Drugi večer filmske glasbe s Star Entertainment v Poletnem gledališču Križanke je bil temnejše barve; glasba Howarda Shorea se bolj navezuje na nemško tradicijo, najprej na srednjeveške epe, glasbeno pa potem na Richarda Wagnerja, a seveda zgolj po primerljivi tipologiji, saj gre v resnici za sodobni pogled na umišljeni nekdanji svet.
William Kirchner, vse fotografije Marijan Zlobec
Prstan, ki je simbolj moči, hkrati pa uniči vsakogar, ki si ga pridobi, je bil doslej najbolj jasno in glasbeno močno izražen v tetralogiji Nibelungov prstan. Naslov koncertnega večera je bil Glasba iz Gospodarja prstanov, Hobita in Prstanov moči.
Scena na odru Križank
Na filmskem področju se morda zdi, kot da avtorji tekmujejo s samim Wagnerjem, morda se to vidi v sklepnem snemanem, video nagovoru igralca, v živo pa njegovo citiranje filozofa Voltaira o oblasti, češ daj mu oblast in videl boš, kaj bo naredila iz njega. Podoben je sicer slovenski pregovor: ako hočeš spoznati človeka, oblast mu daj ! Ali se je to na tihem povezovalo s kakšno aktualnostjo v Evropi, je morda le malokdo pomislil.
Prstan
Gospodar prstanov, Hobit in Gospodar prstanov: Prstani moči so tri monumentalne ekranizacije, ki temeljijo na fantastičnih in epskih zgodbah angleškega pisatelja Johna Ronalda Reuela Tolkiena
(1892–1973). O ambicioznem filmskem projektu z največjim zaslužkom v zgodovini, ki je trajal več kot 10 let, je začel režiser Peter Jackson razmišljati že leta 1995. Najprej je želel posneti Hobita v enem delu, sledil bi mu Gospodar prstanov v dveh.
Edini pevski duet
Zapleti z avtorskimi pravicami pa so poskrbeli, da je na platna najprej prišel Gospodar prstanov v treh delih (2001, 2002, 2003), nato Hobit (2012, 2013, 2014). Gospodar prstanov in dogodivščine s hobitom Frodom se začnejo po Hobitu. Frodo je nečak Bilba, ki odigra glavno vlogo v Hobitu, kjer sledimo pogumnemu epskemu popotovanju neustrašnih škratov s hobitom na čelu in Gandalfom; uničijo Smauga in odnesejo skrivnostni prstan v Šajersko na varno pred zlom. Prstanov resnični pomen pa se pokaže šele v Gospodarju prstanov. Frodo kot lik z najčistejšim srcem čez nekje 60 let poskrbi, da pride do uničenja prstana. Družba Amazon je v drugi polovici leta 2022 na kanalu Prime Video premierno objavila serijo Gospodar prstanov: Prstani moči, ki je tematsko zastavljena kot predzgodba fantastične Tolkienove sage. Prvo sezono serije, ki velja za najdražjo v zgodovini televizije, je Amazon snemal na Novi Zelandiji, kjer je nastala tudi filmska trilogija Petra Jacksona. 50-urna televizijska serija temelji na »zgodovinskih opombah, objavljenih na koncu tretje knjige«, Amazon je s serijo izkoristil veliko privlačnost knjig, ki veljajo za najbolj priljubljene romane v zgodovini, kot tudi z oskarjem nagrajene Jacksonove filmske priredbe. (Iz programa Metke Sulič)
William Kirchner
Pri glasbi Gospodarja prstanov in Hobita Howarda Shora se najpogosteje omenja vplive operne tetralogije Nibelunov prstan Richarda Wagnerja, ki naj bi jo Shore do potankosti naštudiral. Po njej naj bi se zgledoval pri ustvarjanju spominskih melodičnih fragmentov, ki poslušalca vedno znova nagovorijo bodisi ob pojavljanju določenega lika, situacije, lokacije bodisi določenega občutja in delujejo na psihološki ravni. Na sploh je ideja tako imenovanega Wagnerjegeva lajtmotiva eden od osnovnih temeljev skladanja glasbe, ki je v funkciji povezovanja in intenziviranja dogajanja na ekranu ali odru. Howard Shore je dejal, da je bilo njegovo glavno vodilo pri ustvarjanju te glasbe tisto, kar je bilo pomembno tudi Tolkienu, to je narava in vse kar je dobro na svetu: »Svet, o katerem pišem glasbo, je svet 19. stoletja, ki je zelo zelen. Živim v gozdu, zato mi je povezanost z naravo zelo pomembna. In mislim, da je bila to tudi povezava s Tolkienovim delom. Vem, kako pomembno je bilo to za Tolkiena in njegovo pisanje: vse, kar je bilo zeleno in dobro.« Bi Šajerska lahko obstajala brez srčnih in igrivih melodij flavte in piščali, ki zvenijo kot ljudska glasba Irske in Anglije, bi imeli Rohanski jezdeci takšno moč in silovitost, kot jo imajo, če jim Shore ne bi napisal tako prefinjene in udarne orkestracije, in ali bi bil Rivendell videti tako čaroben brez tistih valovitih orkestralnih arpeggijev? Najbrž ne. Še en skladatelj je bil tisti, čigar dela je Shore najverjetneje pozorno pogledal pri pisanju glasbe za Gospodarja prstanov in Hobita, to je Gustav Holst in njegova suita Planeti. Poleg Shoreve glasbe pa se v teh filmih pojavlja tudi glasba drugih ustvarjalcev, med drugim pop zveznik Ed Sheeran (Hobit: Smaugova pušča), škotska pevka Annie Lennox (Into the West, Gospodar prstanov: Kraljeva vrnitev) ter irska pevka znana po svoji glasbi s keltskimi primesmi, Enya (May It Be, Gospodar prstanov: Bratovščina prstana). (Iz programa).
Johanna Krumin
Igralec William Kirchner je bil, tako kot lani, zelo vehementen v nagovarjanju in vabljenju občinstva, naj se mu pod odrom pridruži k skupnemu nastopanju. Odziv je bil sprva bolj plah, potem pa so ljudje le začeli prihajati na oder in je vse skupaj izpadlo lažje kot smo si morda mislili.
Nenapovedana pevska gostja
Napovedana pevska gostja Johanna Krumin je bila precej umirjena, brez nekega dramatičnega, bolj interpretacijskega, igralskega naboja, delovala je precej statično in karakterno zadržano. Razživela se je šele na koncu, med skupnim nastopom ob koncu, se pravi v scenah poslavljanja od občinstva.
Preizkus z občinstvom
Druga, temnopolta pevka ni bila napovedana. Zakaj je pri Star Entertainment vse tako skrivnostno, je poseben problem, ki se je pokazal že na obeh večerih in popoldnevih. Nastopajoči so dolžni sporočiti ves program, ki ga bodo izvedli, ter poimensko vse nastopajoče, vključno z dirigentom ter od kod sploh prihaja orkester. Žal tega ne izvem niti na njihovi spletni strani, kjer sicer omenjajo vsa gostovanja in globalne programe. Očitno se sami dogovarjajo sproti, kdo bo kje nastopil, ne čutijo pa obveznosti, da organizatorja dogodkov, kot je Festival Ljubljana, o tem sploh informirajo. Sami pred vhodom v avditorij prodajajo svoj program, ki pa je splošna predstavitev dejavnosti Star Entertainment.
Naloga s korakanjem ni bila težka
William Kirchner je med drugim napovedal glasbeni nastop King’s Pipers, ki so izvedli nekaj skladb z vso vehementnostjo ter inštrumentalno tipiko, seveda pa še v originalnih kostumih, to je v krilih, (čeprav so menda Nemci).
King’s Pippers
Tokrtat je bil kot napovedan Orkester in zbor Šajerske. Iz razlage na Wikipediji izvem, da je Šajerska ali v nekaterih prevodih Grofija (Sûza ali Sûzat v zahodščini) pokrajina v Srednjem svetu iz Tolkienove mitologije, opisana v knjigi Gospodar prstanov in nekaterih drugih knjigah avtorja Johna Ronalda Reuela Tolkiena. Ime Šajerska se nanaša na območje, ki ga poseljujejo izključno Hobiti. Leži v severozahodnem delu Srednjega sveta, v veliki regiji Eriador in kraljestvu Arnor.
Pevka in dudar
Iz programa pa izvem: Fantazijski svet Tolkienovih junakov bosta z glasbo pričarala Orkester
in zbor Šajerske. Ta komorni sestav je namenoma ustanovljen za odkrivanje lepot Tolkienovih pravljičnih in epskih glasbenih pokrajin. V zadnjih letih zasedbi redno nastopata na koncertih podjetja Star Entertainment GmbH, ki poustvarjajo nepozabno glasbo iz vseh Tolkienovih ekranizacij od Hobita, Gospodarja prstanov in Gospodar prstanov: Prstani moči.
Video je bil močan
Samo v tem letu sta orkester in zbor zaigrala na številnih razprodanih koncertih na pomembnih prizoriščih po vsej Evropi. Med drugim sta se predstavila še na dveh prestižnih evropskih koncertnih odrih, kot sta Concertgebouw v Amsterdamu in Koncertna hiša na Dunaju. Orkester in zbor Šajerske sodelujeta tudi z drugimi orkestri, kot je ukrajinski Akademski simfonični orkester mesta Khmelnicki in drugi.
Pesem Into the West
Z odra smo slišali tudi slavno pesem Into the West, ki jo sicer predstavljajo kot končno ali odjavno pesem iz filma Gospodar prstanov: Kraljeva vrnitev iz leta 2003. Howard Shore jo je napisal za pevko Annie Lennox, čeprav se instrumentalna glasba iz pesmi (ki tvori temo Sivih zavetij) predvaja na drugih mestih med samim filmom.
Ples z dirigentom
Profesionalnost nastopa orkestra in komornega zbora ( dvakrat po šest pevcev in pevk) je bila korektna, ozvočenje malo slabše kot prvi dan, dobri lučni efekti, porav tako video na petih ekranih v ozadju odra. Čakata nas še dva programa. Upajmo, da bodo vzdržali. Občinstva ni toliko kot ga je bilo lani.
Marijan Zlobec