Edinstvena uprizoritev Haydnovega Stvarjenja


Svetovno znana in priznana katalonska umetniška skupina La Fura dels Baus se bo v okviru 73. Ljubljana Festivala tokrat predstavila v Cankarjevem domu z izvedbo Stvarjenja Josepha Haydna.

Josep Vicent, foto glasbenikova spletna stran

Prvi oratorij skladatelja, ki na svojstven način opisuje stvarjenje sveta v sedmih dneh, že od svoje prve izvedbe naprej velja za eno najveličastnejših del glasbene literature. Joseph Haydn je pri pisanju Stvarjenja črpal navdih iz oratorijev Georga Friedricha Händla, libreto pa temelji na svetopisemskih zgodbah o stvarjenju sveta.

Posnetek Stvarjenja

Za izvirno interpretacijo dela je že pred leti poskrbela gledališka skupina La Fura dels Baus, znana po iskanju drugačnega odrskega prostora od tradicionalnega in brisanju meja med občinstvom in igralci oziroma nastopajočimi.

Carlus Padrissa, foto Solo Contemporary

Njihove predstave združujejo glasbo, gibanje, uporabo naravnih in umetnih materialov ter novih tehnologij, pri čemer aktivno vključujejo občinstvo v dogajanje. Skupina je postala mednarodno prepoznavna zaradi svoje inovativnosti in drznosti na področju uprizoritvenih umetnosti, žanrske odprtosti, inovativnosti, eksperimentiranja z novimi pristopi.

Haydnovo Stvarjenje, foto FL

Osupljivi spektakel je nastal pod umetniškim vodstvom ustanovitelja zasedbe Carlusa Padrisse in glasbenim vodstvom dirigentke Laurence Equilbey.

Laurence Equilbey, foto Wikipedija

Na 73. Ljubljana Festivalu bo za glasbeno spremljavo poskrbel z grammyjem nominirani Simfonični orkester Avditorija Alicante ADDA, ki ga bo vodil karizmatični maestro Josep Vicent. Na odru se jim bo pridružil tudi Zbor Slovenske filharmonije in izjemni solisti: sopranistka Alba Fernández-Cano, ki se ponaša z izvrstnimi nastopi na številnih svetovnih odrih, tenorist Víctor Sordo, znan po svoji čustveni in tehnično dovršeni izvedbi, ter baritonist Toni Marsol, ki je s svojo globoko, polno barvo glasu navdušil občinstvo tako v operah kot v koncertnih izvedbah.

Soavtorji predstave:

Pau Domingo, asistent režiserja in inšpicient
Mireia Romero, koreografinja
Aitziber Sanz, kostumograf
Marc Molinos, avdiovizualni ustvarjalec 
Damià Duran, oblikovalec aplikacije Kalliope
Bonvehi Arts & Events, produkcija 
Anigami S. L., vrvni sistem 
Meritxell Viñas, management

Dirigent, ki bo nastopil v Ljubljani

Kolo se ne ustavi

“La Création Josepha Haydn je šel oziroma v francoščini je šla skozi optiko La Fura dels Baus Carlusa Padrisse in z glasbo, ki jo izvajata Insula Orchestra in Lawrence Equilbe, nadaljuje svojo evropsko turnejo v Nemčiji. Stvarjenje je bilo maja  dvakrat uprizorjeno v La Seine Musicale v Parizu in v Theatre an der Wien na Dunaju (Avstrija), po premieri v Grand Théâtre de Provence v Aix-en-Provence (Francija).

Junija bo Stvarjenje izvedeno na Ludwigsburger Schlossfestspiele (Ludwigsburg) 1. in 2. junija ter tudi v Elbphilharmonie v Hamburgu 5. in 6. junija.

Haydnovo Stvarjenje v izvedbi La Fura dels Baus, foto Marie Guilloux

Ustvarjeno pod vodstvom Haydna samega po dveh letih dela brez počitka na kompoziciji, je La Creation verjetno prvo pomembno delo v zgodovini glasbe, napisano z mislijo na potomce. Vključuje oznanjevanje človeštva božji podobi, tipično pojmovanje razsvetljenstva in nasprotje konceptu Bachovih kantat iz let 1710-1730, ki branijo nepomembnost človeka pred Bogom.

Carlus Padrissa, foto La Fura dels Baus/Dambaris Padrissa 

Carlus Padrissa predlaga uravnoteženo spravo med Haydnom in DNK ter tako ustvarja povezavo med neskončno velikim (makrokozmos in nastanek sveta) in neskončno majhnim (mikrokozmos in človeško telo). To se uporablja za ustvarjanje pogleda na to, kaj krasi cikel narave in cikel življenja. La Création koproducirajo Ludwigsburger Schlossfestspiele, Elbphilarmonie Hambourg, Insula Orchestra in La Fura dels Baus. (Iz objave na spletni strani marca 2017).

Stvarjenje v Lincolnovem centru v New Yorku
Carlus Padrissa je eden od šestih soustanoviteljev in umetniških vodij La Fura dels Baus. To podjetje, ki je bilo ustanovljeno leta 1979 v Barceloni, je revolucioniralo performativne umetnosti v Španiji in drugod, s pionirjem rekonceptualizacije gledališkega prostora in vloge javnosti s prelomnimi uprizoritvami, sodelovanjem občinstva in vrhunsko uporabo tehnologije.
Stvarjenje s tekstom še vedno neidentificiranega končnega libretista
La Fura dels Baus je imela od svojih začetkov v glasbi in uličnem gledališču, kot pravi Carlus Padrissa, jasen cilj: »premagati strah in si upati narediti karkoli«. Predstave v nekonvencionalnih okoljih – kot je Accions (1984), ki se je odvijal v stavbi v gradnji – so občinstvu odvzele sedeže, vzbujale občutek ranljivosti in prisilile gledalce k aktivni udeležbi.
Stvarjenje
Tradicionalno scenografijo so nadomestili digitalni posnetki, video projekcije in domiselna osvetlitev, medtem ko so akrobacije, ki jih je navdihnil cirkus, združene z inovativnim inženiringom za ustvarjanje zračnih koreografij in ogromnih figur, ki so postale znane kot »človeške mreže«. Ti elementi skupaj sestavljajo takoj prepoznaven pristop La Fura dels Baus, ki se zdaj v španščini imenuje “lenguaje furero” ali slog Fura.
V zadnjih treh desetletjih je umetniška skupina delovala v številnih umetniških zvrsteh, vključno z gledališčem, kinematografom in velikimi javnimi predstavami: La Fura del Baus je producirala otvoritveno slovesnost olimpijskih iger v Barceloni leta 1992, ustvarila 15 m visoko L’Homme del millenni za leto 2000 in je odgovorna za praznovanje otvoritve Vallette, Evropske prestolnice kulture 2018.
Opera je dolgo igrala osrednjo vlogo pri razvoju La Fure, zlasti za Carlusa Padrissa.  Od Atlántide (1996) – ki jo je razvil z Álexom Olléjem in priznanim španskim kiparjem Jaumeom Plenso – je Padrissa med drugim režiral različice del Debussyja, Berlioza, Wagnerja in Janáčka na nekaterih najprestižnejših svetovnih prizoriščih, vključno s Teatro alla Scala v Milanu; Salzburški festival in Palais Garnier v Parizu. Padrissova produkcija Orffove scenske kantate Carmina Burana je bila uprizorjena po vsem svetu, skupno število gledalcev pa je preseglo 100.000.
Stvarjenje v New Yorku
Njegov Ring Cycle – Wagnerjev Nibelungov prstan (2007–2009) v Palau de les Arts v Valencii in zatem v Firencah na Maggio Musicale Fiorentino z Zubinom Mehto je še en vrhunec kariere: samo Die Walküre je prejela sedem mednarodnih nagrad, vključno s Premio Franco Abbiati della Critica Musicale Italiana in Mednarodno nagrado za klasično glasbo (2011).

Predstava poteka brez odmora 1 uro in 45 minut, petje je v nemščini, projekcija prevoda pa bo v slovenščini in angleščini.

(ponedeljek, 30. 6., ob 20.00, Gallusova dvorana, Cankarjev dom)

Marijan Zlobec


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja