Ena največjih poslastic 67. Ljubljana Festivala bo gostovanje slavnega indijskega dirigenta Zubina Mehte z Izraelsko filharmonijo v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma v Ljubljani 5. septembra, kar bo hkrati zadnji kocert uradnega programa festivala.
Zubin Mehta na 63. Ljubljana Festivalu v Cankarjevem domu, foto Marijan Zlobec
Kaj to pomeni, si lahko predstavljamo, če dodamo, da je to svetovna in poslovilna koncertna turneja maestra, ki je pred šestdesetimi leti prvič stopil na slovenski koncertni oder v tedaj še Unionski dvorani in s Slovensko filharmonijo.
Zubin Mehta, foto Wikipedja
Darko Brlek, direktor in umetniški vodja Festivala Ljubljana, je na zadnji tiskovni konferenci na Magistratu spomnil, da je z Zubinom Mehto v Beogradu pred šestdesetimi leti nastopil slovenski klarinetist Mihael Gunzek, sicer njegov profesor klarineta. Mehta se je pred leti v mojem pogovoru za Delo spominjal teh gostovanj in dejal, da je bil klarinetist odličen.
Zubin Mehta v Ljubljani, foto Marijan Zlobec
Na tiskovni konferenci je bilo rečeno, da bo poleti zadnja koncertna turneja Izraelske filharmonije z Zubinom Mehto. S tem pa se poslavlja še od Ljubljane. To pa hkrati pomeni 60 let koncertne prisotnosti v našem glavnem mestu.
Ödön Pártos, foto Wikipedija
V Ljubljani med drugim napoveduje izvedbo slavne Fantastične simfonije Hectorja Berlioza v drugem delu koncerta, v prvem pa za začetek Concertina za godala madžarskega skladatelja judovskega rodu Ödöna Pártosa in v nadaljevanju Haydnovo Sinfonio concertante v B-duru.
Zubin Mehta v Firencah, foto Marijan Zlobec
Dodajam nekaj odlomkov iz svojih zapisov.


Kako je duhovno vitalen, impresiven, sugestiven in interpret neizmerne osebnostne moči, navdiha, samozavesti in obvladanja zgodovine glasbenega sveta, smo čutili ves večer, pravzaprav vedno bolj in globlje (razigrani R. Strauss, sanjsko blagi in večnostni A. Schönberg, dramatični P. I. Čajkovski) do izpovedi slovanske duše v dodatku iz opere Hovanščina Modesta Musorgskega.
Uroš Lajovic in Zubin Mehta, foto Marijan Zlobec
Festivalu Ljubljana je uspel veliki met in naš dragi gost je prišel k nam kot hvaležen spominjanja na vse, kar je kot po čudežu doživljal od sredine petdesetih let, ko je študiral pri Hansu Swarowskem na Dunaju, do časa, ko se umika. Pri istem profesorju na Dunaju je študiral še naš dirigent Uroš Lajovic in tudi on ga je prišel pozdravit kot starega znanca. Mehta je Lajovicu, ki je v Beogradu zasnoval cikel dirigentov, učencev Swarowskega, med njimi Mehte, lastnoročno napisal priporočilo za visoko avstrijsko državno odlikovanje in Uroš ga je hitro dobil. Vseh, ki jih pozna, je bil vesel.
V Ljubljano je prišel kljub operaciji kolena, foto Marijan Zlobec
Z njim sem podoživljal tisto, o čemer mi je nekoč pripovedoval; kako je prišel v Ljubljano leta 1959 in ga je Marijan Lipovšek kot mladeniča povabil na kosilo domov, potem pa mu organiziral še koncerte v Beogradu, Sarajevu in Skopju, medtem ko ga Zagreb ni maral, češ da je neznan. Tega nikoli ni pozabil. On je nam dal veliko več kot mi njemu, zato smo mu hvaležni; stoječe ovacije so mu dale upanje, da mu lepi trenutki v Ljubljani pomagajo lajšati bolečine hude sladkorne bolezni.
Ljubljana Festival ima letos štiriintridesetkrat manjši proračun od salzburškega in dobi šestinsedemdesetkrat manj denarja od prodanih vstopnic. Kako direktor Darko Brlek vse to lahko »sčara«, ne vem. Verjetno pogosto roma k Mariji Pomagaj na Brezje!
Zubin Mehta je iz Salzburga odpotoval na festival v Luzern, dolgo turnejo pa bodo izraelski filharmoniki končali v milanski Scali, na koncertu z Mahlerjevo 9. simfonijo, v okviru programa Scala za Expo.”
Zubin Mehta po koncu Falstaffa na Dunaju, foto Marijan Zlobec
Mehta opero vedno dirigira v celoti stoje, foto Marijan Zlobec
https://marijanzlobec.wordpress.com/2015/09/28/zubin-mehta-je-bil-v-ljubljani-na-vozicku-ker-so-mu-operirali-koleno/
https://marijanzlobec.wordpress.com/2017/05/01/zubin-mehta-se-v-firencah-poslavlja/
“Zubin Mehta dirigira stoje, za razliko od nekaterih celo mlajših dirigentov, ki imajo ob sebi stol in večino predstave, ki jo dirigirajo, presedijo. Mehta je lapidaren, natančen, bolj epski kot lirski, nima v sebi kakšnega sentimentalizma. Na videz deluje mehansko, a z neverjetno notranjo močjo, ki jo izraža v vseh odločujočih trenutkih in na mestih v partituri, ki to zahtevajo. Od tod v njegovi predstavi toliko silovitosti, orkestrskega žara, forte, ko ni pevcev v ospredju, in seveda subito piano, poudarku na posameznih sekcijah, pri čemer imajo godala celo vrsto izjemno zlasti ritmično zahtevnih pasaž, pri katerih bi se pri slabših orkestrih, kot so Dunajski filharmoniki, hitro pokazale “razpoke”. Tu pa pride do izraza tako Verdijeva nova invencija kot zavedanje, da mora operni orkester vse to zaigrati s silovitostjo in izrazno natančnotjo hkrati. Falstaff ima vrsto zvočno nepredvidljivih mest, spememb situacije, položaja oseb, zvočne komike, dinamike, zapletov, razpletov, ansambelskih prizorov, ki se na koncu stopnjujejo do te mere, da se solistična fuga pravzaprav prenese na “ves svet”.”
https://marijanzlobec.wordpress.com/2016/12/16/zubin-mehta-s-falstaffom-na-dunaju/
https://marijanzlobec.wordpress.com/2016/04/22/z-zubinom-mehto-bolj-osebno/
Zubin Mehta v zlati dvorani Musikverein, foto Marijan Zlobec
https://www.delo.si/kultura/glasba/zubin-mehta-z-arnoldom-schonbergom.html
Zubin Mehta je velik magnet za ljubitelje glasbe, foto Marijan Zlobec
“Slavni indijski dirigent Zubin Mehta je na Dunaju znan že dobrih petdeset let, saj je tam študiral dirigiranje pri slavnem Hansu Swarowskem. Čar in zapletenost izvedbe Gurrelieder se vlečeta od krstnega dogodka pred sto leti, natančneje od 23. februarja 1913, ko je mogočno delo v isti zlati dvorani Musikverein dirigiral Franz Schreker. Prvi del Gurrelieder je napisan kot simfonični pesemski cikel ali pevski dialog kralja Waldemarja in mladenke Tove, drugi oznanja Waldemarjevo žalost spričo smrti ljubljene ter hkrati njegov upor Bogu, ker je mladenko vzel k sebi, v tretjem, napisanem kot kantata, pa se upor proti nebeškim angelom še stopnjuje, konča pa kot slavospev naravi in še posebej soncu.
Dunajski filharmoniki so pod dirigentskim vodstvom Zubina Mehte kot velike umetniške avtoritete imeli velike poustvarjalne trenutke. Ogromen izvajalski aparat; iz dvorane so umaknili prve štiri vrste parterja, da so na oder spravili okrog 130 glasbenikov in za njimi okrog 120 članski moški zbor, medtem ko je bil prav tak ženski zbor na balkonu na lavi in desni strani ter še ob orglah. Volumen Musikvereina postaja ob nastopih zborov in orkestra nasičen z veličastnim zvokom in glasovi, opojnost doživetja je totalna, zlasti še, ker se s stopnjevano dinamiko ohranja čistost igranja in zrelost moških ter ženskih glasov.
Izvedba Gurrelieder v Musikvereinu je bila fascinantna. Omenim naj samo nekaj detajlov o sestavi orkestra: štiri Wagnerjeve tube, osem rogov, po šest trobent in pozavn ter tuba, po šest klarinetov, fagotov (dva kontrafagota), flavt in oboi, štiri harfe, dvoje timpanov in številna druga tolkala… Posebna je mehkoba vsega zvoka v pianu in pianissimu, gostota zvočne mase, ki nosi v sebi moč pričakovanega izbruha brez omejevanj. Tu je bil Mehta hkrati miren in napet, vzvišen in sugestiven, a brez nepotrebnih kretenj in gest, v popolnem obvladovanju snovi, z avtoriteto znanja, izkušenj, osebnosti.
Gurrelieder v Musikvereinu, foto Marijan Zlobec
Solisti so bili sopranistka Violetta Urmana kot Tove, tenorist Nikolai Schukoff je bil Waldemar, tenor buffo Gerhard Siegel kot Klaus – Narr in basist Alexander Tsymbalyuk kot kmet. Posebej radovedno in na koncu z viharnim odobravanjem pa je občinstvo v razprodanem Musikvereinu spremljalo recitacijski nastop baritonista Thomasa Quasthoffa.”
https://marijanzlobec.wordpress.com/2016/04/22/osemdeset-let-zubina-mehte/
Zubin Mehta s solisti v milanski Scali, foto Marijan Zlobec
https://marijanzlobec.wordpress.com/2016/06/26/zubin-mehta-v-scali-brez-ovacij/
Ailing Zubin Mehta to skip farewell U.S. tour with Israel Philharmonic
https://www.afipo.org/wp-content/uploads/2019/01/Zubin-cancels-U.S.-tour-participation-due-to-health-reasons-press-release.pdf
https://www.limelightmagazine.com.au/news/zubin-mehta-returns-to-australia-in-2019/
Zubin Mehta in Marijan Zlobec v novi operi v Firencah
Marijan Zlobec
En odgovor na “Zubin Mehta z Izraelsko filharmonijo še zadnjič”
Hvala lepa za zanimiv zapis in podatke. Če bo le mogoče, koncerta ne bova zamudila. Čestitke Ljubljani, da je ta koncert pridobila.