Na letošnjem 72. Ljubljana Festivalu bo nastopilo veliko odličnih tujih solistov, ki delujejo poleg čisto solističnih nastopov še v raznih komornih sestavih in si tako širijo panoramo repertoarja, skladateljev, segajo v zgodovino in sodobnost, izvajajo nova ali sodobna dela iz različnih glasbenih kultur, učijo in se učijo, spoznavajo druge kulture. In mi z njimi. Enega izmed takih koncertov predstavljajo pod naslovom Duettissimo.
Dalia Dėdinskaitė in Gleb Pyšniak, foto osebna spletna stran
Duettissimo
Združitev violine in violončela se zdi nekoliko zapostavljena, vendar je ena izmed najbolj intimnih v glasbi. Duo za violino in violončelo, op. 7, madžarskega skladatelja Zoltána Kodálya in Sonata za violino in violončelo francoskega skladatelja Maurica Ravela sta zagotovo najbolj priljubljeni skladbi v tem kontekstu. Prav zato imata tudi ključno vlogo v repertoarju teh dveh godal in ju bomo slišali v interpretaciji zasedbe Duettissimo.
Sestavljata jo zakonca, čeprav iz njunih imen to ni razvidno; ena od najbolj uglednih litovskih violinistk Dalia Dėdinskaitė, dobitnica številnih nagrad (med drugim Mednarodnega tekmovanja Violine v Dresdnu) in asistentka na Univerzi za glasbo in uprizoritvene umetnosti na Dunaju, ter litovski violončelist Gleb Pyšniak, učenec legendarne Natalije Gutman, ki nastopa v koncertnih dvoranah, kot so dunajski Musikverein amsterdamski Concertgebouw in velika dvorana Moskovskega konservatorija.
Pēteris Vasks, foto Wikipedija
Poleg tega bosta zaigrala tudi »glasbeno molitev« Castillo Interior iz leta 2013 mednarodno uveljavljenega latvijskega skladatelja Pēterisa Vasksa (1946).
Peteris Vasks se je rodil v Aizputeju v Latviji v družini baptističnega pastorja. Šolal se je kot violinist na latvijski glasbeni akademiji Jazepsa Vitolsa, kot kontrabasist pri Vitautasu Sereikaanu na latvijski akademiji za glasbo in gledališče ter igral v več latvijskih orkestrih, preden je vstopil na Državni konservatorij v Vilni v sosednji Litvi, da bi študiral kompozicije pri Valentinu Utkinu, saj mu je bilo to v Latviji onemogočeno zaradi sovjetske represivne politike do baptistov. Zunaj Latvije je začel postajati znan v devetdesetih letih prejšnjega stoletja, ko je violinist Gidon Kremer začel zagovarjati njegova dela in je zdaj eden najvplivnejših in hvaljenih evropskih sodobnih skladateljev.
Vasksov zgodnji slog se je veliko zgledoval po aleatoričnih poskusih ter delih Witolda Lutoslawskega, Krzysztofa Pendereckega in Georgea Crumba. Kasnejša dela so vključevala elemente latvijske ljudske glasbe, kot je njegov nežni in pastoralni koncert cor anglais (1989). Njegova dela so na splošno izjemno jasna in komunikativna, s trdnim čutom za harmonijo. Liričnim odlomkom lahko sledijo vznemirljive in presenetljive disonance ali pa jih prekinjajo mračni odseki z občutkom, podobnim koračnici.
Vasks močno razmišlja o okoljskih vprašanjih, občutek neokrnjene in uničene narave pa lahko najdemo v mnogih njegovih delih, kot je Godalni kvartet št. 2 (1984). Druga pomembna dela vključujejo Cantabile (1979) in Musica dolorosa (1984) ter “Bass Trip” (2003) za solo kontrabas. Napisal je šest godalnih kvartetov, od katerih sta bila četrti (1999) in peti (2004) napisana za slavni Kronos kvartet.
Vasks je napisal tri simfonije, mnoga orkestralna dela, koncerte za soliste in orkester (violina, viola, violončelo, flavta, oboa, angleški rog…), številna komorna dela, solistične skladbe…Zelo je znan po svojih zborih a cappella ter zborih z različno spremljavo, kot so maše, kantate.
Vasks je prejel mnoga mednarodna priznanja, državna odlikovanja in nagrade, med njimi Herderjevo na Dunaju že leta 1997, kasneje je prejel prestižno Cannes Classical Award…
Druga sodobna kompozicija na koncertu, ki je pri nas prav tako kot prej omenjena bolj ali manj neznana, pa je predstavljena kot njima posvečena Dialogi znamenitega litovskega skladatelja judovskega porekla Anatolijusa Šenderovasa (1945 – 2019).
Anatolijus Šenderovas, foto skladateljeva spletna stran
Anatolijus Šenderovas je študiral kompozicijo pri prof. Eduardasu Balsysu na Litovski akademiji za glasbo in diplomiral leta 1967, hkrati pa je nadaljeval študij kompozicije pri prof. Orestu Evlakhovu na Državnem konservatoriju Nikolaja Rimskega-Korsakova v Sankt Peterburgu. Leta 1990 je bil štipendist Izraelske glasbene akademije Samuela Rubina (Tel Aviv). Za svoje umetniške dosežke je Anatolijus Šenderovas leta 1996 prejel red velikega vojvode Litve Gediminasa (viteški križ) in leta 2006 red za zasluge za Litvo (oficirski križ) ter litovsko državno nagrado leta 1997. Skladatelj je nagrajenec več skladateljskih tekmovanj: leta 1993 je prejel 2. nagrado na mednarodnem skladateljskem tekmovanju v Pragi za skladbo »Der tiefe Brunnen…«; leta 1994 je prejel diplomo na mednarodnem skladateljskem tekmovanju Witolda Lutoslawskega v Kilu na Švedskem za “Skice MK Čiurlionisa”.
Anatolijus Šenderovas
Leta 2002 je Šenderovas prejel evropsko skladateljsko nagrado na festivalu ‘young.euro.classic’ v Berlinu za Koncert za violončelo in orkester “Concerto in Do”. Leta 2005 je prejel nagrado za najboljše odrsko delo (balet »Desdemona«) na tekmovanju skladateljev, ki ga organizira Zveza skladateljev Litve, leta 2012 pa še eno nagrado za Koncert za violončelo in simfonični orkester št. 3 na istem tekmovanju. Leta 2008 je skladatelj prejel nagrado Svetovne organizacije za intelektualno lastnino (WIPO).
Anatolijus Šenderovas
Njegova glasba se redno izvaja na različnih festivalih v Litvi in tujini: VI Musik-Biennale v Berlinu (1977), Cello-Festival v Kronbergu (1977, 2002, 2006, Nemčija), Varšavska jesen (1978, Poljska), Mednarodni festival Echternach ( 1978, Luxembourg), Glasbeni festival Edinburgh (1987, Velika Britanija), Schleswig-Holstein Festival (1992, 2006, Nemčija), Musica Iudaica (1993, Praga), II. mednarodni festival judovske glasbe (1993, Ukrajina), Norrtelje Kammarmusikfestival (1995, Švedska), Baltische Woche v Boswilu (1996, Švica), ArtGenda (1996, Danska), Kogojevi dnevi (1996, Slovenija), Baltic Arts (1996, Velika Britanija), Music of Our Age (1996, Madžarska), Svetovni dnevi nove glasbe (2000, Luksemburg), Europäischer Musik Sommer v Berlinu (2000), Festival dialoga med štirimi kulturami v Lodžu (2004, Poljska), Naša Evropa v Edinburgu (2004) itd.
Leta 2004 je bil Šenderovas rezidenčni skladatelj pri Glasbenem festivalu Osnabrück (Nemčija); istega leta je bil kot častni gost povabljen tudi na Europäischer Musik Sommer v Berlin. Leta 2005 je bil gostujoči skladatelj na 54. festivalu Pablo Casals v Pradesu (Francija) in Mednarodnem kongresu violončelistov v Kobeju (Japonska); leta 2006 gostujoči skladatelj na Internationales Gitarren Festival v Münstru (Nemčija). Šenderovasova dela so bila predstavljena na treh portretnih koncertih njegove simfonične glasbe v Litovski nacionalni filharmoniji (1995, 1998, 2005), osmih portretnih koncertih njegove komorne glasbe v Litvi, Izraelu, Nemčiji, Kanadi in Veliki Britaniji. Njegova glasba je bila izvajana tudi na koncertih v številnih evropskih državah, ZDA, Novi Zelandiji, Južni Afriki in drugod. Njegova dela so del repertoarja številnih uglednih izvajalcev, med njimi so David Geringas, Geir Draugsvoll, Mircea Ardeleanu, Elsbeth Moser, Jeff Moore, Cecile Peryol, Mark Drobinsky, Misha Machtin, Tamami Honma, Reinbert Evers, Emperor Quartet, Edinburški komorni orkester ter številni litovski izvajalci.
Anatolijus Šenderovas
Izrazno prodorna glasba Anatolijusa Šenderovasa prikazuje bogato paleto tonov, dinamike in teksture. Močan dramatični element se združuje z ekspanzivnim občutkom za čas. Skladatelj ni bil vezan na eno samo skladateljsko metodo. Njegova glasba, za katero je v bistvu značilen zmerni moderni idiom, uporablja različne sodobne skladateljske tehnike.
Glasba Anatolijusa Šenderovasa ima izrazito prepoznaven zvok in ji ne manjka čarobnosti zaradi specifične modalne barve, improvizacijskega značaja, razvoja skladbe iz enega samega tematskega gesla, čustvenosti, močnega dramskega izraza in energije. Njegova glasba vključuje elemente tako arhaične orientalske glasbe kot bolj abstraktnega atonalnega stila. Skladatelj se ni držal ene same kompozicijske metode, temveč je za vsako novo skladbo izbral posebno najprimernejšo skladateljsko tehniko. Anatolijus Šenderovas je posvečal veliko pozornosti svetim temam z uporabo zgodb in besedil iz Stare in Nove zaveze v hebrejščini in latinščini. Njegova glasba se odlično prilega evropskemu novemu glasbenemu kontekstu in jo pogosto izvajajo tako litovski glasbeniki kot izvajalci z drugih celin.
Dalia Dėdinskaitė
Dalia Dėdinskaitė, rojena v Vilniusu v Litvi, je ena najvidnejših violinistk svoje generacije v baltskih državah. Po zmagi na prestižnem mednarodnem violinskem tekmovanju “Violine in Dresden 2010′′ v Nemčiji je bila mlada umetnica povabljena, da izvede Violinski koncert Ludwiga van Beethovna na festivalu “Dresdner Festspiele 2012”. Od takrat je violinistka nastopala kot solistka in kot umetnica komorne glasbe v številnih evropskih državah, ZDA in Novi Zelandiji v številnih prestižnih koncertnih dvoranah, kot so med drugim dunajski Musikverein, Elbphilharmonie Hamburg, The Juilliard School Paul Hall v New Yorku, Kulturni center v Chicagu, Helsinški Musiikkitalo, Dvorana Vatroslava Lisinskega v Zagrebu, Odd Fellow Palæet Kopenhagen, Dvorana Litovske nacionalne filharmonije, Veliki salon invalidov v Parizu, Veliki ceh mesta Riga, Muzej umetnosti Tel Aviv, Accademia Filarmonica Romana.
Daliin glasbeni talent je opazila njena prva učiteljica Elena Lašaitė, kasneje se je Dalia učila pri prof. Jurgisu Dvarionasu. Najvidnejšo sled v njeni glasbeni karieri sta pustila študij pri avstrijskem violinistu, profesorju Christianu Altenburgerju in pouk komorne glasbe pri profesorju Johannesu Meisslu na dunajski Univerzi za glasbo in upodabljajočo umetnost, kjer je Dalia z odliko in rektorjevo nagrado diplomirala in magistrirala z odliko cum laude. Od leta 2016 se je Dalia nastanila v Litvi, medtem ko redno obiskuje Avstrijo, kjer je bila imenovana za asistentko prof. Christiana Altenburgerja na Univerzi za glasbo in upodabljajočo umetnost na Dunaju. Od leta 2016 je bila Dalia prva koncertna mojstrica Klaipėdskega komornega orkestra, leta 2020 pa je postala glavna koncertna mojstrica Litovskega nacionalnega simfoničnega orkestra.
Dalia Dėdinskaitė in Gleb Pyšniak na koncertu
Kot solistka je Dalia Dedinskaite nastopila z Litovskim državnim simfoničnim orkestrom (Saulius Sondeckis), Litovskim nacionalnim simfoničnim orkestrom (Georg Mark, Juozas Domarkas), »Dresdner Kappelsolisten« (Helmuth Branny), Simfoničnim orkestrom akademije Carl Maria von Weber v Dresdnu…
Poleg solo dejavnosti je violinistka navdušena komorna glasbenica – Dalia je nastopila na številnih mednarodnih festivalih komorne glasbe, kot so “The 10th Annual Chamber Fest” v New Yorku, “Schwäbischer Frühling” v Nemčiji, “The International Holland Music Sessions” , “Loisiarte”, “Attergauer Kultursommer”, “Festival St. Gallen” in “International Rattenberg Festival” v Avstriji, “Grieg v Bergnu” in “International Bergen Festival” na Norveškem, “Nafplion Festival” v Grčiji, “Fundación Monteleon” v Španiji itd., kjer je delila sceno z glasbeniki, kot so Christian Altenburger, Franz Bartolomey, Patrick Demenga, Lukas Geniušas, Josef Gilgenreiner, Pavel Giunter, Ole Christian Haagenrud, Cornelia Hermann, Reinhard Latzko, Christoph Schiller, Thomas Selditz, Mihaela Ursuleasa , Quirine Viersen.
Dalia Dėdinskaitė
Sodobna glasba in sodelovanje s sodobnimi skladatelji igra v violinistkinem življenju zelo pomembno vlogo. Leta 2014 je izvedla debitantske recitale skupaj z violončelistom Glebom Pyšniakom na svetovni litvanski premieri skladbe »Duettissimo« Vytautasa Barkauskasa v dvorani Musikverein na Dunaju. Skladatelj je delo posvetil duetu Dalia in Gleb. Istega leta je Dalia skupaj z Vilos triom po naročilu avstrijske založbe Capriccio posnela celotne klavirske trie avstrijske sodobne skladateljice Johanne Doderer. Zgoščenka je bila izdana na Dunaju in predstavljena v Avstrijski nacionalni knjižnici na snemanju za ORF …
Od leta 2015 je Dalia skupaj z violončelistom Glebom Pyšniakom prevzela vodstvo pri različnih projektih, pomembnih za litovsko glasbeno in kulturno življenje – nacionalni forum »Ars Lituanica«, mladinski izobraževalni projekt »Artistico«, katerega glavni namen je podpirati litovske mlade talente klasična glasba. Posebej uspešen projekt litovske glasbe na pobudo Dalie in Gleba “Okno v Litvo” – CD z več kot stoletno zbirko draguljev litovske glasbene zgodovine. Album je bil predstavljen poslušalcem v več kot ducat evropskih državah in ZDA, s čimer obeležuje 25. obletnico obnovitve neodvisnosti Republike Litve. Koncert je posnel in posnel LRT (Litovska nacionalna radio in televizija) v Vilni. Nič manj pozornosti je prejel »Aerogram«, še en projekt kompaktne plošče skladateljev Litvak (litovskega judovskega porekla), ki vključuje skladatelje, kot so A. Copland, G. Gershwin, B. Goodman, J. Achron, L. Godovsky. Med predstavitvami albumov v Evropi in ZDA je Litvakova kultura predstavljena kot pomemben del litovske kulture. Koncert v Vilniusu je posnela LRT (Litovska nacionalna radiotelevizija).
Dalia Dėdinskaitė
Dalia je zmagovalka številnih mednarodnih in državnih tekmovanj: “Violine in Dresden 2010” v Nemčiji, “International IV Alexander Glazunov” v Parizu, Balio Dvariono tekmovanje za pianiste in godala, tekmovanje Raimundas Katilius Violin, 6. mednarodno tekmovanje komorne glasbe Stasys Vainiūnas in druga.
Dalia Dėdinskaitė
Leta 2012 je Dalia med festivalskim mojstrskim tečajem »ISA Praga-Dunaj-Budimpešta« skupaj z violončelistom Glebom Pyšniakom prejela »Nagrado Kodály« za izjemno izvedbo Dua za violino in violončelo, op. 7 Zoltána Kodályja op.7, (ki ga bomo slišali na koncertu v Ljubljani).
Dalia se je udeležila mojstrskih tečajev pri Shmuelu Ashkenasiju, Ivryju Gitlisu, Natalii Gutman, Marii Kliegel, Tulsu Mørku, Miklósu Perényiju, Dmitriju Sitkovetskiju, Richardu Stoltzmanu in drugih.
Duettissimo
Dalia Dedinskaite je skupaj s svojim možem Glebom Pyšniakom, znanim tudi kot ansambel violine in violončela »Duettissimo«, umetniški vodji glasbenega festivala Kintai ter soustanovitelja glasbenega festivala Joseph Achron in festivala »Božič v Vilni« (»Kalėdinis Vilnius«) v Litvi.
Dalia Dėdinskaitė
Program:
Anatolijus Šenderovas: Dialogi za violino in violončelo
Zoltán Kodály: Duo za violino in violončelo, op. 7
***
Pēteris Vasks: Castillo Interior
Maurice Ravel: Sonata za violino in violončelo
Koncert Duettissimo bo v Križevniški cerkvi 2. avgusta ob 20. uri.
Od Nemčije do Argentine
Eno od poslanstev Festivala Ljubljana je izobraževanje mladih glasbenikov, kar negujejo z organizacijo mojstrskih tečajev. Med profesorji so vsako leto redni gostje violončelist Jens-Peter Maintz, ki je član prestižnega cikla koncertov Spectrum Concerts Berlin, violist Hartmut Rohde, častni član Kraljeve glasbene akademije v Londonu, kontrabasist Rick Stotijn, ki izvaja svetovne premiere sodobne glasbe, in fagotist Ole Kristian Dahl, ki je od leta 2017 gostujoči profesor na Kraljevem kolidžu za glasbo v Londonu.
Jens-Peter Maintz v Viteški dvorani Križank, foto Marijan Zlobec
Izvrstni pedagogi bodo predstavili zanimiv program: Duet za violo in violončelo v Es-duru, WoO 32 Ludwiga van Beethovna, ki je ključno prispeval k razvoju komorne glasbe, Sonato za fagot in klavir, op. 9 Gustava Schrecka, ki je kot zborovodja izboljšal umetniško kakovost izvedb v slavni šoli svetega Tomaža v Leipzigu, Pravljične slike za violo in klavir, op. 113 Roberta Schumanna, ki v svoji glasbi skoraj programsko pripoveduje pravljične zgodbe, Beethovnovo vrhunsko Sonato za violončelo in klavir št. 3 v A-duru, op. 69, za konec pa bomo slišali Veliki tango za kontrabas in klavir Astorja Piazzolle, ki je v svojo glasbo vključeval elemente jazza in klasične glasbe.
Ole Kristian Dahl, foto splet
Nastopajoče soliste bodo spremljali pianisti Rie Šimada, ki je zaposlena na Univerzi za glasbo v Mannheimu, Ken Nakasako, ki deluje v Berlinu, Zsuzsa Bálint, ki se posveča eksperimentalnim projektom, in Naoko Sonoda.
Program:
Ludwig van Beethoven: Duet za violo in violončelo v Es-duru, WoO 32
Gustav Schreck: Sonata za fagot in klavir, op. 9
Robert Schumann: Pravljične slike za violo in klavir, op. 113
***
Ludwig van Beethoven: Sonata za violončelo in klavir št. 3 v A-duru, op. 69
Astor Piazzolla: Veliki tango za kontrabas in klavir
Njihov koncert bo 5. avgusta ob 20. uri v Križevniški cerkvi.
Marijan Zlobec