Brazilska in slovenska bossa nova skupaj


Poseben koncertni večer je bil sinoči v polnem Poletnem gledališču Križanke. Drugič, po lanskem debiju, sta skupaj natopila sloviti brazilski pianist in skladatelj César Camargo Mariano ter slovenska glasbena skupina Bossa de Novo, ki jo umetniško vodi pevec Primož Vitez, sicer univerzitetni profesor na Filozofski fakulteti (oddelek za romanske jezike in književnosti) in knjižni prevajalec ter jezikoslovec, objavlja pa tudi razprave iz umetnostne zgodovine.

Bossa de Novo, vse fotografije Darja Štravs Tisu

Bossa de Novo:

Primož Vitez, vokal
Aljoša Kosor, klasična kitara
Mitja Vrhovnik Smrekar, tolkala
Sergej Randjelovič – Runjoe, bobni
Marko Gregorič, električna bas kitara

Gost večera, pianist in skladatelj: César Camargo Mariano

Umetniški producentki koncerta:

Cuca Valiukevicius, Flávia Camargo Mariano

Koncert

Ves večer je vladala neka zbrana, tiha, rahlo napeta atmosfera, z bolj skromnimi aplavzi med uvodnimi novimi pesmimi, ki so jih nastopajoči skupaj posneli avgusta za svoj novi album, ki seveda še ni izšel, pa tudi predstavjen še ni bil v podrobnostih. Menda bo obsegal kakšnih štirinajst sklab različnih dimenzij oziroma dolžin. Na koncertu smo slišali 21 skladb, do končne Ta stol, ki pa jo je napisal in izvajal pokojni Marko Brecelj, sedaj pa na koncertih redno poje Primož Vitez.

Na koncertu se je združila odlična vremenska atmosfera z odrsko in  glasbeno prezenco, dobrim ozvočenjem, malenkost slabše je bil postavljen ali razviden le bobnar na desni strani, zato pa je bil klavir koncertno odlično pripravljen in smo lahko uživali v mojstrovi igri, kasneje, ko niso izvajali njegovih skladb, pa tipajočo spremljavo “po posluhu”, ujemanju ali sprotni improvizaciji ob igranju našega ansambla.

Ustvarili so pravo atmosfero brazilske in slovenske bossa nove skupaj. Za to pa je v prvi vrsti potrebno imeti pravo glasbeno poznavanje materije, kot se reče, občutek za ritem, bolj počasen, a kasneje tudi hitrejši, smisel za rahle poudarke v posameznih inštrumentih, a ne izstopajočega, solističnega značaja, diskretnostost v ritmični, tolkalski spremljavi, zlitost v eno, pri klavirju poudarek na sočnosti zvoka, bolj akordih kot virtuoznosti, bolj jazzu kot klasiki, čeprav smo na nekaj mestih zaslišali tudi izvajalsko vrhunsko zahtevne pasaže.

Bossa de Novo

Primož Vitez je kot pevec nekaj posebnega, še posebej če pomislim na pevce v seriji koncertov te dni na 72. Ljubljana Festivalu. Je povsem drugačen kot popevkarski Oto Pestner, prekmursko ljudski, bolj baladni Vlado Kreslin ali precej nastopaško samovšečni, najbolj dinamični in že skoraj scensko igralski za klavirjem Uroš Perić. So zelo različni, a vsi štirje sami zase napolnijo Križanke. Tu si ne upam pomisliti na štiri podobne oziroma različne pevke z istim rezultatom npr. če bi nastopile letos v zaporedju desetih dni.

Primož Vitez

Primož Vitez je predvsem intelektualec, poznavalev romanske literature in jezikov, aktualne mednarodne književne scene in seveda zgodovine ter umetnostne zgodovine, iz katere je tudi diplomiral, zato ne preseneča njegovo skoraj celovečerno petje v portugalščini in s tem zlitje z bossa novo. Kot pevec poje rahlo nazalno, morda skoraj infantilno, a v mislih na brazilski stil, v srednji baritonski legi, a ne opernega ali koncertnega značaja, brez iskanja kakršnih koli efektov, prej bi pomislil na nekakšno boječnost, v odnosu do žensk v vsebini pesmi bolj umikajočo lego, a mu hkrati vse to daje določen profil in stil osebnoizpovednega značaja. V nekaterih pesmih se je iz baritonske lege bolj pomikal k basovski, medtem ko se mu zdi tenorska lega bolj tuja in vsebini petega ali celotnega koncertnega vtisa neprimerna. Poje kljub pianu jezikovno čisto in razumljivo.

Eno pesem –  Wada je za pet/Agua de beber (Tom Jobim/Sergej Ranđelović) – je v kraškem dialektu zapel bobnar Sergej Ranđelović – Runjoe.

Sergej Ranđelović – Runjoe

V slovenčini smo slišali še Twist (Mitja Vrhovnik Smrekar/Milan Kleč) in Drevo (Marko Gregorič) ter čisto na koncu Ta stol Marka Breclja. Pesnik, dramatik in pisatelj Milan Kleč je prišel na koncert, da bi poslušal uglasbitev svoje pesmi. Kantavtor Marko Brecelj je pred dvema letoma umrl in ga v širšem smislu ali v pravi vrednosti odkrivajo sedaj; prej so ga imeli za nekakšnega klovna in javnega provokatorja.

Žal v programskem listu, pa tudi na odru na ugasnjenih displejih nismo mogli slediti ne naslovom ne avtorstvu ne vsebini pesmi, kar seveda ni profesionalno korektno, če pomislim na natisnjena besedila vseh pesmi, vključo s prevodi v slovenščino, če so bili izvirniki v nemščini, na nekaterih poprejšnjih vokalnih koncertih v Križevniški cerkvi.

César Camargo Mariano

Tako objavljam le seznam in zaporedje izvedenih pesmi, ki sem jih na osebno prošnjo dobil tako od Primoža Viteza kot Festivala Ljubljana.

Aljoša Kosor

Samba da minha terra (Dorival Caymmi)

Encontro (Cesar Camargo Mariano/Primož Vitez)

Você vai ver (Tom Jobim)

Se é tarde me perdoa (Carlos Lyra/Ronaldo Bôscoli)

Por causa de você (Tom Jobim/Dolores Duran)

Chora tua tristeza (Oscar Castro Neves/Luvercy Fiorini)

Marko Gregorič

Retrato em branco e preto (Jobim/ Buarque)

Cristal (Cesar Camargo Mariano)

Discussão (Tom Jobim/Newton Mendonça/Primož Vitez)

Twist (Mitja Vrhovnik Smrekar/Milan Kleč)

Drevo (Marko Gregorič)

Wada je za pet/Agua de beber (Tom Jobim/Sergej Ranđelović)

Vivo sonhando (Tom Jobim)

Primož Vitez

Coração vagabundo (Caetano Veloso)

Bim bom (João Gilberto)

Aos pés da cruz (Zé Gonçalves/Marino Pinto)

Maria ninguém (Carlos Lyra)

Brigas nunca mais (Tom Jobim/Vinícius de Moraes)

Doralice (Dorival Caymmi/Antônio Almeida)

O que é, o que é (Cesar Camargo Mariano)

in v dodatku

Ta stol (Marko Brecelj).

Aljoša Kosor

Ta objava se mi zdi nujna, da ostane vsaj kot našteti dokument in hkrati aktualen prikaz koncertnega programa, čeprav za nazaj.

Gostujoči pianist Cesar Camargo Mariano je solistično izvedel sicer z odra napovedano lastno skladbo Cristal.

César Camargo Mariano

Projekt Bossa de Novo & César Camargo Mariano se je rodil po uspešnem in kritiško odmevnem koncertu na 71. Ljubljana Festivalu leta 2023.

Svežo umetniško povezavo med skupino Bossa de Novo in Césarjem je v razprodani dvorani začutilo kar 1500 obiskovalcev. Na podlagi tega sodelovanja je César Camargo Mariano skupino povabil k snemanju novega albuma bossa nove, ki je rezultat njegovega razmisleka o aktualni brazilski glasbi. Potem ko je igral s skupino Bossa de Novo, je César začutil, da je sinergija med njimi takšna, da bi snemanje plošče lahko dalo zanimiv umetniški rezultat. Za projekt je prispeval nove izvirne priredbe klasičnih skladb bossa nove, ki predstavljajo izvore in zgodovino tega znamenitega sloga brazilske glasbe. Snemanja bodo potekala v Ljubljani do konca leta 2024, skladbe pa bodo premierno predstavljene 26. avgusta v Križankah v okviru 72. Ljubljana Festivala. Prvi natis plošče bo posvečen Ljubljana Festivalu za vso izkazano podporo, skupina pa pripravlja tudi povsem novo skladbo, ki jo bo predstavila občinstvu na premieri. (Iz programa).

César Camargo Mariano

Omenjena je sinergija, ki smo jo v Križankah občutili v nekem smislu kot odnos očeta do svojih pet sinov, pravilno glasbeno vzgojenih in usmerjenih, pripravljenih za družinsko nastopanje.

César Camargo Mariano

Ko je slavni solist spregovoril z odra in omenil svojo 65 – letno glasbeno kariero in 60 let izvajanja bossa nove, dvakrat omenil lepoto Ljubljane in svoje odlično počutje v njej, je bilo nabolj presenetljivo, da je v ansamblu Bossa de Novo odkril slovenski stil bossa nove bolj kot ga najde v aktualni Braziliji. Rekel je, da je zelo vesel, da v Sloveniji skrbijo za glasbo njegove dežele, ker je ta glasba zelo lepa. Dvakrat se je zahvalil v slovenščini s hvala lepa, v družbi lepih ljudi in v prelepem mestu.

Iz tega sledi sklep, da vse zgodbe še ni konec. Se vidimo ali v tretje gre rado.

Marijan Zlobec


En odgovor na “Brazilska in slovenska bossa nova skupaj”

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja