U 3 Onkraj naše oble


V Moderni galeriji bodo nocoj odprli Osmi trienale sodobne umetnosti U 3. Na ogled bo vse do 18. septembra, in sicer v Moderni galeriji, v pritličju MSUM in v Reaktorskem centru v Podgorici pri Ljubljani. Kustos letošnje postavitve je Boris Groys. Svoje videnje sodobne umetnosti je strnil v naslov Onkraj naše oble.

Žiljajev 8e45365862.jpg

Arsenij Žiljajev –  Yuri – 1, fragment instalacije Zibelka človeštva

“V času globalizacije smo se naučili, da smo odvisni od vsega, kar se zgodi kjerkoli na svetu – v političnem, gospodarskem in ekološkem smislu. Vendar Zemlja v vesolju ni izolirana. Odvisna je od procesov, ki potekajo v kozmičnem prostoru: od temne materije, valovanj in delcev, eksplozij zvezd in galaktični kolapsov. Tudi usoda človeštva je odvisna od teh kozmičnih procesov, saj gredo vsa kozmična valovanja in vsi kozmični delci skozi človeška telesa. Ta odvisnost človeštva od kozmičnih dogodkov, ki jih ne moremo obvladovati ali pa so nam sploh neznani, je vir neke specifično sodobne tesnobe. Lahko bi ji rekli kozmična tesnoba. Tesnoba zaradi tega, ker smo del kozmosa, a ga ne moremo obvladovati. Ni naključje, da se sodobna množična kultura tako obsesivno ukvarja z vizijami asteroidov ali vesoljcev.

Konfucijevo telo b5e245ffc7.jpg

Chang  Tsong  – Zung, Jeffrey Shaw in  Peng Lin – Konfucijevo telo, instalacija in video

Ta tesnoba ima tudi subtilnejše oblike. Kot primer lahko navedemo teorijo »prekletega deleža«, ki jo je razvil Georges Bataille. Po tej teoriji Sonce nenehno pošilja na Zemljo več energije, kot je je Zemlja z vsemi organizmi, ki živijo na njeni površini, sposobna absorbirati. In ta višek energije je neizogibno destruktiven – porabi se lahko zgolj v nasilju in vojni. Ali vsaj v ekstatičnih praznovanjih in seksualnih orgijah, ki kanalizirajo in absorbirajo ta preostanek energije. Tako človeško kulturo in politiko določajo kozmične energije, ki nenehno prehajajo med redom in kaosom.

Ali Van 29fa09ff5a.jpg

Ali Van – Temperatura telesa, film, 2014

Obenem se prostor vesolja predstavlja kot poslednja meja, kot poslednja možnost človekovih resničnih podvigov. Raziskovanje vesolja nima nobene neposredno uporabne funkcije in je v tem pogledu podobno romantičnemu idealu umetnosti in poezije. Pred in med rusko revolucijo so ruski avantgardni umetniki videli kozmos kot pravo mesto za komunistično družbo – onkraj vse meja, ki ločujejo ljudi na zemlji. Tudi v mnogih ZF romanih in filmih lahko zasledimo to upanje, da bodo po stiku s kozmičnim prostorom postala kulturna in etnična ločevanja brezpredmetna. V našem času politike identitete deluje kozmos kot še poslednje obzorje univerzalizma – ne verskega ali ideološkega, temveč materialističnega univerzalizma. Kozmos ne združuje naših duš, ampak naša telesa, s tem ko jih vključuje v univerzalne materialne procese. A obenem doživljamo vesoljsko tehnologijo kot orodje nadzora in na koncu bližajoče se jedrske vojne.

Uroš Potočnik 5ed1b5ed83.jpg

Uroš Potočnik – Delavca, akril na platnu, 2014

Kot tema za razstavo kozmos tako ponuja veliko možnosti za umetniško raziskovanje. Najočitnejša je povezava med umetniško in znanstveno domišljijo in zmožnostjo predstavljanja. Potem so tu še analiza ZF kulture, perspektive telesne nesmrtnosti, kritika sodobne tehnologije itn.

Matej Stupica 763870c859.jpg

Lenka Đorojević in Matej Stupica – Nevromat,  analogna intermedijska instalacija, foto  Miha Peterlič

Že Plečnikova arhitektura nakazuje željo po tem, da bi se našla povezava ne le s svetovno zgodovino, ampak tudi z mističnimi in mitskimi komponentami kozmičnega življenja, in to na povsem moderen način. Prav tako ne moremo spregledati dela Dragana Živadinova, ki se navezuje na projekt vesoljskega plovila Hermana Potočnika Noordunga, ali pa dela Marka Pogačnika, katerega pristop k materialnosti Zemlje in kozmosa ima bolj individualistično in intuitivno razsežnost. Nadalje so jasno opazne tudi navezave mnogih slovenskih umetnikov, vključno z umetniki mlajše generacije, na utopične vizije Maleviča in splošno zgodnje ruske avantgarde. Te vizije še danes sooblikuje številne slovenske umetniške prakse – še zlasti, kadar se nanjo nanašajo kritično, ironično ali absurdistično.” (Iz predstavitvega teksta)

Vodič po razstavi

Cibic 26d138c6bd.jpg

Jasmina Cibic  – Paviljon, 2015, video

MG+ | 1. nadstropje

1. Jože Barši | 2. Boris Beja (Another Evening) | 3. Marjetica Potrč | 4. Uroš Potočnik | 5. Sergej Kapus | 6. Marko Batista | 7. Staš Kleindienst | 8. Tanja Lažetić | 9. Keti Čukrov | 10. Vrt Yaji. Umetnost pod nebeškim svodom; kustosa Chang Tsong-Zung, Gao Shiming; umetniki: 10a. Ye Fang, 10b. Chiu Kwong-chiu, Cao Xiaoyang, Leung Kui-ting, Lin Haizhong, Wang Dongling, Xu Longsen, 10c. Ali Van, 10d. Yeh Wei-Li, Yeh Shih-Chiang) | 11. Ali Van | 12. Konfucijevo telo13. Vadim Fiškin | 14. Sašo Sedlaček | 15. BridA/Tom Kerševan, Sendi Mango, Jurij Pavlica | 16. Jasmina Cibic | 17. Dunja Zupančič::Miha Turšič::Dragan Živadinov | 18. IRWIN | 19. Marko in Marika Pogačnik | 20. IRWIN | 21. Arsenij Žiljajev | 22. Lina Rica in Boštjan Čadež | 23. Lenka Đorojević in Matej Stupica | 24. Gregor Mobius | 25. Goran Bertok | 26. Nina Koželj | 27. Maja Hodošček

 

Koželj db2f27eceb.jpg

Nina Koželj –  Flow Job, napihljiva skulptura, 2015

 

MG+ | Klet

28. Femkanje (Katarina Petrović in Bojana Knežević) | 29. Arsenij Žiljajev | 30. Anton Vidokle

+MSUM | Pritličje

31. Boris Beja (Med vrsticami)

Reaktorski center v Podgorici pri Ljubljani

32. Ištvan Išt Huzjan

 

Huzjan 2 5ebd6126da.jpg

Ištvan Išt Huzjan

Kdo je letošnji kustos ?

Groys e1f3d58225.jpg

 

Boris Groys

Boris Groys trenutno deluje kot profesor ruščine in slovanskih študijev v programu Global Distinguished Professors na Univerzi v New Yorku in kot višji znanstveni sodelavec na Univerzi za umetnost in oblikovanje v Karlsruheju v Nemčiji. Od leta 2013 je tudi profesor na Evropski univerzi za interdisciplinarne študije v Švici. Groysovo delo se je najprej usmerjalo na ruske avantgardne umetnike ter na različna sledeča umetniška gibanja dvajsetega stoletja. Ob tem, ko je analiziral legitimnost del na javnih prostorih, je sčasoma razširil svoj razmislek na sodobno umetnost in analizo novih medijev. Njegova nedavna kuratorska projekta sta ruski paviljon na beneškem bienalu (2011) in sokuratorstvo na bienalu v Šanghaju (2012). Med njegovimi zadnjimi knjigami so: History Becomes Form: Moscow Conceptualism (2010), An Introduction to Antiphilosophy (2012), Under Suspicion. A Phenomenology of Media (2012) in On the New (2014).

Marijan Zlobec

 

 


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja