Ohranjanje, varovanje in konserviranje-restavriranje modernih in sodobnih umetniških del je bila znanstvena, raziskovalna, pedagoška in publicistična naloga za naše razmere kar zelo velikega števila strokovnih sodelavcev iz Slovenije in Hrvaške, ki je dobila rezultat na dveh razstavah v Ljubljani in Zagrebu ter v razkošni trijezični monografiji, kot jih doslej še ni bilo.
Tiskovna konferenca, foto Marijan Zlobec
Predstavitev znanstvene monografije Od blizu/Izbliza/Up Close, ki je izšla v sklopu istoimenskih razstav v Moderni galeriji v Ljubljani (22. 12.2022 – 15. 4. 2023) in v Muzeju sodobne umetnosti (28. 5. – 25. 8. 2024), je bila v avditoriju Moderne galerije v petek ob 12. uri, kar vsekakor ni najbolj primeren ne dan ne ura, kar se je pokazalo na skromni medijski in avtorsko umetniški udeležbi.
Tamara Trček Pečak
Knjiga je nastajala tri leta, raziskovaje pa je trajalo dobro desetletje. Ob tako velikih rezultatih in pomenu same teme za celotno slovensko kulturno dediščino, čeprav je tu poudarek na sodobnih delih, njihovem restavriranju in konserviranju, bi taka v bistvu neponovljiva tema terjala širšo predstavitev in posledično publiciteto.
Čeprav ni bilo govora o konkretnih imenih ali dogodkih, pa naj se spomnim lanskih poplav, ki so uničile ali močno poškodovale precejšen umetniški opus slikarja Gustava Gnamuša, prav tako pa so pred leti na njegovi razstavi v Moderni galeriji neznanci poškodovali eno njegovo sliko z ureznino z nožem, kar je bil za umetnika in druge obiskovalce razstave velik šok. O tem je v knjigi poseben prispevek.
Monografijo so predstavili: avtorice projekta in urednice mag. Tamara Trček Pečak (UL ALUO), mag. Nada Madžarac (MG+MSUM), mag. Mirta Pavić (MSU Zagreb); sodelavci/ke na projektu in soavtoriji/ce besedil: dr. Irena Kralj Cigić (UL FKKT), Neva Pološki (ALUO Zagreb), dr. Katja Kavkler (ZVKDS RC), dr. Martina Vovk, direktorica MG+MSUM, Vesna Meštrić, direktorica MSU Zagreb, Alen Ožbolt, dekan UL ALUO, ter Jernej Kejžar kot grafični oblikovalec knjige, ki je z oblikovalskega stališča bila deležna samih pohval. In to zasluženo. Imel je zelo težko delo in ga je v celoti obvladal.
Jernej Kejžar razlaga svoje grafično oblikovanje knjige
Založniki: Akademija za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani(UL ALUO), Moderna galerija v Ljubljani (MG+MSUM) in Muzej sodobne umetnosti v Zagrebu (MSU Zagreb). V sodelovanju s partnerji: Fakulteto za kemijo in kemijsko tehnologijo Univerze v Ljubljani (UL FKKT), Restavratorskim centrom Zavoda za varstvo kulturne dediščine Slovenije (ZVKDS RC) in Akademijo za likovno umetnost v Zagrebu (ALU Zagreb).
Prelom
O razstavi v Moderni galeriji
Od blizu: Ohranjanje, varovanje in konserviranje – restavriranje del moderne in sodobne umetnosti
Od blizu je kompleksen, večletni projekt, pri katerem se je povezalo kar šest partnerskih ustanov z namenom, da tako strokovni kot laični javnosti predstavimo raznolikost v pristopih h konserviranju in restavriranju umetniških del.
Na ta način omogočamo lažje razumevanje obravnavane problematike, ki sega v obdobje od začetka 20. stoletja do danes. Ponekod stopajo v ospredje etična vprašanja, raziskave, usmerjene v materialno zgradbo, tehnologijo nastajanja umetnin ali v iskanje razlogov za nastale ali nastajajoče poškodbe, drugje konservatorsko-restavratorski posegi sami, včasih pa so rešitve povezane s preventivno konservacijo. K slednjemu sodi tudi ozaveščanje javnosti vseh generacij in ranljivih skupin, ki s svojim razumevanjem in pristopi lahko veliko pripomorejo k daljšemu obstoju pa tudi razumevanju umetnin.
Projekt sestavljajo razstava v osrednjih dvoranah Moderne galerije, kjer so na ogled posegi, ki so jih restavratorke/ji opravili na konkretnih umetninah iz zbirk Moderne galerije (na primer na slikah Gabrijela Stupice in Marija Preglja) in iz Muzeja suvremene umjetnosti v Zagrebu. Obenem lahko z video zapisi in fizičnimi prikazi sledite postopkom, dilemam in kreativnim rešitvam, ki so spremljale restavratorske posege.
Oddelek za restavratorstvo Akademije za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani (UL ALUO) in Moderna galerija v Ljubljani (MG+MSUM) poglobljeno sodelujeta že od leta 2013. Skupaj s študenti konservatorstva-restavratorstva uresničujeta strokovne in raziskovalne cilje tako na področju diagnostike, dokumentiranja, posegov in preventivne konservacije kot tudi pri ozaveščanju in izobraževanju širše javnosti.
Podobno poteka sodelovanje tudi na Hrvaškem, saj Muzej sodobne umetnosti v Zagrebu (MSU), Oddelek za konserviranje-restavriranje na Akademiji za likovno umetnost v Zagrebu (ALU) in Umetniška akademija v Splitu (UMAS) izvajajo skupne projekte z namenom, da bi se študenti seznanili z značilnostmi sodobnih del ter z etičnim in tehničnim pristopom k modernim in sodobnim materialom.
Ker gre za zelo kompleksno problematiko, se nas je v projekt Od blizu povezalo kar šest partnerskih ustanov, in sicer tri nosilne ustanove, MG+MSUM Ljubljana, UL ALUO in MSU Zagreb, ter pridružene Fakulteta za kemijo in kemijsko tehnologijo Univerze v Ljubljani (UL FKKT), Restavratorski center Zavoda za varovanje kulturne dediščine Slovenije (ZVKDS RC) in Akademija za likovno umetnost (ALU) Zagreb. Pri projektih, katerih rezultati so pripomogli h končni podobi predstavljenega, so sodelovali tudi kolegi in študentje z drugih fakultet ljubljanske univerze (Naravoslovnotehniške fakultete, Pedagoške fakultete, Filozofske fakultete, Akademije za gledališče, radio, film in televizijo ter Akademije za glasbo), s Farmacevtsko-biokemijske fakultete v Zagrebu in Akademije za umetnost v Splitu ter Atelje Vasko Lipovac iz Splita in Center za forenzične preiskave, raziskave in izvedenska mnenja Ivan Vučetić iz Zagreba.
Deset udeležencev tiskovne konferene
Predgovori
Iz predstavitev posameznih avtoric je bilo razvidno zgoraj omenjeno sodelovanje tako med ustanovami v Sloveniji kot na Hrvaškem ter med obojimi, kar predstavlja velike možnosti za naprej.
Vesna Meštrić, direktorica MSU Zagreb
Tu pa nastopi vprašanje širše nacionalne kulturne politike in financiranje vseh nalog iz sredstev MK, česar pa ni, še posebej namenskega denarja. Manjkajo nam urejeni in varni depoji, gliptoteke, konserviranje in restavriranje vseh del v javnih, najbolj ali najprej v državnih ustanovah, česar pa ni dovolj. Eno je strokovna pomoč in moč pri konkretnih nalogah, drugo pa v kakšnem obsegu temeljne naloge potekajo in kakšen je uspeh celote.
Mag. Mirta Pavić (MSU Zagreb)
Monografija nima naloge kritike državne kulturne politike, niti ne predstavlja analize potreb, ker vse poteka veliko bolj v restavratorskih delavnicah.
Alen Ožbolt, dekan UL ALUO
Na predstavitvi knjige se je pojavila tudi tema ponarejanja umetnin in analize vseh oblik ali postopkov, ki ponaredke odkrivajo. Žal umetnostni trg deluje po svoje, a slišali smo željo in cilj, da se ponarejanje zaustavi in spravi na točko nič. To pa bo težko, dokler bo tudi v Sloveniji delovala galerijska in druga likovna mafija. Pred kratkim je bila avkcija domnevno slike Ivane Kobilca, za katero je, kot je bilo zatrjeno, strokovno ekspertizo podal dr. Ferdinand Šerbelj, ki pa se osebno ni oglasil in pojasnil načina ugotavljanja avtorstva slavne slovenske slikarke.
Na zadnji televizijski okrogli mizi so bili ravno sodno zapriseženi strokovni ocenjevalci ali cenilci umetnin deležni največjih kritik, češ da se spoznajo na vse. Spomnimo se na bančni kredit v višini 7,5 milijonov evrov za podjetnika Franca Riemerja, za katerega je bila dana garancija ponarejene slike Diega Velázqueza, s strokovno ekspertizo, ki jo je napisal umetnostni zgodovinar Janez Mesesnel, NLB pa sprejela. Ponarejene so bile tudi slike Rembrandta, Cézanna, Modiglianija…
Na tiskovni konfereci ni bilo govora o avkcijah, na katerih avkcijske hiše ne garantirajo avtentičnosti umetnin in kupec sam tvega svoj vložek.
Restavrirana slika Gabrijela Stupice
Če se vnemo k sami knjigi in njeni vsebini
Predgovori
Alen Ožbolt, UL ALUO
Martina Vovk, MG+MSUM
Vesna Meštrić, MSU
Uvodne misli
Tamara Trček Pečak
Nada Madžarac
Mirta Pavić
Umetnine pod drobnogledom – različni umetniki, različni pristopi
Mirta Pavić
Konserviranje-restavriranje sodobne umetnosti
ali kako obrniti perspektivo
Raziskave in analize
Nada Madžarac
Eva Menart
Tamara Trček Pečak
Gabrijel Stupica: Tehnologija nastajanja in pristop k ohranjanju umetniških del
Andrej Hirci
Multispektralna analiza slik Gabrijela Stupice
Petra Bešlagić
Katja Kavkler
Materialna zgradba slik Gabrijela Stupice: analiza slikovnih plasti
Domen Kranjc
Klavdija Koren
Ana Penko
Urška Zupančič
Tamara Trček Pečak
Irena Kralj Cigić
Umetniki imajo tudi kemijski podpis
Jasna Jablan
Ivana Bačić
Mirta Pavić
Irena Kralj Cigić
Konserviranje in hranjenje organskega materiala v muzejski zbirki
Mladen Čulić
Vasko Lipovac, skupina reliefov iz Cavtata:
računalniška rekonstrukcija celotne izvirne postavitve
na podlagi fotodokumentacije in ohranjenih reliefov
Konserviranje-restavriranje
Liza Lampič
Nada Madžarac
Pogled na konserviranje-restavriranje slik Riharda
Jakopiča iz zbirke Moderne galerije v Ljubljani
Tamara Trček Pečak
Nada Madžarac
Irena Kralj Cigić
Marij Pregelj pod drobnogledom
Živa Brglez
Lucija Močnik Ramovš
Nada Madžarac
Problematika konservatorsko-restavratorskega
posega na sliki Marija Preglja
Tamara Trček Pečak
Klavdija Koren
Nada Madžarac
Nina Dorič Majdič
Irena Kralj Cigić
Konserviranje-restavriranje slike Andraža Šalamuna
iz zbirke Moderne galerije v Ljubljani
Larisa Vidaković
Marija Curić
Konserviranje-restavriranje monokromatske skulpture,
pobarvane z industrijskimi barvami, na primeru makete za javno plastiko Vaska Lipovca
Ana Božičević
Ivana Drmić
Dorotea Podolšak
Dopolnitev in reintegracija strukturnih
vrzeli v poliestru triptiha Tarča II
Helena Bosnić
Neva Pološki
Ulična umetnost kot del muzeja: čiščenje murala na platou MSU
Preventivna konservacija
Nika Maltar
Irena Kralj Cigić
Nada Madžarac
Nina Dorič Majdič
Tamara Trček Pečak
Hranjenje in razstavljanje slike Andraža Šalamuna
iz zbirke Moderne galerije v Ljubljani
Kristina Matković
Helena Bosnić
Plakati Borisa Bućana: metode pritrjevanja na podlago in načini prezentacije
Etična vprašanja
Petra Juvan
Meta Klemenčič
Ksenija Čerče
Nada Madžarac
Katja Kavkler
Tamara Trček Pečak
Spoštovanje avtorjeve namere kot izhodišče
konservatorsko-restavratorskega pristopa
Boj Nuvak
Nada Madžarac
Ksenija Čerče
Tamara Trček Pečak
Etični vidik konserviranja-restavriranja vandaliziranih slik moderne in sodobe umetnosti na primeru slike Gustava Gnamuša iz zbirke Moderne galerije v Ljubljani
Neža Toplak
Nada Madžarac
Tamara Trček Pečak
Razmišljanja o umetnikovem poseganju v lastna dela
Osveščanje in vključevanje
Nada Madžarac
Tamara Trček Pečak
Umetnine od blizu – kako prepoznati ponaredek
Andreja Kos
Nada Madžarac
Deja Muck
Tamara Trček Pečak
Vstop–pristop–dostop
Kako približati umetnost širši javnosti,
vključno z ranljivimi skupinami
Ana Škegro
Od blizu: Učenje ob razumevanju – izobraževalna stran projekta
Impozantnost tem, tu navedenih le s slovenskimi naslovi, medtem ko so v knjigi trijezični, tako kot vsi teksti, kaže na širino pristopa.
Knjiga ima poleg strokovne in znanstveno – pedagoške funkcije tudi aktualno, saj vzpostavlja stik z znanimi umetniki, med katerimi jih je nekaj umrlo prav med pripravo knjige (Gustav Gnamuš, Andraž Šalamun).
Marijan Zlobec