Pregled letošnjih glasbenih festivalov v Evropi nastaja na temelju tuje objave v Classical-Music.com in uvrstitve 72. Ljubljana Festivala med trideset najboljših in najpomembnejših festivalov v Evropi. Ali kako vidijo Ljubljano iz Londona.
Svetovni dosežek slovenske skladateljice Nine Šenk s štirimi izvedbami na Wien Modern 2024
Pregled programov in mest v Nemčiji, Avstriji, Italiji in na Češkem daje primerljivo podobo 72. Ljubljana Festivala s festivali v Dresdnu, Salzburgu, Ravenni, Firencah in Pragi. Tu gre za multimedijske in večžanrske programe, kot so vsakoleto značilni za Ljubljana Festival.
Verdijeva Aida v veronski Areni 2024, foto Ennevi
Mednarodnih programov, ki temeljijo samo na operi, enem skladatelju (npr. Bachu v Leipzigu) ali zgolj simfonični in komori glasbi, z Ljubljano ne moremo primerjati, čeprav so ti festivali svetovno znani in umetniško vrhunski.
Parsifal na Wagnerjevem festivalu v Bayreuthu 2024
Tu lahko samo omenim Wagnerjev festival v Bayreuthu, Operni festival v Münchnu, operni festival v veronski Areni, Puccinijev festival v Torre del Lago, operni festival v Bregenzu…
Nina Šenk s Koncertom za orkester iz leta 2019 na odru Musikverein, foto FB
Prav tako ni možno primerjati Ljubljana Festivala z evropskimi festivali, ki temeljijo izključno na sodobni ali najnovejši glasbi, kot je slavni Wien Modern, ko je bila že na prvem koncertu v polni Koncertni hiši izvedena tudi nova skladba slovenske skladateljice Nine Šenk.
Otvoritveni koncert z ORF Radio – Symphonieorchester Wien je dirigiral Ingo Metzmacher, foto FB
Takoj zatem pa že druga skladba – polurni Koncert za orkester iz 2019 v zlati dvorani Musikverein. Nina Šenk je zapolnila ves drugi del koncerta Dunajskih simfonikov pod dirigentskim vodstvom Elene Schwarz. Skupaj je Nina Šenk na Dunaju imela štiri izvedbe svojih del.
Nina Šenk po otvoritvenem koncertu Wien Modern
s skladbo Flux, trojni koncert za rog, trobento, harmoniko in godalni orkester (2016 – 2024)
Takih festivalov je v Evropi kar precej, če se spomnimo na vsakoletne Svetovne glasbene dneve, ki so bili že dvakrat v Ljubljani oziroma Sloveniji. Ne nazadnje ima Festival Ljubljana svoje vsakoletne Slovenske glasbene dneve. A Wien Modern, ki ga je bil ustanovil italijanski dirigent Claudio Abbado, kot tedanji glasbeni direktor mesta Dunaj, je svetoven, saj v avstrijski prestolnici deluje ali študira več tisoč glasbenikov.
Otvoritev letošnjega festivala v Donaueschingenu
V Nemčiji je slaven festival Donaueschinger Musiktage
Donaueschinger Musiktage je najstarejši in najbolj tradicionalen festival nove glasbe na svetu. Ustanovljen leta 1921 pod knežjo zaščito še naprej predstavlja vse nove eksperimentalne oblike na področju aktualne glasbe in zvočne umetnosti. Vsako leto v Donaueschingen pride okoli 10.000 obiskovalcev iz več kot 15 držav, da bi izkusili pester program premier, zvočnih instalacij, razprav, delavnic in predavanj. Tukaj redno nastopajo mednarodno priznani ansambli, kot so Klangforum Wien, Ensemble Intercontemporain, SWR Symphony Orchestra Stuttgart in SWR Experimentalstudio.
Donaueschingerjeve glasbene dneve organizira Gesellschaft der Musikfreunde Donaueschingen v sodelovanju z mestom Donaueschingen, Südwestrundfunk in SWR Experimentalstudio. Podpira jih Zvezna kulturna fundacija, ki jo podpira komisar zvezne vlade za kulturo in medije ter Ministrstvo za znanost, raziskave in umetnost Baden-Württemberga in Glasbena fundacija Ernst von Siemens.
