Med deset najboljših evropskih glasbenih festivalov se je po zadnji primerjavi ter deseti objavi prebil festival glasbe in plesa v španski Granadi. Če ne pride naprej nihče več, se Ljubljana uvrsti med deset najboljših, kar je izjemen uspeh.
Glasbeni festival Pärnu, foto festival
Najboljši festivali klasične glasbe Estonija 2024
Glasbeni festival Pärnu, Pärnu, 10. – 19. julij parnumusicfestival.ee
“Julij v Pärnuju je več kot le morje in pesek. Glasbeno estonsko poletje spodbuja in navdihuje z dirigenti Paavo, Neeme in Kristjan Järvi, vodilnimi lučmi mednarodnega festivala in akademije.
Kot ogrevanje za praznovanje 90. rojstnega dne naslednje leto je Arvo Pärt lepo zastopan; in festivalske komisije podpirajo novo glasbo Helene Tulve, Marie Kõrvits in Tōnu Kõrvits,” so v mednarodni objavi na kratko predstavili estonski glasbeni festival, ki očitno temelji na rodbini dirigentov Järvi ter na slavnem skladatelju Pärtu.
Paavo Järvi na desni, v ozadju na sliki vsi trije dirigenti
Očeta in sina Järvija smo v Ljubljani že spoznali; Neeme je nastopil prvič še v Slovenski filharmoniji in je prijateljeval s pianistom Acijem Bertoncljem, potem je nastopil že v Cankarjevem domu.
Njegov sin Paavo je na Ljubljana Festivalu gostoval pred leti in je po koncertu z zanimanjem poslušal pripovedovanje o očetovih stikih s slovensko glasbeno kulturo. Neeme Järvi je prav iz Ljubljane emigriral na Zahod.
Predstavitev festivala in programa ter njegov povzetek
“14. glasbeni festival Pärnu se je začel 10. julija in Estonijo popeljal v ospredje sveta klasične glasbe z izjemnim mednarodnim koncertnim programom. Festival se letos ponaša z rekordno udeležbo, saj se je predstavilo 400 domačih in tujih glasbenikov.
Ob otvoritvi festivala je maestro Neeme Järvi dirigiral Mladinskemu simfoničnemu orkestru Akademije Järvi, ki je spremljal solista na violončelu Indreka Leivategije.
Neeme Järvi
12. julija je na oder stopil Kristjan Järvi z Nordic Pulse Orchestra in poskrbel za edinstven in vizionarski koncert. Umetniški vodja Paavo Järvi je dirigiral štiri koncerte, pri čemer je sodeloval z Estonskim festivalskim orkestrom in vrhunskimi solisti.
Pärnu iz zraka, foto Wikipedija
Vrhunec vključuje svetovno premiero koncerta za harmoniko Tõnuja Kõrvitsa, ki ga je 13. julija izvedla senzacionalna Ksenija Sidorova.
Paavo Järvi z Estonskim festivalskim orkestrom
Vzhajajoči estonski violinist Hans Christian Aavik, zmagovalec tekmovanja Carl Nielsen leta 2022, je 14. julija izvedel svoj solistični prvenec z izvedbo Bruchovega violinskega koncerta št. 1.
15. julija je Hans Christian Aavik vodil koncert, povezan z Estonsko fundacijo za glasbila, ki podpira mlade talente tako, da jim posoja dragocene inštrumente. Njegov brat, Henri Christofer Aavik, je dirigiral poznovečerni koncert s solistko na flavti Maariko Järvi in mestnim orkestrom Pärnu.
Umetniški vrhunci festivala vključujejo koncerte komorne glasbe, nastop profesorjev akademije Järvi 15. julija in gala koncert Estonskega festivalskega orkestra 16. julija.
Paavo Järvi in
Festival gosti tudi Akademijo Järvi, ki na mojstrske tečaje sprejme 16 ambicioznih dirigentov in več kot 100 mladih glasbenikov za godala, pihala in tolkala z vsega sveta.
Festival sta zaključila dva izjemna solista. Ameriška violončelistka Alisa Weilerstein je 18. julija izvedla Elgarjev elegantni Koncert za violončelo, ki ji je 19. julija sledila strastna izvedba Rahmaninovove »Rapsodije na temo Paganinija« rusko-ameriškega pianista Kirilla Gersteina.
Na festivalu, ki je potekal od 10. do 19. julija, se je v desetih dneh zvrstilo 16 koncertov ob podpori in sodelovanju petih orkestrov. Vse koncerte v koncertni dvorani Pärnu sta v živo prenašala TV Pärnu Music Festival in Klassikaraadio.
Mladi dirigent z Akademije Järvi
Lani je bil festival imenovan za enega izmed 29 najboljših festivalov klasične glasbe v Evropi, saj je pritegnil 10.000 obiskovalcev in dosegel več kot 9.500 spletnih gledalcev.
Akademija Järvi za mlade glasbenike
Glasbeni festival Pärnu velja za enega najbolj priznanih mednarodnih dogodkov klasične glasbe v Estoniji, saj združuje vrhunske koncertne programe, Akademijo Järvi za mlade glasbenike in nastope Estonskega festivalskega orkestra, ki je gostoval v prestižnih koncertnih dvoranah po Evropi in nastopil na BBC Proms v Albert Hallu.
Velik poudarek na mladih
Priložnost študija pod vodstvom svetovno znanih dirigentov Neemeja Järvija, Paava Järvija in Kristjana Järvija ter učitelja Paava Järvija Leonida Grina mami mlade glasbenike z vsega sveta, da se udeležijo tečaja dirigiranja na Akademiji Järvi.
Podobno so v Pärnuju potekali mojstrski tečaji za mlade godalce, pihalce in tolkalce, ki jih vodijo vrhunski mednarodni predavatelji. Najboljši med najboljšimi so lahko stopili na oder na koncertih Akademije Järvi.
Japonska flavtistka Shino Tanaka, foto Tõiv Jõul
Družina Järvi je glasbeno izobraževanje estonskih mladih glasbenikov vedno smatrala za zelo pomembno in po zgledu lastne družine: dedek, sin, vnuk. Zato so bili pred leti postavljeni temelji za obsežne mojstrske tečaje Akademije Järvi. Ti potekajo vzporedno z glasbenim festivalom Pärnu. Na akademiji je letos sodelovalo 136 mladih iz 30 držav. Med udeleženci je bilo 60 odstotkov glasbeniko mednarodnih in 40 odstotkov iz Estonije.
Tradicionalno je največ mednarodnega zanimanja vedno bilo za tečaj dirigiranja Akademije Järvi. »Ker Neeme Järvi, Paavo Järvi in Kristjan Järvi redno koncertirajo po vsem svetu, so mednarodne dirigentske šole našle naš festivalski mojstrski tečaj in vedno je veliko ljudi, ki jih zanima. Tudi na dirigentskem tečaju je konkurenca ostra in letos se je prijavilo 22 mladih iz Gruzije, Poljske, Francije, Romunije, Norveške, Južne Koreje, Kitajske, ZDA, Velike Britanije, Kanade, Latvije, Češke, Hrvaške, Nove Zelandije in tudi iz Estonije imajo vedno mesto na tečaju dirigiranja,« je povedal Kristjan Hallik, glavni organizator glasbenega festivala Pärnu.
»Podobno je 19 vrhunskih profesorjev godal, tolkal in pihal izvajalo mojstrske tečaje na akademiji Järvi v Pärnuju. Med njimi so bili predavatelji z vodilnih svetovnih glasbenih akademij, kot so Univerza za glasbo Hanns Eisler v Berlinu, Univerza za glasbo Roberta Schumanna, Düsseldorf, Univerza za glasbo Lübeck, Visoka šola za glasbo, gledališče in medije v Hannovru, Norveška Akademija za glasbo, Lausanne HEMU in Graz University of Arts,« je še povedal glavni organizator.
Čeprav so tečaji namenjeni predvsem študentom in diplomantom specializiranih srednješolskih glasbenih ustanov, je po besedah Hallika danes znana visoka stopnja mladih igralcev na inštrumente, potrebno pa je uspešno opraviti avdicijo za vpis na mojstrski tečaj. Tako je bil letos najmlajši udeleženec Akademije Järvi star 12 let, najstarejši pa 33 let. Vsi so bili deležni treh individualnih specialnih tečajev, predavanj o glasbeni fiziologiji, najboljši med najboljšimi pa so nastopili na odru na koncertih Mladinskega simfoničnega orkestra Akademije Järvi.
»Pomemben motiv za prijavo v Pärnuju je mnogim dala odločitev Neemeja Järvija, da bo na otvoritvenem koncertu (10. julija) sam dirigiral Mladinskemu simfoničnemu orkestru Akademije Järvi, ki je bil sestavljen le iz udeležencev mojstrskih tečajev,« je povedal Kristjan Hallik.
Poleg tega so udeleženci mojstrskih tečajev imeli dva koncerta v mestnem prostoru Pärnuja – 15. julija dopoldne je bil brezplačen koncert študentov Akademije Järvi za godala, pihala in tolkala v Mestni hiši Pärnu, zvečer istega dne pa koncert učiteljev Akademije Järvi v cerkvi Elizabete v Pärnuju.
Paavo Järvi se je najbolj uveljavil v Parizu
Več informacij www.parnumusicfestival.ee
Haapsalu
Festival stare glasbe Haapsalu, Haapsalu, 25. – 28. julij studiovocale.ee
“Pärnu ni edini obmorski poletni festival v Estoniji. Od leta 1994 Haapsalu privablja glasbene radovedneže v svojo starodavno katedralo in prizorišča, vključno z Jaani Kirik iz 16. stoletja, za vrsto izbranih koncertov stare glasbe. Händlov oratorij Izrael v Egiptu, ki ga dirigira Stephen Layton, je živahen poudarek, glasba italijanskega baroka pa je zaupana Triu Sfacciato. Albert Recasens dirigira Victorijevo Missa Vidi speciosam z La Grande Chapelle; in izmuzljivi cembalo d’amore šepeta sladke melodije,” iz mednarodne objave.
Grad v Haapsaluju
Izrael v Egiptu
Oratorij Georgea Friderica Händla (1739, HWV 54) so izvedli Baročni orkester festivala Haapsalu in Ansambel Tumult s solisti: Jaanika Kuusik, Karin Helstein (soprani), Susanna Paabumets (alt), Ryan Adams (tenor), Janari Jorro, Andreas Väljamäe (basi). Zborovodja je bil Lodewijk van der Ree (Nizozemska/Estonija).
Baročni orkester festivala Haapsalu in druge nastopajoče je vodil dirigent Stephen Layton (UK). »Izrael v Egiptu« je eden Händlovih najbolj priljubljenih svetopisemskih oratorijev, ki so ga pozneje interpretirali na vzvišen, množičen in domoljuben način. Oratorij je čudovito praznovanje zbora, kinematografsko resnična upodobitev Izraelcev v ujetništvu, kuge v Egiptu, prečkanje Rdečega morja, uničenje faraonovih sil in prihod v obljubljeno deželo.
Stephen Layton je eden najbolj iskanih dirigentov svoje generacije, čigar prelomni pristop je močno vplival na zborovsko glasbo v zadnjih 30. letih.
Haapsalu
Ponovna oživitev čembala d’amore
Nekaj posebnega je bil koncert Anne-Liise Eller (arpanetta) in Taavi Kerikmäe (čembalo d’amore). Duo je predstavil aranžmaje celotnih del za lutnjo skladatelja Davida Kellnerja iz Tartuja (1670–1748).
Ansambel Floridante 10
“Glasbene molitve” je bil naslov koncerta, ki so ga izvedli: Maria Valdmaa (sopran), Anthony Marini (violina), Kaisa Kallinen (violina), Terhi Lehtiniemi (viola), Villu Vihermäe (viola da gamba), Eero Palviainen (arhilauto), Saale Fischer (orgle, čembalo).
Skladatelji so bili: Schütz, Buxtehude, Vierdanck, Becker, Walther, Westhoff ter premiera novega dela Märt-Matis Lille za violo da gamba in čembalo (Floridantejev projekt “Estonske miniature”).
Finsko-estonski glasbeni odnosi pri izvajanju stare glasbe segajo desetletja nazaj. Finsko-estonski baročni orkester, ustanovljen leta 1989, je sprožil vrsto komornih projektov in več osebnih prijateljstev. Tako za baročni orkester Festivala stare glasbe Haapsalu kot za ansambel Floridante je še danes značilno, da so v vrstah obeh postali samoumevni finski glasbeniki. Leta 2024 je minilo 10 let od nastanka zasedbe Floridante.
Ta dogodek so glasbeniki proslavili s serijo »Europe’s top soloists«, ki je trajala v sezoni 2023/2024, z jedrom ansambla Villu Vihermäe in koncertom dua Saale Fischer z Bachovo glasbo na gradu Kadrioru aprila lani, pa tudi s solistko Mario Valdmaa in njenimi odrskimi partnerji iz Finske. Namesto ognjemeta pa so se glasbeniki poklonili tistim, katerih življenja je danes zaznamovala vojna. Koncert je predstavljal glasbo, napisano med in po 30-letni vojni, ki je potekala v 17. stoletju.
Pogled na grad
Predstavitev cembalo d’amore
Klaviaturist Taavi Kerikmäe je predstavil inštrument cembalo d’amore, izdelan v delavnici latvijskega mojstra instrumentov Kasparsa Putriņša po originalnih risbah Johanna Matthesona. Gre za poseben klavikord, ki ga naredi posebnega že način izdelave: telo cembalo d’amore je sestavljeno iz dveh klavikordov, njegova dolžina pa je skoraj tri metre.
Bach brez meja
Priredbe del J. S. Bacha za komorni ansambel
Angela Ambrosini (sopran nyckelharpa, Italija/Nemčija), Marco Ambrosini (alto nyckelharpa, Italija/Nemčija), Anna-Liisa Eller (cimbale), Valentin Cointot (bas nyckelharpa, Francija) Eva-Maria Rusche (čembalo, Nemčija).
Marco Ambrosini, rojen v Italiji in živeč v Nemčiji, je postal znan kot promotor in virtuoz švedskega ljudskega glasbila nyckelharpa. Kot glasbenik odprtega duha je razvil oseben stil igranja ter razširil arzenal in repertoar igranja inštrumenta. Marco Ambrosini je znan kot odličen improvizator in aranžer, čigar glasbeni repertoar sega od ljudske do baročne in sodobne glasbe.
Spomladi 2023 je bila na pobudo ECM končana plošča, polna ansambelskih priredb del J.S. Bacha za lutnjo in čembalo, ki je bila premierno predstavljena v Estoniji na festivalu stare glasbe Haapsalu.
La Grande Chapelle (Španija)
Tomás Luis de Victoria – Maša “Vidi speciosam” in moteti v čast Mariji. Dirigent Albert Recasens. La Grande Chapelle je vokalno-instrumentalna zasedba, katere cilj je vdahniti novo življenje evropski glasbi od 16. do 18. stoletja. To so stoletja vokalnih mojstrovin, vključno z večzborovsko glasbo. Hkrati je poslanstvo ansambla osvetliti pozabljeno špansko glasbo. Skupaj z ansamblom La Grande Chapelle, nastalim leta 2005, so glasbeniki za neodvisno založbo Lauda posneli in izdali pomembna dela iz evropske glasbene zgodovine. Po eni strani je cilj snemalne dejavnosti osmisliti odnos med glasbo in literaturo španske zlate dobe, po drugi strani pa želijo dela izjemnih španskih renesančnih in baročnih skladateljev približati širši občinstvu, med katerimi jih je ansambel mnoge izvedel prvič.
Posnetki La Grande Chapelle so prejeli številne prestižne nagrade kritikov doma in v tujini: Orphée d’Or (2007 in 2009), Založba leta (Prelude Classical Music Awards, 2007), Choc de Classica, Preis der deutschen Schallplattenkritik. Njihove plošče so visoko ocenili Diapason, BBC Magazine in Gramophone. Leta 2010 je skupina prejela priznanje v Španiji z nagrado FestClásica za obnovo in izvedbo prej neposnete španske glasbe.
Poleg domačih koncertnih odrov ansambel redno nastopa na prestižnih festivalih med drugim v Franciji, na Nizozemskem, v Belgiji, Avstriji. Njihovo najbolj oddaljeno koncertno prizorišče je Mehika.
Stara glasba – mladi igralci
Zaključni koncert Mladinskega poletnega tečaja stare glasbe Haapsalu
Barvit in vesel mešani program solističnih točk in komornih zasedb, ki ga izvajajo klaviaturisti in godalci iz vse Estonije, ki jih zanima stara glasba. Mladinski tabor v Haapsaluju je nadaljevanje poletnega tabora zgodovinske klaviature, ansambla in orkestralne glasbe pod okriljem VHK in Estonian Harpsichord Friends Tsunft, ki se je začel leta 2000 in je potekal v Tohisoolu, Juurusu in Kosu. Mladinski tabor organizira nevladna organizacija Estonian Harpsichord Friends Tsunft (Estonsko čembalsko društvo)
Trio Sfacciato
Handel, Vivaldi, Geminiani
Lisanne Altrov (baročna violina), Hannah Stoellger (baročni violončelo, Avstrija), Piibe Talen (čembalo).
Trio Sfacciato je skupina mladih estonskih in avstrijskih glasbenikov s sedežem na Dunaju. Njihov trenutni fokus so dela italijanskih visokobaročnih mojstrov Caldare, Corellija, Geminianija, Veracinija in drugih, z nekaj barvitimi popestritvami.
Solisti Finskega baročnega orkestra
“Čez državne meje”
Anthony Marini, Kaisa Kallinen (violine), Terhi Lehtiniemi (viola), Louna Hosia (violončelo), Eero Palviainen (arhilutnja), Annamari Pölhö (čembalo).
Na programu: Telemann, Veracini, Handel, Nagajara.
Glasba, ki jo pišejo skladatelji, odseva okolje okoli njih: dnevne dogodke, jezik in kulturo. Zato so Francija, Italija in druge države v obdobju baroka razvile svojevrstne nacionalne sloge skladanja, tako da je bilo mogoče ugibati izvor del, ne da bi poznali ime skladatelja. Skladatelji sami so se zavedali tudi načina pisanja drugih držav – povsem običajno je bilo, da so potovali in delali v različnih krajih ter zbirali note od svojih kolegov v tujini.
“Čez državne meje” je program, ki preučuje glasbo tistih skladateljev, ki so šli korak dlje od občudovanja stilov drugih narodov in so komponirali nova dela v tujem slogu. Eden od velikih primerov je skladatelj Georg Philipp Telemann, ki so ga navduševali najrazličnejši slogi: poljska ljudska glasba, cvetoči in operni francoski slog ter bister in virtuozen italijanski slog. Drugi skladatelji, vključno z Veracinijem, Handelom in celo velikim J.S. Bachom, so storili enako. Slogovna fleksibilnost se prenaša tudi v današnji čas, saj slišimo v glasbi italijanskega skladatelja Krishne Nagaraja, ki je leta preučeval nordijsko ljudsko glasbo in celo pisal v finskem slogu!
Organizatorji festivala pravijo: “Pridite v Haapsallu s solisti Finskega baročnega orkestra, ki ga vodi violinist Anthony Marin, na popotovanje po Evropi, skozi sloge, skozi staro in novo! Finski baročni orkester lahko štejemo za inovatorja in enega najvidnejših predstavnikov stare glasbene scene Baltskega morja. FiBO, ki je začel delovati leta 1989 pod imenom Orkester 6. nadstropja, trenutno zaznamujeta tako obsežen repertoarni izbor kot izrazit duh sodelovanja, ki je poleg vrhunskih glasbenih doživetij postal tudi graditelj mostov med festivali, organizatorji in drugimi društvi. Poudarek repertoarja orkestra je na baročni glasbi, njihove umetniške odločitve pa obsegajo glasbo od srednjega veka do izvedb Jeana Sibeliusa na starinskih inštrumentih ter naročila novitet na zgodovinskih inštrumentih. Delo orkestra ni ostalo neopaženo: poleg medijske prepoznavnosti je finska nacionalna radiodifuzna hiša FiBO podelila nagradi za glasbeno dejanje leta in za ploščo leta. Posnetki orkestra za podjetja, kot so Alpha, Ondine, Alba, BIS in FiBO-jeva lastna založba FiBO Records, so prejeli tudi mednarodne kritiške nagrade, vključno z Gramophone Editor’s Choice (marec 2021) in Diapason d’Or (maj 2021).
(se nadaljuje)
Marijan Zlobec