Večer avstrijskih skladateljic


Devetindvajseti festival Wien Modern se nadljuje v “strahotnem” tempu. Na voljo imajo devetnajst lokacij in na nekaterih več dvoran (Musikverein, Konzerthaus). Občinstva je veliko, opažam pa, da na primer sinoči, ko je bil koncert z izrazito mlajšimi avstrijskimi skadatelji oziroma v večini skladateljicami, mlade publike skoraj ni bilo. Sami stari, bi lahko rekel. Očitno so vstopnice za mlade predrage (18-40 EUR) in gredo raje na stojišča v opero (3-4 EUR) ali v Musikverein (5-6 EUR). Toda kje so vrstniki, prijatelji, kolegi? Ko zapustijo univerzo in nastopijo samostojno ustvarjalno pot, se vse porazgubi?

aula-img_5359

Ensemble Kontrapunkte v Musikvereinu, vse fotografije Marijan Zlobec

Na koncertu Ensemble Kontrapunkte v Musikvereinu (v kletni preurejeni dvorani Magna Auditorium) smo poslušali v glavnem svetovne praizvedbe avstrijskih skladateljev mlajše generacije plus gostujočega Italijana Salvatorea Sciarrina (r. 1947), ki pa je bil bolj moteč programski člen kot pomembno dopolnilo večera.

gesualdo3

Carlo Gesualdo da Venosa

S svojo kompozicijo Gesualdo senza parole za ansambel iz leta 2013 s sedanjo avstrijsko prvo izvedbo je poizkušal dokazati, da je slavni renesančni skladatelj Carlo Gesualdo da Venosa (1566 – 1613 še živ tudi po dobrih  štiristo letih. No, za ta “fakt” ne potrebuje Sciarrinovih inštrumentalizacij svojih madrigalov. Sciarrino jih je izbral iz Tretje, Četrte in Šeste knjige. Skladatelj ohranja polifonijo, a v izbrani inštrumentalni kombinaciji treh pihalcev, treh godalcev in dveh tolkalcev. Povsem moderna predelava je bila le VI/2, tako da smo šele tu začutili, kako se stil in doba razhajata.

aula-1-img_5376

Dirigent večera je bil Peter Keuschnig

Skladatelj Hagen Kant (r. 1971) je uvedel večer s svojo novo kompozicijo Absolute Time. Contemporary impulse reflection from a linear time-invariant system za elektroniko in ansambel. Pri kompoziciji mu je očitno pomagl še mlajši Daniel Toledo Guillen (r. 1994).

hagen-kant-img_5385

Hagen Kant živi in ustvarja na Dunaju

Skladatelju je sestava Ensemble Kontrapunkte omogočila celovito zvočno izraznost, ki jo je sicer začel DJ Henry s svojo elektroniko, ki pa razen uvodnega akcenta v nadaljevanju ni mela velike vloge. Glasba se že v prvem stavku močno spogleduje z jazzom, v drugem je bolj meditativna, v tretjem pa spet kombinacija jazzovskih ritmov z rafiniranim izborom inštrumentov in njihovih zvočnih prepletanj v pianu.

aula-2-img_5379

Aplavz za Hagena Kanta

Tamara Friebel (r.1975) je prispevala svojo kompozicijo iz lanskega leta “silk,wood” za violino, violo, violončelo, kontrabas, flavto, klavir in improvizacijski basklariet, tu postavljen daleč stran od ansambla na odru med občinstvo. Poudarek kompozicije je na budistični spiritualnosti, zenbudizmu,  z aluzijam na kitajsko svilo in les.

tamara-img_5397

Tamara Friebel

Začetek kompozicije z basklarinetom v pp napoveduje skrajno subtilnost, na katero se potem navezujejo najprej tri visoka godala, zatem klavir in še nizka godala. Bistveno je ponavljanje istih tonov ali zelo kratkih fraz, na videz monotono,  v resnici z občutljivostjo, kot evropsko spogledovanje s kitajsko zgodovino. Skladba se konča spet pri basklarinetu v pp.

aula-3-img_5388

Basklarinetistka Severine Payet

Maria Gstättner (r. 1977) je za festival Wien Modern prispevala krstno izvedbo kompozicije “bonded” na besedilo Susanne Ensthaler za vokalni ansambel (petih pevcev), violino, violo in kontrabas. Navdih poezije je opazen v rafinirani vokalni vertikali bolj deklamatornega značaja v kombinaciji z godali. Kompozicija se stopnjuje v ritmu in pizzicato spremljavi godal,  s slišanimi ali prepoznavnimi nekaterimi besdami, kot Ich in do končnega in morda celo osamljenega Wir. S tem skladba nekako “ilustrira” verz Vom Ich zum Du zum Wir.

maria-gstattner-img_5407

Maria Gstättner prav tako živi na Dunaju

Norbert Sterk (r.1968) je napisal novo kompozicijo “tongue breaks” kot Koncert za trobento, pozavno in ansambel. Posvetil jo je trobenarju Christianu Hollensteinerju in pozavnistu Saschu Hoisu. Koncert se navezuje na citat iz poezije starogrške pesnice Sapfo.

aula-4-img_5419

Solista

Tudi v tej kompoziiji gre za zvočno rafiniranost, tako v dialogu  z večinoma sordinarinama solo inštrumentama kot v povezavi in kombinaciji še z drugimi v ansamblu. Skladatelj uporablja dvakrat močan udarec na veliki boben kot nekakšno dramatično spremembo ali morda napoved novega stavka v koncertu, ki se zelo počasi zvočno širi (vibrafon, klavir) v plastenje zvoka vse do odrezavega konca.

norbert-sterk-img_5428

Norbert Sterk živi na Dunaju

Skladateljica Pia Palme, prav tako Dunajčanka, je napisala novo delo “Vom Rausch im Schwarm III”  (2015/2016) za ansambel in Windmaschine, kar bi rekli za proizvajalca vetra oziroma aeoliphone, v manjši, bolj zgodovinski verziji kot je običajni večji in sodobnejši tovrstni inšrument. Sama je napisala še poezijo.

windmaschine-img_5458

Windmaschine

Njen modernizem je še bolj subtilen; vse je komaj slišno, rahlo dotikajoče se senzorjev, ko nastopita sola harmonike, a le z nekaj akordi, in aeoliphone s počasnim vrtenjem, da ne bi preveč “zapihalo”. Vse v počasnih zvočnih plasteh, kot megla nad Barjem. V zadnjem delu kompozicije se zvokom pridružijo zlogovanja posameznih besed in razvijanje v dialog med glasbeniki do sklepnega zusammen.

pia-palme-img_5471

Pia Palme

Zadnja kompozicija je bila morda najboljša. Julia Purgina (r. 1980) je napisala “Hekatompedon – Mirabilia Mundi IV” za veliki ansambel in dočakala svetovno praizvedbo. Za skladateljico je človeški dih svojevrstni inštrument, še posebej, če je v dvorani vse tako tiho, da se sliši celo dih, kot se temu reče.

aleksandra-suklar-img_5482

Aleksandra Šuklar je igrala še na marimbo

Tu se dih sliši, ker je sestavni del skladbe. Zanimiva je kombinacija ritmov in njihovega spreminjana v nadaljevanju, artikulirana uporaba celotnega ansambla trinajstih inštrumentov ter počasnega izginjanja v dihu in brušenju papirja tolkalke Aleksandre Šuklar, sicer slovenske glasbenice iz Velenja, oče je skladatelj Slavko Šuklar, ki pa študira na Dunaju. Šuklarjeva zlasti obvlada marimbo in vibrafon.

aleksandra-suklar-1-img_5439

Aleksandra Šuklar ob marimbi

julia-purgina-img_5486

Julia Purgina je z Dunaja

Ensemble Kontrapunkte je odlično pripravil in vodil dirigent Peter Keuschnig, moderatorka večera pa je bila Ulla Pilz.

peter-keuschnigimg_5451

Peter Keuschnig

Marijan Zlobec


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja