Med predstavljenimi festivali v Skandinaviji se pokaže, da je bil z 72. Ljubljana Festivalom primerljiv le norveški v Bergnu, a je bil vseeno programsko ožji; ni imel opere, baleta in muzikala, tako kot smo vse to videli v Ljubljani. Je pa imel očitno zanimivo in izvirno zasnovano glasbeno gledališko predstavo Peer Gynt. Mednarodni pregled in ocena najboljših 30 evropskih festivalov leta 2024 se nadaljuje v Franciji.
Théâtre de l’Archevêché — Festival d’Aix-en-Provence 2024, foto Vincent Beaume
Najboljši festivali klasične glasbe v Franciji 2024
Festival Aix-en-Provence, Aix-en-Provence, 3. – 23. julij festival-aix.com
“Za zaključek Aixove operno bogate in raznolike izdaje 2024 se vrača domov: Monteverdijeva Il ritorno d’Ulisse in patria. In ne bi moglo biti bolj primerno za festival, ki potuje na Japonsko, da izvede Puccinijevo Madama Butterfly, poseže v starodavni svet Gluckove Ifigenije, Verdijeve Sicilije in grozljivih pokrajin Debussyjeve opere Pelléas et Mélisande. Zmagovalec nagrad glasbene revije BBC 2024 Raphaël Pichon reši Rameaujevega izgubljenega Samsona, poleg oper pa so koncerti, vključno s svetovno premiero A Sky Too Small Charlotte Bray,” predstavljajo slavni festival med 30. najboljšimi v Evropi.
Théâtre de l’Archevêché — Festival d’Aix-en-Provence 2024, foto Vincent Beaume
Generalni direktor festivala je slavni libanonski režiser Pierre Audi, sicer pa v vodstvu nastopa še cela vrsta pomočnikov in vodij posameznih sekcij. Skupaj 68 ljudi, kar je več kot dvakrat toliko, kot jih je zaposlenih na Festivalu Ljubljana.
Pierre Audi leta 1988, foto Wikipedija
Pierre Audi je sin libanonskega bankirja Raymonda Audija in Andrée Michel Fattal, najstarejši od treh otrok. Audijeva družina izvira iz Saide, vendar je obiskoval francoski licej v Bejrutu. Še med šolanjem je ustanovil kinematografski krožek in povabil govornike, med drugim filmska režiserja Piera Paola Pasolinija in Jacquesa Tatija.
Svetovna premiera projekta, komorne opere The Great yes, the great no, slavnega Williama Kentridgea, foto festival
Zaradi družinskih razlogov se je preselil v Pariz v Franciji in tam obiskoval Collège Stanislas de Paris. Pri 17. letih se je Audi skupaj z družino preselil v Anglijo. Študiral je zgodovino na kolidžu Exeter v Oxfordu. V svojem zadnjem letu na Oxfordu novembra 1977 je režiral produkcijo Dramatične družbe Oxford University – Timon of Athens Williama Shakespeara v Oxford Playhousu.
Leta 1979 je Audi ustanovil Almeida Theatre, eksperimentalno gledališče v Islingtonu v severnem Londonu. V osemdesetih letih je režiral številne produkcije v gledališču Almeida.
William Kentridge
Pod njegovim vodstvom je Almeida prerasla v legendarni dom za eksperimentalno gledališče in glasbo, ki je v Združeno kraljestvo predstavilo ogromno takrat še živečih skladateljev, od Johna Cagea do Alfreda Schnittkeja in Arva Pärta, in prvič v Združenem kraljestvu postavila dela med drugim Roberta Wilsona, Deborah Warner, Simona McBurneya in Roberta Lepagea.
Pierre Audi
Od leta 1988 do 2018 je bil Audi umetniški vodja Nizozemske nacionalne opere. Audijeve produkcije z Nizozemsko nacionalno opero vključujejo prvo celotno izvedbo Wagnerjevega Prstana na Nizozemskem, Mozartove opere libretista Lorenza Da Ponteja, Dialogues des Carmélites Francisa Poulenca, Rosa – A Horse Drama ter Pisanje Vermeeru Petra Greenawaya in Louisa Andriessena, Alexander Knaifelovo Alica v čudežni deželi in Rêves d’un Marco Polo Clauda Viviera. Audi je naročil opero Življenje z idiotom Alfreda Schnittkeja.
Eden najbolj drznih opernih direktorjev v zadnjih desetletjih
Od leta 2005 do 2014 je bil Audi tudi umetniški vodja Holland Festivala. Od oktobra 2015 je umetniški vodja Park Avenue Armory, medtem ko nadaljuje svoje delo kot umetniški vodja Nizozemske nacionalne opere. Septembra 2018 je po tridesetih letih mandata zapustil Nizozemsko nacionalno opero in postal direktor Festival International d’Art Lyrique d’Aix-en-Provence.
Leta 2021 je režiral premiero Arabske apokalipse Samirja Odeh-Tamimija na festivalu v Aix-en-Provence, v začetku leta 2022 pa Rigoletta (Dunajska Državna opera), Orphée et Euridice (Maggio Musicale Fiorentino) in Parsifala (Bayerische Staatsoper).
Delal je tudi v MET v New Yorku, na Salzburških slavnostnih igrah, v Pariški operi, na Ruhrtriennale…
Poskrbel je za več svetovnih opernih premier skladateljev, kot so Tan Dun, Kaia Saariaho, Pascal Dusapin, Alexander Raskatov (opera Pasje srce) – kasneje so uprizorili še njegovo opero Živalska farma.
Delal je s priznanimi vizualnimi umetniki, kot so Karel Appel, Georg Baselitz, Anish Kapoor, Herzog & de Meuron, Jannis Kounellis in Jonathan Meese. Ti so nastopali kot scenografi in kostumografi, kot Appel za Čarobno piščal v Salzburgu.
Za svoje delo je prejel številne nagrade, vključno z nagrado Leslie Boosey za prispevek k britanskemu glasbenemu življenju, nagrado nizozemskih gledaliških kritikov za režijo Shakespearovih dram in Monteverdijevih oper ter nizozemsko državno nagrado za umetnost in Johannes Vermeerjevo nagrado. Audi je leta 2000 prejel viteški red nizozemskega leva in bil leta 2006 v Franciji imenovan za Chevalier de la Légion d’Honneur.
Festival Aix-en-Provence 2024: dvojni francoski in baročni ton
Za leto 2024 nas festival Aix-en-Provence vabi, da od 3. do 23. julija spremljamo »izjemno ambivalentne usode«. V tem programiranju se »sproščajo nasilje, norost, uničenje; a zvestoba, volja, boj za pravičnost in emancipacija se soočijo z njimi. Tu je človeška krhkost, ki se upira svojemu barbarstvu z najbolj vzvišenim in patetičnim jezikom.
Dve dominanti dajeta festivalu 2024 identiteto: francoščina (z Rameaujem, Debussyjem in Gluckom) in barok (zlasti z Monteverdijem), vendar ne smemo pozabiti na praznovanje Puccinija, čigar stoletnico smrti praznujemo.
Italijanski dirigentje Daniele Rustioni je bil na čelu ansambla Lyonske opere, pa tudi imel »zasedbo na najvišji mednarodni ravni« za Verdijevo opero Les Vêpres siciliennes: Marina Rebeka, John Osborn, Roberto Tagliavini in Blaise Malaba. Opera je bila izvedena koncertno s simulirano igro v Grand Théâtre de Provenc.
La Clémenza di Tito
Dirigent Raphaël Pichon je vodil koncertno izvedbo Mozartove opere La Clémenza di Tito, ki mu je služila vrhunska pevska zasedba s Penejem Patijem v naslovni vlogi, Karine Deshayes (Vitellia), Marianne Crebassa (Sesto), Leo Desandre (Annio), Emily Pogorelc (Servilia) in Nahuelom di Pierrom (Publio). Režiser je bil Romain Gilbert.
Pelléas et Mélisande, foto Jean Louis Fernandez
Festival prav tako nadaljuje produkcijo Debussyjeve opere Pelléas et Mélisande, ki je nastala med festivalom leta 2016. Huw Montague Rendall (Pelléas) in Julia Bullock interpretirata naslovna zaljubljenca, poleg Laurenta Naourija (Golaud), Vincenta Le Texierja (Arkel) in Lucile Richardot (Genevieve).
Opero je dirigirala Susanna Mälkki, režiserka je bila Katie Mitchell, scenografinja pa Lizzie Clachan. Nastopili so solisti, zbor (zborovodja Benedict Kearns) in orkester Lyonske opere.
Aplavz za La clemenza di Tito
Glasbeno gledališče
Glasbeno gledališče vabi tudi s Songs and Fragmentis: »čista uprizoritev, v diptihu velikih del sodobnega glasbenega gledališča«, namreč Osem pesmi za norega kralja Petra Maxwella Daviesa in Kafka-Fragmente Györgyja Kurtaga za sopran in violino, op. 24, v produkciji režiserja Barriea Koskyja, katerega pristop je »intenziven in slečen, povsem v službi izjemnih izvajalcev in temeljitega branja teh ekstremnih del«.
Johannes Martin Kränzle
Osem pesmi za norega kralja je dirigiral Pierre Bleuse, Nekega človeka je interpretiral Johannes Martin Kränzle. Nastopil je Ensemble Intercontemporain.
Kafka-Fragmente
Kafka – Fragmente je imel violinistko Patricio Kopatchinskajo, žensko pa je interpretirala Anna Prohaska.
Imeli so kar pet koncertov oziroma ponovitev.
The Great yes, the great no
Z The Great yes, the great no, “briljantni južnoafriški vizualni umetnik William Kentridge popelje gledalca na eno tistih umetniških, političnih in duhovnih avantur, katerih skrivnost pozna samo on: komorna opera, ki jo navdihuje čas avantgarde, ki promovira nadrealistično in iracionalno (maske, kolaži, projekcije) in nagovarja plesalce, izvajalce, zboriste in instrumentaliste v številnih glasbenih stilih, zlasti afriških in karibskih.
V tem multimedijskem projektu, predstavljenem kot komorna opera Williama Kentridgea, sodelujejo mnogi soavtorji in nastopajoči, med njimi instrumentalisti, zbor, plesalci, vse pod dirigentskim oziroma glasbenim vodstvom Tlaleja Makheneja.
Med projekti, na katerih dela, so z Williamom Kentridgeom pri njegovem sedemletnem delu Refuse The Hour, seriji del, imenovani »Less Good Idea«, in pri njegovem zadnjem delu, The Head & The Load; sodelovanje z Danom Selsickom pri albumu Library Music; z vibrafonistom Stefonom Harrisom; Rufus Ried, Pharao Sanders; Keiko Matsui, na turneji z Johnnyjem Cleggom v Severni Ameriki in Franciji; dela z Andyjem Narrellom. Bil je tudi skladatelj in producent za Kwani Experience, Putuma Tiso, Pearl Afrique, Bham Ntabeni in Xolani Sithole. Delal je kot skladatelj za Takalani Sesame. Tlale je sam po sebi vsestranski glasbenik/izvajalec, producent, skladatelj, sejni glasbenik in mentor. Navdih črpa iz tradicionalne, world- in jazz glasbe. Ni ‘boksanja’, niti oviranja tega nadarjenega dragulja, ki si je med svojimi rojaki prislužil naziv “The Groove Master”. (Iz biografije)
The Great yes, the great no
“Marec 1941: tovorna ladja zapusti Marseille proti Martiniku z več umetniki in intelektualci, ki bežijo iz Vichyjevske Francije, na krovu, vključno z Andréjem Bretonom, Claudom Lévi-Straussom in kubanskim umetnikom Wifredom Lamom. Ta resnični dogodek dobi čaroben obrat, ko Charon, brodar mrtvih, ki je zdaj napredoval v kapitana, preuredi prostor-čas in povabi druge slavne osebe, da se pridružijo tej novi vrsti barke, alegoriji vseh prisilnih ekspedicij preteklosti in prisotni, med njimi predstavniki antikolonializma Aimé Césaire, Franz Fanon in sestre Nardal. V LUMA Arles čudoviti vizualni umetnik William Kentridge popelje gledalca na eno od svojih poti…”
Različni recitali
Festival je ponudil program recitalov, ki so predstavila nekatera velika mednarodna imena opere, kot so Sondra Radvanovsky (ki je letos debitirala na festivalu), Elīna Garanča (za vrnitev po slabih 20. letih odsotnosti), Lea Desandre in Thomas Dunford. Na sporedu so bili še drugi instrumentalni dogodki.
Thomas Dunford, foto Vincent Beaume
Mezzosopranistka Lea Desandre je nastopila na pevskem reciralu ob spremljavi igralca na staro lutnjo Thomasa Dunforda v dvorani Konservatorija Darius Milhaud. Na nastop sta izbrala pesmi z albuma Idylle.
Thomas Dunford in Lea Desandre, foto Vincent Beaume
»Ta album je rezultat srečanja med glasom in lutnjo okoli francoskih pesmi iz vseh obdobij na temo ljubezni. Opisuje umetnost francoske pesmi v njenih intimnih in ritmičnih vidikih z dvornimi zvoki, francosko melodijo, kjer se lutnja ponovno osredotoči na romantične zvoke za klavir in glas, ter francoskih variacij v kontinuiteti te glasbene tradicije že tri stoletja. Čustva ljubezni raziskujemo v različnih oblikah: otožnost, želja, očaranost, sreča. » (Thomas Dunford).
Lea Desandre, foto Vincent Beaume
Sopranistka Sondra Radvanovsky je imela pevski recital s pianistom Anthonyjem Manolijem v dvorani Konservatorija Darius Milhaud.
Brez tekmeca v najzahtevnejših vlogah italijanskega repertoarja ima ameriško-kanadska sopranistka Sondra Radvanovsky impresiven glas, ki ji izjemna tehnika omogoča, da se nagiba k izražanju najnežnejših nians, k interpretaciji najtanjših občutij. V tej redki izvedbi jo imajo obiskovalci festivala priložnost občudovati ob spremljavi Anthonyja Manolija med intimnim, nadvse osebnim recitalom, ki se razvija med dvema zelo komplementarnima mejama človeške izkušnje, kot sta ljubezen in izguba: poklon njeni materi in vsem ljubljenim, ki jim dolguje, da je to, kar je – skozi glasbo Purcella, Liszta, Rahmaninova, Straussa, Giordana in Jake Heggie. (Iz predstavitve).
Posebnost je ameriški skladatelj Jake Heggie. Je ameriški skladatelj operne, vokalne, orkestralne in komorne glasbe. Najbolj znan je po svojih operah in umetniških pesmih ter po sodelovanju z mednarodno priznanimi izvajalci in pisatelji. Med njegovimi operami so Dead Man Walking, The End of the Affair, Moby Dick…
Sondra Radvanovsky in Anthony Manoli, foto Vincent Beaume
Pela je pesmi in arije Henryja Purcella, Georga Friedricha Händla, Sergeja Rahmaninova,, Richarda Straussa, Franza Liszta, Jake Heggie in Umberta Giordana.
Elina Garanča na festivalu, foto Vincent Beaume
Koncert slavne mezzosopranistke Eline Garanča so postavili v Grand Theatre de Provence.
Zelo mlada in že nepozabna Dorabella v zgodovinski produkciji Così fan tutte, ki jo je leta 2005 v Aixu postavil Patrice Chéreau, je latvijska mezzosopranistka Elīna Garanča od takrat osvojila vse odre sveta s svojim bogatim in toplim glasom, svojimi razkošnimi karakterizacijami in svojo ponosno držo.
Na festival se je prvič vrnila ob spremljavi Malcolma Martineauja s povsem izvirnim recitalom, posvečenem melodijam Brahmsa, Straussa, Rahmaninova in latvijskih skladateljev Jāzepsa Mediņša, Alfrēdsa Kalniņša in Jāzepsa Vītolsa, ki ga je izvedla v prestižnem gledališču Grand Théâtre de Provence. (Iz predstavitve).
Elina Garanča in Malcolm Martineau, foto Vincent Beaume
Zgodovina Festivala Aix-en-Provence
Pod nebom Provanse, na dvorišču Théâtre de l’Archevêché ali Hôtel Maynier v Oppèdeju, na odrih Théâtre du Jeu de Paume, Grand Théâtre de Provence ali Stadiuma, festival Aix ponuja trenutke intenzivnosti, kjer se pesem najlepših glasov na svetu združuje s pesmijo škržatov. Uveljavil se je tudi kot kraj vznemirjenja in inovativnosti, ki prenavlja pristope in repertoar, širi obrise opere, ustvarja mostove z drugimi umetnostmi, spreminja razmerja med deli, kraji in občinstvom, ki ima priložnost odkrivati nove oblike, umetnike in obzorja. Že več kot 75 let se opera izvaja na festivalu v Aixu kot ogledalo sveta, ki ga izraža v umetniških prispodobah, iz katerih vejejo lepota, čustva in živahna misel. Kot tak je leta 2023 prejel nagrado za najboljši operni festival nemške revije Oper! in nagrado za najboljši festival, ki jo podeljuje International Opera Awards.
Festival ima bogato in raznoliko ponudbo še z »Aix en June«, programom, namenjenem lokalnemu občinstvu. Popolnoma brezplačne prireditve prispevajo k močni teritorialni zasidranosti, kar je še ena značilnost festivala v Aixu!
Nizozemski glasbenik Ton Koopman, foto Bernard Chubilleau
Itinéraire Baroque Cercles, 1. – 4. avgust itinerairebaroque.com
Périgord Vert je verjetno manj znan kot mejna Dordogne, vendar je direktor amsterdamskega baroka Ton Koopman podlegel njegovemu čaru in koncertnemu potencialu njegovih atmosferičnih romanskih cerkva. Rezultat je Baročni festival z drugačnostjo, saj majhni pop-up koncerti popeljejo občinstvo na potovanje po odkrivanju cerkvenih zakladov regije. V letu svojega 80. rojstnega dne Koopman sklene izdajo leta 2024 z Bachovim ne tako gromozanskim Pasijonom po Janezu. (Iz mednarodne predstavitve festivala v okviru 30. najboljšihv Evropi).
Église de Saint-Astier, foto Wikipedija
Zelo kratek festival poteka v Perigordu. Letošnji je bil 23. in se je med slavne festivale uvrstil zaradi Tona Koopmana kot svetovno znanega glasbenika in dirigenta, ki je medtem že objavil naslov in program prihodnjega festivala Route Baroque. Prav tako poudarja kulturno dediščino romanskih cerkva iz okrog 11. stoletja.
Letošnji festival je imel naslov Itinéraire Baroque in je bil posvečen Koopmanovi osemdesetletnici ter njegovemu umetniškemu vodenju.
Štiridnevni festival je postregel s koncerti, vključno z vokalnimi nastopi. Prvi je bil Ensemble Les Surprises, ki je predstavil dela Giovannija Legrenzija, Tarquinia Merule, Giovannija Antonia Rigattija, Claudia Monteverdija, Alessandra Grandija, Antonia Lottija, Salomona Rossija, Francesca Cavallija in Giovannija Battiste Fontane. Predstavitev je potekala v Abbatiale de Cercles.
Kontratenorist Pieter De Praetere je nastopil s komornim ansamblom Musica Gloria in pod naslovom naslovnik »Musick or a While«.
Musica Gloria
Program je bil izveden v Église de Champeaux (cerkvi) in je predstavil glasbo Henryja in Daniela Purcella.
L’église Saint-Martin du village de Champeaux, foto Wikipedija
Koncert “Dios y Hombre” je vseboval dela Matea Flecha “El Viejo”, Francisca Guerrera in Alonsa Mudarre. Med izvajalci so bili Inés Alonso, Oriol Guimerà, Jorge Losano in Victor Cruz; Losano je bil tudi dirigent. Koncert je bil v Église de Saint Front-sur-Nizonne.
Cerkev Saint-Front-sur-Nizonne, foto Wikipedija
Cerkev Saint Félix de Bourdeilles, foto Wikipedija
Festival se je zaključil z izvedbo Bachovega Janezovega pasijona z Elizabeth Breuer, Sophio Faltas, Klausom Mertensom in Tilmanom Lichdijem kot solisti in Amsterdamskim baročnim orkestrom ter zborom pod dirigentskim vodstvom Tona Koopmana. Koncert je bil v cerkvi Église de Saint-Astier.
Cerkev na stari grafiki, foto Wikipedija
Festival Baročni itinerarij v Périgord Vertu, ki je nastal leta 2002 na pobudo Tona Koopmana, je predvsem plod ljubezni na prvi pogled: ljubezen glasbenika do čudovite pokrajine, njenih cerkva in gradov, neustavljivo in nenehno vabilo na potepanje… Svoje ime nosi po zeleni pokrajini Kenta, – Périgord Vert – privablja veliko število Nizozemcev in Britancev, ki so se tam pogosto naselili že pred dvema ali tremi desetletji. Enako tudi Ton Koopman, zaradi katerega je to mesto postalo eno njegovih najljubših počitniških krajev. Toda Itinéraire Baroque je v Périgordu tudi glasbeno in človeško srečanje Tona Koopmana, umetniškega vodje, z glasbenimi navdušenci, pri čemer istoimensko asociacijo, na kateri temelji festival, vneto spodbuja Robert-Nicolas Huet, predsednik in direktor organizacije odbora, ki mu pomaga velika ekipa prostovoljcev, brez katerih ne bi bilo nič mogoče.
Izvedba Janezovega pasijona z Amsterdamskim baročnim orkestrom, zborom in solisti, foto ResMusica
Ves ta čas je vse programe oblikoval Ton Koopman, tako da bi dobili skupaj neverjetno antologijo stare glasbe, kot je nimajo drugi festivali. Pri nas bi bil primerljiv festival stare glasbe Klemna Ramovša Seviqc Brežice.
(se nadaljuje)
Marijan Zlobec