Muzeji kot bogatenje kultur in razumevanja


Včerajšnji Mednarodni dan muzejev je minil v slabem in še vedno skorajda zimskem vremenu, a je bilo vendarle obiskovalcev precej, še posebej v Muzeju novejše zgodovine Slovenije ali Cekinovem gradu na odprtju retrospektivne razstave legendarnega fotoreporterja Dela Edija Šelhausa. Razstavo je odprla predsednica Mednarodnega muzejskega komiteja ICOM Suay Aksoy. Citiram nekaj misli iz njenega nagovora.

Aksoxy2 IMG_6422.jpg

Suay Aksoy, vse fotografije z odprtja razstave Marijan Zlobec

“Fotografija je od svojega izuma omogočila, da smo priče preteklosti na načine, ki so bili do takrat nepredstavljivi. Povezuje nas s časom in krajem, ki ga nismo nikoli videli; z ljudmi, ki jih nikoli nismo srečali. In vendar lahko zaradi dela odličnih fotografov, kot je bil Šelhaus, skoraj čutimo, kaj so občutili v tistem kratkem zajetem trenutku: njihovo veselje in žalost, jezo in negotovost.

Ashley 15 IMG_6460.jpg

Strokovni pogovori

Delo Edija Šelhausa je ganljiv spomin na bolečo preteklost. Druga svetovna vojna je raztrgala Evropo in njene narode. Rezali so globoke rane, ki bolijo še danes. Slovenija, ki je bila razdeljena, pri tem ni bila izvzeta.

Šelhaus 35 IMG_20190518_184502_resized_20190518_095840496.jpg

Prvo vodstvo po razstavi

Pričevanja, kakršna so Šelhausova, so danes pomembnješa kot kdaj koli prej. Živimo v času, ki srhljivo spominja na najhujše dele naše zgodovine. Pozabljamo na napake, za katere smo se zaobljubili, da jih nikoli ne bomo pozabili, nikoli ponovili.

Šelhaus 39 IMG_6419.jpg

Polna dvorana Muzeja novejše zgodovine Slovenije

Muzeji, kot zakladnice našega kolektivnega spomina in dediščine, imajo ključno vlogo pri spominjanju na našo preteklost. Dajejo ji pomen in jo osmislijo.

Asley4 IMG_6464.jpg

Državna sekretarka dr. Tanja Kerševan Smokvina in Suay Aksoy

Danes vidimo muzeje po vsem svetu, ki prezemajo vodilno vlogo v boju proti delitvam in skrajnostim: delo z begunci preko vodstev po zbirkah, ki izvirajo iz njihovih narodov; dekonstruiranje njihovih pripovedi, da bi videli, kdo je iz njih izpuščen; obravnavanje spornih zgodovin in prinašanje svetlobe v najtemnejše predele preteklosti, ki jih ni mogoče spremeniti, jih je pa mogoče popraviti. Ta nova raznolikost pristopov k vlogi muzejev v družbi prinaša povsem novo paleto priložnosti in izzivov.

Šelhaus 31 IMG_20190518_184519_resized_20190518_095840059.jpg

Razlaga razstave direktorice dr. Kaje Širok

Ker je danes Mednarodni dan muzejev, želim končati s posredovanjem sporočila, ki ga to praznovanje širi po svetu:“Muzeji so pomembno sredstvo kulturne izmenjave, bogatenja kultur in razvoja medsebojnega razumevanja, sodelovanja ter miru med narodi.”

Šelhaus 11 IMG_6458.jpg

Edi Šelhaus

Državna sekretarka na Ministrstvu za kulturo dr. Tanja Kerševan Smokvina je uvodoma spomnila, da smo v ustanovi, ki hrani največ fotografskega gradiva v Sloveniji – nad dva in pol milijona originalnih posnetkov. Med temi je fotografski opus Edija Šelhausa.

Šelhaus 18 IMG_6474.jpg

Louis Armstrong v Ljubljani leta 1959

Edi Šelhaus je kot fotoreporter za Slovenski poročevalec (kasnejše Delo) in tednik Tovariš upodobil mnogo nepozabnih motivov iz Slovenije in zamejstva.

Tanja KerševanMG_6412.jpg

Nagovor državne sekretarke dr. Tanje Kerševan Smokvina

“Skupaj z zapuščino časopisne hiše Delo ima Muzej novejše zgodovine Slovenije tako danes kar 160 tisoč posnetkov kronista, ki je v objektiv ujel ključne trenutke naše zgodovine. Med njimi so pretresljive podobe iz let 1944 in 1945, denimo podobe domačinov na Kočevskem na ruševinah svojih domov, potem ko so se vrnili iz taborišča na Rabu – med njimi deklice Marice s psom, z bosimi nogami pozimi na mrazu. Za današnji čas je pomembno, da nas pripovedna Šelhausova dela pri ohranjanju spomina na zgodovinska obdobja predvsem tudi opominjajo.”

Šelhaus 12 IMG_6451.jpg

Edi Šelhaus in Mario Magajna

“Letošnji mednarodni muzejski dan je posvečen temi Muzeji kot kulturna središča Prihodnost tradicije. In tudi s tem dogodkom se – ponosni na zapuščino (kot je ta fotografski opus) in na našo kulturno dediščino – v koraku s časom in v sodobnem jeziku umetnosti in kulture predstavljamo kot sodobna, k raznoliki, a hkrati skupni evropski misli zavezana država.”

Šelhaus 13 IMG_6471.jpg

Edvard Kocbek

“Na Ministrstvu za kulturo se zavedamo, da moramo za večjo dostopnost vsebin in večje zanimaje pri mladih v korak s sodobnimi praksami virtualizacije predstavljanja kulturne dediščine. Zato si prizadevamo za zagotovitev dodatnih finančnih spodbud. Nove možnosti izmenjav znanj in morda tudi retrospektivnih razstav, kot je nocojšnja Šelhausova, pa znotraj evropske muzejske mreže prepoznavamo tudi v prihajajočem programu kulturne promocije predsedovanja Slovenije Svetu EU čez dve leti.”

Bizilj IMG_6454.jpg

Fotoreporter Nace Bizilj

Šelhaus 14IMG_6472.jpg

Dramski in filmski igralec Stane Sever

Stojko IMG_6398.jpg

Fotoreporter Tone Stojko

Avtorica razstave Jožica Šparovec je v katalogu prispevala obširen dokumentarni tekst, v katerem je zelo podrobno in natančno opisala življenje in delo Edija Šelhausa, pa tudi njegove rodbine, poreklo in očetovo fotografsko dejavnost.

Šparovec IMG_6443.jpg

Avtorica razstave Jožica Šparovec

S fotografom je vrsto let aktivno sodelovala, tako da sta skupaj razjasnila marsikatero skrivnost, podrobnost ali nejasnost.

Šelhaus 45IMG_6402.jpg

Del Šelhausove fotografske zapuščine je ostal v Trstu 

Med drugim je pojasnila tudi tržaško pripadnost Informbiroju kot njegovo solidarnost s pristaniškimi delavci, ki so mu velikokrat pomagali. To ga je stalo vsaj tega, da iz Trsta ni odšel v Jugoslavijo, ker bi bil tam aretiran, ampak je odprl lastni fotoatelje Foto Edi in deloval kot  priložnostni fotograf, medtem ko mu je Primorski dnevnik sodelovanje odovedal. a je objavljal v drugih časopisih. V Jugoslavijo se je vrnil šele po srečanju Tito Hruščev v Beogradu in otoplitvi odnosov med Sovjetsko zvezo in FLRJ.

Šelhaus 38 IMG_20190518_185021_resized_20190518_095712559.jpg

Množična praznovanja

V obsežnem katalogu s teksti sodelujejo dr. Kaja Širok: Uvod,  Jožica Šparovec: Fotografska zbirka Edija Šelhausa ob 100-letnici, Jožica Šparovec: Šest desetletij v fotoreporterjevih očeh – oris življenja in dela Edija Šelhausa.

Šelhaus 37 IMG_20190518_185040_resized_20190518_095712349.jpg

Šelhausove knjige, katalogi, novinarske izkaznice, pisalni stroj

Meta Krese piše o postankih med dokumentarizmom in fotoreporterstvom ter označuje tipologijo tako Šelhausovega dela kot fotografijo kot javno in osebno sporočilo. Šelhaus se je med drugim srečal z Johnom Phillipsom, fotoreporterjem revije Life, in spoznal, kaj je fotoreportaža.

Šelhaus 16 IMG_6473.jpg

Ivan Kreft in Veno Pilon

France Fabec iz Mavhinj na Tržaškem piše o Ediju Šelhausu kot vojnem fotografu, ki je med letoma 1944 in 1945 največ dni prebil v Črnomlju, potem pa na Tržaškem oziroma Primorskem. Fabec je iz filmskega dokumentarnega tržaškega opusa med 1945 in 1948 Edija Šelhausa diplomiral, zagovora diplome v Ljubljani pa sta se udeležila tudi fotografa Edi Šelhaus in Mario Magajna.

Šelhaus 18 IMG_6449.jpg

Kongresni trg

Jurij Gruden se v svojem tekstu Kako je v Trstu? spominja, kako je z Edijem snemal svoj celovečerni dokumentarec o njem v Trstu in okolici.

Šelhaus 24 IMG_6450.jpg

Fotografija je imela v časopisu veliko vlogo

Marta Ivašič piše v prispevku Po sledeh Šelhausovega Trsta o sodobnih objavah njegovih fotografij v Primorskem dnevniku in iskanju novih podatkov ter drugih identitet, ki so prerasle že kar v zgodbe.

Šelhaus 29 IMG_6455.jpg

Prvi maj v Ljubljani

Nace Bizilj, fotoreporterski kolega in prijatelj, je svojemu razmišljanju dal naslov Edi Šelhaus – slovenski Robert Capa, s čimer je dal vedeti, da je bil najboljši. Osebna izpoved je podučna, ker pokaže na primer epizode o fotografiranju predsednika Tita in Šelhausove težave, (Udba ga je imela za informbirojevca), pa tudi iznajdljivosti pri tem. Posebno doživetje je bil skupen obisk razstave Interpressfoto v Sofiji.

Šelhaus 30 IMG_6457.jpg

Šelhausova devetdesetletnica na Ljubljanskem gradu

Vitka Kolar piše o Ediju Šelhausu kot prijatelju.

IMG_6453.JPG

Zborovanje otrok za prvi maj v Podlonjerju

Obsežno bibliografijo je zbrala avtorica Jožica Šparovec.

Marijan Zlobec

 

 

 


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja