Osma, (Sedma) Karmina Šilec, ne kradi !


Prva premiera na odru SNG Opere in baleta Ljubljana je bil avtorski glasbeno – gledališki projekt Karmine Šilec. Ona je podpisana kot avtorica projekta in glasbenega koncepta ter režiserka. Naslov svojega “projekta” je bil Evergreen s podnaslovom Komu potok solz ne lije.

Karmina Šilec na koncu predstave, foto Marijan Zlobec

O, lije, lije, pa ne od žalosti, kot si jo predstavlja naša avtorica.

Kaj je glasbeno-gledališki projekt? Pod to oznako si lahko vsakdo predstavlja kar si hoče; malo gledališča in malo glasbe, bi lahko rekli na prvi pogled.

Prizor iz predstave Evergreen, foto SNG Opera Ljubljana/ Darja Štravs Tisu

Malo gledališke igre in dramske izgovarjave. Kaj je glasbeni, pa je že večja skrivnost; kaj je tu glasbenega in kakšna glasba je to ?

Karmini Šilec je v življenju, mislim “glasbeno – gledališko projektnem” zelo dobro šlo, vsaj doslej, dokler ni prispela na oder nacionalne opere in v njeno redno operno produkcijo. Tu njen projekt trči med osnovne kriterije opernega programa kot v celoti prepoznavno avtorskega, ustvarjalnega, skladateljskega, izvirnega, podpisanega s svojo partituro in rokopisom.

Karmina Šilec je neverjeno spretna v farbanju ljudi, v mešanju
žanrov, kompilacij, snovi, obdobij, zgodovin, stilov, bolj anonimnih in prepoznavnih skladateljiev, skladateljic, sodobnikov…Je kleptomanka, ki bi ji celo James Bond lahko nasedel, a ne čisto do konca.

Mene je groza, ko vidim to njeno avtorsko skrpucalo pod naslovom Evergreen. Hkrati občudujem njen pogum, objestnost, nadoblast in nadavtorstvo nad vsem predeksistenčnim, avtorsko zaščitenim in s samostojno glasbeno umetniško vsebino. Karmina Šilec je glasbeni puškomitraljezec.

Če bi Karmino Šilec sežgali kot čarovnico pod županovim oknom na Magistratu, bi ona prva vedela zakaj.

Dobro, sam nisem kurjač, a vseeno si predstavljam, kako bi grmada gorela, saj smo bili ničkolikokrat na Delovem prižiganju ognja kresnikovega nagrajenca za najboljši roman leta.
Karmina Šilec si domišlja več, kot v resnici daje, nastopa bolj avtonomno, kot je, bolj pogumno, kot je to v ne njeni, ampak ukradeni glasbi, ne v njeni vsebini, ker je ni, ne v njenem konceptu, ki je v tem, da si ga vsakdo lahko predstavlja po svoje, in mu za to ni nič v korist filozofski tekst Mladena Dolarja v gledališkem listu.

 

Šilec je brihtna in ve, da je svet zato, da ga “varajmo”. Če se pusti, je prav, če se ne, bomo pa malo pritisnili.
Karmina Šilec je ves čas delala tako, da je kradla malo tu in malo tam, to bolezen je ohranila vse do danes, le da, kot rečeno, to ni za oder Ljubljanske opere, ampak za kako Mesto žensk…

Karmina Šilec, foto Marijan Zlobec

Problem Karmine Šilec je, da ni sposobna komponirati. Če nisi komponist, ne moreš priti na operni oder, razen če koga “nategneš”.

Marko Hribernik, foto Marijan Zlobec

Vsako krajo je po zakonu treba prijaviti in škodo plačati, pa naj bodo to avtorske pravice za Johna Cagea, Gavina Bryarsa, Eriksa Ešenvaldsa (z njegovo glasbo ob omizju zbora s kozarci in v belem)… Na srečo je plačila avtorskih tantiem odrešen Edward Elgar s svojim dolgim zborom “mornarjev” ob koncu prvega dejanja, ko veslajo menda kar v podzemlje k Hadu. Če je bil Mozart ob koncu prvega dejanja še znosen, je bil na začetku drugega (obakrat z Requiemom) v katastrofalnem razhajanju med zborom in orkestrom v tempu, da je vse mejilo že na razpad interpretacije.

Karmina Šilec je s svojim projektom pravzaprav prepričljivo dokazala, da obvlada le pevski zbor, vse drugo je zanjo pretežko: drama, operno solistično petje, orkester, komorna glasba, samospev, dramska igra, odnosi med ljudmi, temelječi na psihologiji, razvoju, vzročno posledičnih zvezah, čemurkoli, kar rado sliši na ime zgodba…

Karmina Šilec celo misli, da je to, kar počne, antična tragedija!
Naj gre v Delfe, Tebe ali v Epidavros, lahko pa še v Mikene, da bo videla, kako je v zmoti. Če pa tja ne gre, naj vsaj prebere Aristotelovo Poetiko, da bo videla, kaj je grški tragos in katera najpopolnejša grška tragedija.

Kdo je bil vsaj za silo ali s popustom pozno poletnih razprodaj sploh dober? Morda Aco Aleksander Biščević (še kot recitator) in Jože Vidic, manj Peter Martinčič, Urška Arlič Gololičič, Matej Vovk in Robert Vrčon, še manj Mirjam Kalin… Dober je bil pianist Marjan Peternel, odlični kostumi Belinde Radulović in bolj skromna scenografija Marka Japlja.
Najboljši je bil operni zbor z zborovodkinjo Željko Ulčnik Remic, če bi se orkester bolj ujel z njim, kar je bila slabost dirigenta Marka Hribernika. Dobra je bila luč Andreja Hajdinjaka.

Aplavz za zbor, foto Marijan Zlobec

Na koncu smo izdelali katekizem, grško tragedijo, sedem smrtnih grehov in deset božjih zapovedi.

Marijan Zlobec


12 odzivov na “Osma, (Sedma) Karmina Šilec, ne kradi !”

  1. Bravo g.Zlobec. Bila sem na predstavi in se ob koncu, rahlo znervirana spraševala, komu pravzaprav dajemo možnost, da nas umetniško napolni. Imelo me je, da bi kričala sredi Ljubljane, ob spoznanju da nisem imela toliko poguma in odšla kar med predstavo domov. Spoštujem umetnost, še nasploh opero. Nikakor nisem mnenja, da ste napisali karkoli sovražnega, kajti slab občutek, ki se je prikradel vame, ko sem odhajala iz opere, ste vi ubesedili.

  2. Hvala za mnenje in oceno, saj sem podvomila, da z mojim dojemanjem nekaj ni v redu. Predstavo sem si ogledala včeraj, v nedeljo in na koncu smo ploskali, veseli, ker je bilo konec (?) ali morda zaradi obupa, ker bo predstava izvedena še kdo ve kolikokrat in bo še veliko ljudi v podobnem počutju odhajalo in se spraševalo, kaj za vraga je bilo to?

  3. Bravo Marijan! Tako Karminino početje smo zaslutili že pri prejšnji predstavi: “Fortuna, Fauvelu ne bo par”. Kam bo pa to peljalo, pa ne ve niti Bog. Zato si te, sedanje predstave, ne bom ogledal!

  4. Tudi sama sem si ogledala predstavo in se moram strinjati z vsemi zgoraj napisanimi komentarji. Predstavo sem zapustila predčasno.

  5. Vsi razglabljate na dolgo in široko o tem, kako je predstava zanič, kako ste trpeli in o podobnih nebulozah. Naj vas vprašam konkretno katere komponente predstave so pustile travme v vašem življenju? Gospod Zlobec, zloglasni glasbeni kritik? Koliko ste sploh napisali v članku o predstavi? Oseba 1,2 sta dobri, 3 malo manj, to je slabo, to odlično…? Osnovnošolec bi z malo truda napisal boljšo kritiko kot je slednja. Kakorkoli, ne bom se spuščala na vaš nivo, samo pripomniti želim, da nimate veliko priložnosti si v Sloveniji ogledati kaj takšnega, kar je možna ustvariti v veliki meri samo in izključno Karmina Šilec. Vprašanje ali spada glasbeno-gledališki projekt Evergreen na oder nacionalne opere, pa ni vprašanje vas, mene ali gospe Karmine, zato se prosim ne spuščajmo na osebni nivo in premislimo naslednjič, preden kaj napišemo.
    Hvala

  6. Že dejstvo, da je bilo v javnosti tako malo odzivov (pozitivnih ali negativnih) postavlja predstavo v osrednji operni hiši pod vprašaj. Saj gredo sredstva tudi iz mojega – upokojenskega denarja.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja