SNG Opera in balet Ljubljana Kreativni bazi 84.180,00 EUR, novinarjem in kritikom 0 EUR (4)


Nekaj že objavljenih pogovorov s predstavniki vodstev javnih zavodov o porabi javnih sredstev iz državne blagajne za PR storitve ali druge medijske objave zasebne Kreativne baze, v lasti 50% Maje Čander in 50 % Mitje Čandra še pred leti z le dvema zaposlenima, zadnji podatek pravi 4,7 zaposlenih, odpira več vprašanj in z različnih plati. Zadnji podatek npr. kaže, da je Kreativna baza v novembru prejela 60.877,99 EUR, skupaj doslej pa 1.380.084, 26 EUR. V prvi objavi tu je bil citiran znesek 1.370.974,93 EUR ali okroglo deset tisoč evrov manj.

Tiskovna konferenca ob 120- letnici operne hiše leta 2012

Prvo vprašanje je vsekakor namenjeno tistim, ki za svojo propagando, če se lahko uporabi ta najbolj razumljiv izraz, najemajo tuje ali zunanje sodelavce in so sami le naročnik in plačnik storitev po pogodbi. Kaj vse to je in kako so s storitvami glede na ceno in pričakovani efekt zadovoljni, je vprašanje zanje.

Ministrstvo za kulturo ne nadzira konkretne porabe denarja iz svojega finančnega razreza po posameznostih, še manj se očitno ukvarja s kadrovsko podhranjenostjo, čeprav vse te javne ustanove imajo svoje službe za stike z javnostmi in bi vsaj načeloma ne potrebovale zunanjih pomočnikov, plačanih po določenih pravilnikih ali storitvah, ki so očitno bolj zunaj njih samih oziroma jih določa tisti, ki je s pogodbenimi obveznostmi najet.

Iz porabe javnih sredstev oziroma dokumentov o plačilih za storitve Kreativne baze je razvidno, da sta med prvimi ali najvišjimi na lestvici SNG Opera in balet Maribor ter SNG Opera in balet Ljubljana. Oba imata svojo službo za stike z javnostmi in vabita ter obveščata medije, poleg tega pa po potrebi naročata plačane oglase v medijih, kar je splošno znano in vidno že desetletja.

Te ustanove imajo tudi svoje drugačne produkte, kot so na primer gledališki listi, v katerih so objavljeni določeni naročeni in plačani teksti, praviloma zelo zahtevni in namenjeni obiskovalcem predstav. Kakšni so honorarji piscem, ni znano. Znano pa je, koliko je SNG Opera in balet Ljubljana doslej plačala Kreativni bazi, poleg vseh drugih stroškov za oglaševaje.

Sam dobivam vabila na tiskovne konference in bi sklepal, da se medijski prostor začne tam, kjer novinarji kot predstavniki javnosti dobivajo informacije iz prve roke o predstavah, se pogovarjajo s protagonisti, najraje dirigenti, režiserji, scenografi, koreografi, solisti vseh vlog ali profilov, zastavljajo vprašanja, dobivajo eventuelno slikovno gradivo, opravijo pogovore ipd.

Kot boste videli iz pogovora z vodstvom SNG Opera in balet Ljubljana, za to delo niso plačani, niti SNG ne briga, kdo ali če sploh kdo komu tam kaj plača ali prihajajo kot prekarci, svobodnjaki, ljubitelji ipd. iz svoje naklonjenosti do inštitucije, ki jih vabi. Ali pa je to nekakšna službena zadolžitev, kolikor jo osrednji mediji še imajo (RTV Slovenija, Delo, Dnevnik, Večer, STA). In se potem odločajo, ali bodo koga poslali ali ne. In ali imajo ustrezni kader, ki to pokriva.

Poglejmo sedaj pogovor, ki prikazuje delovanje SNG Opere in baleta Ljubljana še v drugačni luči.

Spoštovani, v zadnjem času je bilo objavljeno nekaj podatkov o sodelovanju SNG Opera in balet Ljubljana s Kreativno bazo, zlasti glede medijske promocije dejavnosti, kar je zelo presenetljivo, saj mediji sami zase financirajo svojo dejavnost in objavljajo po svojih uredniških in programskih kriterijih, interesih in možnostih. Prav tako mediji sami presojajo pomen neke predstave za snemanje in predvajanje in ga financirajo v skladu s programskimi interesi, usmeritvami, pomenom in finančnimi zmožnostmi.

Iz tednika Mladina oziroma spletnega portala Erar je razvidno, da je Slovensko narodno gledališče Opera in balet Ljubljana doslej nakazalo zasebni Kreativni bazi ogromna sredstva v višini 81.740,00 EUR. Od objave pred mesecem dni se je ta znesek dvignil na 84.180,00 EUR.

Kdaj in zakaj je prišlo do sodelovanja SNG Opere in baleta Ljubljana s Kreativno bazo ter na čigavo pobudo ?

Pogodbo o poslovnem sodelovanju je vodstvo sklenilo leta 2020.

Kdo je podpisal pogodbo v imenu SNG, kaj vsebinsko obsega, kakšen je njen časovni okvir in natančen mesečni program ali naloge Kreativne baze za plačila SNG ?

Kreativna baza za nas opravlja strateško komuniciranje s krepitvijo promocijskih dejavnosti in ugleda gledališča. Pripravljajo mesečni Novičnik z napovedmi aktualnega programa, s širšimi prispevki in intervjuji z umetniki – dirigenti, solisti, plesalci, režiserji, koreografi ter drugimi pomembnimi akterji v gledališču. Z Novičnikom pridemo do vsakega medija in našega obiskovalca, ki si ga želi prejemati. S skupnim sodelovanjem smo povečali tudi bazo zainteresirane zunanje javnosti, ki redno obiskuje naše gledališče, in okrepili promocijo na vseh ravneh.

Zakaj plačuje SNG zunanje storitve, ko pa ima lastno službo za odnose z javnostmi oziroma mediji ter lahko sama sklepa pogodbe npr. z RTV Slovenija ter drugimi zainteresiranimi mediji ?

Gledališče je bilo leta prej tarča negativnega poročanja, ki mu je kljub vrhunski glasbeni umetnosti nižalo ugled, zato smo se odločili, da z angažiranostjo zunanje medijske agencije s tovrstnimi izkušnjami na področju kulturnega managementa oz. komuniciranja okrepimo medijsko podobo in obrnemo trend poročanja iz negativnega v pozitivno, kar nam je s skupnimi močmi uspelo.

Nastop ob slovesni otvoritvi prenovljene operne hiše leta 2011

Zakaj se Kreativna baza pojavlja kot prejemnik denarja od SNG mesečno, kar pomeni, da je stalni prejemnik javnih sredstev in s tem dokazuje, da SNG sama ni sposobna opravljati nekaterih svojih nalog ali dejavnosti ?

Kreativna baza prejema plačilo za opravljanje prej opisanih nalog enkrat mesečno, pogodba je sklenjena za čas enega leta.

Direktor Staš Ravter, foto SNG Opera in balet Ljubljana

Kolikšna so plačila Kreativni bazi v primerjavi s plačili SNG drugim medijem, posameznikom, novinarjem in kritikom, ki pišejo o SNG ?

Gledališče kritikov in novinarjev, ki poročajo o naši umetnosti ne plačuje. Gledališče ima sklenjeno pogodbo z osrednjimi mediji le na področju oglaševanja (objava oglasov, oglaševalske akcije).

Hvala za zelo natančne podatke in odgovore o vsebini razdeljevanja javnega denarja SNG Opera in balet Ljubljana

Marijan Zlobec

Ljubljana 24. novembra 2023

V SNG Operi in baletu Ljubljana so v četrtek, 9. septembra 2021, razgrnili repertoar sezone 2021/2022, objava Kreativna baza

Hvala, a ste zelo skopi. Predvsem pa Kreativna baza ni kritik, ki ima nalogo ocenjevati, ne propagirati. Od Kreativne baze nastopajoči nimajo nič povedanega o sebi in svoji kvaliteti. Zakaj bi kot kritik delal brezplačno, če je dobila Kreativna baza doslej od vas gromozanske zneske, o katerih, če ne bi slučajno izvedel, se mi ne bi niti sanjalo, da je to možno.  Lp Marijan Zlobec

Iz intervjuja z Majo Čander kot direktorico Kreativne baze za Media marketing je razvidno:

“Naboru vaših naročnikov se je v zadnjem času pridružil tudi SNG Opera in Balet Ljubljana, za katerega ste med epidemijo pomagali organizirati neposredni prenos gala baletnega večera na TV Slovenija. Baletniki so predstavo izvajali v živo, a pred praznim avditorijem. Na kakšen odziv javnosti je naletela takšna prilagoditev danim okoliščinam?

Za Opero in balet Ljubljana smo poskušali čim širše medijsko spromovirati omenjeni dogodek, za katerega so se na pobudo Društva baletnih umetnikov Slovenije v času, ko so bile vse kulturne institucije zaprte, odločili na hitro in so zato potrebovali komunikacijsko podporo na več ravneh. V Slovenijo so namreč kot posebno gostjo uspeli pripeljati eno najbolj vročih balerin na svetu ta čas, Maio Makhateli. Projekt je imel zelo lepo odmevnost, prav tako gledanost, najbolj pa so ga bili veseli baletniki, ki so lahko spet delali. Čeprav so številne umetniške ustanove med karanteno improvizirale na različne načine in so bili njihovi karantenski projekti pogosto zelo simpatični, pa ne morejo nadomestiti živega stika umetnikov z občinstvom, zato smo bili vsi zelo veseli napovedi ponovnega odprtja dvoran.”

Iz objave Kreativne baze o omenjenem dogodku sledi citat:

“Ker so zaradi epidemije koronavirusa gledališke, operne in baletne dvorane za nedoločen čas zaprle svoja vrata, se je Društvo baletnih umetnikov Slovenije v sodelovanju s SNG Opera in balet Ljubljana in Televizijo Slovenija odločilo balet pripeljati v naše domove in vsem ljubiteljem tega žlahtnega plesa sporočiti, da balet ni pozabil nanje. Tako se bo prvič zgodilo, da bo Televizija Slovenija v živo iz SNG Opere in baleta Ljubljana ob praznem avditoriju prenašala gala baletni koncert. Večer plesnih duetov si bo v neposrednem prenosu mogoče ogledati na drugem programu TV Slovenija v sredo, 3. junija 2020, ob 20. uri.”

Sveti Čander in njegova pravica

Koliko lahko Kreativna baza opravlja menedžerske posle za programe in za vodstvo SNG Opera in balet Ljubljana, pa celo RTV Slovenija,  iz omenjenega citata iz intervjuja ni čisto jasno. Iz dikcije pa bi se dalo nekako sklepati, kot da je Kreativna baza glavna in jo vsi ubogajo, čeprav so se med sabo dogovarjali omenjeni. Torej kaj natanko je storila Kreativna baza in koliko je bila za to plačana ?

Skupaj z ženo Majo Čepin Čander, novinarko in direktorico Kreativne baze, družbe za komuniciranje in strateško svetovanje, sta se spoznala v študentskih letih, ko sta oba delala za študentski časopis Tribuna, foto Ljubljana info

Če se poslovno-organizacijsko vodstvo in umetniško vodstvo SNG Opera in balet Maribor ter SNG Opera in balet Ljubljana angažirata tako kot se, se pravi z najemom Kreativne baze, in si hkrati ne prizadevata za kritiko svojih predstav, kot so bile včasih objavljene v vseh medijih, tudi deset in več, in so se nastopajoči brali oziroma so se kot taki prepoznali v očeh piscev teh kritik, ki so izrekale vsaj opis nastopa, če ne same kritike vseh komponent predstav bolj podrobno, pomeni stagnacijo intelektualne refleksije o svojem umetniškem delu, s tem pa upad umetniškega pomena samih ustanov. Preprosto povedano: žalijo sami sebe, triumfira pa nekdo drug. In ker to hočejo in pri tem vztrajajo, je rezultat tak, kot ga na primer lahko spremljamo v medijih že vrsto let: s kom hodi ta in ta, kdo je njen ali njegov ljubimec ali ljubimka, kdo je slučajno prišel ali zašel na premiero ter s kom…

Kreativna baza propagira “neposredni televizijski prenos gala baletnega koncerta iz dvorne SNG Opere in baleta Ljubljana”, foto Darja Štravs Tisu

Teksti na strani Kreativna baza niso podpisani, kar pomeni skrivanje identitete pred javnostjo. Oni so strokovno nadindividualni, zlasti pa zanikajo medijsko zakonitost o avtorski identiteti slehernega zapisa.

Če prebiram kritike skladatelja Marija Kogoja že pred sto leti v dnevniku Slovenec, mi je jasno, da je Ljubljanska opera tedaj imela umetniško bolj ozaveščeno vodstvo kot ga vidimo danes, mediji s svojimi kritikami pa prav tako.

Iz pogovora je lepo razvidno, da kritika podobo SNG Opera in balet Ljubljana samo moti, in če je ni, “okrepimo medijsko podobo in obrnemo trend poročanja iz negativnega v pozitivno, kar nam je s skupnimi močmi uspelo.”

Zmagala je parada.

(se nadaljuje)

Marijan Zlobec


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja