Peter Eötvös z Dunajskimi filharmoniki


Slavni madžarski skladatelj Peter Eötvös je poleti na Salzburških slavnostnih igrah dočakal krstno izvedbo svojega oratorija Halleluja – Oratorium balbulum, štirih fragmentov za mezzosopran, tenor, pripovedovalca, zbor in orkester. Kompozicija je nastala v koprodukciji še z dunajsko Koncertno hišo in festivalom Wien Modern. Ker so kompozicijo v Salzburgu izvedli Dunajski filharmoniki, so jo še na Dunaju. Dirigiral je sam skladatelj Peter Eötvös.

eotvos-1-img_7120

Peter Eötvös, vse fotografije Marijan Zlobec

Tekst je napisal naš prijatelj, madžarski pisatelj Peter Esterhazy, s katerim smo se družili na Krasu, žal letos spomladi nenadoma preminuli, večkratni nagrajenec in dobitnik mnogih mednarodnih nagrad, med drugim je bil  tretji nagrajenec Vilenice in pogost ter drag gost v Sloveniji. To je bil čas začetkov Vilenice proti koncu osemdesetih let, ko še ni padel Berlinski zid in Slovenija še ni bila samostojna država. Njegov tekst je v nemščino prevedel György Buda.

eotvos-2-img_7104

Približno petinpetdesetminutna skladba je bila pravzaprav naročilo  Salzburškega festivala, Wiener Konzerthaus  v sodelovanju z Wien Modern, ob podpori Ernst von Siemens Foundation, Müpa Budapest – Palace of Arts Nonprofit Ltd, WDR in ACHT BRÜCKEN / Musik für Köln, Tonhalle-Gesellschaft Zürich, Sydney Symphony Orchestra, kar delu zagotavlja še več izvedb. Prva bo že na gostovanju v Budimpešti. Prihodnje leto sledijo tri izvedbe marca v Zürichu z Orkestrom Tonhalle  in aprila dve v Kölnu z Orkestrom WDR.

eotvos-4-img_7012

Dirigent in solista

V oratoriju nastopa mezzosopranistka kot Angel, tenorist kot Profet, pripovedovalec pa ima ozvočenje, torej mikrofon. Orkester ima veliko ali polno zasedbo, z dodanim klavirjem, celesto, harmoniko, dvema harfama, prav tako je predviden velik zbor najmanj 48 pevcev.

iris-img_7009

Iris Vermillion

Na Dunaju je nastopil Zbor Madžarskega radia. Isti zbor je pel v Salzburgu. Solisti so bili prav tako isti: Iris Vermillion, tenorist Topi Lehtipuu in pripovedovalec slavni avstrijski dramski igralec Peter Simonischek.

topi-lehtipuu-img_7007

Topi Lehtipuu

Skladatelj je bil pod večjim vplivom pisatelja po njegovi vsebini kot po svojem glasbenem deležu. Zbor je ves čas v bistvu “refleksiven”; njegova ponavljajoča se vprašanja na vsakem izmed štirih začetkov fragmentov v bistvu kažejo relativizacijo problemov sveta, še posebej Evrope in seveda sto let po prvi svetovni vojni, v tekstu je omenjeno Sarajevo leta 1914, ko se zdi, da je še vse odprto.

Oratorijskost je bolj v citatnih povzetkih za zbor (Händel, Mozart, Bruckner, Musorgski), s katerimi želi Eötvös opozoriti, da se je nekaj “oratorijskega”, v smislu transcendentalnega že zgodilo in preseglo, medtem ko je sedanji čas, od tod pripovedovalec, pa tudi oba solista, Angel in Profet, po svoji bivanjski identiteti konvencionalno oratorijsko bolj vprašljiv; Esterhazy uporablja kratke stavke, polne vprašanj, nelogičnih misli in odgovorov, absurdnih besednih zvez, z vsadki večjezičnosti, banalnosti, grotesknosti, nekajkrat komičnosti, s čimer vsakega od treh nastopajočih postavlja v položaj, iz katerega se v oratoriju ne more rešiti na noben logično razvojni, pomensko prepričljiv, kaj šele kak vizionarski način. Esterhazy je videl, da z Evropo in svetom ni tako “preprosto”, a to oblikuje v svoj jezik, iz katerega bi potegnili nauk, da je ravno toliko res, kot ni res.

eotvos-5-img_7045

Aplavz za nastopajoče

Peter Eötvös je pravzaprav v tem tekstu začutil sebe, a je vendarle tekst predeksistenčni in je skladatelj pisal svojo glasbo nanj. Imel večji vpliv. Eötvös je Esterhazyja kajpada dobro poznal. Ujela sta se na točki določene konstantne “razcepljenosti”, v kateri izgubljata svojo pričakovano identiteto celo Angel in Profet, on še bolj s svojim recitatorskim jecljanjem.

Eötvös v svojem sorazmerno dolgem delu ni napisal nekega modernega oratorija v idejnem ali ideološkem smislu; klasični oratorij je ilustracija religiozne in večnostne vsebine, moderni pa ima Alelujo, Halleluja, bolj kot citat zgodovine v nakazovanju sedanjega absurda.

Pripovedovalec ima v kompoziciji predolgo in premočno vlogo, ker je njegova literarizacija z odsotnostjo glasbe nepotrebna, bolje bi bilo, če bi ga skladatelj uglasbil, mu dal basovsko ali baritonsko glasovno podobo. Čim začne v kompoziciji nekdo recitirati, pomeni, da skladatelj nečesa ni znal in obvladal. So seveda tudi vezni teksti, kot pri Stravinskem (Oedipus Rex),  a je tam “zgodbena” raven  opisna in od glasbe ločena.

eotvos-6-img_7065

Peter Eötvös je moderen, a nekako ostaja manj izrazit glede na porabljen čas v svoji komoziciji. Ni opazil Esterhazyjeve pasti, ki je na eni bralski ravni literarna potegavščina, na drugi drobna zgodovinska reminiscenca, ki se začne z atentatom Gavrila Principa na avstrijskega prestolonaslednika Franca Ferdinanda, konča s pripovedovalčevo omembo World Trade Centra in negotovostjo Evrope sploh, na tretji pa porazdelitev vlog in karakterja obeh vokalnih solistov in zbora v napoved nekakšnega odrskega dela (ponavljanje besede Scena). Uglasbiti ta v bistvu absurd je veliko težje kot ga literarno ustvariti. Nadgradnja je možna, kot je pokazal Eötvös, a je končni efekt manj prepričjiv od vloženih kompozicijskih in študijskih naporov. Tu najprej Dunajskih filharmonikov, zbora in solistov, ki pa so kompozicijo naštudirali že v juliju za Salzburg.

eotvos-3-img_7089

V drugem delu koncerta je najprej nastopil sam gostujoči odlični madžarski zbor s kompozicijo Friede auf Erden op. 13 iz leta 1907 za mešani zbor a cappella Arnolda Schönberga. Skladatelj je odlično obvladal zborvsko vertikalo, harmonijo; vse mu zveni polno, a je do Gurrelieder še kakih šest let. Dirigent je želel izkoristiti prisotnost odličnega madžarskega zbora, da končno nekaj zapoje, s čimer bi se kot skladatelj  hkrati lahko vprašal, koliko je bil pevsko izkoriščen v lastni kompoziciji. Odgovor bi bil: ne dovolj.

eotvos-7-img_7071

Dunajski filharmoniki so si za konec izbrali še edini povsem do konca napisani, to je prvi stavek Desete simfonije Gustava Mahlerja Adagio, dolg približno triindvajset minut.

eotvos-9-img_7096

Mahler se je poslavljal v dolgih linijah in prepletanjih godal v melodijah, ki niso nič druega kot priprošnja, iskanje milosti, odpustkov in upanja po večnosti, dokler v mirnost ne vseka groza z najbolj drznimi akordi trobil in zatem s predirnim solom trobente: memento mori, spomni se smrti ali zavedaj se, da boš kmalu umrl. Groza me je in strah umreti. Ta Mahlerjev zelo kratek upor je posebnost v vsem njegovem simfoničnem opusu in dejansko spada samo na konec ustvarjanja. Stavek se vendarle konča s pomiritvijo, s spravo  z življenjem.

eotvos-8img_7108

Dunajski filharmoniki so se precej pomladili, v bistvu so že mlajši orkester od mnogih drugih, vse več je žensk. Modernizacija skoraj dvestoletne tradicije kaže, da bo Dunaj še dolgo v središču glasbene scene vsega sveta.

Marijan Zlobec


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja