Slikanica Protideževna juha, ki je izšla pri založbi KUD Sodobnost International leta 2023, avtorice Majde Koren in ilustratorke Ane Maraž, je prejela nagrado Kristine Brenkove za najboljšo izvirno slovensko slikanico.
Protideževna juha pisateljice Majde Koren in ilustratorke Ane Maraž je celostno zaokrožena slikaniška bravura, ki večplastno in medbesedilno nagovarja najmlajše bralce. Hkrati ponuja domišljijsko zgodbo in igrivo domačenje prvih veščin matematike. Njeni elementi čudežnosti, nepričakovane rešitve, domislice z ljudskimi pregovori, besedne iskrivosti in ob tem spoštovanje mladega bralca v besedi in sliki, nudijo bralsko motivacijo tudi bolj veščim otrokom. Obojim pa daje, spodbuja in razvija domišljijski zalet. Kolaž v dinamični, mešani likovni tehniki odlično prilega besedilu.
Ana Maraž, foto MK
Pripoved je sveža in bralca preseneti z živalskimi in človeškimi liki zanimivih imen. V slikanico vstopajo postopoma, kot bi k teti Kuhi v škorenjcih vsak iz svoje hiše Hišeprihiški pristopicali čez razmočene poti. V sedmih dneh deževja sredi poletja, ko so prebrali vse knjige, porisali vse papirje in skoraj tudi stene, jih radijski glas zvabi h kuhanju protideževne juhe in to je začetek zanimive, vesele pustolovščine.
Majda Koren, foto sinnos. org
Protideževna juha je konceptualna slikanica, ki otroke preko podob uči zaznavati razpoloženja in čustvovanja ter prepoznavati oblike števil, njihovo zaporedje in povezavo s količino. Literarno besedilo je pestro in bogato, vsebuje številne frazeme in šaljive tvorjenke. K pomenskim poudarkom prispeva tudi menjava tipografije in velikosti črk posameznih delov besedila ter premišljeni kontrasti v barvi in obliki. Izrezane barvne ploskve učinkovito dopolnjujejo različne teksture in ročno izdelani grafični detajli ustvarjajo občutek veselja in energije. Besedilo je skrbno umeščeno na strani, enostaven izčiščen tip črk mestoma kontrastno dopolnjujejo vizualni poudarki v obliki večje, živahne tipologije.
Protideževna juha je kakovostna in dinamična slikanica svetlega sporočila, da v sprejemajoči skupini šteje vsak člen, tudi če je pozabljiv ali povsem brez vsega, in da lahko vsak, še tako deževen dan, spremenimo v veselje.
Osnovna šola Most na Soči
Na današnji razglasitvi nagrade je komisija podelila tudi posebno priznanje.
Komisija je slikanici Pasje poletje, ki je izšla pri Založbi Miš leta 2024, avtorice Gaje Kos in ilustratorke Ane Zavadlav, podelila priznanje za posebno nagrado Kristine Brenkove »Nove poti«.
Pasje poletje pisateljice Gaje Kos in ilustratorke Ane Zavadlav domiselno trči ob osnovno definicijo ilustriranja slikanice, ko še pred naslovnico z nagovorom, da je »tale knjiga čisto narobe«, vznemiri in prebudi radovednost. Avtorici mladega bralca tako hudomušno in hvalevredno zvabita v interakcijo. Z literarnim in likovnim prostorom presegata zgolj slikanico. Čeprav so glavni liki živali na plaži in v morju in četudi gre za povsem običajen poletni počitniški dan, je slikanica odlično, skoraj neobičajno branje in hkrati tudi izvrstna bibliopedagoška sopotnica.
Umanjkanje osnovnih zakonitosti slikanice in njenega pričakovanega monolitskega odnosa med besedilom in podobami je tokrat in v izbranem kontekstu dodana vrednost, ki situacijsko in komunikativno spomni na ustvarjalne vzgibe in zagate pisateljice. Pri tem nevsiljivo predstavi poklice in akterje, ki oživljajo knjigo. Vredno, duhovito, nevsiljivo in otrokom predstavljivo.
Pasje poletje združuje dve pripovedi v eni knjigi: kratko besedilo vedno teče pod dvostranskimi ilustracijami, te samostojno lahko učinkujejo tudi kot slikanica brez besed. Vse skupaj je povezano s pisateljičinimi kratkimi komentarji ilustratorki.
Ana Zavadlav je mojstrica detajlov, kar je v slikanici Pasje poletje še posebej izrazito. Odlično je zaobjela sproščeno in veselo poletno vzdušje, ilustracije so polne elementov, drobnih intervencij, ki vabijo otroka k pozornosti in ponovnemu branju. Knjiga je oblikovana izčiščeno in učinkovito, saj vsaka vizualna plast pride do izraza in je dovršena celota.
Pasje poletje je inovativna slikanica svežih pristopov, radovednosti, sodelujočega in raziskujočega branja in komunikativne estetike.
Marijan Zlobec