franza Liszta v šovu talentov Virtuosos in nagrada za godalne soliste na festivalu ISA nastopa na prestižnih odrih, kot so Lincoln Center v New Yorku, Covent Garden v Londonu, Palača umetnosti v Budimpešti in Old Parliament House v Singapurju.

Petič v svoji zgodovini se je Orchestra del Maggio – kot na vsaki od teh turnej ga vodi njegov zaslužni dirigent Zubin Mehta – vrnil na Kitajsko in utrjuje skoraj tridesetletno umetniško vez, ki se je začela z zgodovinsko predstavo Turandot v režiji Zhanga Yimoua leta 1998 v legendarnem Prepovedanem mestu Peking – do takrat nikoli dovoljenem nastopu v živo – ko je Zubin Mehta dirigiral Mayovemu orkestru in zboru v devetih nepozabnih zaporednih večerih pred več kot 4000 ljudmi za vsak posamezen nastop. Tudi javni uspeh v etapah 2005 je bil velik; ponovno v Pekingu v gledališču Poly leta 2007 in leta 2011 v Šanghaju in Suzhouju.

Ta kitajski uvod nakazuje ali opredeljuje gostovanje v Ljublani po kitajskih koncertnih izkušnjah ter prihod k nam s še ambicioznejšim programom.

Poročilo na RAI TG 1

Lana Trotovšek obvladala violino

Marijan Zlobec

 


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja