72. Ljubljana Festival se je končal z datumsko prestavljenim koncertom v počastitev štiridesetletnice umetniškega delovanja fagotista Zorana Miteva, sicer pa s koncertom slavne pianistke Marthe Argerich s Slovensko filharmonijo pod dirigentskim vodstvom Charlesa Dutoita, ki je bil nekoč poročen z Martho, a sta se sporazumno razšla spričo različnih delovnih urnikov, kot je bilo nekje razloženo.
Juan Diego Florez, foto Marijan Zlobec
Vsekakor pa se je njuna zveza umetniško uspešno obnovila; ona ima 83, on pa 88 let, več kot dovolj, da lahko obujata spomine na lepo mladost, tudi v Ljubljani.
Martha Argerich, foto FL/Darja Štravs Tisu
Darko Brlek, umetniški vodja in direktor Festivala Ljubljana, ki v njegovem okviru deluje že 32 let, je pred zadnjim koncertom v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma z odra v zahvalnem nagovoru dejal, da je bil letošnji festival med najboljšimi doslej. Se pravi eden najboljših.
Darko Brlek med nagovorom v CD, foto FL/Darja Štravs Tisu
Neuradno smo izvedeli, da bo festival prihodnje leto tudi podoben; slavnostno ga bodo zaključili Dunajski filharmoniki z dirigentom Franzom Welserjem Mőstom, napovedujejo pa tudi vrnitev slavne ruske sopranistke Ane Netrebko.
Vlado Kreslin z gosti
Festival Ljubljana je že imel svojo zadnjo obračunsko tiskovno konferenco z obelodanjenjem rezultatov.
Zadnja tiskovna konferenca, foto FL/Darja Štravs Tisu
Z zaključkom 72. Ljubljana Festivala se je prestolnica poslovila od poletja, ki je bilo prežeto z vrhunskimi kulturnimi dogodki. Ti so znova dokazali, da je Ljubljana nepogrešljiva destinacija na evropskem kulturnem zemljevidu.
Blaž Šef, foto Festival Ljubljana
BBC ga je v svojem pregledu uvrstila med 30 najboljših evropskih festivalov, podrobna analiza tam omenjenih pa bi Ljubljana Festival uvrstila najmanj v zlato sredino.
Vlatko Stefanovski, foto Festival Ljubljana
Festival, ki je trajal od 20. junija do 3. septembra, je z več kot 6.300 nastopajočimi ponujal raznovrstni program, vključno s komornimi in simfoničnimi koncerti, baletnimi, opernimi in gledališkimi predstavami ter muzikali.
Talita Sofija Komelj kot Musetta, foto FL
Festival je zrcalil umetniško odličnost in bogato tradicijo, ki jo Ljubljana Festival ohranja že več kot sedem desetletij.
Rebeka Pregelj kot Mimi
Ljubljana Festival se je začel s koncertom Poletna noč, posvečen brezčasnim popevkam Ditke Haberl, Alenke Pinterič in Nece Falk, očaral občinstvo s pestrim programom zimzelenih skladb slovenske popevke.
Alenka Pinterič na zaslonu iz Maribora
Kot je povedal Darko Brlek na tiskovni konferenci, je bilo vseh prireditev 105. Ogledalo si jih je več kot 55.000 obiskovalcev iz 57 držav, nastopilo pa je 6300 umetnikov iz 55 držav.
César Camargo Mariano, foto FL/Darja Štravs Tisu
Festival je stal 7,5 milijona evrov, od tega je MOL prispeval 3,9 milijona, s prodajo vstopnic so pridobili poldrugi milijon, ostalo so sponzorska in donatorska sredstva. Država ni za festival prispevala nič, je pa pobrala vse davke, na primer od prodanih vstopnic. Torej Festival Ljubljana financira državo.
Cynthia Scott v Križankah, foto FL
Če primerjalno pogledamo nekaj zaključnih podatkov s Salzburških slavnostnih iger, najboljšega festivala na svetu, je bilo tam v 44 dneh na 15 prizoriščih 172 predstav, koncertov in drugih prireditev, ki se jih je udeležilo več kot 255.000 obiskovalcev iz 77 držav, od tega 40 neevropskih.
Uroš Perić je nastopil z Big Bandom RTV Slovenija in mednarodnimi gosti, foto FL
Direktorat Salzburškega festivala Kristina Hammer, Markus Hinterhäuser in Lukas Crepaz so z veseljem sporočili, da je odstotek zasedenosti sedežev dosegel 98,2 %.
Svetlana Zaharova, foto Marijan Zlobec
Za prodane vstopnice so iztržili okrog 30 milijonov evrov ali skoraj polovico festivalskega proračuna okrog 66 milijonov.
Dirigent Lojze Krajnčan, foto FL
34 je bilo odrskih oziroma scenskih uprizoritev petih oper ter štirih v koncertni produkciji, kar je predstavljalo ves operni program, ki ga je spremljalo in istočasno dopolnjevalo 85 koncertov praktično vseh zvrsti. Plus gledališki program.
Spartak
Salzburškega festivala 2024 ni proslavilo le salzburško občinstvo, ampak tudi gledalci po vsej Evropi in po svetu, na vseh kanalih ORF, na ARTE, NHK, 3sat, Mezzo, na spletnih platformah ARTE Concert, BR Klassik, medici TV, Stage+ in Carnegie Hall+ ter v kinematografih.
Riccardo Chailly, foto FL
UNITEL, ekskluzivni avdiovizualni medijski partner festivala, in njegovi nadaljnji partnerji ORF 2, ORF III, BR/SWR/WDR za ARTE, NHK, 3sat ter medici TV, Mezzo in Deutsche Grammophon so omogočili številne posnetke.
Charles Dutoit
TV Slovenija v tem smislu ni naredila nič; ni bila pripravljena snemati niti koncerta opernih arij Juana Diega Floreza, čeprav bi bil brez honorarja, pevca pa so spremljali Simfoniki RTVS, se pravi svoji uslužbenci.
Bruce Liu in Antonio Pappano
Je pa Festival Ljubljana spet povabil Mezzo, ki se je odzval in prišel v Ljubljano snemat koncert orkestra Maggio Musicale Fiorentino z Zubinom Mehto in violinistko Lano Trotovšek. Festival Ljubljana je sam posnel še več drugih koncertov, celo Marthe Argerich, a mora videti, kakšen bo rezultat in zatem dogovori glede predvajanja in avtorskih pravic.
Lana Trotovšek in Zubin Mehta z Beethovnom, foto FL/Darja Štravs Tisu
Ni pa TVS “šparala” pri Zoranu Dragiću ali Magnificu ter s tem dokazala, da vrhunska celo izpričana svetovna kultura zanjo ne pomeni nič. Tudi v novinarsko poročevalskem, kaj šele kritiškem smislu, ko se njenih kamer ni videlo niti za nekaj posnetih reportažnih brezplačnih minut. So pa poročali o raznih povsem nepomembnih dogodkih in malo znanih festivalih, ki so bili za Kulturno uredništvo TVS očitna prioriteta. Radio pa je včasih zmogel do največ dveh minut “kritike”.
Koncert orkestra iz Catanie, foto FL/Darja Štravs Tisu
Kot je povedal Darko Brlek, seveda na novinarsko vprašanje, je bil primeren odnos TVS do Festivala Ljubljana le v času urednika Janija Goloba, kar pomeni, da v bistvu lahko odloča en sam človek. Ampak Golob je bil urednik pred mnogimi leti. Danes se na RTVS ljudje, povezani klasično glasbo, in so zato tam v službi, bolj ali manj skrivajo. Že na tiskovne konference ne pride skoraj nihče, večina pa nikoli. Naj javnost to enkrat izve.
Prizor iz Verdijevega Trubadurja z MMF in Zubinom Mehto, foto FL/Darja Štravs Tisu
O nekaterih dogodkih bomo še spregovorili.
Aplavz za goste iz Firenc
Marijan Zlobec