Vrača se dramska uprizoritev Penelopiade režiserke Livije Pandur


Festival Ljubljana obvešča, da se v Viteško dvorano Križank 10., 11. in 13. februarja ob 19. uri vrača dramska uprizoritev Penelopiade režiserke Livije Pandur. V naslovni vlogi bo nastopila igralka Polona Juh. Margaret Atwood, ki velja za eno najuspešnejših pisateljic 20. in 21. stoletja, v Penelopiadi reinterpretira arhetip zapuščene in pasivne žene, ki postane osrednja, močna in osvobojena ženska ikona, in ki se razkriva kot mnogo kompleksnejši lik, kot je predstavljen v Homerskem epu. To je že četrti sklop ponovitev predstave, ki se je sicer premierno začela maja 2022 na Peklenskem dvorišču v Križankah v koprodukciji med Festivalom Ljubljana in Ljubljansko Dramo SNG.

Penelopiada na Peklenskem dvorišču v Križankah, vse fotografije Aljoša Rebolj

Margaret Atwood (1939) ob predelavi svojega romana v dramsko strukturo navaja, da Penelopiada ni le enostavna priredba Odiseje, saj postavlja v ospredje zgodbo Penelope in njenih dvanajstih dekel, ki jih je ob vrnitvi domov obesil Odisej (zaradi domnevnega izdajstva in odnosov s snubci). Homerjeva Penelopa, ki se kot motiv zveste in potrpežljive žene že stoletja vsiljuje kot poučen primer podrejanja žensk, dobi pri Margaret Atwood ingeniozen obrat, saj se na Penelopino izpoved odzivajo obešene služkinje in postavljajo dve ključni vprašanji: zakaj jih je Odisej tako kruto umoril in kakšno vlogo je pri tem igrala Penelopa. In še pomembneje: nenehno spodbijajo predvsem Penelopino pričevanje, to pa po drugi strani razkriva doslej skrite mehanizme »uradne verzije« Odiseje.

Prizor iz ženske predstave

V družbi, v kateri smo še vedno priča nezaslišanemu nasilju nad ženskami, posilstvom in pobijanjem žensk, njihovemu izkoriščanju, neenakosti in podrejenemu položaju, je vsaka pogumna izpoved postavljena pred sodišče, pred razsodnika, ki naj bi ugotovil, kdo laže, kdo ima prav in kdo je močnejši. Nam Penelopa laže ali nam govori resnico? Zdi se, da se lahko samo s tem pričevanjem končno osvobodi zapora vsiljene zgodovine, v katero so jo ujeli, v arhetip potrpežljive in zveste žene, »poučne legende«, palice, s katero pretepajo in podrejajo druge ženske. In tako kot mnoge pred njo ne more izgubiti ničesar drugega razen lastnih verig.

Livija Pandur

Polona Juh

Režiserka: Livija Pandur
Prevajalec in avtor priredbe: Tibor Hrs Pandur
Dramaturg: Tibor Hrs Pandur
Avtorja glasbe: Silence (Boris Benko in Primož Hladnik)
Scenograf: Sven Jonke
Kostumograf: Leo Kulaš
Glasbena vodja: Živa Ploj Peršuh
Svetovalka za gib: Sanja Nešković Peršin
Oblikovalka svetlobe: Vesna Kolarec
Lektorica: Tatjana Stanič
Asistentka dramaturga (študijsko): Brina Jenček
Asistent kostumografa: Matic Veler

Polona Juh

Zasedba:
Penelopa: Polona Juh
Evrikleja: Sabina Kogovšek
Tanis; Helena: Saša Pavlin Stošič
Melanto: Gaja Filač, k. g.
Klitija: Ivana Percan Kodarin, k. g.
Selena: Zala Hodnik, k. g.
Zoja: Urška Kastelic, k. g.
Alekto: Ana Plahutnik, k. g.
Kloris: Maria Shilkina, k. g.

Sklepni aplavz na premieri

Bolj Pandurjeva Penelopiada kot avtorice Margaret Atwood v Križankah

Marijan Zlobec


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja