Vito Žuraj dvakrat z Abbadovo nagrado


V svetu vse bolj uveljavljeni slovenski skladatelj Vito Žuraj je lani spomladi prejel Abbadovo nagrado za kompozicijo, ki mu jo je podelila Orkestrska akademija Berlinske filharmonije v spomin na legendarnega italijanskega dirigenta, ki je bil precej let šef dirigent in umetniški vodja Berlinskih filharmonikov, natančneje med letoma 1989 in 2002. V nekem smislu je Žuraj nagrajen dvakrat: z imenovanjem za nagrajenca ter posledično naročilom novega dela in s samo krstno izvedbo, ki je bila v Berlinu pred dnevi.

c5beuraj-1-img_7238.jpg

Vito Žuraj v Slovenski filharmoniji, foto Marijan Zlobec

Nagrado Claudia Abbada so doslej prejeli nekateri že zelo znani skladatelji kot Jörg Widmann (2006), Bruno Mantovani (2010) in Valerio Sannicandro (2014) in jo bodo v prihodnje podeljevali vsake dve leti; Žuraj je nagrajenec za leto 2016.

23168032_10213018427028823_522847135559402518_n.jpg

Žurajeva predstavitev dvoranske postavitve glasbenikov za izvedbo skladbe Alavò v Parizu 7. novembra, foto FB

Žuraju so nagrado podelili 5. novembra v komorni dvorani Berlinske filharmonije ob praizvedbi dela Alavo, ki ga je napisal po naročilu Orkestrske akademije BF kot nagrajenec. Prejemnik namreč dobi naročilo za skladbo in hkrati zagotovilo za njeno izvedbo na  koncertu Karajanove akademije.

22815058_10212935345071826_5875825496314838238_n.jpg

Dvoranska postavitev Alavò v Berlinu 5. novembra, foto FB

Nagrajenec Vito Žuraj je za SIGIC povedal:”Imel sem priložnost napisati najobsežnejše delo (35 minut) v zgodovini te nagrade: skladbo Alavò, ki je napisana za sopran in klavir solo ter komorni orkester. Skladba je prikrojena prostorskim možnostim dvorane za komorno glasbo Berlinske filharmonije…Vsebina skladbe Alavò se navezuje na življenje dirigenta Claudia Abbada ter s tem tudi na naslov samega koncerta, ki se glasi “Popotnik” (“Der Wanderer”). Mati Claudia Abbada je bila sicilijanskega porekla ter po poklicu vzgojiteljica otrok in tako tudi pripovedovalka pravljic. Osnovo za skladbo Alavò predstavlja stara sicilijanska pravljica “Sapia la sapiente” (“Bistra Sapia”). Pravljica pripoveduje o deklici z imenom Sapia, ki je zelo pametna, a ji v rosni mladosti umre mati in dekle neusahljivo žaluje.«

Skladbo Alavò so izvedli izraelska sopranistka Rinnat Moriah, francoski pianist Jean-Frédéric Neuburger ter člani Karajan-Akademie der Berliner Philharmoniker. Dirigiral je ameriški dirigent Stanley Dodds.

Iz Berlina se krstna izvedba nadaljuje v Parizu 7. novembra v Salle des concerts v Citte de la musique, 26. novembra pa bo tretja izvedba na Festivalu Luzern v Švici.

img_2738 (1).jpg

Tošio Hosokava in Vito Žuraj skupaj na odru Slovenske filharmonije, foto Marijan Zlobec

Vito Žuraj je sicer imel letos zelo uspešno koncertno in ustvarjalno leto. Med drugim je imel samostojni avtorski – portretni skladateljski večer v novi Hamburški filharmonični dvorani, imenovani Elbphilharmonie.

17457987_10211078264645976_6072494089586418647_n.jpg

Vito Žuraj v Elbphilharmonie v Hamburgu, foto FB

Žurajevo glasbo – kompozicijo Do-over – so v Hamburgu najprej izvedli na koncertu v veliki dvorani z NDR Elbphilharmonie Orchester pod dirigentskim vodstvom Juraja Valčuhe (24. marca), zatem pa je imel omenjeni avtorski večer v mali koncertni dvorani, ko je sam nastopil še kot dirigent Ensemble Modern. Avtorski večer Vita Žuraja 10. aprila je bil komaj drugi v novi dvorani; za Arvom Pärtom.

Vito Žuraj je že 21. januarja nastopil v Parizu na koncertu v Salle des concerts – Cité de la musique. To je danes že manjša dvorana, potem ko so poleg nje zgradili sijajno Pariško filharmonijo. Ensemble Intercontemporain je pod dirigentskim vodstvom Matthiasa Pintscherja na koncertu v treh delih izvedel skladbe Georgea Crumba, Matthiasa Pintscherja, Beata Furrerja, Francka Bedrossiana, Vita Žuraja, Josquina Despreza in Joana Magranéja Figuere. Žuraj je prispeval svojo kompozicijo Ubuquité za sopran in ansambel, ki je doživela svetovno praizvedbo in je nastala po naročilu samega Ensemble Intercontemporain.

Žuraj je v Sloveniji nazadnje bil izveden oktobra na avtorskem večeru japonskega skladatelja Tošija Hosokave kot edini gost. Spet je ugodno presenetil s svojo skladbo Krizantema iz let 2014/2015 za klarinet, violončelo in klavir.

Der Wanderer
Hommage à Claudio Abbado
Mardi 7 novembre 2017 – 20h30

Iz nocojšnje izvedbe v Parizu citiramo odlomek iz predstavitve Žurajevega dela.

“…Claudio Abbado est resté treize ans à la tête des Berliner Philharmoniker.
À son arrivée, il avait fait part de deux souhaits : jouer davantage de
musique française et d’œuvres contemporaines. Ce dernier objectif a
été pleinement réalisé. Pour rendre hommage à son engagement dans
ce domaine, l’Académie de l’orchestre berlinois a créé en 2006 le prix
de composition Claudio-Abbado. En 2016, elle l’a décerné au Slovène
Vito Žuraj, un disciple de Wolfgang Rihm, qui a en même temps reçu
commande d’Alavò, que l’on entend ce soir. Une partition inspirée de
la vie de Claudio Abbado, un artiste qui se sera engagé, comme peu
d’autres de sa stature et de son charisme, en faveur des créateurs de
son temps.
Bertrand Boissard

Vito Žuraj (1979)
Alavò, cycle de lieder sur quatre ordres de rêve

I. A la vo’
II. Allein. Leer
III. Qui si racconta
IV. Eine Stunde habe ich nicht
V. Qui si racconta, Signori
VI. Solange ich
VII. A la vo’
VIII. Come hai passato la notte?
IX. weißt du
X. Voi, Signora
XI. reue
XII. Siete da sposare?
XIII. A la vo’
XIV. die glocken fingen so stark an zu läuten
XV. Dummheit regiert die Welt
Composition : 2016-2017, sur un texte de Patrick Hahn (né en 1980), à partir de berceuses siciliennes et de motifs empruntés au conte sicilien Caterina la Sage, tel que l’a raconté la conteuse Agatuzza Messía.”

https://philharmoniedeparis.fr/sites/default/files/documents/npsc_07-11_20h30_der_wanderer.pdf

Marijan Zlobec


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja