Slavni koreograf Edward Clug, umetniški direktor Baleta SNG Maribor, prihaja oziroma se vrača na 73. Ljubljana Festival s celovečerno predstavo v Križankah pod skupnim naslovom Cluster.
Edward Clug za TVS (Osmi dan) o premieri predstave Cluster
Clug je bil v zadnjem času gost festivala z ansamblom SNG Balet Maribor že dvakrat, obe predstavi pa je prišla v Ljubljano snemat slavna mednarodna kulturna televizija MEZZO in je predstave predvajala po petnajstkrat, tako kot koncert Zubina Mehte z orkestrom Maggio Musicale Fiorentino in slovensko violinistko Lano Trotovšek, ki je izvedla Beethovnov Violinski koncert.
Edward Clug – Cluster, foto ALL
Ljubljana Festival ima do baleta zelo pozitiven in odprt odnos, kot ga večinoma žal nimajo drugi glasbeni festivali. Iz dolgega pregleda programov 30 najboljših evropskih festivalov v lanskem letu se je izkazalo, da je bil Spartak Arama Hačaturjana v izvedbi Državnega baletnega ansambla iz Astane evropski dogodek, saj take predstave ni ponudil noben drug festival, niti ne Granada, ki v dobršni meri temelji na plesu v različnih koreografskih in izraznih značilnostih, niti Amsterdam, kjer je sodeloval razvpiti ruski koreograf in vodja Nizozemskega nacionalnega baleta, a tudi New York City Ballet Aleksej Ratmanski.
Pod njegovim vodstvom so izvedli predstavo Pravljice na glasbo Igorja Stravinskega.
Pravljice sestavljata dva najbolj uspešna in domiselna baleta najpomembnejšega koreografa klasičnega baleta današnjega časa Alekseja Ratmanskega. To sta Ognjeni ptič in evropska premiera poetičnega Vilinskega poljuba, kot je bila predstava označena s strani samega amsterdamskega festivala.
Edward Clug – Cluster, foto FB
Pridevnik razvpiti sem uporabil spričo dejstva, da je Ratmanski prav z omenjene funkcije v New Yorku želel preprečiti nastop ruskih baletnikov v Ljubljani s slavno rusko primabalerino Zaharovo. Ona ima spričo nastopanja v milanski Scali italijansko vizo in lahko potuje in nastopa po Zahodu oziroma v EU. Ruski baletniki pa bi prišli iz New Yorka, prav iz ansambla, ki ga umetniško vodi Ratmanski. Zagrozil jim je, da ne bodo več imeli angažmaja v New Yorku, če bodo nastopili z Zaharovo v Ljubljani. On in Zaharova se sicer poznata še iz časa delovanja v moskovskem Bolšoj teatru.
Svetlana Zaharova in Darko Brlek, foto Marijan Zlobec
O nekaj podrobnostih je lani spregovoril direktor in umetniški vodja Festivala Ljubljana Darko Brlek. Spomnimo, da je bil večer z Zaharovo najprej napovedan, nato preklican, pa spet objavljen in na koncu, z nekoliko spremenjenim programom in odsotnostjo nekaj ruskih imen, vseeno odlično izveden. Nekaterim ruskim plesalcem, ki so bili najprej napovedani, ni izdalo vstopne vize slovensko zunanje ministrstvo, nekateri pa so jo imeli v drugih državah EU in so zato lahko prišli k nam.
Svetlana Zaharova, foto Marijan Zlobec
Kot pa smo tu že objavili, bo Svetlana Zaharova letos izvedla poseben program v sodelovanju s svojim možem, slovitim violinistom Vadimom Repinom, in slovenskim Ensemble Dissonance pod umetniškim vodstvom Klemna Hvale.
Edward Clug – Cluster, fotografije SNG Maribor
V osrčju sodobnega baleta
Baletni večer Cluster prinaša izjemno koreografsko izkušnjo enega najprodornejših sodobnih baletnih ustvarjalcev, Edwarda Cluga, ki se je s svojim inovativnim pristopom zapisal med vodilne osebnosti sodobnega plesnega gledališča.
Svetovne koreografske uspešnice Edwarda Cluga
Proof – mutual comfort – Handman – Cluster
Predstava, ki bo 9. julija ob 21. uri v Poletnem gledališču Križank, združuje štiri koreografije – Proof, Bloom, Mutual Comfort in Cluster, ki so bile ustvarjene za priznano Nizozemsko plesno gledališče – Nederlands Dans Theater.
V teh koreografijah raziskuje povezavo med telesom, gibom in medčloveškimi interakcijami, ki skozi tehnično dovršene in čustveno nabite gibe razkrivajo globoke intimne zgodbe.
Z vrhunsko izvedbo Baletnega ansambla SNG Maribor bo občinstvo vstopilo v svet, kjer ples postane vizualna poezija, ki odpira prostor za razmislek o človeški emocionalni globini in telesni virtuoznosti.
Preplet glasbe slovenskega skladatelja Milka Lazarja in kultne angleške skupine Radiohead ustvarja ravnotežje med čustveno intenzivnostjo in intimno izpovednostjo, kjer se glasba in gibanje združita v popolni harmoniji, ki dodatno poglobi umetniški izraz.
Virtuozen in antološki baletni večer
“Pomladni baletni večer, ki ga spleta venček koreografij Edwarda Cluga, ki so bile izvirno ustvarjene za Nizozemsko plesno gledališče, bi lahko po tehnični in estetski plati označili kot virtuozen in antološki, saj se bodo na podiju mariborskega Baleta razgrnile najprodornejše umetniške vizije človeškega telesa in gibanja. Povsem drugačna, nemara bolj intimno izpovedna plat koreografij pa se kaže v obravnavi posebnih bivanjskih tematik in ambientalnosti, ki jo ustvarjajo glasbeni avtorji, kot sta Milko Lazar in glasbena skupina Radiohead. Prav na takšno glasbo, ki lahko izvablja posebne energije in psihološka stanja, se bo v zaporedju koreografij Proof, mutual comfort in Cluster razgrnil Clugov edinstveni koreografski svet, ki se bo v takšni konstelaciji plesnih stvaritev prvič predstavil slovenski publiki v interpretaciji mariborskega baletnega ansambla.
Clugova moč imaginacije in magični svet hipnotičnih sanj pa razkrivata tudi pomembno družbenokritično noto, saj si ustvarjalec pri svojem raziskovanju različnih bivanjskih in družbenih tematik vselej prizadeva (p)ostati odprt do vsega drug(ačn)ega in predvsem vsega človeškega.” (Iz predstavitve SNG Maribor).
Edward Clug, umetniški vodja Baleta SNG Maribor, je svojo pot začel kot plesalec in se leta 1991 pridružil mariborskemu baletnemu ansamblu, ki ga vodi od leta 2003. Njegov debi je bil s predstavo Tango, s katero je začel razvijati svoj prepoznaven koreografski slog, ki združuje bivanjske in družbene teme ter prepleta sodobne glasbene in plesne elemente.
Edward Clug, foto GB/Les Grands Ballet
Clug je prejel številne nagrade, med njimi tudi nagrado Prešernovega sklada (2005), Glazerjevo nagrado (2008) in Srebrni red za zasluge Republike Slovenije (2022). Istega leta je prejel Medaljo za kulturne zasluge v rojstni Romuniji. Nominiran je bil za pomembne mednarodne nagrade v Nemčiji in na Nizozemskem.
Ko gibanje zasliši glasbo
Baletna harmonija bo očarala Ljubljano tudi 21. avgusta ob 20.uri, ko bo v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma potekal edinstven plesno-glasbeni večer Pas-de-deux for Toes and Fingers.
Svetlana Zaharova, foto Festival Ljubljana
Na odru se bosta predstavila svetovno znana primabalerina Bolšoj teatra Svetlana Zaharova in vrhunski violinist Vadim Repin, ki sta poleg umetniške odličnosti tudi partnerja v zasebnem življenju.
Vadim Repin, foto Marijan Zlobec
Zaharova, katere tehnična dovršenost in čustvena globina sta jo postavili med najbolj priznane balerine današnjega časa, bo skupaj z Repinom, izjemnim violinistom, ki je že pri sedemnajstih letih postal najmlajši nagrajenec Mednarodnega glasbenega tekmovanja kraljice Elizabete, ustvarila nepozabno umetniško doživetje.
Svetlana Zaharova v Cankarjevem domu, foto Marijan Zlobec
Njuna skupna predstava Pas-de-deux for Toes and Fingers je edinstven plesno-glasbeni večer, ki združuje širok spekter del največjih svetovnih skladateljev.
Svetlana Zaharova, foto Marijan Zlobec
Program je skrbno zasnovan, vključuje pa tako baletne kot instrumentalne točke, ki se prepletajo v popolno harmonično celoto.
Enemble Dissonance z gosti lani v Križankah, foto Marijan Zlobec
Občinstvo bo priča izjemnemu prepletu plesa in glasbe, kjer vsak trenutek razkriva globoko umetniško prefinjenost in čustveno intenzivnost.
Svetlana Zaharova, foto Marijan Zlobec
V spremljavi domačega Ensemble Dissonance, ene najuglednejših komornih glasbenih skupin, bosta Zaharova in Repin ustvarila nepozabno umetniško doživetje, ki bo navdušilo ljubitelje baleta in glasbe ter obogatilo njihovo čutno izkušnjo.
Z lanskega nastopa Ensemble Dissonance v Križankah, foto Marijan Zlobec
Skupaj bosta občinstvo popeljala v svet umetnosti, kjer ples in glasba ustvarjata popolno harmonijo in povezanost.
Z Vadimom Repinom
Marijan Zlobec