Mladi glasbeniki iz EU navdušili


Gostovanje Mladinskega orkestra Evropske unije – EUYO na 64. Ljubljana Festivalu je verjetno bolj po naključju ali spletu okoliščin nadaljevalo že skoraj cikel nastopov mladih evropskih glasbenikov, članov različnih orkestrov v Ljubljani.

EU.jpg

Začetek koncerta EUYO z Duom Scaramouche, vse fotografije Marijan Zlobec

Tako smo že poprej spremljali koncert Mediteranskega mladinskega orkestra. Medtem pa se na svojo turnejo z vrhuncem na Salzburških slavnostnih igrah pripravlja Mladinski orkester Gustava Mahlerja, v katerem letos igra kar šest slovenskih glasbenikov, medtem ko so trenutno v EUYO trije.

Gostovanje EUYO je del njihove uradne mednarodne koncertne turneje, o čemer priča obsežna in izčrpna koncertna knjižica z vsemi podatki o dejavnostih orkestra ter njihovih članih in programih sedanjega gostovanja in s pripravljalnim sedežem v avstrijskem Grafeneggu.

Bervar 1 IMG_3760.jpg

Predsednik državnega sveta Mitja Bervar je v svojem pozdravnem nagovoru v imenu Republike Slovenije in hkrati EU med drugim poudaril, kako pomembna je ravno kultura za integracijo evropskih narodov in se pri tem spomnil na pomembnega politika, ki je dejal, da če bi moral še enkrat začeti, bi s kulturo. Hkrati pa je spomni, da se Slovenci brez kulture ne bi veselili naše samostojnosti in neodvisnosti.

Bervar.jpg

Mitja Bervar

Bervar je ob pogledu na orkester, potem ko se jim je zahvalil za njihov koncert v Ljubljani, omenil, da EUYO s svojim štiridesetletnim neprekinjenim delovanjem simbolizira evropsko povezanost in kulturno raznolikost. Hkrati pa je ravno med mladimi najpomembnejše sodelovanje, še posebej v današnjem času, ko je svet tako razcepljen in razdeljen, hkrati pa podvržen kulturni raznolikosti.

EU 5 IMG_3814.jpg

Neža Koželj

Bervar je menil, da je skupni evropski trg pomemben, a samo od njega ne moremo živeti; moramo biti tudi srce Evrope. Kultura je v svojem bistvu duhovna dimenzija.

EU 6 IMG_3817.jpg

Nadja Rus

Mitja Bervar je omenil vse tri slovenske glasbenike v orkestru;  fagotista Mihaela Miteva, trobentarja Nejca Zahrastnika in hornista Francija Šuštarja.

EU 8 IMG_3829.jpg

Pianistki Neža Koželj in  Nadja Rus

EUYO je že uvodoma predstavil Mozartov Koncert za dva klavirja in orkester št. 10 v Es – duru K 365/316a s slovenskima pianistkama: Nežo Koželj in Nadjo Rus kot članicama Dua Scaramouche. Pianistki sta v interpretaciji dominirali od začetka do konca koncerta, bili veliko bolje pripravljeni kot orkester, ki je njuno igro spremljal precej negotovo, nesamozavestno in manj intenzivno, kot smo od njega pričakovali, k čemur ni mogel veliko prispevati niti slavni dirigent Vasilij Petrenko. Kasneje sem izvedel, da so imeli le eno skupno vajo, kar je bilo očitno premalo. Obe pianistki sta se izkazali z zelo natančno igro, docela usklajeno, s sijajnimi kadencami, nadzorovano dinamiko in smislom za lepoto tona, skratka za pravi koncertantni dialog brez napak. Poželi sta upravičeno priznanje občinstva. Če bi močnejši delež dodal še orkster, bi lahko govorili o vrhunskem dogodku.

EU 9 IMG_3844.jpg

Vasilij Petrenko ploska našima pianistkama

V Mozartovem Koncertu za violino in orkester št. 3 v G-duru K 216 je Petrenka zamenjal violinist in dirigent Julian Rachlin.

Rachlin 11 IMG_3847.jpg

Julian Rachlin

Rachlin je v Sloveniji v zadnjih petindvajsetih letih gostoval že večkrat, tako na solo recitalu kot s Slovensko filharmonijo in sedaj z EUYO. Orkester je pod njegovim dirigentskim vodstvom igral kot prerojen in skoraj težko pomislim, da je bil to isti ansambel kot pri uvodnem Mozartu.

Rachlin je violinski solist, virtuoz in interpret svetovne slave.

Rachlin 12 IMG_3854.jpg

Mozart je bil zanj skorajda prelahek. V njegovem koncertu je poudarjal dramatičnost na eni strani, občutljivost za dinamične finese pa na drugi, tako da smo dobili precej kontrastno in s tem privlačno skupno ali celovito interpretacijo.

Rachlin 13 IMG_3875.jpg

Rachlin ji je dajal impulz kot solist in dirigent neverjetne spretnosti obvladovanja obeh svojih funkjcij, kar pri solistih še kot dirigentih ni tako samo po sebi umevno ali stalna praksa. Pred desetletji je tako igral in dirigiral Mozarta v Cankarjevem domu Shlomo Mintz.

Rachlin 15 IMG_3880.jpg

Kako izjemen violinist je, je Julian Rachlin dokazal z dodanim Eugènom Ysaÿjem in njegovo Tretjo sonato za violino solo v d-molu, Balado, iz cikla Šest sonat za solo violino op. 27. Violinist Žiga Faganel mi je po koncertu povedal, da to Balado  (Ballade) igra sicer naš violinist Žiga Brank. Kasneje sem se spomnil, da je vseh Šest sonat za violino solo posnel za založno kaset in plošč RTV Slovenija. Ko slišiš Rachlinovo  izvedbo, ti je takoj jasno, kakšen talent in hkrati osebno skromen je violinist in vrhunski glasbenik Julian. Morda je nekoliko “komično” izpadlo, da sta se dirigent Rachlin in dirigent Petrenko pravzaprav  srečala in pogovarjala le na koncu koncerta pred Rachlinovo garderobo. Zelo redko imamo namreč na istem koncertu kar dva dirigenta svetovne slave.

Petrenko 12 IMG_3907.jpg

Vasilij Petrenko z EUYO

V drugem delu koncerta smo slišali Schubertovo Simfonijo št. 3 v D-duru D 200. Vasilij Petrenko je šele sedaj ali tu pokazal vse svoje mojstrstvo. Dirigira povsem natančno, interpretacijo ima izdelano v detajlih, najbolj fascinantna pa je bila njegova leva roka, ki je dajala Schuberovi glasbi duhovno podobo. Leva roka kot roka iz srca in duše je pojem dirigentske veščine in glasbenikovega celovitega osebnostnega profila, kar smo v preteklosti najbolj občudovali pri našem Carlosu Kleiberju.

Petrenko 13 IMG_3915.jpg

Zanimivo pa je, da Vasilij Petrenko ni nič v sorodu s Kirilom Petrenkom, novim voditeljem Berlinskih filharmonikov.

Orkester je pod njegovim sugestivnim dirigentskim vodstvom v interpretaciji zorel, od prvega ne še čisto vrhunskega stavka Adagio maestoso –  Allegro con brio preko umirjenega Allegretta pa do najbolj izdelanih tretjega in četrtega stavka: Menuetto, Vivace – Trio in Presto vivace. Med posamezniki se je najbolj izkazal klarinetist, sicer pa vsa pihala.

Petrenko 14 IMG_3923.jpg

Prava poezija pa je bila za dodatek Schubertova Rozamunda (Rosamunde); pravi glasbeni balzam.

Marijan Zlobec

 

 

 


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja