Trideset slik v spomin na Gojmirja Antona Kosa


Objava spominskega zapisa ob dnevu zmage, to je 75. obletnici 9. maja 1945 – 9. maja 2020, in ob tem še spominske razstave ob 50. obletnici smrti slikarja Gojmirja Antona Kosa v Galeriji Antikvitete Novak na Jurčičevem trgu v Ljubljani, je vzbudila velik interes za ogled umetnikovih slik. Kot je sporočila kuratorka doc. dr. Ines Babnik, je bil odziv izjemno dober, zato so se odločili razširiti nabor predstavljenih del in nastala je nova in bistveno večja razstava.

G.A. KOS - Akt s slamnikom - 1956

Gojmir Anton Kos – Akt s slamnikom, 1956

V Galeriji Antikvitete Novak torej pripravljajo razstavo ob 50. obletnici smrti Gojmirja Antona Kosa, ki bo na ogled med 22. in 31. majem. Zaradi trenutnih razmer slovesne otvoritve razstave ne bo, bodo pa organizirali strokovna vodstva za manjše skupine, ob predhodnih najavah.

G.A.KOS 'V ateljeju' 1968

Gojmir Anton Kos – V ateljeju, 1968

Kot rečeno, mineva kar pol stoletja od Kosove smrti (22. maja 1970). Predstavljena bodo dela, ki segajo od intimnih pogledov v žensko toaleto do veselega druženja v naravi, od dostojanstvenih portretov do premišljenih tihožitji, od zmagoslavno vzklikajoče množice pod Ljubljanskim gradom ob osvoboditvi s prepoznanim likom Borisa Kidriča, in drugih reprezentativnih portretov, do mladostno igrivih podob deklet in dečkov, od oprijemljive sončne krajine do cvetočih in pripovednih tihožitij, od slovesnega historičnega motiva do pretanjeno občutenih aktov in radožive podobe samega avtorja.

G. A. Kos - 'Velika dama - Ruža Skaberne'

Gojmir Anton Kos – Velika dama – Ruža Skaberne

Slikarjeva naklonjenost figuri je vidna v portretih in aktih. Reprezentativni portreti, ki jih je slikar tako mojstrsko ustvarjal, so imeli dostojanstveno držo. Slednja in slikarjeva sposobnost ujeti individualnost portretiranca, dajeta Kosovim portretom posebno prepoznavnost (kot je to videti na portretih družine Heinihar in gospe Skaberne).

A.G. KOS - 'Hiše v soncu' - 1968

Gojmir Anton Kos – Hiše v soncu, 1968

Ko je slikar upodabljal svoje modele, je spretno uporabil barvo, ki je gradila sliko in figuro. Barva je bila za Kosa bistvenega pomena in je zanj v slikarskem jeziku predstavljala svojevrstno igro. Barvo je Kos uporabljal kot impresionisti; nanašal jo je s širokimi potezami čopiča in lopatice. Ob tem je volumen barvnega nanosa dobival že kubistične razsežnosti in dajal poseben lesk in plastičnost sliki, predvsem pa je slikar na ta način ustvarjal (impresionistični) vtis, ki se na določeni razdalji sintetizira v očesu in ustvarja čudovito podobo.

G.A. Kos - 'Tihožitje z ribami' - 1936

Gojmir Anton Kos – Tihožitje z ribami, 1936

Njegove figure so zato žive, polne dinamike in umetniškega zanosa. Takšne so podobe otrok, deklic nemirno sedečih na stolu (Počivajoča I.; Počivajoča II; Deček; itn.).

G. A. Kos - 'Počivajoča I' - 1942

Gojmir Anton Kos – Počivajoča II, 1942

Žive so tudi podobe figur v ambientih, četudi so predane neki mirni dejavnosti (Dekle pod oknom; V ateljeju).

G. A. Kos - 'Počivajoča I' - 1942

Gojmir Anton Kos – Počivajoča I, 1942

Umetniškega zanosa so polni tudi ženski akti, kjer se iz navadno z redkimi elementi naznačenega prostora izvije oprijemljivo žensko telo (Akt pri oknu; Akt s slamnikom; Pri toaleti). Barva, svetloba, kompozicija in barvni nanosi aktu dajo mesenost in estetsko erotiko, ki nas vabi, da občudujoče zremo v naslikano podobo.

G.A.KOS - Pri toaleti - 1927

Gojmir Anton Kos – Pri toaleti, 1927

Kosovo slikarstvo so že v šestdesetih letih 20. stoletja opisali kot »poezijo obstajanja«. Kosovo upodabljanje je bilo namreč realno, brez odvečnih detajlov, vsak predmet si je v delu ustvaril svoj kozmični prostor in slike je prevevala usklajenost in uravnoteženost. To je najlepše opaziti pri tihožitjih (Tulipani, Tihožitje s cvetačo, Tihožitje z ribami itn.). V njih je ustvarjal prijeten svet, ki je stopal po robovih realnega in ga je slikar v poznih letih poskušal tudi prestopiti.

G.A. Kos - 'Portret dečka' - 1956

Gojmir Anton Kos – Portret dečka, 1956

Ob opazovanju Kosovih del se nam razkrije še ena posebnost – radost. Umetnik je ustvarjal v težkih časih, v medvojnemu obdobju ter letih po drugi svetovni vojni. Družbena klima v marsičem ni bila pozitivno nastrojena, a njegova dela nas pogosto presenetijo z veseljem, ki ga začutimo ali prepoznamo na slikah.

G. A. Kos - 'Počitek na prostem III' - 1944

Gojmir Anton Kos – Počitek na prostem III, 1944

Prav poseben primer je serija slik Počitek na prostem, ki izvira iz Velikega piknika (1924) in predstavlja enega od mejnikov v njegovem slikarstvu. K temu motivu sproščene družbe, ki uživa ob druženju v naravi, se je umetnik vrnil dvajset let kasneje – v času druge svetovne vojne (1943 in 1944).

G. A. Kos - 'Počitek na prostem III - skica' - 1944

Gojmir Anton Kos – Počitek na prostem III, skica, 1944

V teh delih je mogoče prepoznati umetnikovo nostalgično spominjanje na prijetne mladostne dni in iskanje zavetja v svetu umetniške svobode.

G.A. Kos - 'Šopek' - 1962

Gojmir Anton Kos – Šopek, 1962

Kosove slike nam tako govorijo, da je bil slikar veselega značaja – najbolj o tem priča kar njegova lastna podoba (Avtoportret), ki krasi tudi vabilo na razstavo njegovih del v Galeriji Antikvitete Novak.

G. A. Kos - 'Vinko Heinihar' - 1943

Gojmir Anton Kos – Vinko Heinihar, 1943

O umetnikovi pretanjeni sposobnosti prikazati svet okoli nas in figure, ki ga zapolnjujejo, predvsem pa o avtorjevi radostni naravi, se boste najbolj prepričali ob obisku razstave. (Iz spremnega in predstavitvenega teksta dr. Ines Babnik)

G. A. Kos - 'Avtoportret' - 1928

Gojmir Anton Kos – Avtoportret, 1928

Nekatere Kosove slike bodo poznavalcu že znane (so bile objavljene), druge pa bodo popolnoma nove. V galeriji so hvaležni mnogim zasebnim zbiralcem, ki so jim posodili dela. Z njihovo pomočjo je nastala nadvse zanimiva, zgovorna in pomembna razstava skupaj kar tridesetih slik, ki velikega slovenskega slikarja vračajo v spomin, še posebej mlajšim generacijam.

G. A. Kos - 'Franc Heinihar mlajši' - 1943

Gojmir Anton Kos – Franc Heinihar mlajši, 1943

G. A. Kos - 'Pri toaleti' - 1926

Gojmir Anton Kos – Pri toaleti, 1926

Marijan Zlobec


En odgovor na “Trideset slik v spomin na Gojmirja Antona Kosa”

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja