V Švici je v zadnjih dveh desetletjih vendarle največ pozornosti namenjene festivalu v Luzernu, še posebej po izgradnji nove koncertne dvorane in ustanovitvi Luzernskega festivalskega orkestra pod umetniškim vodstvom Claudia Abbada. Termin festivala ustreza koncertnemu dogajanju v Srednji Evropi z možnimi gostovanji orkestrov, dirigentov in solistov na svojih turnejah.
Kulturni in kongresni center Luzern, foto Wikipedija
Festival v Luzernu Luzern, 13. avgust – 15. september lucernefestival.ch
Poletnemu festivalu v Luzernu, ki ga spremljajo spomladanski festival, majski Piano Fest in novembrski ‘Forward Festival’ – Festival Naprej, kot srečanje z novim, ne manjka tekmecev. Toda z vrtoglavo promenado gostujočih mednarodnih orkestrov, festivalsko akademijo, ki bo pritegnila ušesa (praznuje svoj 20. rojstni dan), in festivalskim sodobnim orkestrom, vse zavito v komorno glasbo in solistične recitale, kar zadeva obseg, je sredi poletja brez dvoma zmagovalec.
Švica je kot Švica, foto splet
Glasbena mladina ima prvo besedo, saj Mladinski orkester Ukrajine Debussyju, Elgarju in Respighiju dodaja Borisa Ljatošinskega; festivalski orkester pa nadaljuje Mahlerjevo odisejo Riccarda Chaillyja s 7. simfonijo. Schoenbergov Gurrelieder zagotavlja primerni epski finale. (Iz objave v Classical-Music.com).
Modernost in noblesa v Luzernu, foto splet
Festival v Luzernu je eden vodilnih mednarodnih festivalov v svetu klasične glasbe. Festival v Luzernu je sicer bil ustanovljen že leta 1938; od leta 1999 je Michael Haefliger njegov izvršni in umetniški direktor. A kot nov festival se šteje le po izgradnji nove koncertne dvorane, ko se je hkrati začela še njegova svetovna publicieta.
Zadnji koncert je bil z Gurrelieder Arnolda Schönberga, foto FL/Peter Fischli
Osrednji festival poteka poleti od sredine avgusta do sredine septembra in ponuja zelo pester nabor približno 100 koncertov in sorodnih dogodkov. Vsak poletni festival ima vodilno temo, ki se dramaturško prepleta skozi program.
Letos so bili zelo ponosni na izvedbo Gurrelieder Arnolda Schönberga ob 150. obletnici skladateljevega rojstva. Sodelovalo je 270 glasbenikov. Ljubljana žal na prvo izvedbo še čaka. Nekoč jo je napovedoval dirigent Marko Letonja, ko je bil šef dirigent Slovenske filharmonije, a z načrtom ni uspel. Sam sem videl tri izvedbe: dve v Musikvereinu na Dunaju in eno v Salzburgu. Možna bi bila izvedba z Londonskim simfoničnim orkestrom, Slovensko filharmonijo, več zbori in mednarodnimi solisti pod dirigentskim vodstvom sira Antonia Pappana, a se morajo najprej odločiti v Lodonu.
V Luzernu so Gurrelieder v bistvu izvedli Nemci iz Hamburga, Berlina in Leipziga. V Ljubljani bo do takega koncerta prišlo, ko bodo zreli pogoji. Lahko je Nemcem, njih je nad 80 milijonov.
Gurrelieder so izvedli z NDR Elbphilharmonie, tremi zbori in solisti pod vodstvom dirigenta Alana Gilberta, foto FL/Peter Fischli
Festival predstavlja raznoliko paleto nastopajočih, vključno s simfoničnimi koncerti, komorno glasbo, recitali, prvenci, poznonočnimi dogodki in še veliko več.
Melodie Zhao, foto LF/Manuela Jans
Posebna omemba velja mladi pianistki, dirigentki in skladateljici Melodie Zhao, ki je sicer rojena v Švici. Na pianističnem recitalu je izvedla poleg Mozarta, Liszta in Gershwina še svojo skladbo Shades Of Paganini.
Podobno je navdušil mlad violončelist, poimenovan “artiste etoile” Sheku Kanneh – Masori, ki je s Tonhalle – Orchester Zürich in dirigentom Paavom Järvijem izvedel Šostakovičev Prvi koncert za violončelo.
Sheku Kanneh – Masori
Paavo Järvi dirigira Mahlerjevo Prvo simfonijo
V veliki dvorani je imel pianistični recital tudi pri nas znani avstrijski pianist Rudolf Buchbinder, ki je izvajal dela Mozarta, Beethovna in Chopina.
Rudolf Buchbinder, foto LF/Patrick Hürlimann
Rudolf Buchbinder
Med komornimi koncerti je bil nastop godalnega kvarteta Adelphi.
Adelphi Quartet, foto LF/Peter Fischli
Poseben koncert na Luzern Festivalu je predstavljal sodobni aranžma Brucknerjeve Sedme simfonija Alistaira Duncana v izvedbi nenavadnega Stegreif -The Improvising Symphony Orchestra, a brez dirigenta in stoje.
Sedmo simfonijo Antona Brucknerja ob 200. obletnici skladateljevega rojstva je aranžiral včasih jazzy, včasih s pridihom ljudske pesmi, včasih z arabskimi posipi ali techno ritmi.
Bolj performaivni koncert z Brucknerjem
“Smo kolektiv 30 mednarodnih glasbenikov. Združevanje cenjene dediščine klasičnih skladb s svobodnimi improvizacijami je naša strast. Naši koncerti potekajo brez dirigenta, brez not in stolov, s čimer pridobimo več svobode za gibanje in interakcijo,” se predstavlja orkester.
Komorni orkester Gustava Mahlerja z dirigentom Antonellom Manacordo
Staatskapelle Berlin z dirigentko Susanno Mällki
Na sporedu so bile Mahlerjeve pesmi s tenoristom Ericom Cutlerjem in altistko Wiebke Lehmkuhl: Das Lied von der Erde, Blumine pa pozamo kot simfonični del ali stavek, vključen v Prvo simfonijo, ki pa ni obvezen.
Nastopajoči v Pesmi o zemlji
Luzern Festival načeloma nima opernih ali baletnih predstav, a pripravljajo v sodelovanju s tamkajšnjo opero – Luzerner Theater – kakšno produkcijo, kot letos opero Der Doppelgänger (Dvojnik), po Dostojevskem, sodobne italijanske skladateljice Lucie Ronchetti.
Prizor iz opere Dvojnik
Kaj bi se zgodilo, če bi neke noči na sprehodu srečali samega sebe? V “Dvojniku” Fjodorja Dostojevskega mladi uradnik Jakov Petrovič Goljadkin sreča takega dvojnika. Ne samo, da se pojavi v svojem stanovanju in zavzame njegovo delovno mesto, zdi se tudi boljša, bolj priljubljena različica zmedenega protagonista. Če se odnos med dvojčkoma Goljadkinom začne kot prijateljski in bratski, kafkovska farsa postopoma pride do vrhunca: dvojnika hvali nadrejeni, navijajo in občudujejo kolegi in prijatelji, nazadnje pa menda celo zasleduje Klaro Olsufjevno, Goljadkinovo ljubezen. Med obema se pojavi tekmovanje, resničnost in iluzija postaneta zamegljeni – dokler Goljadkina ne sprejmejo v psihiatrično bolnišnico. Toda kdo je pravi Goljadkin in kdo dvojnik?



Alan Gilbert, foto LF/Peter Fischli
Poletni festival spremljajo kratki festivali, dva spomladi in en jeseni: spomladanska rezidenca z orkestrom Festivala v Luzernu, majski Piano Fest, ki ga kurira pianist Igor Levit, in »Lucerne Festival Forward«, ki poteka novembra.
Gurrelieder s Thomasom Quasthoffom (na desni), foto LF/Peter Fischli
V tem kontekstu Festival Ljubljana pripravlja že svoj 8. Zimski festival, ima glasbena tekmovanja, zelo dolgo tradicijo Slovenskih glasbenih dnevov in cikel koncertov Mladi virtuozi.
Idila, pravljica ali stvarnost ?
Klavirski festival od 9. do 12. maja je bil letos komaj drugič. Obsega spekter od Bacha, Brahmsa & Co. do nastopov raperja Dangerja Dana in jazzovske pianistke Johanne Summer.
Posebnost je Luzernski festival v živo. Deset dni, od 18. do 27. julija, je bilo mesto prežeta z mednarodno in domačo glasbo.
West Eastern Divan v Luzernu z Danielom Barenboimom
“Lucerne Festival Forward” je potekal od 15. do 17. novembra. Program so umetniško in konceptualno oblikovali glasbeniki iz Lucerne Festival Contemporary Orchestra (LFCO). KKL Luzern – Kulturni in kongresni center Luzern, ki ga je zasnoval arhitekt Jean Nouvel in je enako znan po svoji akustiki kot arhitekturi, je osrednje prizorišče vseh festivalov v Luzernu.
Koncertna dvorana
Poleti se v Luzernu srečajo znani solisti in glasbeniki, priznani profesorji glasbe in vodje sekcij vrhunskih evropskih orkestrov ter skupaj tvorijo Festivalski orkester v Luzernu. Ta orkester oblikuje uvodni teden festivala v Luzernu z več simfoničnimi koncerti. Po sezoni potujejo po Evropi, Aziji in ZDA. Luzernski festivalski orkester sega v čas Artura Toscaninija, ki je z legendarnim “Concert de Gala” leta 1938 združil slavne glasbenike v elitno zasedbo.
Koncert s Claudiom Abbado iz arhiva
65 let pozneje sta to nadaljevala dirigent Claudio Abbado in umetniški vodja Michael Haefliger ter ustanovila Luzernski festivalski orkester, ki se je javnosti prvič predstavil avgusta 2003.
Münchenska filharmonija v Luzernu 13. septembra, foto LF/Manuela Jans
Od leta 2016 je šef dirigent tega edinstvenega orkestra ponovno Italijan Riccardo Chailly. Akademija festivala v Luzernu je mojstrska šola za novo glasbo.
Münhenčane je vodil dirigent in pianist Lahav Shani, ki je med drugim predstavil novo delo Michaela Seltenreicha The Prisoner’s Dilema…
Okrog 130 mladih glasbenih talentov ima vsako poletje priložnost, da se za tri tedne posveti glasbi 20. in 21. stoletja. Na vsakodnevnih delavnicah in učnih urah se glasbeniki poglabljajo v izbrana sodobna dela, razvijajo nove partiture in preizkušajo nove izvedbene oblike. Občinstvo festivala v Luzernu ima koristi od nekonvencionalnih programov in presenetljivih poslušalskih izkušenj.
Zasedenost vseh kapacitet Luzern Festivala je bila 90 odstotna, kot je povedal direktor in umetniški vodja Michael Haefliger, Salzburških slavnostnih tednov je bila 98,2 %, Wagnerjevega festivala v Bayreuthu je vsa leta 100 %. Za 72. Ljubljan Festival teh podatkov ni.
Od 65 plačljivih dogodkov Lezuren Festivala jih je bilo 13 razprodanih.
Turistična organizacija iz Luzerna je sporočila, da pride poleti 70 % turistov v mesto zaradi festivala oziroma kulture. Koliko jih pride v Ljubljano, ni jasnega podatka, a verjetno malo.
Koncert Klavirskega festivala Le Piano symphonique
Ob obeležitvi svojega mejnega rojstnega dne se Akademija festivala v Luzernu ozira nazaj in naprej: program vključuje dela njenega ustanovitelja Pierra Bouleza (vključno z Rituel in memoriam Bruno Maderna ) in njenega dolgoletnega umetniškega vodje Wolfganga Rihma (vključno z In-Schriftom ).
Beat Furrer dirigira LFCO
Festivalski sodobni orkester Lucerna (LFCO) je premierno izvajal tudi nova dela Lise Streich in Beata Furrerja, dveh rezidenčnih skladateljev poletnega festivala 2024. Na odru je kot dirigent nastopil sam Furrer, ki je dirigiral svojo skladbo in Mortona Feldmana Coptic Lights.
Dirigentka Ruth Reinhardt
Akademiki so pripravili tudi izvedbo Koncerta za orkester skladatelja in dirigenta sira Georgea Benjamina.
Naslednji koncert je vodila dirigentka Ruth Reinhardt, ki je tudi sama nekoč dobila pomembne vzgibe na akademiji. Gost je bil trobentač Simon Höfele.
Raimonda Skabeikaite
Svoj večer sodobne glasbe je imela tudi dirigentka Raimonda Skabeikaite, ki je kot druga vodila Ensemble Lucerne Festival Contemporary Orchestra.
Skladateljica Yang Song je mongolskega porekla, študirala v Pekingu
Na sporedu so bila dela Yang Song, Kaije Saariaho, Elnaz Seyedi in Hannah Kendall.
Britanska skladateljica Hannah Kendall
A nastopili so še drugi dirigenti iz programa sodobnega dirigiranja, kot Yannick Mayaud, Daniel Huertas in Josephine Korda.
Lucernski festivalski sodobni orkester (LFCO)
Sir Georg Benjamin s solistom Jörgenom van Rijenom
Letošnji festival je odprl italijanski dirigent Riccardo Chailly z znamenitim Festivalskim orkestrom Luzern, ki so ga v času umetniškega vodenja Claudia Abbada imeli za najboljšega na svetu.
Patricia Kopatchinskaja z Budapest Festival Orchestra in ditigentom Ivnom Fischerjem, 14. septembra, foto LF/Priska Ketterer
Koncert s solisti LFCO
Leta 2015 je Michael Haefliger, direktor festivala v Luzernu, skupaj s fundacijo uvedel nagrado Fritz Gerber za mlade švicarske glasbenike na področju sodobne klasične glasbe.
Phoebe Bognár
Zmagovalec vsako leto prejme denarno nagrado, fundacija pa zmagovalcem omogoča tudi udeležbo na festivalski akademiji v Luzernu.
Fritz Gerber na podelitvi prve nagrade leta 2015
Letošnjo nagrado Fritza Gerberja so prejeli mladi talenti Phoebe Bognár (flavta), Francisco Morais Fernandes (klavir) in Santiago Villar Martín (bobni).
Nagrajenci, foto LF/Patrick Hürlimann
V 40-minutni odaji so trije nagrajenci predstavili svoje glasbene veščine z deli Luciana Beria, Marcosa Balterja, Christine Kubisch in Enna Poppeja.
Luzern je mesto glasbe v čudoviti naravi
Most in vodni stolp
“Zvoki mesta, zvoki gora in melodija jezera – v Luzernu se vse skupaj zlije v harmonično simfonijo. Slikovita narava je očarala svetovno znane skladatelje in umetnike. Pustite se navdihniti lepoti te pokrajine,” predstavljajo turistom svoje mesto.
(se nadaljuje)
Marijan Zlobec