Zoran Mušič dokončno doma


Veliko ljubiteljev in poznavalcev slovenske likovne umetnosti je prišlo na odprtje stalne razstave Iz umetniške zbirke Ljubana, Milade in Vande Mušič v Narodni galeriji. Dogodek se je pripravljal več let, zorel kakih šest in verjetno še ni končan, saj je opus slavnega slovenskega slikarja in grafika Zorana Mušiča  tako velik, da bo v NG bržkone še prostora za kako kapitalno delo, kot so znana tako iz slovenskih kot tujih zbirk, prav tako kot se pojavljajo na mednarodnih avkcijah in likovnih sejmih.

Mušič 20 IMG_1992.jpg

Množica  v veliki dvorani Narodne galerije na odprtju Mušičeve stalne razstave, vse fotografije Marijan Zlobec

Darilo Zoranovega brata Ljubana, njegove žene Milade in njune hčerke Vande je sedaj zaokroženo predvsem v razkošnem katalogu ali monografiji glavnega avtorja mag. Gojka Zupana, na sami razstavi malo  manj, saj je na ogled le nekaj nad 60 del (od skupaj 151), tako da bomo spremljali zamenjave del, zlasti one na papirju.

Mušič 21 IMG_2031.jpg

Vanda Mušič je predsednika Boruta Pahorja med množico popeljala v spodnje prostore NG

Prvi vtis hitrega ogleda je bolj intimističen kot smo pričakovali. Razlaga pa je vendarle v tem, da je pri teh delih večinoma šlo za Zoranova darila bratu Ljubanu iz tujine v Ljubljano. Kontinuirano desetletja dolgo, s čimer se je postavila nekakšna antološka kronologija z vsemi razvojnimi in stilnimi komponentami in premenami.

Mušič 22 IMG_2035.jpg

Pariški umetnostni zgodovinar in dolgoletni  Mušičev prijatelj Jean Clair ter v ozadju  Mathias Rambaud, kulturni ataše na Francoskem inštitutu v Ljubljani

Lahko bi rekli, da v darilu družine Mušič najdemo Zoranov umetniški nagovor svojih dragih, s katerimi je vzdrževal stike ves čas svojega bivanja zlasti v Benetkah in Parizu. Prav tako bi se mogli spomniti, da kroženje umetnin čez državne meje nekoč ni bilo tako lahko kot je v Evropi ali vsaj v EU danes. Verjetno bi Zoran dragemu bratu poslal iz Pariza ali Benetk še kakšno večjo sliko, ko ne bi pomislil, da bi morda lahko imel težave na jugoslovanski carini. Vsaj v prvih povojnih desetletjih.

Mušič 23 IMG_2039.jpg

Vanda Mušič in francoski veleposlanik v Sloveniji, njegova ekselenca Pierre-François Mourier

Darilo ali posebne zbirke so vedno odprte; vključujejo vse, kar je v njih in na poseben način hkrati. To niso velike retrospektivne razstave, ki jih je vse teže organizirati in ogromno stanejo.

Mušič 26 IMG_2058.jpg

Jean Clair, direktorica Narodne galerije Barbara Jaki in Vanda Mušič

Spominjam se najinega srečanja z Zoranonm Mušičem ob njegovi veliki slikarski razstavi v Palači Attems leta 1979, ko sem imel pogovor za Sobotno prilogo Dela. Bil je nenavadno živahen sogovornik, čeprav se nisva poznala; na koncu so prihajali italijanski kolegi in prijatelji ter ga hoteli zvleči stran, a se ni dal in me je celo spodbujal: “Vprašajte me še kaj,” tako da sem bil kar presenečen.

Mušič 29 IMG_2073.jpg

Gojko Zupan vodi po Mušičevi zbirki

Ampak kat sem hotel v tem kontekstu pravzaprav reči, je naslednje: ko sem pohvalil sijajnost razstave, na kateri je bilo menda okrog 135 slik, mi je bolj tolažilno kot jamrajoče rekel:”Vi ne bi imeli za tako razstavo v Ljubljani niti za zavarovanje del!”

Mušič 29 IMG_2227.jpg

Mušičev avtoportret in portret žene Ide iz zbirke Narodne galerije

Imel je še kako prav. Ljubljana nima  pomembnih mednarodnih razstav, ki bi se vsaj približno finančno pokrile.

Mušič 27 IMG_2065.jpg

Barbara Jaki in Borut Pahor med ogledom Mušičeve zbirke

Pri Zoranu Mušiču pravzaprav nimamo nekega skupnega popisa ali kataloga njegovih del v Sloveniji, ker je njihovo število še veliko večje, na srečo, kot se kaže v sicer zajetni publikaciji Narodne galerije. Tam jih je reproduciranih  144 iz umetniške zbirke družine Mušič, sedem pa iz zbirke Narodne galerije.

Mušič 24 IMG_2052.jpg

Jean Clair, član Francoske akademije znanosti, si je nekatera Mušičeva dela še posebej natačno ogledal

Jean Clair je imel danes v Narodni galeriji predavanje. Objavljamo odlomek iz njegovih spominov na Zorana Mušiča.

« Prizor se je odvijal pred nekaj leti v televizijskem studiu. Tam so bili Zoran Mušič, Henri-Cartier-Bresson, mlad avantgardistični umetnik, moderatorka in jaz. Pogovarjali naj bi se o moči umetnosti. Mušič je molčal. Mladi sodobni umetnik je bil gostobeseden, nekoliko vreščeč.  Mušič ga je poslušal in se smehljal, bil je  prijazen in obenem mu je bilo neprijetno. Moderatorka  je Mušiču zastavila vprašanje o njegovem življenju v Dachauu. Mušič je omahoval, potem  je odgovoril v nekaj kratkih besedah, nazadnje pa se je spet pogreznil v molk. Zgodilo se je nekaj neverjetnega: po teh redkih in skopih besedah si nihče ni upal prekiniti njegovega molka. Dvajsetsekundnega molka. Cele večnosti na televiziji. Videl sem, da je Henri Cartier-Bresson na robu joka. Gotovo so stvari, ki se jih ne da popistati, posebno še v teh ničevih časih. Jih potemtakem lahko naslikamo? » Jean Clair.

Jean Clair 3 IMG_2066.jpg

Zoran Mušič (1909-2005), slikar in grafik, je leta 1934 diplomiral na likovni akademiji v Zagrebu pri prof. Ljubu Babiću. Pol leta kasneje je s skupino slikarjev in kiparjev Brazda prvič razstavljal v Murski Soboti in v Celju. Prof. Babić ga je nato poslal na študij v Španijo, kjer je študiral dela klasičnih umetnikov. Bil je član kluba Neodvisni. Pred drugo svetovno vojno je slikal tudi po primorskih cerkvah (v Drežnici in Grahovem skupaj z Avgustom Černigojem). Leta 1943 se je preselil v Gorico in nekaj časa bival med Gorico in Benetkami. Leta 1944 je prvič razstavljal v Benetkah in bil nekaj mesecev pozneje interniran v koncentracijsko taborišče Dachau, kar je vplivalo na nastanek njegovega cikla “Nismo poslednji” (1970). Leta 1945 je odšel v Gorico in Benetke. Leta 1952 je dobil štipendijo za študij v Parizu. Od tedaj naprej je živel in ustvarjal med Parizom in Benetkami, kjer je tudi umrl.

Mušič je gotovo eden izmed najpomembnejših sodobnih slovenskih slikarjev, ki mu je uspelo s svojimi deli zaznamovati tudi zgodovino sodobne svetovne likovne umetnosti. Njegov opus je ogromen in vključuje vse žanre, od tihožitij, avtoporetov, krajin do pejsažev, zaradi katerih je v šestdesetih letih postal eden najpomembnejših predstavnikov abstraktnega krajinarstva. Mušič je postal slaven tako v tujini kot tudi doma. Leta 1956 je za grafična dela prejel nagrado na Mednarodnem grafičnem bienalu v Benetkah, leto kasneje pa še nagrado na Mednarodnem grafičnem bienalu v Ljubljani.

Ob podelitvi ali bolje dodelitvi Prešernove nagrade ni prišel ponjo v Ljubljano. Za Prešernovo nagrado vem, da jo je sprejel, denarja pa ni hotel. Mušičevo zadnje številčnejše srečanje s slovenskimi prijatelji in znanci ter likovnim občinstvom je bilo ob razstavi v goriški palači Attems, kamor je prišel iz Benetk. Ljudi se je trlo, tako da je ves ceremonial potekal precej kaotično, a vsi so ga želeli vsaj še enkrat videti od blizu.

V Sloveniji je najdlje prijateljeval z Zoranom Kržišnikom. Leta 1979 mi je Mušič v pogovoru dejal: “Brez Zorana Kržišnika mednarodni grafični bienale v Ljubljani ne bi mogel obstajati.” V marsičem je imel zelo prav.

Marijan Zlobec

 


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja