Po pravkar končanem 72. Ljubljana Festivalu prihaja novica iz Pariza, da si na Mezzo TV, eni vodilnih francoskih televizijskih postaj, posvečenih klasični glasbi in jazzu, ter na Medici TV, enem najpomembnejših svetovnih kanalov klasične glasbe, lahko ogledate posnetek izjemnega koncerta Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino (Orkestra Majskega glasbenega festivala iz Firenc). Koncert, ki je potekal 9. julija 2024 v Cankarjevem domu pod taktirko legendarnega Zubina Mehte in s priznano violinistko Lano Trotovšek, je bil eden najodmevnejših dogodkov letošnjega festivala.
Lana Trotovšek v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma, vse fotografije Darja Štravs Tisu/FL
Ljubljana Festival je letos poleti kar tri zaporedne dni gostilTeatro del Maggio Musicale Fiorentino(Gledališče Majskega glasbenega festivala iz Firenc), skupaj z Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino (Orkestrom Majskega glasbenega festivala iz Firenc) ter legendarnega maestra Zubina Mehto. Kljub svoji visoki starosti orkester vodi z izjemnim mojstrstvom in dinamiko, ki ju prinašajo dolgoletne izkušnje. 8. in 10. julija smo uživali ob ogledu znamenite opere Trubadur. Teatro del Maggio Musicale Fiorentino je opero predstavil v sodelovanju z režiserko Stefanio Grazioli, ki je obnovila produkcijo režiserja Cesareja Lievija. V glavnih vlogah pa so nastopili Leon Kim, Carolina Lopez Moreno, Matteo Desole in Olesja Petrova.
Zubin Mehta v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma
Devetega julija je vnovič na oder Gallusove dvorane stopil maestro Zubin Mehta, ki je na Ljubljana Festivalu letos nastopil že petič. Pod njegovim vodstvom je Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino (Orkester Majskega glasbenega festivala iz Firenc) interpretiral nekaj najlepših del Ludwiga van Beethovna. Orkester je bil ustanovljen leta 1933 in hitro postal središče za nove ter nekonvencionalne ideje za klasični in sodobni repertoar. Kot solistka se je predstavila mednarodno priznana slovenska violinistka Lana Trotovšek, katere izjemen občutek za intuitivne nastope so pohvalili tudi kritiki (The Strad).
Samozavest Lane Trotovšek
Program tega odmevnega koncerta so na Medici TV opisali s sledečimi besedami: »Legendarni maestro Zubin Mehta se vrača, da ponovno prevzame vodstvo vrhunskega Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino — tokrat v prelepi slovenski prestolnici na Ljubljana Festivalu 2024 — s tremi največjimi deli iz Beethovnovega osrednjega ustvarjalnega obdobja! Na programu bodo Uvertura Egmont, ki je značilen primer heroičnega sloga in nosi določeno sorodnost s Peto simfonijo; edini in izjemni Beethovnov Violinski koncert v D-duru, s solistko Lano Trotovšek, priznano zaradi njenega čistega, prefinjenega tona s čutnim fraziranjem in brezhibno intonacijo ter Sedma simfonija, znana tako po razigranosti živahnih zunanjih stavkov v A-duru kot po izjemnem odklonu v a-mol v drugem stavku allegretto, ki predstavlja eno najpopolnejših utelešenj neomajnega človeškega duha, kar jih je Beethoven kdaj napisal.«
Festival Ljubljana vse ljubitelje glasbe prijazno vabi k ogledu prenosa tega vrhunskega koncerta že to soboto, 14. septembra ob 8.00 na Mezzo TV. V naslednjih dveh tednih bo sledilo še pet ponovitev: v ponedeljek, 16. septembra, ob 11.20, v sredo, 18. septembra, ob 18.30, v četrtek, 19. septembra, ob 22.30, v torek, 24. septembra, ob 14.30 ter v petek, 27. septembra, ob 7.30, posnetek pa si lahko ogledate tudi na Medici TV.
Odlomek s koncerta si lahko ogledate tukaj: https://www.youtube.com/watch?v=u0rXmuoGF5U.
O Lani Trotovšek sem tu zapisal:
Lana Trotovšek je imela svoj dan in večer, bi lahko ugotovil z eno besedo. Izpričala je vse lastnosti odličnega koncertanta: znanje, muzikalnost, smisel za lepoto ter čistost zvoka in interpretacijo, izpiljeno in virtuozno tehniko, čut za ujemanje z orkestrom in dirigentom, neverjetno samozavest v solističnih kadencah, teženje k perfekcionizmu in uravnoteženosti celotne izvedbe, maksimalno koncentracijo vseh okrog 45 minut dolgega koncerta, umirjenost in poglobljenost, žensko rafiniranost in bolj lirski kot epski občutek pri poudarjanju značilnosti celotnega koncerta ter igro v najbolj občutljivi dinamiki v pianu, pianissimu, zelo redko mezzoforte in le nekaj taktov ali pasaž forte.
Zubin Mehta med dirigiranjem
Prevzame nas mirna ali že kar dostojanstvena drža solistke, ki jo že dolgo poznamo, spremljamo njeno igranje, tako solistično kot komorno, izvajanje najboljše slovenske glasbe za violino, novitet in epohalnih koncertov iz glasbene zgodovine.
Igranje doma in v dvorani, kjer je nastopalo že na stotine svetovno znanih glasbenikov, če se spomnimo samo Leonarda Bernsteina, Carlosa Kleiberja, Claudia Abbada ali Lorina Mazela in Riccarda Mutija, med pevci Pavarottija, Dominga in Carrerasa…, prinaša neverjetni izziv in koncertantno odgovornost.
Če citiram znani rek: povsod je lepo, a doma je najlepše in ga spremenim v: povsod je težko, a doma je najtežje, potem pridemo hitro do zmagovite podobe koncertnega večera Lane Trotovšek.
Lana Trotovšek in Zubin Mehta
Njena interpretacij Beethovna je bila prefinjeno nežna, lirska, spevna, tiha, nedramatična, bolj mehka kot je morda takrat mislil sam Beethoven, ki je resda napisal interpretativno odprto delo in žal ni dočakal ali ni imel sreče z lastnim doživetjem in uživanjem lepote, kot je nastajala v njegovi ustvarjalni imaginaciji.
Lana Trotovšek je morala najprej v sebi doživeti občutek za vso Beethovnovo lepoto, sestaviti celoto iz vseh neštetih delčkov, fraz, motivov in melodij, misliti na izziv dveh zelo dolgih in tehnično zelo zahtevnih kadenc, prepletenih z dvojemkami in visokimi legami, lepoto zvoka odlične violine iz leta 1750, slišnost v veliki in akustično odlični dvorani.
Potrebna sta znanje in pogum, pa tudi sama glasbena dediščina družine in okolja, ki glasbenika vzgaja od otroštva, predno po dvajsetih letih začenja dozorevati in po tridesetih doseže mednarodno uveljavitev. Tu je na tisoče ur študija in trdega dela, igranja, da na koncu ves koncert izpade prepričljiv, celo lahek ali vrhunski kot nekaj samoumevnga, če si že upaš stopiti na koncertni oder.
Zubin Mehta
Kakšno je bilo zelo kratko pripravljalno sodelovanje med Lano Trotovšek, Zubinom Mehto in orkestrom, saj je šlo za prvi in edini koncert, in je vse potekalo le v Ljubljani, ostaja tiha skrivnost, a rezultat je bil najbolj zmagovit za violinistko samo.
Orkester se je v interpretaciji dinamično prilagajal violinistkini igri in Mehta je vse to zelo suvereno uravnaval in vzdrževal, tako da je zvočno ravnovesje celotno interpretacijo še polepšalo, seveda še soli pihalcev, malenkost preglasen je bil orkester v nekaj pasažah v tretjem stavku in je igro solistke preglasil.
Solistka je ves čas ostajala mirna in dostojanstvena, tudi ko je napovedala dodatek, seveda rada izbere solo Bacha. Tokrat Sarabando iz Partite št. 2 v d-molu za solo violino.
Zahvala za umetniško sodelovanje
Lana Trotovšek je dočakala burne aplavze in ovacije. Vidimo se naslednjič in novim umetniškim dosežkom naproti.
Koncert je snemala slavna televizijska mreža Mezzo, ki je tokrat prišla že tretjič v Ljubljano (dvakrat je snemala mariborski balet v Križankah).
Zubin Mehta
Marijan Zlobec