Je Alan Hranitelj najboljši kostumograf na svetu?


Razstava Alana Hranitelja vzbuja velik obisk in pozornost; med obiskovalci so sicer gosti Ljubljanskega gradu kot dnevni turisti, ne manjka pa tudi ljudi, ki prihajajo na grad zgolj zaradi razstave Vzporedni svetovi.

Alan 10 IMG_9967.jpg

Izziv kulturnemu svetu, vse fotografije Marijan Zlobec

Videl sem že njegove poprejšnje razstave v Ljubljani; v Moderni galeriji, Mestni galeriji, Mednarodnem grafičnem likovnem centru, Mestnem muzeju. Vedno je bil odličen, celovit in vseobsegajoči estet, malo mi sedaj manjka le še kvalitetnejša glasba v dvorani, kjer so na ogled gledališki in operni kostumi in bi gledalec podoživljal operne like, o katerih dejansko spregovorijo njihovi kostumi, še posebej za domače opere ali druge bolj znane, za katere je Hranitelj naredil kostumografijo.

Alan 11 IMG_9958.jpg

Posebnost je “vmesni” del, kjer razstavlja risbe za Cirque de Soleil; tu bi predlagal glasbo (in video), ki ilustrira sam svetovno znani cirkus, za tretji del pa seveda individualni izbor samega avtorja. Risbe Alana Hranitelja so mojstrske in dokazujejo njegov risarski, čisto likovni talent, le da se gledalec tu manj zaustavi. Risbe so potisnjene v stranski prostor, kot da je bistvo razstave zgolj končni izdelek, ne pa ustvarjalni proces, ki temelji na začetni ideji in se najprej udejani v kostumski risbi.

Alan 12 IMG_9959.jpg

Nekoč sem Alanu Hranitelju rekel, da je boljši od Versaceja, pa je bil užaljen, češ kako morem primerjati njega z nekim množičnim modnim oblikovalcem, (ki dela zgolj za denar in potrošnike, ne pa za umetnost).
Dejansko je razlika velika.

Hranitelj 2 IMG_0040.jpg

Hranitelj spada med klasične kostumografe, kot so na primer sodelovali pred sto in še nekaj več leti z Ruskim baletom Sergeja Djagileva, kot je bil Leon Bakst, ki si je s svetovnimi premierami, na primer Igorja Stravinskega, zagotovil zgodovinsko mesto. Kasneje je z Djagilevom v Italiji sodeloval celo Picasso. Kakšno desetletje potem se je za balet Djagileva v Monte Carlu kot kostumograf preizkusil celo metafizični slikar Giorgio de Chirico… Pred desetletji, zlasti v sedemdesetih, je kostume za opero ustvarjal še kipar Manzu. Seveda je teh sodelovanj likovnih umetnikov kot kostumografov (in še scenografov) na desetine in desetine.

Hranitelj 59 IMG_0011.jpg

Franco Zeffirelli je poseben fenomen, ker je hotel delati vse sam; vključno s kostumi za Mario Callas za Pariško opero.

Hranitelj 55 IMG_0010.jpg

V sodobnosti je delal celovito podobo opernih predstav nizozemski avantgardni slikar Karel Appel, ki mu je pomagal še Jorge Jara, pa nazadnje sem v Salzburgu videl slikarja in kiparja Williama Kentridgea, ki mu je pomagala Greta Goiris, sam pa je imel hkrati še razstavo…

Alan 13 IMG_9969.jpg

V drugačnih opernih in gledaliških razmerah, kot vladajo v Ljubljani, bi Hranitelj imel večje možnosti ustvarjanja repertoarno zahtevnejših, posledično še kostumsko bogatejših, predstav, od baroka do sodobnosti, da ne rečem svetovnih premier ali v navezovanju kostumografskih stikov na primer z Wagnerjevo tradicijo v Bayreuthu ali Mozartovo v Salzburgu ipd. Seveda je možna pobuda same Ljubljane za izvedbe najbolj zahtevnih in celo povsem novih del v domači ali mednarodni koprodukciji.

Alan 14 IMG_9963.jpg

Ni mi čisto jasno, koliko bi Hranitej lahko idejno sodeloval pri scenografiji, lučnih efektih, videu. Vzporedni svetovi aludirajo tudi na to možnost, same postavitve figur v določene kabine z vsem dekorjem pa kažejo, da mu oblikovanje prostora ne bi bilo tuje, bi ga pa okupiralo precej drugače. Še posebej, ker v osnovi ni likovni ustvarjalec in ne izhaja iz likovne poetike, da bi jo “prenesel” še v odrski ustvarjalni koncept. Dalo bi se narediti nekatere opere, kot Grad vojvode Sinjebradca, Schönbergovo Pričakovanje, še posebej Kogojeve Črne maske, za katere je seveda že delal ob EPK v Mariboru, a bi jih na primer za možno postavitev v dvorani Skalne jahalne šole v Salzburgi na Salzburških slavnostnih igrah, v kolikor bi do tega prišlo, še nadgradil in prispeval k svetovni prepoznavnosti in uspehu Marija Kogoja.

Alan 15 IMG_9974.jpg

O tem, koliko baročnih oper bi Alan Hranitelj lahko kostumsko opremil, da ne rečem postavil na odre in festivale po svetu, bi veljalo razmišljati v primerjalnem repertoarnem kontekstu, ki je žal preskromen celo za tako velikega skladatelja, kot je Händel. Kaj šele drugi. Hranitelj seveda pozna dialog s časom ali zgodovino, vprašanje pa je, kdo ga za to potrebuje.

Alan 16 IMG_9984.jpg

V pričujoči razstavi v primerjalnem konceptu vidim idejno in kozmopolitsko orientacijo, s smislom za ustvarjalno avtentiko konkretnega lika ali figure in hkrati občutjem ali počutjem samega nosilca ali interpreta vlog. To je del kostumov iz konkretnih predstav. Bistvena je zgodovinska celostna podoba umetnikov in umetnic, v operi take osebnosti, kot je bila Maria Callas.

Alan 18 IMG_9953.jpg

Videl sem razstavo njenih ali zanjo napravljenih kostumov na Dunaju, pa celostne operne podobe s scenografijo in glasovnimi posnetki v Veroni, ko so ljudje na razstavi jokali… Pri njej se je točno videlo, kako pomembni so bili kostumi za njeno počutje v njih in z identiteto lika, ki ga mora celovito upodobiti.

Alan 19 IMG_9954.jpg

Maria Callas je imela še dvoje; večinoma krone, saj je bila zelo rada kraljica, in nakit, največ Swarowskega, s katerim je sodelovala in je delal ekskluzivno zanjo, ko je kaj potrebovala.

Alan 27 IMG_0057.jpg

Alan Hranitelj ima raje kot krono klobuke, res pa je, da Slovenci svojih kraljev (še) nimamo. Ni vrag, da pa jih nekoč bomo, če smo imeli že vse.

Alan 21 IMG_9966.jpg

Alan Hranitelj žal takih naročniških opernih konceptov, v katerih bi se izkazali ali pokazali najslavnejši pevci, kot Ana Netrebko, ki se kot veste rada oblači v sijajne obleke in kostume, žal še nima. Ta razstava bi z Ljubljanskega gradu morala na pot v svet, kot so mesta z izrazito operno in gledališko kulturo.

Alan 17 IMG_9998.jpg

Omenjena razstava kostumov, v katerih je nastopala Maria Callas, je potovala po svetu in jo je videlo menda nad dva milijona ljudi. Imela je lep katalog oziroma monografijo.

Alan 23 IMG_9981.jpg

Identiteta kostumov je navedena

Alan 20 IMG_9957.jpg

Kot sem prebral na predstavitvi razstave, bo monografija izšla na koncu. Upam, da bo tokrat avtor poprejšnjo monografijo še presegel, še posebej po fotografskem in oblikovalskem pristopu in se enakovredno postavil ob bok knjigam, kot jih glede mode in modnih kreatorjev ponujajo najboljše knjigarne npr. v Milanu ali na Dunaju in se njihova cena začenja pri 70, 80, 90 in sega do 200, 250 EUR.

Alan 19 IMG_9956.jpg

Razlika seveda je v tem, da Hranitelj nima ljudi z imeni ali obrazi, ne dela niti kronistično niti dogodkovno ali reportažno.

Alan 46 IMG_0160.jpg

Lahko pa prepoznamo kostum, v katerem bi se Maria Callas dobro počutila.

Alan 28 IMG_0063.jpg

Ima pa detajle,

Alan 29 IMG_0064.jpg

ki se jih da prikazati

Alan 30 IMG_0070.jpg

kot individualni oblačilni okus,

Alan 31 IMG_0067.jpg

iznajdljivost,

Alan 35 IMG_0079.jpg

drznost,

Alan 34 IMG_0094.jpg

izziv,

Alan 32 IMG_0073.jpg

samozavest,

Alan 36 IMG_0113.jpg

prepoznavnost,

Alan 37 IMG_0115.jpg

neuniformiranost

Alan 38 IMG_0103.jpg

in kolikor je še takih besed.

Alan 39IMG_0110.jpg

Posebnost so Hraniteljevi klobuki

Alan 40 IMG_0125.jpg

ali nasploh pokrivala,

Alan 42 IMG_0138.jpg

brez česar človeka ni,

Alan 43 IMG_0127.jpg

še posebej moškega,

Alan 44 IMG_0128.jpg

medtem ko je ženska tokrat malo manj “izpostavljena”,

Alan 41 IMG_0140.jpg

ali pa mora imeti dolge rokavice.

Alan 7 IMG_0008.jpg

“Ustvarjalni podvigi kostumografa Alana Hranitelja se prepletajo na področjih opere, gledališča in filma tako doma kot v tujini. Sodeluje z najpomembnejšimi in najbolj uveljavljenimi ustanovami po svetu.

Alan 9 IMG_0002.jpg

Počivaj v miru

Alan 26 IMG_0056.jpg

Hraniteljeva fantazija ne pozna meja

Alan 6 IMG_0003.jpg

Razstava Vzporedni svetovi je tridelna, postavljena je ob triintridesetletnici Hraniteljevega umetniškega delovanja in trinajst let po retrospektivni razstavi Kostumografija 1986–2006 v Mednarodnem grafičnem likovnem centru v Ljubljani. V prvem delu razstave je predstavljen izbor kostumov za gledališče, opere in balet, ki so nastali med letoma 2006 in 2019.

Alan 5 IMG_0005.jpg

V drugem delu je pod naslovom Počivaj v miru zbranih sedem figur, ki sicer naseljujejo »nevidne« svetove podzavesti, sanj, domišljije in mitologije. Tretji del razstave pa je pogled v Omaro norega klobučarja – pogled v neskončno barviti svet oblačenja, za katerega ni nujno, da ostane zaprt v knjigi Lewisa Carrolla. Vrata omare so odprta … (po uradnem tekstu za predstavitev razstave)

Alan IMG_0009.jpg

Omara norega klobučarja

Če je “nori klobučar” bolj fantazijski ali celo fiktivni, pa je v bistvu avtobiografski. Hranitelj je kot hidra s stoterimi glavami, če uporabim neko hudo slovensko (sovražno) metaforo, ki pa je sam ne vidim slabšalno, ampak kot kompliment.

Alan 1 IMG_0019.jpg

Omar je več kot trideset

Vidi se, vidi sebe, ker se ima rad ali najraje.

Alan 2 IMG_0017.jpg

Moški je pri Hranitelju v prednosti

Hranitelj ima vse, kar dela moškega kot esteta, in seveda ne uniformiranega in še manj vsakdanjega.

Alan 3 IMG_0023.jpg

Razstavni koncept je v bistvu kiparski

Tu pa nastopi problem. Ali je biti lep in lepo oblečen nekaj najslabšega, ker najboljšega ni nikjer (na cesti), razen v sanjah. Lep človek je osovražen, kar vedo seveda najbolj lepotice, moški pa le malo zaostajajo. Kaj sedaj ?

Odgovor ponujajo predstave, ki jim je Hranitelj dal kostumski pečat, in obleka, ki naredi človeka, če to sam hoče biti ali postati. Pomembo pa je biti, ne imeti, zato Hranitelj noče biti najslavnejši modni kreator na svetu, ker je “dovolj” biti najboljši kostumograf. Če je manj več tudi v tem kontekstu, bi vsekakor prvi manj črtal in dodal ali sklenil: kostumi Alana Hranitelja so vsekakor in vsakokrat nekaj več.

Alan 4 IMG_0029.jpg

Vzporedni svetovi Alana Hranitelja so posvečeni 33-letnici ustvarjanja tega priznanega kostumografa, ki deluje na področjih opere, gledališča in filma tako doma kot v tujini, kot še enkrat rečeno.

Hranitelj 1 IMG_0034.jpg

Retrospektivna razstava bo v Palaciju in Stanovski dvorani Ljubljanskega gradu na ogled do 8. septembra, vsak dan med 9. in 21. uro.

Ne zamudite je, ker vam bo lepo.

Marijan Zlobec


En odgovor na “Je Alan Hranitelj najboljši kostumograf na svetu?”

  1. Iz vsega srca upam, da bodo tisti, ki imajo škarje in platno v Ljubljani, za to razstavo našli stalno razstavno možnost in bo na ogled še poznim rodovom. Glede na to, da je Ljubljana preplavljena s turisti, bi jih, poleg gostinskih uslug, zagotovo, vsaj nekatere med njimi, zanimal ogled tudi take razstave. Dopolnjene s predlogi, ki jih je nanizal gospod Zlobec.
    Bravo, Alan, bravo!
    Se pa bojim, da so glave v MOLu premajhne za tako idejo.
    Vesna Arhar Štih

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja