Zubin Mehta z Izraelsko filharmonijo še zadnjič


Ena največjih poslastic 67. Ljubljana Festivala bo gostovanje slavnega indijskega dirigenta Zubina Mehte z Izraelsko filharmonijo v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma v Ljubljani 5. septembra, kar bo hkrati zadnji kocert uradnega programa festivala.

Mehta 8 IMG-2343.jpg

Zubin Mehta na 63. Ljubljana Festivalu v Cankarjevem domu, foto Marijan Zlobec

Kaj to pomeni, si lahko predstavljamo, če dodamo, da je to svetovna in poslovilna koncertna turneja maestra, ki je pred šestdesetimi leti prvič stopil na slovenski koncertni oder v tedaj še Unionski dvorani in s Slovensko filharmonijo.

24C8664A-B815-4047-ABA5-011DC7C4BCE5.jpg

Zubin Mehta, foto Wikipedja

Darko Brlek, direktor in umetniški vodja Festivala Ljubljana, je na zadnji tiskovni konferenci na Magistratu spomnil, da je z Zubinom Mehto v Beogradu pred šestdesetimi leti nastopil slovenski klarinetist Mihael Gunzek, sicer njegov profesor klarineta. Mehta se je pred leti v mojem pogovoru za Delo spominjal teh gostovanj in dejal, da je bil klarinetist odličen.

Mehta 2 img_2361.jpg

Zubin Mehta v Ljubljani, foto Marijan Zlobec

Na tiskovni konferenci je bilo rečeno, da bo poleti zadnja koncertna turneja Izraelske filharmonije z Zubinom Mehto. S tem pa se poslavlja še od Ljubljane. To pa hkrati pomeni 60 let koncertne prisotnosti v našem glavnem mestu.

800px-Partos.jpg

Ödön Pártos, foto Wikipedija

V Ljubljani med drugim napoveduje izvedbo slavne Fantastične simfonije Hectorja Berlioza v drugem delu koncerta, v prvem pa za začetek Concertina za godala madžarskega skladatelja judovskega rodu Ödöna Pártosa in v nadaljevanju Haydnovo Sinfonio concertante v B-duru.

mehta-img_5911.jpg

Zubin Mehta v Firencah, foto Marijan Zlobec

Dodajam nekaj odlomkov iz svojih zapisov.

“Nekaj dni pred odhodom na Salzburške slavnostne igre se je svetovno znani dirigent Zubin Mehta z Izraelsko filharmonijo ustavil v Ljubljani na 63. Ljubljana Festivalu. Bil je verjetno eden redkih v dvorani, ki se je lahko spominjal svojih prvih koncertov pri nas s Slovensko filharmonijo takoj po dunajski diplomi in na povabilo profesorja ter tedanjega direktorja Slovenske filharmonije, skladatelja Marijana Lipovška.
Lipovšek IMG-2357 (1).jpg
Marjana Lipovšek in Zubin Mehta, foto Marijan Zlobec
Mehta je praznoval 56-letnico stikov s Slovenijo, s slovensko kulturo in našimi ljudmi. Z Dunaja je prišla na koncert, ga pozdravit in se mu zahvalit, Marjana Lipovšek, s katero je veliki dirigent velikokrat nastopal.
MehtaIMG-2372.jpg
Zubin Mehta v Ljubljani, foto Marijan Zlobec
Mehta je bolan; težko hodi in na odru je dirigiral sede, po koncertu, ko so mu v sprejemni dvorani pripravili mizo za podpisovanje plošč in koncertnih programov, so ga k množičnemu občinstvu – to je pozdravilo njegov prihod z aplavzi in ovacijami – pripeljali na vozičku.

Kako je duhovno vitalen, impresiven, sugestiven in interpret neizmerne osebnostne moči, navdiha, samozavesti in obvladanja zgodovine glasbenega sveta, smo čutili ves večer, pravzaprav vedno bolj in globlje (razigrani R. Strauss, sanjsko blagi in večnostni A. Schönberg, dramatični P. I. Čajkovski) do izpovedi slovanske duše v dodatku iz opere Hovanščina Modesta Musorgskega.

 

Lajovic IMG-2363.jpg

Uroš Lajovic in Zubin Mehta, foto Marijan Zlobec

Festivalu Ljubljana je uspel veliki met in naš dragi gost je prišel k nam kot hvaležen spominjanja na vse, kar je kot po čudežu doživljal od sredine petdesetih let, ko je študiral pri Hansu Swarowskem na Dunaju, do časa, ko se umika. Pri istem profesorju na Dunaju je študiral še naš dirigent Uroš Lajovic in tudi on ga je prišel pozdravit kot starega znanca. Mehta je Lajovicu, ki je v Beogradu zasnoval cikel dirigentov, učencev Swarowskega, med njimi Mehte, lastnoročno napisal priporočilo za visoko avstrijsko državno odlikovanje in Uroš ga je hitro dobil. Vseh, ki jih pozna, je bil vesel.

 

Zubin IMG-2368.jpg

V Ljubljano je prišel kljub operaciji kolena, foto Marijan Zlobec

Z njim sem podoživljal tisto, o čemer mi je nekoč pripovedoval; kako je prišel v Ljubljano leta 1959 in ga je Marijan Lipovšek kot mladeniča povabil na kosilo domov, potem pa mu organiziral še koncerte v Beogradu, Sarajevu in Skopju, medtem ko ga Zagreb ni maral, češ da je neznan. Tega nikoli ni pozabil. On je nam dal veliko več kot mi njemu, zato smo mu hvaležni; stoječe ovacije so mu dale upanje, da mu lepi trenutki v Ljubljani pomagajo lajšati bolečine hude sladkorne bolezni.

Ljubljana Festival ima letos štiriintridesetkrat manjši proračun od salzburškega in dobi šestinsedemdesetkrat manj denarja od prodanih vstopnic. Kako direktor Darko Brlek vse to lahko »sčara«, ne vem. Verjetno pogosto roma k Mariji Pomagaj na Brezje!

Zubin Mehta je iz Salzburga odpotoval na festival v Luzern, dolgo turnejo pa bodo izraelski filharmoniki končali v milanski Scali, na koncertu z Mahlerjevo 9. simfonijo, v okviru programa Scala za Expo.”

 

Mehta 4 IMG_9198.jpg

Zubin Mehta po koncu Falstaffa na Dunaju, foto Marijan Zlobec

Mehta 5 IMG_9171.jpg

Mehta opero vedno dirigira v celoti stoje, foto Marijan Zlobec

https://marijanzlobec.wordpress.com/2015/09/28/zubin-mehta-je-bil-v-ljubljani-na-vozicku-ker-so-mu-operirali-koleno/

https://marijanzlobec.wordpress.com/2017/05/01/zubin-mehta-se-v-firencah-poslavlja/

“Zubin Mehta dirigira stoje, za razliko od nekaterih celo mlajših dirigentov, ki imajo ob sebi stol in večino predstave, ki jo dirigirajo, presedijo. Mehta je lapidaren, natančen, bolj epski kot lirski, nima v sebi kakšnega sentimentalizma. Na videz deluje mehansko, a z neverjetno notranjo močjo, ki jo izraža v vseh odločujočih trenutkih in na mestih v partituri, ki to zahtevajo. Od tod v njegovi predstavi toliko silovitosti, orkestrskega žara, forte, ko ni pevcev v ospredju, in seveda subito piano, poudarku na posameznih sekcijah, pri čemer imajo godala celo vrsto izjemno zlasti ritmično zahtevnih pasaž, pri katerih bi se pri slabših orkestrih, kot so Dunajski filharmoniki, hitro pokazale “razpoke”. Tu pa pride do izraza tako Verdijeva nova invencija kot zavedanje, da mora operni orkester vse to zaigrati s silovitostjo in izrazno natančnotjo hkrati. Falstaff ima vrsto zvočno nepredvidljivih mest, spememb situacije, položaja oseb, zvočne komike, dinamike, zapletov, razpletov, ansambelskih prizorov, ki se na koncu stopnjujejo do te mere, da se solistična fuga pravzaprav prenese na “ves svet”.”

https://marijanzlobec.wordpress.com/2016/12/16/zubin-mehta-s-falstaffom-na-dunaju/

https://marijanzlobec.wordpress.com/2016/04/22/z-zubinom-mehto-bolj-osebno/

zubin2.jpg

Zubin Mehta v zlati dvorani Musikverein, foto Marijan Zlobec

https://www.delo.si/kultura/glasba/zubin-mehta-z-arnoldom-schonbergom.html

zubin6.jpg

Zubin Mehta je velik magnet za ljubitelje glasbe, foto Marijan Zlobec

“Slavni indijski dirigent Zubin Mehta je na Dunaju znan že dobrih petdeset let, saj je tam študiral dirigiranje pri slavnem Hansu Swarowskem. Čar in zapletenost izvedbe Gurrelieder se vlečeta od krstnega dogodka pred sto leti, natančneje od 23. februarja 1913, ko je mogočno delo v isti zlati dvorani Musikverein dirigiral Franz Schreker. Prvi del Gurrelieder je napisan kot simfonični pesemski cikel ali pevski dialog kralja Waldemarja in mladenke Tove, drugi oznanja Waldemarjevo žalost spričo smrti ljubljene ter hkrati njegov upor Bogu, ker je mladenko vzel k sebi, v tretjem, napisanem kot kantata, pa se upor proti nebeškim angelom še stopnjuje, konča pa kot slavospev naravi in še posebej soncu.

zubin-mehta.jpg

Dunajski filharmoniki so pod dirigentskim vodstvom Zubina Mehte kot velike umetniške avtoritete imeli velike poustvarjalne trenutke. Ogromen izvajalski aparat; iz dvorane so umaknili prve štiri vrste parterja, da so na oder  spravili okrog 130 glasbenikov in za njimi okrog 120 članski moški zbor, medtem ko je bil prav tak ženski zbor na balkonu na lavi in desni strani ter še ob orglah. Volumen Musikvereina postaja ob nastopih zborov in orkestra  nasičen z veličastnim zvokom in glasovi, opojnost doživetja je totalna, zlasti še, ker se s stopnjevano dinamiko ohranja čistost igranja in zrelost moških ter ženskih glasov.

Izvedba Gurrelieder v Musikvereinu je bila fascinantna. Omenim naj samo nekaj detajlov o sestavi orkestra: štiri Wagnerjeve tube, osem rogov, po šest trobent in pozavn ter tuba, po šest klarinetov, fagotov (dva kontrafagota), flavt in oboi, štiri harfe, dvoje timpanov in številna druga tolkala… Posebna je mehkoba vsega zvoka v pianu in pianissimu, gostota zvočne mase, ki nosi v sebi moč pričakovanega izbruha brez omejevanj. Tu je bil Mehta hkrati miren in napet, vzvišen in sugestiven, a brez nepotrebnih kretenj in gest, v popolnem obvladovanju snovi, z avtoriteto znanja, izkušenj, osebnosti.

zubin3.jpg

Gurrelieder v Musikvereinu, foto Marijan Zlobec

Solisti so bili sopranistka Violetta Urmana kot Tove, tenorist Nikolai Schukoff je bil Waldemar, tenor buffo Gerhard Siegel kot Klaus – Narr in basist Alexander Tsymbalyuk kot kmet. Posebej radovedno in na koncu z viharnim odobravanjem pa je občinstvo v razprodanem Musikvereinu spremljalo recitacijski nastop baritonista Thomasa Quasthoffa.”

https://marijanzlobec.wordpress.com/2016/04/22/osemdeset-let-zubina-mehte/

mehta-v-scali-2-img_7705.jpg

Zubin Mehta s solisti v milanski Scali, foto Marijan Zlobec

https://marijanzlobec.wordpress.com/2016/06/26/zubin-mehta-v-scali-brez-ovacij/

http://theclassicalreview.com/2019/01/ailing-zubin-mehta-to-skip-farewell-u-s-tour-with-israel-philharmonic/

https://www.afipo.org/wp-content/uploads/2019/01/Zubin-cancels-U.S.-tour-participation-due-to-health-reasons-press-release.pdf

Zubin Mehta returns to Australia in 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mehta 12006385_917890591612328_8118896548942445921_n.jpg

Zubin Mehta in Marijan Zlobec v novi operi v Firencah

Marijan Zlobec


En odgovor na “Zubin Mehta z Izraelsko filharmonijo še zadnjič”

  1. Hvala lepa za zanimiv zapis in podatke. Če bo le mogoče, koncerta ne bova zamudila. Čestitke Ljubljani, da je ta koncert pridobila.

Dodaj odgovor za Aleš Prekliči odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja