Ljubljana Festival je večinoma boljši od italijanskih festivalov (3)
Pregled najboljših evropskih glasbenih festivalov nadaljujemo v Italiji. Kot je bilo uvodoma že pojasnjeno, je bil 72. Ljubljana Festival po tuji presoji in primerjalni analizi uvrščen med trideset najboljših v Evropi. Doslej smo med njimi (izbrano trideseterico) predstavili štiri v Nemčiji in enega v Avstriji. Predstavitve gredo po državah. Iz Italije so izbrali samo dva festivala: Ravenno, ki ga vodita zakonca Cristina Mazzavillani Muti in Riccardo Muti, ter Torre del lago s Puccinijevim festivalom. Torej že tu vidimo, da se je 72. Ljubljana Festival uvrstil zelo visoko. Festival v Ravenni je v bistvu mlad, saj je bil letošnji šele petintrideseti, ustanovila pa sta ga zakonca Muti leta 1990. Po doslej videnem se 72. Ljubljana Festival uvršča ob Dresden, Salzburg in kot bomo videli v nadaljevanju Ravenno ter sicer v omenjenem mednarodnem pregledu neomenjene Firence.
Festival v Ravenni ima največje koncerte v svoji športni dvorani
Najboljši festivali klasične glasbe Italija 2024
Ravenna Festival
Ravenski festival Ravenna, 11. maj-9. julij ravennafestival.org
Lanskoletne katastrofalne poplave v regiji Emilia Romagna so Ravenno ’24 pustile v razmišljanju o podnebnih spremembah, trajnosti in zdravilni moči ustvarjalnosti. Projekcije trilogije Qatsi Philipa Glassa, ki raziskuje človekov vpliv na naravni svet, spremlja njegova zasedba v živo; in sredi mozaičnega sijaja bazilike Sant’ Apollinare, Haydnovo Stvarjenje izvaja Accademia Bizantina. V San Vitalu Marian Consort pozdravi Vicenteja Lusitana, ansambel Irini pa Dufaya. Riccardo Muti in Dunajski filharmoniki so začeli tekmo, novembrska operna objava pa je posvečena Monteverdiju in Purcellu. (Iz predstavitve v Classical-Music.com).
Teatro Alighieri, foto Silvia Lelli
Festival v Ravenni poznajo tudi naši glasbeniki, saj so po smrti Carlosa Kleiberja leta 2004 dočakali posebno povabilo Riccarda Mutija, ki je Slovensko filharmonijo najprej vodil v Ljubljani, nato pa še v Ravenni. Tam je SF nastopila na dveh koncertih; prvega je dirigiral George Pehlivanian, oba pa sta bila v veliki športni dvorani, imenovani Palazzo Mauro De André, preurejeni v koncertni prostor, tako da so na rokometno igrišče namestili poševni pod in stolice, tribune pa so ostale za druge gledalce, skupaj nad tri ali skoraj štiri tisoč, kolikor jih je bilo na Mutijevem koncertu s Slovensko filharmonijo.
Palazzo Mauro De André, foto Silvia Lelli
Muti je letos imel koncert s svojim Orchestra Giovanile Luigi Cherubini in solistom, violončelistom Tamásom Vargo (Nino Rota – Suite da Il padrino – Boter, Koncert za violončelo št. 2, Manuel De Falla – Trirogeljnik, suita št. 2, Maurice Ravel – Boléro.
Bazilika San Vitale je izjemen ambient
V programu so posebej omenjali koncert v baziliki San Vitale: Stabant Matres, parabola spirituale za pet glasov, tri igralce, mešani zbor in instrumentalni ansambel z glasbo Paola Marzocchija in tekstom Guida Barbierija.
Stabant Matres
Prav tako je bil posebne pozornosti deležen koncert v počastitev 150. obletnice smrti ravennskega rojaka, skladatelja in priznanega opernega dirigenta Angela Marianija (1821 – 1873) z Orchestra dell’Accademia del Teatro alla Scala, solisti Accademia del Teatro alla Scala in dirigentom Donatom Renzettijem.
Na programu so bila dela Giuseppeja Verdija, Gaetana Donizettija, Charlesa Gounoda in Richarda Wagnerja, ki jih je bil nekoč Mariani dirigiral. Bil je prvi dirigent, ki je v Italiji dirigiral Lohengrina in Tannhäuserja. Dolga leta je prijateljeval z Verdijem in dirigiral njegove opere.
Palazzo Mauro De André
Festival v Ravenni je uradno odprl koncert Riccarda Mutija z Dunajskimi filharmoniki z deli Mozarta in Schuberta.
Gostje poletnih programov so bili Simon Rattle, Kirill Petrenko, Accademia Bizantina, Eleonora Abbagnato, Sergio Bernal, Ballet de l’Opéra de Lyon, Philip Glass Ensemble, Giovanni Sollima, Mario Brunello, Paolo Fresu in Omar Sosa, Ian Bostridge, ANOHNI, Kula Shaker… Tudi letos se je festival ponašal z več kot sto dogodki in več kot tisoč umetniki, zahvaljujoč podpori ministrstva za kulturo, regije Emilia-Romagna in občine Ravenna, glavnega partnerja Eni in številnih sponzorjev.
Poseben projekt je bil Anima Mundi – Duša sveta, ki se ruši, kar dokazujejo uničevanje ekosistemov, izčrpavanje virov, podnebne spremembe … Iskanje novega ravnovesja zadeva tudi dogodke v živo. Štiri vikende med majem in junijem je bil poseben projekt Romagna in fiore kot niz brezplačnih dogodkov v imenu solidarnosti in trajnosti, ki so potekali na območjih, ki jih je prizadela poplava maja 2023, in na katerih so nastopali italijanski umetniki.
Sant’Apollinare in Classe
V baziliki Sant’Apollinare in Classe je Ottavio Dantone vodil Accademio Bizantina v izvedbi Haydnovega Stvarjenja, polnega presenečenja nad lepoto narave.
Mozaiki
Trilogija QatsiGodfreya Reggia in Philipa Glassa, je bila predstavljena z izvirno glasbo, ki jo je v živo izvajal Philip Glass Ensemble skupaj z ORT – Orchestra Regionale Toscana, in predstavlja pogled na odnos med človekom in svetom (to je bila produkcija ravennskega festivala in hkrati svetovna premiera). Dirigiral je Michael Riesman.
Philip Glass
Tema globalnega segrevanja je bila v središču Lo sciamano di ghiaccio (Ledeni šaman), novega dela multimedijskega gledališča, posvečenega življenju Inuitov na Grenlandiji, v majhni vasi Kulusuk.
Ledeni šaman
Ljudstvo številčno propada že trideset let in jih je le še petdeset tisoč. Multimedijski projekt je zasnoval in vodil Fabio Cherstich, skladatelj in performer ter glasbeni solist je bil Massimo Pupillo… Predstava je bila v Teatro Alighieri.
Ledeni šaman, foto Ravenna Festival/Zani Casadio
Ameriška pevka ANOHNI je s svojo skupino Johnsons občinstvo povabila, da spremenimo svoj pristop do družbenih struktur in odnosov znotraj biosfere.
ANOHNI
Koncert je bil v Palazzo Mauro De André
Projekt Via Sancti Romualdije vključil pogovor o prihodnosti hrane, med trajnostjo in izobraževanjem, s Carlom ‘Carlinom’ Petrinijem.
Anima Hominis
V mnogih religijah je božanstvo tudi prvi umetnik, ustvarjalna sila, ki oblikuje svet; taka izkušnja se obnavlja v določenem obsegu z vsako umetniško prakso.
Muzej Classis je gostil Klic umetnosti, s katerim je Cristina Mazzavillani Muti povabila mlade k sodelovanju v različnih jezikih pod umetniškim vodstvom Micheleja Marca Rossija in Anne Leonardi.
Sodelovanje je bila tudi ključna beseda za Aristofanov Pluton, ki ga je Marco Martinelli oživel z najstniki iz okolice Neaplja.
Predstavitev Pančatantre z več kot sto nastopajočimi
Drugi projekt je bil z Grande Teatro di Lido Adriano z indijskimi pravljicami Pančatantre (Pančatantra ali neverjetne dogodivščine Kalile in Dimna).
Grande Teatro di Lido Adriano
Za tiste, ki ne vedo, je Grande Teatro di Lido Adriano živahen in kompleksen uprizoritveni projekt, ki vključuje gledališke, glasbene in pevske delavnice, ki se identificirajo s posebnim krajem: CISIM v Lidu Adrianu. Kraj na pol poti med ljudskim domom in kulturnim prostorom.
Tukaj najdete ljudi vseh starosti, jezikov, kultur in veroizpovedi, ki so dobrodošli in vključeni v delavnice, srečanja, trenutke sprostitve in odkrijejo, da lahko svojo zgodovino prepletajo z zgodovino drugih ljudi. Vsak na svoj način in v svoji svobodi. Edino pravilo Velikega gledališča: ali pridejo vsi ali ne pride nihče.
Aplavz za nastopajoče v Pančatantri
Tretji projekt je bil z Don Chisciotte ad ardere v produkciji Teatro delle Albe / Ravennsko gledališče. To je trilogija po slavnem Cervantesovem romanu Don Kihot, ki sta jo v treh delih kot avtorja zasnovala Ermanna Montanari in Marco Martinelli.
Plakat
Prvi del je bil izveden lani, drugi letos, tretji pa bo prihodnje leto. Tudi tu je šlo za multimedijski projekt z množico nastopajočih. Naslov bi lahko prevedli kot Don Kihot za zažgati.
Prizor iz predstaveDon Chisciotte ad ardere
Ustvarjalnost in talent lahko nudita tudi priložnost za premagovanje ovir in diskriminacije. Program je zasnoval Franco Masotti, umetniški vodja Ravenna Festivala.
Don Kihot je bil izveden na več lokacijah
Aristofanov Pluton v režiji Marca Martinellija
Nino Fanny & Alexander sta slavila afroameriško pevko Nino Simone, medtem ko je Marian Consort izvajal dela Vicenteja Lusitana, verjetno prvega objavljenega črnskega skladatelja v Evropi 17. stoletja. Večkulturni program festivala je vključeval She, Elle, Lei z Almar’o, Mediteranski ženski orkester z Ginevro Di Marco in orkestrom BabelNova; v Russi, alternativni državi Calexico in The Long Night of BalFolk za ples od severa do juga Evrope; v Vili Masini, The Music of the Soul z albansko jazz umetnico Elino Duni in francosko-sirijskim Naïssamom Jalalom ter A piedi nudi sulla terra, instalacijo, ki jo je zasnoval Elio Germano, z besedami Folca Terzanija, klasično indijsko glasbo in asramskimi rituali.
Prizor iz predstave Pluton
Glasba, ena in mnogotera
Po uvodnem koncertu Dunajskih filharmonikov z Mozartovo Haffnerjevo simfonijo in Schubertovo simfonijo št. 9 je Riccardo Muti vodil svoj Cherubinijev orkester v poklon Ferruccia Busonija s klarinetistko Simone Nicoletta.
Kirill Petrenko
Prva tuja dirigentska gosta sta bila Kirill Petrenko in sir Simon Rattle; prvi je vodil Mladinski orkester Gustava Mahlerja ob praznovanju Brucknerjeve 200. obletnice rojstva, z izvedbo njegove Pete simfonije, drugi Evropski komorni orkester z mezzosopranistko Magdaleno Kožená.
Samostan Loggetta Lombardesca iz 16. stoletja je gostil tenorista Iana Bostridgea za poklon lordu Byronu, filharmonično peterico Dunajskih filharmonikov, Chicaški simfonični kvintet trobil in Michele Campanella s Quartetto Indaco.
Gostujoča pianista sta bila Filippo Gorini in David Fray, slednji je nastopil z violinistom Renaudom Capuçonom. Le Poème Harmonique je predstavljal rekonstrukcijo karnevala iz 17. stoletja, ki vključuje glasbo, cirkus in gledališče, medtem ko je La Stagione Armonica nastopala tako v Amfiparnasu Orazia Vecchija kot v poklonu Luigiju Nonu.
Pavaglione v Lugu je gostil priznani sicilijanski duo Colapesce Dimartino z orkestrom La Corelli, post-britpop Kula Shaker in večer z Johnom De Leom Jazzabilly Lovers, Rito Marcotulli in Enricom Ravo. Trebbo in musica 2.4 v Cervii je vključeval poklon Laure Morante Pucciniju, pogovor s Pupijem Avatijem, Margherito Vicario ob podpori La Corellija, etiopsko glasbo z Maqedo, hrano s Paolom Fresujem in Omarjem Soso, pogovor z Riccardom Casadeiem za proslavo Romagne mia in poklon Orkestra 014 skladatelju filmske glasbe Pieru Piccioniju.
In bila je luč: glasba v bazilikah
Bazilika Sant’Apollinare in Classe je gostila poleg omenjenega Haydnovega Stvarjenja z Accademia Bizantina še Messa per Sant’Apollinare s Cappella Marciana pod vodstvom Marca Gemmanija.
Bazilika San Vitale je bila osupljivo ozadje za koncerte Marian Consort in Irini Ensemble; slednji je nastopal v programu, posvečenem (neuspelemu) poskusu ponovne združitve cerkva Vzhoda in Zahoda v poznem 15. stoletju.
V baziliki San Giovanni Evangelista je debitiral Dilexi skladatelja Danila Comitinija, posvečen rimski cesarici Galli Placidiji; v isti baziliki Porporov oratorij Il trionfo della Divina Giustizia ne’ tormenti e morte di Gesù Cristo z ansamblom Dolce Concento pod vodstvom Nicole Valentinija. V nedeljskih liturgijah In templo domini so nastopali italijanski in tuji ansambli, medtem ko je Domus dei Tappeti di Pietra gostil De Rerum Natura, cikel literarnih in glasbenih digresij o Lukrecijevem delu, ki ga je kuriral La Corelli.
Ples in balet
Ballet de l’Opéra de Lyon se je poklonil Merceu Cunninghamu s Cunningham Forever (diptih Beach Birds in Biped), medtem ko je na gala Les étoiles, ki ga je kuriral Daniele Cipriani, nastopila Eleonora Abbagnato, španska plesna zvezda Serge Bernal pa prvič predstavil SeR. v Italiji. Premieri sta bila tudi Un amico Virgilia Sienija in Maria Brunella, posvečen Eziu Bossu, ter redrum skupine gruppo nanou, poklon filmu The Shining Stephena Kinga in filmu Stanleyja Kubricka. Progetto RIC.CI, ki ga je kurirala Marinella Guatterini, obravnava Fragili film / Solo agli specchi Marianne Troise. Prostore Muzeja Classis pa so naselile MicroDanze v izvedbi Aterballetto, 6-7 minutne plesne predstave.
Gledališče kot ogledalo sveta Grande Teatro di Lido Adriano nadaljuje svoje popotovanje po neevropski literaturi s Pančatantro, reinterpretacijo tradicionalnih indijskih basni, v kateri sodeluje več deset mladih in odraslih. Štiriletni projekt Marca Martinellija za oživitev Aristofanovih komedij, ki ga je naročil Arheološki park Pompeji, dosega svoje tretje leto življenja. Don Chisciotte ad ardere nadaljuje tudi z Marcom Martinellijem in Ermanno Montanari iz Teatra delle Albe/Ravenna Teatro, z avtorsko glasbo Leda. V Nini by Fanny & Alexander nagrajena ameriška sopranistka Claron McFadden naseljuje glas, uspehe in slabosti afroameriške pevke in aktivistke Nine Simone. Glasba je del dramaturgije tudi v klasiki Stravinskega Histoire du soldat, ki so jo na oder postavili Figli d’Arte Cuticchio, Mimmo Cuticchio in solisti orkestra Cherubini, pa tudi v že omenjeni Non dirmi che hai paura, ki vključuje glasba Petra Gabriela in Jill Gabriel po licenci Real World Music Ltd. Predstavo, ki temelji na knjigi Giuseppeja Catozzelle, režira Laura Ruocco. Jesenska trilogija Letošnja Jesenska trilogija (15.–19. november) z naslovom Tavajoči junaki v iskanju miru nas popelje h koreninam belcanta in začetkom opere v vzdušje baroka 17. stoletja. S sodelovanjem Accademie Bizantina in Ottavia Dantoneja Pier Luigi Pizzi predstavlja dve novi uprizoritvi: prva je Monteverdijevo Il ritorno di Ulisse in patria, druga pa je posvečena Purcellu, ki svojo odo sveti Ceciliji pridružuje Didoni in Eneju. V središču diptiha je Beyond, recital s poljskim kontratenorjem Jakubom Józefom Orlińskim in ansamblom Il Pomo d’Oro.
Ravenna Festival slovi po svojih Koncertih prijateljstva, ki jih organizira, snema in predvaja RAI. Vsako leto je koncert najprej v Ravenni, potem pa drugje.
Od leta 1997, leta prvega zgodovinskega koncerta v Sarajevu, je pot ravenskega festivala tesno prepletena s »Potmi prijateljstva«, nizom laičnih romanj, ki se dotikajo mest, ranjenih v vojni, ki ponovno vzpostavljajo starodavne vezi s kraji, ki so se zapisali v zgodovino in gradijo »mostove bratstva«. Na teh poteh kot kulturni ambasador v svetu vodi Riccardo Muti posebne koncerte z orkestri in zbori, ki v skladu z duhom bratstva in v imenu univerzalnosti glasbe redno sprejema na oder nekatere lokalne glasbenike in podarja spomin ter oživlja nepozabne dogodke na tako simboličnih mestih, kot so Sarajevo, Bejrut, Jeruzalem, Moskva, Erevan, Istanbul, New York, Kairo, Damask, Nairobi, Mirandola, Trst, Redipuglia, Otranto, Tokio, Teheran, Kijev, Atene, Lurd, Loreto…
Koncert prijateljstva v Damasku leta 2004
Natančen seznam koncertov Poti prijateljstva:
1997 SARAJEVO Centro Skenderija
1998 BEIRUT Forum di Beirut
1999 GERUSALEMME Piscina del sultano
2000 MOSCA Teatro Bolshoi
2001 EREVAN – ISTANBUL Palazzo dell’Arte e dello Sport – Convention & Exhibition Centre
2002 NEW YORK Ground Zero – Avery Fisher Hall (Lincoln Center)
2003 IL CAIRO Ai piedi delle Piramidi
2004 DAMASCO Teatro Romano di Bosra
2005 EL DJEM Teatro Romano di El Djem
2006 MEKNÈS Piazza Lahdim
2007 CONCERTO PER IL LIBANO Roma, Palazzo del Quirinale
2008 MAZARA DEL VALLO Arena del Mediterraneo
2009 SARAJEVO Olympic Hall Zetra
Koncert prijateljstva v Trstu leta 2010
2010 ITALIA-SLOVENIA-CROAZIA Piazza Unità d’Italia, Trieste
2011 NAIROBI Uhuru Park
2012 CONCERTO DELLE FRATERNITÀ Pala De André, Ravenna
2013 CONCERTO PER LE ZONE TERREMOTATE DELL’EMILIA Piazza della Costituente, Mirandola
2014 REDIPUGLIA Sacrario Militare, Fogliano di Redipuglia
2015 OTRANTO Cattedrale di Otranto
2016 TOKYO Bunka Kaikan e Metropolitan Theatre
2017 TEHRAN Vahdat Hall
2018 KIEV Piazza Sofiyska
2019 ATENE Odeon di Erode Attico
2020 PAESTUM Parco Archeologico
2021 EREVAN Teatro dell’Opera
2022 LOURDES Santuario di Nostra Signora – LORETO Santuario Pontificio della Santa Casa
2023 RAVENNA Palazzo Mauro De André – JERASH Roman South Theatre – POMPEI Teatro Grande
2024 RAVENNA-LAMPEDUSA
Kako so predstavili letošnji koncert
Zgodovinsko sodelovanje, ki ga je RAI (državna italijanska radiotelevizija) poleg festivala v Ravenni začel z organizacijo Le vie dell’Amicizia (Poti prijateljstva) od leta 1997, ko je potovanje v Sarajevo pomenilo začetek projekta, namenjenega ustvarjanju mostov bratstva in spodbujanju dialoga, se je letos ponovno obnovilo skozi univerzalni jezik glasbe. Koncert je vodill Riccardo Muti najprej v Ravenni 7. julija, vrhunec pa je dosegel 9. julija na Lampedusi, posvečen drami migrantov – tistim sanjam o boljšem življenju, ki lahko postanejo neskončna tragedija. Muti je na odru svojega Mladinskega orkestra Luigi Cherubini, ki letos praznuje dvajseto obletnico ustanovitve, in katedralnega zbora Guido Chigi Saracini iz Siene, ki ga je pripravil Lorenzo Donati, dirigiral pretresljivi Stabat Mater, ki jo je Giovanni Sollima zložil na verze Filippa Arriva v starodavni sicilijanščini; na odru so bili tudi kontratenorist Nicolò Balducci, sam Sollima na violončelu in Lina Gervasi na thereminu.
Samia Yusuf Omar
Večer so začeli z migrantskimi pesmimi Coro a Coro Rachele Andrioli, ki jim je sledila Līmen | Samia | Līmen, elektroakustična skladba, ki jo je festival naročil Alessandru Baldessariju v spomin na Samio Yusuf Omar, somalsko šprinterko, pred katere olimpijskimi sanjami so se zaprle vode Sredozemlja, kjer je utonila aprila 2012.
Programsko je Ravenna Festival soroden Ljubljana Festivalu. Ima več lokacij, zlasti močna je programska ponudba v cerkvah, kar pomeni večje sodelovanje in odprtost tamkajšnje Cerkve. Največji koncerti so sicer v športni dvorani, kjer pa je akustika precej slabša kot npr. v Gallusovi dvorani CD. Svetovno ime Riccarda Mutija je velik magnet, a se na koncu pokaže, da imajo v Ravenni manj koncertov najboljših tujih orkestrov, solistov in opernih predstav. Prišla sta sicer slavna dirigenta Kirill Petrenko in sir Simon Rattle, a ne s svojima orkestroma: Berlinskimi filharmoniki in Simfoničnim orkestrom Bavarskega radia. Ljubljana Festival je v zadnjem dobrem desetletju gostil celovečerne operne predstave Bolšoj Teatra iz Moskve, Marijinega gledališča iz Sankt Peterburga, Narodne opere in baleta iz Sofije, celo vrsto oper iz različnih mest v Italiji, kot letos Maggio Musicale Fiorentino…, česar Ravenna nima. Prav tako Ravenna nima klasičnega baleta in muzikala.
Festival Puccini
Festival Puccini Torre del Lago, 12. julij-7. september puccinifestival.it
Puccini bi se na festivalu, posvečenem njegovemu spominu, počutil kot doma. Dobesedno. Nahaja se v gledališču na prostem s pogledom na jezero Massaciuccoli in je blizu Lucce, kjer se je rodil, in vile, ki jo je zgradil zase in v kateri je pokopan. Na festivalu 2024 je seveda prevladovala stoletnica Puccinijeve smrti, toda leto zaznamuje tudi 120. obletnico (katastrofalne) premiere Madam Butterfly. Opera zaokrožuje sezono, ki vključuje zgodnji operi Le Villi in Edgar ter Turandot, ob njegovi smrti nedokončano.
Kot vidimo, so v Italiji izbrali le Ravenno in Torre del Lago, na katerem je pred več kot tridesetimi leti nastopila tudi SNG Opera in balet Ljubljana, ko je bil njen direktor Darko Brlek.
La Bohème na Puccinijevem festivalu
“La Bohème, ne da bi želeli sestaviti razvrstitev med avtorjevimi naslovi, sterilno vajo, ki jo ob tej priložnosti prepuščamo drugim, ki jih morda zanimajo vidiki, ki nimajo veliko skupnega z glasbo, je v vsakem primeru delo, ki takoj ustvari, od ob prvem poslušanju, tudi najbolj naivnemu ljubitelju glasbe, občutek domačnosti in pripadnosti. Pripovedane zgodbe so personalizirane in postanejo zvočni posnetek osebnih izkušenj. Lahko bi trdili, da na koncu Puccini ni bil edini, ki je pripovedoval življenjske zgodbe, ki razkrivajo sanje, težnje, resnične ali platonske, brezpogojne ali tragično razpadle ljubezni. Vendar pa Pucciniju uspe ustvariti tisto magijo, ki se je le po zaslugi njegovega genija in morda tudi po spletu srečnih naključij včasih zgodila v zgodovini melodrame. Danes se zdi nesmiselno misliti, da smo zaradi težav in ovir, povezanih s podeljevanjem pravic, rivalstva med avtorji ali dvoumnosti, tvegali, da ne bomo mogli poslušati La Bohème. Ni delo vseh, ampak opera za vsakogar. Mimì, Rodolfo, Marcello, Musetta postanejo nesmrtni, ker so nesmrtne vrednote, ki jih predstavljajo. Poslušalec ima pravico izbrati, s katerim od njih se bo poistovetil, hvaležen avtorju, da je na nek način ozvočil njihovo življenje s temami in melodijami…” (Uvod kritike iz revije Musica).
Za razliko od Mutijevega festivala v Ravenni, Puccinijevega ni v članstvu EFA, saj tam izvajajo samo Puccinijeve opere. A poleg omenjenih štirih, sta bili na programu še Tosca in Manon Lescaut, kot vidimo na plakatu; skupaj šest oper ali pet produkcij.
Kaj je povedal umetniški vodja Puccinijevega festivala Pier Luigi Pizzi
»Želeli smo, da bi bil Stoletni festival sinteza njegovega ustvarjalnega genija. Umetniški projekt, zasnovan kot edinstven, vključuje prvih pet naslovov, Le Villi z Edgarjem, Manon Lescaut, La Bohème, Tosca, uprizorjenih v kronološkem vrstnem redu glede na njihovo rojstvo, ki sledijo skladateljevi poti in njegovi umetniški rasti od začetka do zadnjega dela, Turandot, ki je ostala nedokončana in smo jo predlagali mi, kot nam jo je zapustil. Stoletje po njegovi smrti se priljubljenost Giacoma Puccinija ni nikoli zmanjšala, če sploh kaj, je le narasla. Kar ga dela aktualnega, je dejstvo, da se še naprej prepoznavamo v njegovem gledališču in v globoki človečnosti njegovih bitij. Njegovo gledališče nagovarja vsakogar, je univerzalno. Še danes verjamem, da je vzor za tiste, ki želijo pisati za opero. Njegovi zapleteni družinski in ne le dogodki so znani, vemo tudi, kako navezan je bil na svojo zemljo in na jezero Massaciuccoli, kjer je izlival svojo lovsko strast. V vseh svojih delih je Puccini mojstrsko zgradil nepozabne like, pomislimo na Calafa, Maria Cavaradossija, Rodolfa, De Grieuxa, če naštejemo samo najbolj priljubljene, vendar je najbolj vzvišene trenutke podaril ženskam. Manon, Mimì, Cio-Cio-San, Liù, ki nas še naprej ganejo do solz.”
Prizor iz Turandot
Puccinijev festival je svetovno odmeven, a je vseeno dve leti mlajši od ljubljanskega. Letošnji je nosil številko 70.
MITO SettembreMusica poteka v Milanu in Torinu
Festival MITO SettembreMusica v omenjenem pregledu italijanskih festivalov ni omenjen kot dovolj pomemben. Zato pa je zelo na kratko predstavljen le Festival Puccini.
Tu se v mednarodnem pregledu 30 evropskih glasbenih festivalov italijanski delež konča.
Italija ima sicer enajst festivalov vključenih v EFA.
Manjkajo festivali kot so vsaj Maggio Musicale Fiorentino, Rossinijev v Pesaru in Festival Emilia Romagna iz Bologne, festivali Macerata, MittelFest, slavni Spoleto Festival dei due Mondi.
Südtirol festival poteka v Meranu
Macerata
Posebnost je operni festival v veronski Areni s tradicijo od leta 1913, a so pri zamolčanju verjetno upoštevali programsko ozkost. Res pa je, da Verone ni v EFA.
Po pestrosti in kvaliteti mednarodnih programov bi se z 72. Ljubljana Festivalom lahko primerjala le festivala v Ravenni in Firencah.
Maggio Musicale Fiorentino je starejši in mednarodno slavnejši od Ljubljana Festivala, saj z njim redno, že več kot pol stoletja sodeluje svetovno pomembni dirigent Zubin Mehta. Na Firence pa so se ves čas navezovali največji dirigeti sodobnga in polpreteklega časa, kot Riccardo Muti, Claudio Abbado… MMF je bil letos že 86.
V Firencah so pred leti zgradili novo opero in svojo dejavnost iz Teatro Comunale preselili tja. Nova opera ima več kot 100 m širok oder, kar pomeni trojni oder, več kot 30 m ugreza in več kot 60 m globine, kar sem si sam ogledal še pred slavnostno otvoritvijo z Zubinom Mehto.
Z Zubinom Mehto leta 2015 v novi operi v Firencah
Festival je letos imel bogat program, v katerem je bila tudi Verdijeva opera Trubadur, s katero so zatem gostovali na 72. Ljubljana Festivalu.
Slavnostni otvoritveni koncert je znastopom zbora in orkestra Maggio Musicale Fiorentino (Bruckner, Zemlinski, Mahler) vodil italijanski dirigent Daniele Gatti, ki je pred leti gostoval v Ljubljani.
Puccinijevemu jubileju so posvetili predstavo opere Turandot. Vse predstave je dirigiral Zubin Mehta. Drugo Puccinijevo opero na festivalu, Tosco, pa je dirigiral Daniele Gatti.
Omenimo vsaj še gostovanje Dunajskih filharmonikov z Riccardom Mutijem.
A najboljše pride, kot veste, na koncu. Z Zubinom Mehto in orkestrom MMF je v Firencah nastopil naš pianist Alexander Gadjiev. Izvedel je Chopinov Klavirski koncert št. 2 v f-molu op. 21. Koncert je bil takoj razprodan.
Protagonista al pianoforte nel Concerto n. 2 Alexander Gadjiev: fra i più valenti pianisti del panorama internazionale e vincitore di numerosi premi nel corso della sua già intensa carriera – tra cui il primo premio al Concorso Internazionale di Sydney 2021, quello del Terence Judd Award 2022, del Montecarlo “World Piano Masters” e del 42° Premio Abbiati come miglior solista per l’anno 2022 – è al suo debutto assoluto al Teatro del Maggio. Gadjiev suona un pianoforte Shigeru Kawai SK-EX.