Med festivali v Španiji so izbrali le Granado (10)


Primerjalne analize 30 najboljših letošnjih evropskih glasbenih festivalov po tuji predstavitvi kažejo, da se bo 72. Ljubljana Festival po vsej verjetnosti uvrstil med deset najboljših. Pregled letošnjih najboljših festivalov je pripravil BBC, prav tako pa Classical-Music.com, in sicer po državah, kot so jih videli glede na sam festival, ne pa po zemljevidu Evrope.

Festival v španski Granadi ima največ plesa med vsemi v Evropi, foto festival

Doslej se kažejo z Ljubljano programsko raznoliki in kvalitetno primerljivi festivali v Dresdnu, Salzburgu, Pragi, Firencah, Istanbulu, Luzernu, Bergnu in Aix-en-Provence. Sama zveneča in zgodovinsko bogata imena ali mesta. Z ogromnim zaledjem svojih ljudi in tujcev, ki ta mesta obiskujejo v milijonih. Ljubljana žal še zdaleč nima mednarodno utrjenega imena.

Palacio de Carlos V, foto festival

Evropsko združenje glasbenih festivalov – European Festivals Association (EFA) obsega nad 100 festivalov v 40 državah, mnogi najslavnejši festivali pa niso člani zveze, kot sem že zapisal na začetku nadaljevanke. EFA ni kriterij vrhunske kvalitete, je pa zelo povezovalna in odprta.

Festival v Granadi, Granada, 7. junij – 14. julij granadafestival.org

“Z vrsto gostujočih orkestrov, vključno z Dunajskimi filharmoniki, Orchestre de Paris in Gustav Mahler Youth Orchestra, ni samo arhitektura Granade, ki je izrazito “mavrska”. Tudi talenti bližje domu niso pozabljeni. Med vodilnimi zastopanimi španskimi ansambli sta Le Concert des Nations Jordija Savalla in Orquesta Nacionales de España. Avstrija je pritegnila pozornost festivala in obsežni Bruckner ter intimni Schubert oblikujeta program, v katerem sodelujejo pianisti Martha Argerich, Elisabeth Leonskaja, Paul Lewis in András Schiff, da ne omenjamo violončelista Jean-Guihena Queyrasa,” iz objave v Classical-Music.com

Mednarodni festival glasbe in plesa v Granadi izvira iz simfoničnih koncertov, ki so od leta 1883 potekali v palači Karla V. med praznovanjem Corpus Christi, in ki so mestu dali prvo priložnost odkriti in uživati ​​v velikem repertoarju evropske glasbe »za velik orkester« že v 19. stol. Posebnega pomena v teh letih je bilo tudi praznovanje tekmovanja Cante Jondo, ki so ga leta 1922 sklicali García Lorca, Manuel de Falla in drugi intelektualci ter umetniki tistega časa, kot so Andrés Segovia, Fernando de los Ríos, Zuloaga, Manuel Ángeles Ortiz, Turina oz. Rusiñol .

Izjemen ambient in arhitektura, foto festival

Festival je bil ustanovljen leta 1952 z imenom “Prvi festival španske glasbe in plesa” pod pokroviteljstvom Ministrstva za zunanje zadeve, Ministrstva za kulturo in Ministrstva za informiranje in turizem Španije. Izjava takratnega generalnega direktorja za likovno umetnost, Antonia Gallega Burína, je razsvetljujoča: »Prizadevamo si, da bi v naslednjih letih sklicali … prve glasbene organizacije na svetu, da bi nadaljevali to, kar se tokrat počne z nacionalnimi elementi. Nameravamo tudi, da se temu delu širjenja glasbene umetnosti pridružijo posebni tečaji in raziskave o hispanski glasbi in da bo prvi festival začetek španske družbe univerzalnega odmeva.«

Leta 1953 je potekal II. mednarodni festival glasbe in plesa v Granadi, ime, ki se je ohranilo še danes, in slovesno odprlo edinstveno gledališče cipres v vrtovih Generalife, zgrajeno za španske plesne in klasične baletne predstave festivala.

Solist ima veliko prostora

Mednarodni glasbeni in plesni festival je eden najbolj simboličnih kulturnih dogodkov v Granadi, ki poteka med junijem in julijem v palačah Alhambra ter glavnih spomenikih in kotičkih mesta. Festival v Granadi je postal znan po izjemnih prizoriščih za svoje predstave in po prisotnosti odličnih izvajalcev tega trenutka, skupaj z uspešnimi predstavami na mlade umetnike, poklicane za gospodarje prihodnosti. Slike Arturja Rubinsteina, Victorie de los Ángeles ali Andrésa Segovije na najlepših arabskih dvoriščih Alhambre so prepotovale svet; Carl Schuricht, Herbert von Karajan ali Sergiu Celibidache, ki dirigirajo v palači Karla V., Margot Fonteyn ali Rudolf Nureyev, ki plešejo v vrtovih Generalife, če naštejemo le nekaj pomembnih primerov … festival pa se lahko pohvali tudi z zgodnjim gostovanjem velikih glasbenih osebnosti, kot so Teresa Berganza, Lorin Maazel, Marta Argerich, plesalec Antonio, Vladimir Ashkenazy, Jessye Norman, Monstserrat Caballé ali Joaquín Achúcarro, med drugimi. To poslanstvo ohranjajo tudi danes tako, da vsako leto programirajo, ob glasbenih in plesnih velikanih, še izjemne mlade umetnike, glasbenike in plesalce, ali pa vključujejo pomembne strokovnjake, ki podpirajo nove projekte.

Letošnji festival v Granadi je bil 73.

Program vključuje več različnih glasbenih žanrov, vsak se predstavlja na svojem odru: koncerti velikih simfoničnih orkestrov v palači Karla V.; ples in balet v gledališču na prostem v vrtovih Generalife; recitali v Patio de los Arrayanes v Alhambri; jutranji koncerti v granadskih cerkvah in zgodovinskih zgradbah ter flamenko in svetovna glasba v tradicionalnih soseskah Albaicín in Sacromonte, ki vsako leto privabijo več kot 30.000 ljudi.

Festival Internacional de Música y Danza de Granada je eden najbolj privlačnih dogodkov zgodnjega poletja v Evropi. Začetki festivala v Granadi kot rečeno segajo v leto 1883, a se prvi koncerti opredeljujejo kot festival šele od leta 1952. Od takrat palače Nasrid, vrtovi ob stoletnici Alhambre in druga monumentalna mesta Granade vsako leto služijo kot izjemna kulisa za vsebinsko pester program, ki tradicionalno temelji na klasični glasbi, baletu in španskem plesu, flamenku ter zanimivih posegih v starodavno in sodobno glasbo.
Tečaji Manuel de Falla so bili odprti leta 1970 in poudarjajo jasne izobraževalne cilje festivala, ki so osredotočeni na široke teme usposabljanja, kot so ustvarjanje, interpretacija, raziskovanje in poučevanje. Ti tečaji pokrivajo tudi druga interdisciplinarna področja, kot so umetnost in invalidnost ali fotografija umetniških dogodkov. Od leta 2004 Fex (Festival Extension) prikazuje širok mozaik inovativnih umetniških predstav, brezplačnih, po mestu Granada in njeni provinci, z namenom pritegniti novo občinstvo in spodbuditi ljudi, da uživajo v kulturi.
Festival v Granadi je ponosen, da ima njeno veličanstvo kraljico Sofijo kot svojo častno predsednico že od leta 1970.

Direktor festivala je Antonio Moral, foto Elvira Megias

Antonio Moral Rubio (Puebla de Almenara, 1956) je španski kulturni menedžer z univerzitetno diplomo iz medicine na Univerzi Complutense v Madridu in je bil zadnji direktor festivala glasbe in plesa v Granadi (od decembra 2019 do 2024).

Po ustanovitvi in ​​vodenju revije Scherzo je Antonio Moral ustvaril festivale in koncertne cikle, kot so Mozartov festival v Madridu in La Coruñi, Lied Cycle v Teatru de la Zarzuela, ki ga je vodil od leta 1994 do 2024, ali Liceo de Komora v Državnem glasbenem avditoriju v Madridu (1992-2018). Leta 1996 je ustanovil – in do leta 2006 vodil – Cikel velikih izvajalcev, ki ga je promoviral Scherzo v Državnem glasbenem avditoriju v Madridu. Nedavno je v okviru Nacionalnega centra za glasbeno difuzijo (CNDM), ki ga je vodil od njegove ustanovitve leta 2010 do leta 2018, spodbujal ustvarjanje več glasbenih projektov s sedežem v Državnem avditoriju, kot so cikli Universo Barroco, v komornem in simfoničnem pogledu; cikel Fronteras, kjer se zlivajo različne glasbene zvrsti; cikla jazz in flamenko, prvič organizirana v dveh sobah avditorija v Madridu; in cikel Bach Vermut, ki je postal eden najbolj priljubljenih ciklov v Španiji s precejšnjim dotokom mladega občinstva. Bil je tudi umetniški vodja Tedna verske glasbe v Cuenci (2001-2006) in Teatra Real v Madridu (2005-2010).

Po opustitvi študija medicine in štiriletni praksi kot diplomirani zdravnik, je Moral ustanovil glasbeno revijo Scherzo, katere prvi direktor je bil od leta 1985 do 2001. Direktor fundacije Scherzo pa od 2001 do 2005. Od leta 1986 do 2005 je bil odgovoren za organizacijo koncertov, ki jih je promoviral Scherzo, in umetniško vodstvo Ciclo de Grandes. Izvajalci v Državnem glasbenem avditoriju v Madridu in ciklu mladih izvajalcev (2002-2005). Od leta 1984 do 1991 je delal kot glasbeni kritik v madridskih časopisih Liberación, La Tarde in El Independiente, v svojem dvojnem obdobju kot tednik in dnevnik, ter sodeloval v različnih španskih in tujih glasbenih medijih. Bil je ustanovitelj in direktor Madridskega Mozartovega festivala od njegove ustanovitve leta 1988 do njegovega prenehanja leta 1997. Leta 1998 mu je urad župana La Coruñe naročil ustanovitev novega Mozartovega festivala, za katerega je bil umetniško odgovoren do leta 2002.
Antonio Moral, foto Miguel Balbuena
Leta 1990 so mu zaupali oblikovanje in izvedbo glasbenega programa Fundacije Caja Madrid, subjekta, katerega glasbeni svetovalec in umetniški vodja je bil do avgusta 2005. Poleg koordinacije in organizacije povprečno dvesto koncertov na leto v okviru te fundacije umetniško vodi že od nastanka simfonični cikel (1991-1994), kjer so bile celotne Dvorakove simfonije izvedene v Španiji v obdobju šestih mesecev, prav tako Bruckner, Mahler in Brahms; poleg dveh najbolj priznanih glasbenih ciklov v Madridu: Liceo de Cámara, ki poteka v Narodnem glasbenem avditoriju, ki je trenutno programiran iz Nacionalnega centra za glasbeno difuzijo, in Lied Cycle, ki poteka v Teatro de la Zarzuela, in ki ga je vodil od njegovega nastanka leta 1994 do septembra 2024. Od leta 2001 do 2006 je bil umetniški vodja Tedna verske glasbe v Cuenci.
Elizabet Leonskaja in Vasilij Petrenko, foto festival
Od septembra 2005 do avgusta 2010 je bil umetniški vodja Teatra Real v Madridu. V tem obdobju je bilo v Teatro Real na sporedu skupno 81 različnih naslovov, od tega 46 novih v madridskem Koloseju. Bilo je 37 novih produkcij, z desetimi premierami v Španiji in tremi svetovnimi premierami.
Edinstven ambient
Povprečno število letnih predstav je bilo 214 s 95-odstotno zasedenostjo v zadnjih treh sezonah, kar je rekordno število 232 predstav doseglo v sezoni 2008/2009 s skupno 301.357 gledalci.
V sezoni 2007/2008 je Teatro Real dosegel največje število abonentov v svoji zgodovini, skupaj 28.110.
Nejveč različnih plesnih oblik in zvrsti
V njegovem času so različne produkcije in umetniki prejeli nagrade za svoje delo v Teatru Real: Robert Carsen, gledališki in operni režiser, nagrado Teatro Campoamor Lyric Award za Dialog karmeličank Francisa Poulenca leta 2006; operni režiser Giancarlo del Monaco,  Teatro Campoamor Liric Award za režijo oper Cavalleria rusticana Pietra Mascagnija in I Pagliacci R. Leoncavalla leta 2007; operni režiser Krzysztof Warlikowski nagrado Teatro Campoamor za opero Zadeva Makropulos Leoša Janáceka leta 2008; dirigent Jiri Belohlavek, glasbeni direktor prav tako nagrado Teatro Campoamor za vodenje izvedbe opere Katia Kabanova Leoša Janáčka leta 2008, nagrado Teatro Campoamor za najboljšo novo produkcijo Smrt v Benetkah Benjamina Brittna, koprodukcijo Gran Teatro del Liceu iz Barcelone in Teatra Real iz Madrida 2008 ; José Bros, tenor Teatro Campoamor Lyric Award za Don Octavia v Mozartovem Don Giovanniju leta 2005; Carlos Chausson, baritonist Teatro Campoamor Lyric Award za Ferramonda v »Il burbero di buon cuore« Martína y Solerja leta 2007; Leo Nucci, baritonist Teatro Campoamor Lyric Award za Rigoletta v Verdijevem Rigolettu leta 2009; DVD-posnetek Katie Kabanove iz leta 2008 je prejel nagrado Grammophon, Diapason d’Or in nagrado čeških kritikov.
Razkošna plesna kostumografija
Julija 2010 je ustanovil Nacionalni center za glasbeno difuzijo (CNDM), organizacijo, odvisno od INAEM, ki med drugimi dejavnostmi umetniško upravlja Nacionalni glasbeni avditorij in Avditorij 400 Narodnega muzeja umetnosti Reina Sofía. CNDM je rezultat združitve nekdanjih centrov za širjenje sodobne glasbe (CDMC), uprizoritvene umetnosti in zgodovinske glasbe v enem samem središču mesta León in umetniško vodstvo Nacionalnega glasbenega avditorija v Madridu.

Granada je bogato zgodovinsko mesto, foto Fermin Rodriguez

Dejavnost CNDM je vsa ta leta rasla, dokler ni v sezoni 2017–2018 dosegla 330 dejavnosti, ki so strukturirane v naslednjih ciklih: spominski cikli, baročno vesolje, serija 20/21 (Muzej Reina Sofía), Fronteras, Liceo de Cámara XXI, Andalusia Flamenca, Jazz in the Auditorium, Summer Counterpoint, Bach Vermouth, Lied Cycle, Zgodovinska glasba Leóna, Celotno orgelsko delo J.S. Bacha, Beethovnov cikel, Circuits and Education. V intervjuju za časopis El País 17. aprila 2018 je izrazil namero, da bo po izteku pogodbe zapustil vodenje CNDM. 30. septembra 2018 je zapustil položaj direktorja CNDM, ohranja le umetniško vodenje cikla Lied, ki se odvija v Teatru de la Zarzuela. Poleti 2019 je vodil glasbeno dejavnost Mednarodne univerze Menéndez Pelayo (UIMP) na njenem poletnem sedežu v ​​Santanderju.
Verjetno nihče v Evropi ne pleše toliko kot Španci
Decembra 2019 ga je upravni svet Festivala glasbe in plesa v Granadi imenoval za novega direktorja. Po petih izvedbah (2020-2024) se je julija 2024 odpovedal podaljšanju pogodbe. Od leta 2019 vodi glasbeni program Círculo de Bellas Artes v Madridu, kjer je promoviral nov glasbeni cikel: “Círculo de Cámara” z veličastnim odzivom javnosti. Od januarja 2023 vodi nov festival Atrium Musicae v Cáceresu, ki ga spodbuja Fundacija Átrio Cáceres.
Veliko je ljudske glasbe
Antonio Moral je bil od leta 1998 do 2017 član mnogih mednarodnih žirij in je prejel več kot deset priznanj, nagrad, častnih članstev, državnih odlikovanj (Francija).
Ta daljša predstavitev je zgled več desetletij nadvse predanega dela za različne glasbene ustanove, žanre, društva, združenja, festivale po vsej ali vsaj širši španski državi ter seveda vsakršnega mednarodnega sodelovanja.
Primerjalna analiza vodstev festivalov po Evropi bi pokazala, da gre pri najboljših večinoma za izjemno sposobne, razgledane in umetnosti predane ljudi, ki se nadvse veselijo vsakršnega uspeha, vsi pa hkrati poudarjajo nujo dela z mladimi.
Paolo Pinamonti postal novi direktor festivala v Granadi
Festival v Granadi bo odslej vodil njegov naslednik Paolo Pinamonti, ki je bil uradno imenovan 1. avgusta. Bil je izvoljen med kar dvajsetimi kandidati.

Festivalska vodstvena ekipa, foto Fermin Rodriguez

V svoji karieri je Pinamonti sodeloval z organizacijami, kot so Teatro La Fenice v Benetkah, Teatro de la Zarzuela v Madridu, Teatro San Carlos v Lizboni in Teatro San Carlo v Neaplju. Delal je tudi za Mozartov festival v A Coruñi in Macerata Opera Festival. Pinamonti je diplomiral na univerzi v Benetkah in konservatoriju v Padovi (1981). Obiskoval je tudi tečaje kompozicije na Beneškem konservatoriju (1982).
Novi direktor med nastopom, foto FB
Leta 2022 in 2023 je bil umetniški direktor opernega festivala Macerata (Italija). Trenutno je predsednik fundacije Arturo Toscanini v Parmi (Italija) in direktor fundacije-arhiva Manuel de Falla v Granadi (Španija). Poleg dela kot umetniški vodja je dejaven tudi na muzikološkem področju. Njegove eseje je objavila vrsta založb v Italiji (Olschki, Ricordi, Marsilo), Franciji (Avant-Scene, Paris-Sorbonne), Španiji (Archivo Falla) in na Portugalskem (Caminho in Babel). Pripravil je kritično izdajo Rossinijeve opere Sigismondo. Leta 2011 jo je izdala Ricordi-Fondazione Rossini de Pesaro kot eno od svojih serij Rossinijevih kritičnih izdaj.
Festival mora biti prisoten v Granadi vse leto
Od leta 1992 je profesor na univerzi Ca’ Foscari v Benetkah, kjer poučuje filmsko glasbo in zgodovino sodobne glasbe.

Plesa je v Granadi več kot na katerem koli drugem festivalu

Uradni podatki ob koncu festivala s 55.160 obiskovalci ter 124 prireditvami

Spomin na Antonia Gadesa ob 20. obletnici  njegove smrti

Velik poudarek na ustvarjalnosti otrok in mladih

Koncert Orquesta Sinfonica de Castilla y Leon, foto Fermin Rodriguez

Na koncu festivala je gostoval Orchestre national du Capitole de Toulouse, foto Fermin Rodriguez

V Španiji niso pozabili na evropsko prvenstvo v nogometu: Španija – Francija 2:1 (10. julija)

Španija – Anglija 2:1 (15. julija), foto Fermin Rodriguez

Španija je evropski prvak, foto Fermin Rodriguez

Granada se ni mogla izogniti uspehom španske nogometne reprezentance, čeprav med samim festivalom.

“Festival Granada poroča: Zaključni koncert 73. festivala v Granadi, ki bo v nedeljo, 14. julija, sprva predviden ob 22. uri, bo prestavljen na 23. uro, da ne bi sovpadal s finalom evropskega nogometnega prvenstva. V palači Karla V. bodo postavili ogromen zaslon, tako da bodo lahko tisti, ki imajo vstopnico za koncert, spremljali tekmo v živo, še preden bo koncert. Prav tako bi se radi zahvalili Orchestre national du Capitole de Toulouse za njegovo pripravljenost za preložitev koncerta, pa tudi pokroviteljstvu Alhambre, ki nam je omogočilo namestitev zaslona na emblematičnem mestu, kot je Carlos V.”

Bogastvo plesa in koreografij, foto Fermin Rodriguez

Različni glasbeni žanri

Jazz

Kvartet Staatskapele Berlin in Elizabeth Leonskaja v Auditorio Manuel de Falla, foto Fermin Rodriguez

Pevka in godalni kvartet, foto Fermin Rodriguez

Elizabeth Leonskaja in Orchestre national du Capitole de Toulouse v Palacio de Carlos V., foto Fermin Rodriguez

Un dia feliz

Edith Peña & Alexei Volodin

Teresa Montellano

Orchestre de la Suisse Romande v Granadi

Martha Argerich je nastopila v Granadi, foto Fermin Rodriguez

Martha Argerich je za svoje umetniške zasluge prejela častno medaljo festivala.

Podelitev priznanja, foto Ferin Rodriguez

Veselje Marthe Argerich, foto Fermin Rodriguez

Priznanje

Ples v vseh variantah

Z videom

Manifestacija znanja

Pianist in čembalist Yago Mahugo

z recitalom na čembalu v cerkvi

Številne atraktivne lokacije

Palača Córdova je bila priča projektu brez oznak. Trajni crossover med klasiko in neo flamenkom Sergia de Lopeja Tría in Sare Jiménez, v katerem se jazzovski kodi svobodno mešajo z ostalo glasbo sveta.

Sara Jiménez

Slavni pianist Andras Schiff

Pevski recital Raquel Lojendi in pianista Aurelia Viribaya

Pevec Konstantin Krimmel in pianist Daniel Heide

Zelo veliko je bilo pevskih nastopov

Očarljiv ambient

Violinski recital Anne Marie Valderrama

Šef ljubljanskega baleta Renato Zanella v Granadi

Mario Brunello v Crucero del Hospital Real

Orchestre de Paris  v Palacio de Carlos V.

Klaus Mäkelä dirigira Pariškemu orkestru

Mladi plesalci

Orgelski koncert

Koncert Orquesta y Coro Nacionales de España

Magija nemega filma Chaplin & Keaton z živo spremljavo Trio Arbos in prijateljev

Paul Lewis

Ne le lokacija, ampak tudi luč

Veliko dogodkov je zunaj

Dunajski filharmoniki in 33. letni švicarski dirigent Lorenzo Viotti so v Granadi nastopili prvič

Dunajski filharmoniki so se predstavili z deli Rahmaninova (Otok mrtvih), Rimskega Korsakova (Capricho español) in Dvoraka (Simfonija št. 7).

Ples ali akrobacija ?

Zelo veliko atraktivnih lokacij

Folklora

Balet

Jordi Savall in Le Concert des Nations

Le Concert des Nations

Ples

Nastopi mladih po mestu

Dirigent Kirill Petrenko

Vodil je Mladinski orkester Gustava Mahlerja

v neobičajni postavitvi glasbenikov za izvedbo Brucknerja

Festival v Granadi je eden najboljših na svetu, vendar potrebuje boljšo podporo ustanov 

(se nadaljuje)

Marijan Zlobec

 

 

, ,

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja