72. Ljubljana Festival bo gostil nekaj najboljših orkestrov, dirigentov in solistov na svetu. Nekatere smo tu že predstavili, sedaj nadaljujemo še z nekaj drugimi, med njimi je Budimpeštanski koncertni simfonični orkester, ki prihaja v Ljubljano z dirigentoma Andrasom Kellerjem in Aleksejem Kornienkom ter slavnim ruskim pianistom Mihailom Pletnjevom, ki bo solist na obeh koncertih. Svetovna posebnost bo njegova interpretacija štirih koncertov Sergeja Rahmaninova: na vsakem koncertu po dva ali v dveh dneh štiri. To je izjemno redka priložnost, saj pianisti običajno izvedejo le po en koncert, največkrat je to drugi. Mnogi sicer svetovni pianisti ne izvedejo nobenega. Zakaj ne, je vprašanje namenjeno njim, zakaj ja, pa bo na odru odgovoril sam Mihail Pletnjev, ki je sicer v Ljubljani že nastopil. Mnogi imajo ravno Sergeja Rahmaninova za največjega pianista v zgodovini, po Franzu Lisztu.
Mihail Pletnjev, foto Wikipedija
Njihova koncerta bosta v sredo, 3. julija, in v četrtek, 4. julija, ob 20. uri v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma.
Concerto Budapest Symphony Orchestra
Program prvega koncerta:
Sergej Rahmaninov: Koncert za klavir in orkester št. 1 v fis-molu, op. 1
Béla Bartók: Čudežni mandarin, suita, op. 19, Sz. 73
***
Sergej Rahmaninov: Koncert za klavir in orkester št. 2 v c-molu, op. 18
Mihail Pletnjev si je za svoj izjemni pianistični talent, ki ga je prikazal na tekmovanju Čajkovskega leta 1978, prislužil prvo mesto in splošno priznanje. V karieri se je izkazal tudi kot izvrsten dirigent. Na dveh zaporednih večerih bo nastopil s Concerto Budapest Symphony Orchestra (Budimpeštanskim koncertnim simfoničnim orkestrom), eno najstarejših madžarskih zasedb, ki vse od leta 1907 uspešno izvaja tako klasični repertoar kot dela sodobnih madžarskih skladateljev. Izvedli bodo kar vse štiri klavirske koncerte Sergeja Rahmaninova, kot tudi glasbo Béle Bartóka. Najprej bo zazvenel Klavirski koncert št. 1, skladateljevo prvo izdano delo, ki nemudoma prikaže njegov dar za melodijo, nato Bartókov Čudežni mandarin, zvočno drzno skladbo, polno agresivne ritmike, kvartnih akordov in gostih tekstur, po premoru pa bo sledil nadvse priljubljeni Klavirski koncert št. 2, s katerim se je Rahmaninov uveljavil kot izvrsten skladatelj koncertantne glasbe.
András Keller, foto splet
Dirigiral bo András Keller, svetovno priznani violinist, profesor in ustanovitelj večkrat nagrajenega Godalnega kvarteta Keller, ki je kot glasbeni direktor in šef dirigent gostujoči orkester od njegove stoletnice leta 2007 z edinstveno zasnovanimi programi ter festivali moderniziral.
Mihail Pletnjev, foto Irina Šimčak
Program drugega koncerta:
Sergej Rahmaninov: Koncert za klavir in orkester št. 3 v d-molu, op. 30
***
Béla Bartók: Madžarske slike, Sz. 97
Sergej Rahmaninov: Koncert za klavir in orkester št. 4 v g-molu, op. 40
Pianist, dirigent in ustanovitelj prvega ruskega neodvisnega orkestra Mihail Pletnjev se je v svoji dolgoletni karieri izkazal za izvrstnega interpreta. Njegovi posnetki so si prislužili številne nagrade, med drugim grammyja leta 2005 za lastno priredbo Pepelke Sergeja Prokofjeva.
Drugi večer gostovanja orkestra in Pletnjeva kot solista za klavirjem bo prinesel drugo polovico klavirskih koncertov Sergeja Rahmaninova z vložkom glasbe Béle Bartóka. Klavirski koncert št. 3 slovi kot eden najzahtevnejših v repertoarju, medtem ko je Klavirski koncert št. 4 od vseh najmanj poznan in dostopen, a hkrati zaradi vpliva glasbe Aleksandra Skrjabina in jazza eden kompleksnejših ter glasbeno zanimivejših.
Mladi Pletnjev iz leta 1989
Koncerta bosta oklepala Bartókove Madžarske slike, ki jih je je navdihnila madžarska tradicionalna glasba. Orkester bo vodil avstrijski dirigent ruskega rodu Aleksej Kornienko, čigar interpretacije zaznamujeta tako brezpogojna pozornost do notnega zapisa kot tudi drznost v interpretaciji. Kornienko veliko deluje na Dunaju kot tudi v Celovcu.
Aleksej Kornienko, foto Operabase
Napoveduje se svetovna pianistična senzacija enega pianista, ki si upa več ali celo največ. Podoben program bo Pletnjev izvedel na svojem festivalu v Rotterdamu, ki bo obsegal tri koncerte; poleg štirih koncertov bo imel na programu še Rapsodijo na Paganinijevo temo. Spremljala ga bo Sinfonia Rotterdam, dirigiral pa bo Conrad van Alphen.
Orkester je za svoja ljubljanska nastopa sam izbral še dvakrat Bartoka in dal vedeti, da je in ostaja največji madžarski skladatelj 20. stoletja.
Marijan Zlobec