Letošnji moto Donaueschinger Musiktage je bil »sami skupaj « in že črkovanje določa smer: nekako sta neločljivo povezana drug z drugim, intimno in javno, individualno muziciranje in združevanje z drugimi, pisanje v sobici in zvok pred publiko. “Vsak koncert s svojim formatom ustvarja poseben dispozitiv,” je v predgovoru letošnje izdaje zapisala Lydia Rilling, umetniška voditeljica festivala. Namreč, »kako se glasbeniki in poslušalci obnašajo drug do drugega: glasbeno, prostorsko, medijsko in družbeno«.
Letošnji festival je potekal med 17. in 20. oktobrom in ni mogel biti – niti po svoji programski strukturi – uvrščen med najpomembnejše evropske glasbene festivale.
Nam so bližji slavni Zagrebški bienale ali Beneški glasbeni bienale ali Štajerska jesen v Gradcu ali celo festival v Trstu.
Londončani so iz Ljubljane odšli v Švico
Najboljši festivali klasične glasbe v Švici 2024
Festival Gstaad Menuhin Gstaad, 12. julij-31. avgust gstaadmenuhinfestival.ch
Festival legendarnega violinista Yehudija Menuhina, ki ga obdajajo švicarske Alpe, si je po skromnem debiju leta 1957 prizadeval za vse višje ambicije. Štirje koncerti na gorskih vrhovih so novost za letošnjo krovno temo ‘Transformacija’ – razpeto na približno 60 koncertih, ki zajemajo vse od Brucknerjeve obletnice do prikimavanje DJ setu.
Nuria Rial, Maurice Steger in Giardino damore, foto Theresa Pewal
Londonski simfonični orkester in Antonio Pappano sta zunaj tega sveta v družbi Holstovih Planetov; violinistka Patricia Kopatchinskaja in Camerata Bern razmišljata o “Času in večnosti”;
Patricia Kopatchinskaja in Camerata Bern, foto Raphael Faux
in od Barbare Strozzi do Caroline Shaw Kammerorchester Basel pozdravlja Benetke skozi štiri stoletja. (Iz predstavitve v Classical-Music.com).
Letošnji festival v Gstaadu je bil že 68., a je mlajši od našega Ljubljana Festivala. Kot poročajo organizatorji, si ga je ogledalo 25.400 obiskovacev, kar je več kot pol manj od obiska ljubljanskega (56.000). Naj tu dodam, da si je festival Praška pomlad ogledalo nekaj nad 30.000 obiskovalcev.
Julia Fischer
Festival je potekal pod motom Transformacije, prihodje leto pa pod Migracije.
Dirigent sir Antonio Pappano
“68. izdaja festivala in akademije Gstaad Menuhin se je nebesno zaključila 31. avgusta z resnično spektakularnim simfoničnim koncertom s Sirom Antoniom Pappanom in Londonskim simfoničnim orkestrom. V preteklih sedmih tednih je festival obiskalo okoli 25.400 obiskovalcev.
Carmen v izvedbi otrok, foto Raphael Faux
Občinstvo ni bilo očarano le v festivalskem šotoru v Gstaadu in zgodovinskih lokalnih cerkvah, ampak tudi na vrhu Egglija, lokalne gore Gstaada – prelomne, prvič na festivalu!
Gstaad Festival Brass Ensemble, foto Raphael Faux
Z več kot 60 koncerti, petimi prestižnimi mojstrskimi tečaji in razširjenim programom za otroke, družine in amaterske glasbenike je ta sezona zaznamovala vznemirljivo poglavje preobrazbe in rasti.
Camilla Nylund in Jonas Kaufmann, foto Raphael Faux
Neizmerno smo hvaležni našemu čudovitemu občinstvu, neverjetnim umetnikom, našim sponzorjem, pokroviteljem, podpornim fundacijam, prijateljem festivala, združenju hotelov Gstaad-Saanenland, kantonu Bern, občini Saanen in sosednjim skupnostim ter vsem, ki delajo za sceno. Vsakemu izmed vas se iskreno zahvaljujemo,” iz poročila organizatorjev.
Helene Grimaux in Komorni orkester Basel, foto Raphael Faux
Mointain Spirit, foto Theresa Pewal
Sol Gabetta in Dmitry Smirnov ter ansambel, foto Theresa Pewal
Richard Galliano, Adrien Moignard, Diego Imbert, foto Raphael Faux
Gstaad Festival Cello Quartet, foto Raphael Faux
Collegium Vocale Gent in Camerata Salzburg, Philippe Herreweghe, foto Raphael Faux
Festival Verbier Verbier, 18. julij-4. avgust verbierfestival.com
S tremi orkestri, mentorstvom solistov in komornih zasedb, Atelierom Lyrique, posvečenim operi in pesmim, ter programom zvočnega snemanja, je Akademija Verbier ena največjih poletnih šol. Rezultati so združeni v festival, ki ga je začel sir Simon Rattle z dirigiranjem Mahlerjeve Tretje simfonije, in se zaključil z Respighijevo Rimsko trilogijo pod vodstvom dirigenta Charlesa Dutoita. Respighijeve Rimske pinije so najboljši posnetek na poti v Salle des Combins, kjer bomo pozdravili opernega Mozarta in Verdija in na svoj 150. rojstni dan gre Schoenberg v kabaret. (Iz objave v Classical-Music.com).
Beethovnov Trojni koncert: sir Simon Rattle kot dirigent, Klaus Mäkelä kot violončelist, Lahav Shani kot pianist ter Leonidas Kavakos kot violinist
V Verbieru na jugozahodu Švice se vsako leto odvija nekajtedenski festival klasične glasbe, ki ne navduši le s številnimi glasbeniki, temveč privabi okoli 35.000 gostov, kar je skoraj dvanajstkrat več ljudi, kot je v mestu prebivalcev. Koncertni repertoar sega od solističnih recitalov prek komorne glasbe do simfonične glasbe in zajema obdobje od baroka do sodobnosti.
Sir Simon Rattle in Festivalski orkester Verbier sta odprla letošnjo edicijo s Tretjo simfonijo Gustava Mahlerja. S skoraj devetdesetminutnim trajanjem koncerta ima delo podobno impresivne razsežnosti kot alpsko ozadje, ki se razprostira pred glavnim prizoriščem »Salle des Combins«. Poleg festivalskega orkestra sta nastopila še dva ženska zbora, solistka pa je bila mezzosopranistka Magdalena Kožena.
Klaus Mäkelä, foto FB
V dveh tednih in pol so pričakali tako predstavnike starejše generacije, kot so Daniel Barenboim, Andras Schiff, Magdalena Kožena in Thomas Quasthoff, kot tudi vzhajajoče zvezde mlajše generacije, med katerimi so finski dirigent Klaus Mäkelä, kitajski pianist Bruce Liu, južnokorejska violinistka Kim Bomsori in finski dirigent Tarmo Peltokoski.
Dirigent Tarmo Peltokoski je sprejet kot “finski dirigentski čudež”, foto splet
Tarmo Peltokoski, rojen v Vaasi leta 200o, je finskega porekla po očetovi strani in filipinskega porekla po materini strani. Klavir je začel študirati pri 8 letih v Kuula-opisto v svojem rojstnem mestu. Pri 14 letih je Peltokoskijev oče stopil v stik z Jormo Panulo glede sprejetja njegovega sina za vodenje študija. Na letnem mojstrskem tečaju v Vaasi je Panula spoznal Peltokoskega in ga nato sprejel kot zasebnega študenta dirigiranja za naslednja štiri leta. Študiral je na glasbenem konservatoriju v Helsinkih in srednji šoli za odrasle Eira, a je kasneje študij opustil. Leta 2017 je tekmoval na mednarodnem klavirskem tekmovanju Maj Lind. V prvem krogu tekmovanja je odigral lastno étude Neoclassical Impression; vendar je bil izločen pred polfinalom.
Peltokoski je nadaljeval glasbeni študij na Akademiji Sibelius, kjer je bil med njegovimi iprofesorji dirigiranja tudi Sakari Oramo, preden je zapustil ustanovo brez diplome. Njegovi drugi dirigentski mentorji so Hannu Lintu, Jukka-Pekka Saraste in Esa-Pekka Salonen.
Decembra 2022 je Orchester national du Capitole de Toulouse objavil imenovanje Peltokoskega za svojega naslednjega glasbenega direktorja, ki bo začel veljati v sezoni 2025–2026, z začetno pogodbo za štiri sezone. Za sezono 2024–2025 bo imel naziv kandidata za glasbenega direktorja. Dirigiral je že več oper, kot Tristana in Izoldo, Don Giovannija, Somrak bogov, Siegfrieda…
Južnokorejska violinistka Kim Bomsori, foto Korea Times
Na glavnih simfoničnih koncertih je festival predstavil priljubljena dela, vključno s Prvim klavirskim koncertom Petra Iljiča Čajkovskega s solistom Nikolaïjem Luganskym ter dirigentom Vasilijem Petrenkom, Brucknerjevo Deveto simfonijo z in Beethovnovim Petim klavirskim koncertom z dirigentom Antoniom Pappanom, solist pa je bil Yunchan Lim. Pappano je dirigiral še komorni koncert s solistom Mikhailom Pletnevom (Mozart št. 26). Pletnev pa je nastopil tudi kot dirigent VFCO, ko je bil solist pianist Bruce Liu (Chopin 1).
Tsotne Zedginidze: “Fenomenalni glasbeniki, kot je Tsotne, se rodijo enkrat v stoletju” (Giya Kancheli), foto Nino Chakvetadze
Bistveni del festivala je tudi promocija mladih talentov, ki se izraža skozi številne mojstrske tečaje, koncerte mladih umetnikov, Young Verbier Festival Orchestra in »Festivalsko akademijo«. Slednja ponuja mladim talentom mentorstvo nekaterih zvezdniških solistov. Pianist Tsotne Zedginidze je prejel posebno zavezo: Gruzijec, rojen leta 2009, se ni pojavil le ob boku umetnikov, kot je dirigent James Gaffigan, ampak tudi kot interpret lastnega Klavirskega tria, izvedenega v ciklu komorne glasbe – Rencontre Inedites II. Poleg mladega, petnajstletnega skladatelja in pianista sta igrala še violinist Daniel Barenboim in violončelist Bryan Cheng.
Tsotne Zedginidze je nastopil z Verbier Festival Junior Orchestra (VFJO) s Prvim kavirskim koncertom Bele Bartoka, dirigent je bil James Gaffigan.
Alexandra Sergejevna Dovgan, foto Wikipedija
Verbier Festival je promoviral še eno izjemno mlado glasbenico, rusko pianistko Alexandro Sergejevno Dovgan, rojeno leta 2007. Nastopila je kot komorna glasbenica in kot koncertna pianistka z orkestrom VFCO z Griegovim Klavirskim koncertom op. 16. Dirigiral je madžarski dirigent Gábor Takács-Nagy. Poznamo ga tudi v Ljubljani, kjer je gostoval z Martho Argerich.
Alexandra Dovgan se je rodila v družini glasbenikov. Pri štirih letih je dobila prve ure klavirja, pri petih pa jo je na Srednji glasbeni šoli Moskovskega konservatorija poučevala Mira Marčenko. Med drugim je prejela štipendije Fundacije Mstislava Rostropoviča in Fundacije Vladimirja Spivakova ter prejela nagrade na številnih mednarodnih tekmovanjih.
Dovgan je nastopil v številnih velikih koncertnih dvoranah v Evropi. Bila pa je tudi že gostja Slovenske filharmonije.
Antonio Pappano, foto FB
Festivalski orkester Verbier (VFO) je sestavljen iz izjemnih mladih orkestrskih glasbenikov, starih od 18 do 28 let. Prepoznan je kot eden najboljših orkestrov za usposabljanje glasbenikov na svetu. Od ustanovitve leta 2000 je orkester združil vzhajajoče talente z najpomembnejšimi dirigenti in solisti našega časa.
Bruce Liu je imel solistični recital, foto FB
Klavir je imel vidno mesto v programu s številnimi priznanimi umetniki, kot so bili napovedani še pred začetkom festivala: Joaquín Achúcarro, Olivier Cavé, Lucas Debargue, Alexandra Dovgan, David Fray, Mao Fujita, Kirill Gerstein, Alexandre Kantorow, Evgeny Kissin, Yunchan Lim, Bruce Liu, Nikolaï Lugansky, Mikhail Pletnev, Sir András Schiff, Dmitrij Šiškin, Nobuyuki Tsujii, Yuja Wang in Tsotne Zedginidze.
Sir András Schiff
Tako pestre pianistične ponudbe ni imel program nobenega drugega festiala, niti Salzburg ne. A Ljubljana je imela koncert z Martho Argerich, ki ni prišla ne v Salzburg ne v Verbier. So pa imeli Evgenyja Kissina, medtem ko sta Bruce Liu in Mikhail Pletnev nastopila tudi na 72. Ljubljana Festivalu.
Kissin je imel recital s skladbami Beethovna, Chopina, Brahmsa in Prokofjeva.
Yuja Wang je na svoji spletni strani objavila, da bo v Verbieru nastopila kar štirikrat, a je v objavi programa ne najdemo več, a nekega pojasnila zakaj je ni, ne najdem. Niti je ni med festivalskimi fotografijami s koncertov.
Thomasa Quasthoff – Mojstrski tečaji akademije festivala Verbier, foto Aline Paley
Za tiste, ki iščejo onkraj meja klasične glasbe, je bilo na voljo več koncertov: ob 50-letnici odrske kariere Thomasa Quasthoffa so na letošnjem jazzovskem koncertu sodelovali basbaritonist in saksofonist Magnus Lindgren, pozavnist Shawn Grocott, kitarist Wolfgang Meyer, basist Dieter Ilg, tolkalist Wolfgang Haffner in pianist Simon Oslender.
Abel Selaocoe, foto FB
Francosko-beninska pevka, petkratna dobitnica grammyja Angélique Kidjo, je nastopila na povsem edinstvenem koncertu, v katerem je prepletala francoske in afriške pesmi. Umetnika sta spremljala pianistka Maki Namekawa in orkester Appassionato pod vodstvom Mathieua Herzoga.
Abel Selaocoe, foto FB
Južnoafriški violončelist in pevec Abel Selaocoe, znan po svoji virtuoznosti in sposobnosti mešanja glasbenih žanrov, se je to poletje prvič predstavil v Verbieru, prav tako pa tudi duo Noa – Gil Dor.
Noa in Gil Dor, foto FB
Noa Dor, mednarodno priznana pevka, za katero so pogosto značilni folk in pop vplivi, je predstavila Letters to Bach, projekt, ki ga lepo dopolnjuje subtilno igranje in aranžmaji kitarista Gila Dora.
Noa in Gil Dor, foto FB
Verbier Festival Junior Orchestra (VFJO) je mednarodni orkester za mlade glasbenike, stare od 15 do 18 let. Skoraj 60 učencev študira pod mentorskim vodstvom treh mednarodno priznanih dirigentov z vsega sveta.
Na vsakem festivalu v Verbieru izvede dva simfonična koncerta in opero v sodelovanju s pevci Akademije Atelier Lyrique. Glasbeniki se udeležijo, ne da bi morali plačati honorarje, nastanitev ali obroke. Desetletje star VFJO je začel zagotavljati nabor talentov, iz katerega so izbrani glasbeniki (stari od 18 do 28) za dobro uveljavljen festivalski orkester Verbier Festival Orchestra (VFO). Alumni VFO sestavljajo festivalski komorni orkester Verbier (VFCO) – festivalski rezidenčni profesionalni orkester – in so že zasedli položaje v vrhunskih orkestrih po vsem svetu.
James Gaffigan, foto Daniela Kienzler
Gaffiganova zgodovina z VFJO sega vse do njegovih začetkov, ko je dirigiral orkestru v njegovem otvoritvenem poletju, ko je bil znan kot Verbier Festival Music Camp, in opazoval, kako se razvija v stalno in pomembno stalnico programov Verbier Festival Academy. Preden je potrdil svoje glasbeno vodstvo, se je leta 2019 vrnil, da bi sodeloval z glasbeniki v pripravah na njihove nastope z gostujočimi dirigenti.
Sir Simon Rattle z mladimi glasbeniki z Mahlerjevo Tretjo simfonijo, foto FB
31. festivalska izdaja je predstavila Gustava Mahlerja z dvema velikima skladateljevima simfonijama. Festivalski orkester Verbier (VFO) je na otvoritvenem koncertu 19. julija najprej izvedel veličastno Simfonijo št. 3 pod taktirko sira Simona Rattla, naslednji teden pa priljubljeno Simfonijo št. 5 pod vodstvom Klausa Mäkeläja. Ob prestižnih zasedbah in solistih so nastopili priznani dirigenti in obetavni mladi talenti, ki obiskovalcem festivala obetajo nepozabna glasbena doživetja: James Gaffigan, Daniel Harding, Antonio Pappano, Vasilij Petrenko in Tarmo Peltokoski.
Mandolinist Avi Avital in harmonikarka Ksenija Sidorova, foto FB
Med težko pričakovanimi vrhunci tega poletja je Festivalski komorni orkester Verbier (VFCO) pod vodstvom Gaborja Takácsa-Nagyja predstavil Mozartovo opero Figarova svatba v koncertni izvedbi, ki je ljubitelje liričnega sveta navdušila z izjemno pevsko zasedbo, med katero so bili Peter Mattei, Golda Schultz, Tommaso Barea, Anna El-Khashem in Rebecca Wallroth. Kot zbor so nastopili peci iz poletne akademije.
Zedginidze izvaja Prvi koncert Bele Bartoka
23. julija so VFCO (festivalski komorni orkester) in trio dirigentov (Sir Simon Rattle kot dirigent, Klaus Mäkelä, kot violončelist in Lahav Shani kot pianist ter Leonidas Kavakoskot violinist) ponudili večer, osredotočen na Beethovna, z edinstveno izvedbo Trojnega koncerta, ki ji je sledila ponovitev Simfonije št. 3, izdane lani v Beethovnovem ciklu pri založbi Verbier Festival Gold v sodelovanju z Deutsche Grammophon.
Samozavest petnajstletnega pianista in skladatelja Tsotneja Zedginidzeja s svojim Triom, foto FB
Mladinski orkester festivala Verbier – VFJO pod vodstvom glasbenega direktorja, ameriškega dirigenta Jamesa Gaffigana je zadnje festivalsko popoldne izvedel drugo opero festivala, Verdijevega Falstaffa, s pevci Atelier Lyrique Akademije festivala Verbier.
Dirigent in umetniki vodja Verbier Festivala James Gaffigan, foto Vera Hartmann
Večerni zaključni koncert pa je pripadal pri nas zelo znanemu švicarskemu dirigentu Charlesu Dutoitu. Omenjeno trilogijo Ottorina Respighija so sestavljale: Fontane di Roma, Feste Romane in Pini di Roma.
Yunchan Lim, foto FB
Bila je še cela vrsta drugih koncertov. Značilnost Verbier Festivala je, da so dogodki vsak dan že ob 11. uri, potem ob 14., 15., 18.30, 19.30, najmanj trije ali štirje koncerti vsak dan. Na dveh glavnih lokacijah: v koncetni dvorani in moderni cerkvi. Posebnost je bil pozno večerni dogodek v kinu pod naslovom Poesie z recitatorjem Veniaminom Smekhovom in pianistom Kissinom na temo judovska poezija in glasba. Kissin je tudi sam recitiral.
Kissin kot recitator judovske poezije, foto FB
Ljubljana Festivalu v nekem smislu uhajajo mladi glasbeni talenti in ostajajo na tujem oziroma svojem. A se na posamezne koncerte tudi vračajo. Z ustanovotvijo Slovenskega mladinskega orkestra, mednarodnih mojstrskih tečajev, mednarodnih tekmovanj, koncertov so sicer dane možnosti, a je Švica očitno finančno močnejša in privlačnejša, tujim mladim seveda tudi jezikovno bližja (nemščina, francoščina, italijanščina, angleščina).
Mahlerjeva Tretja simfonija, foto FB
Festival Verbier resda gradi na festivalskem orkestru z mladimi glasbeniki, a so tam nastopila imena, ki že obvladujejo svetovno glasbeno sceno, kot so npr. dirigenti Klaus Mäkelä, Tarmo Peltokoski in Lahav Shani. Mlada slovenska dirigentska scena zaostaja in ni zmožna nuditi kandidatov niti za slovito dirigentsko tekmovnje v Salzburgu. Poleg tega so profesorji dirigiranja na AG vedno imeli največ dela sami s sabo in svojimi programi zunaj akademije.
Salle des Combins
Festival Verbier je pripravil dve koncertni izvedbi oper. Figarova svatba in Falstaf sta izrazito gledališki operi in je zgolj koncertna izvedba, Falstafa celo z mladimi udeleženci pevskih tečajev, premalo. Zlasti, če je to največ, kar imajo opernega na programu.
Komorni koncerti in recitali so v moderni cerkvi s 430 sedeži
72. Ljubljana Festival je imel dve operi: Tosco in Trubadurja, s celovečernim baletom Spartak Arama Hačaturjana pa je premagal ali presegel vse doslej predstavljene evropske glasbene festivale, prav tako z večerom svetovne balerine Svetlane Zaharove z njenimi gosti.
Sir Simon Rattle rad dela z mladimi glasbeniki, foto FB
Salle des Combins je glavna koncertna dvorana festivala Verbier. Običajno ima 1419 mest. Vsaka vrsta je v ločenem nadstropju oziroma višini, kar zagotavlja odličen pogled na oder.
Sir Antonio Pappano, foto FB
Zaradi izboljšav zvočne in toplotne izolacije je to koncertno prizorišče zelo visoke kakovosti. Tam se predstavijo vsi simfonični koncerti, opere, pomembne svetovne glasbene, jazzovske in plesne prireditve ter nekateri festivalski recitali. Opere pa so izvedene le koncertno. To se sevefa ne more primerjati z Ljubljano.
Pogled na sedežno strukturo Salle des Combins
Če je nosilec glavnih kocertnih programov le Verbier Festival Orchestra (VFO) z glasbeniki med 18 in 28 leti starosti, ki sicer že igrajo v mednarodnih orkestrih, je izvajalska pestrost vendarle zelo zožena. Za svetovni festival premalo.
72. Ljubljana Festival je imel koncert Slovenskega mladinskega orkestra in koncertno izvedbo Puccinijeve opere La Boheme z Akademijo Pehlivanian.
Verbier Festival, kot tudi Salzburške slavnostne igre, pa Ljubljana Festival so primer dobre prakse dela z mladimi glasbeniki. Kot smo videli, so mladi glasbeniki verjetno najbolje sprejeti prav v Verbieru.
James Gaffigan je glasbeni direktor Komische Oper v Berlinu
James Gaffigan je sam komentiral svojo vlogo v Verbieru:
“Sam sem produkt poletnih festivalov in mladinskih orkestrov. Ne morem poudariti, kako pomembno je to za razvoj mladega glasbenika. Verbier Festival Junior Orchestra je popolno in varno okolje za mlade glasbenike, da se razvijejo in razcvetijo do svojega polnega potenciala. Rad poučujem in govorim o tem, kaj pomeni igrati v orkestru. Moja filozofija je, da je odlično igranje orkestra in izvedba opere komorna glasba v najveličastnejšem smislu. Ti mladi glasbeniki, ki sestavljajo mladinski orkester v Verbieru, so sijajni glasbeniki in ljudje, ki imajo vse možnosti pred seboj. Vesel sem, da imam zdaj svoj novi ‘dom’ v Verbieru. Navdušen sem, da bom njegov naslednji glasbeni direktor!”
Festival Ljubljana ima boljše dvoranske kapacitete, Verbier v bistvu le dve: koncertno dvorano in cerkev.
Program Festivala Verbier je tradicionalističen in bolj konvencionalen ali zgodovinski. Glasbenih novitet skorajda ni. Omenil sem Trio petnajstletnega pianista in skladatelja Tsotneja Zedginidzeja.
Morda ga bo Festival Ljubljana povabil tudi k nam.
(se nadaljuje)
Marijan Zlobec