Galerija Jakopič v Ljubljani pripravlja novo fotografsko razstavo. V torek, 25. februarja, ob 11. uri bo vodstvo za novinarje po razstavi s prof. Celino Lunsford, umetniško vodjo Fotografie Forum Frankfurt, in kuratorko razstave dr. Marijo Skočir, vodjo Galerije Jakopič. Na samostojni razstavi se bo predstavila etiopska fotografinja, umetnica Aïda Muluneh.
Aïda Muluneh – Kompromis, 2017, iz serije Spomini na upanje
Odprtje razstave bo v torek, 25. februarja; ob 18. uri bo v Galeriji Jakopič potekalo vodstvo po razstavi s prof. Celino Lunsford, umetniško vodjo Fotografie Forum Frankfurt in kuratorko razstave, ob 19. uri bo razstavo odprla mag. Mateja Demšič, vodja oddelka za kulturo Mestne občine Ljubljana.
Aïda Muluneh
Dela Aïde Muluneh so dokaz preobrazbene moči fotografije, ki izziva ustaljene narative, spodbuja radovednost in ponuja navdih za spremembe. Njena razstava Na robu pretekle prihodnosti, ki bo na ogled v Galeriji Jakopič, raziskuje ključna vprašanja, kot so pomanjkanje vode, enakost spolov in človeška odpornost, obenem pa na novo osmišlja vizualni jezik Afrike.
Aïde Muluneh – Nikoli nisi izvedela, 2019 iz serije Visoko leteča krila
Fotografije sodobne etiopske avtorice Aïde Muluneh (1974), polne simbolike, živahnih barv in drznih vzorcev, težijo k refleksiji in ozaveščanju. Fotografinja skozi izjemen vizualni jezik v svojih delih v ospredje postavlja pereče globalne teme, hkrati pa se zavzema za krepitev vloge žensk in na novo osmišlja vizualni jezik Afrike.
Razstava Na robu pretekle prihodnosti predstavlja izjemno izrazno moč umetnice ter hkrati pripomore k uresničevanju prizadevanj Galerije Jakopič za krepitev zavedanja o družbenem pomenu fotografije in o vrednosti skupnosti ter za spoznavanje izjemnega ustvarjalnega potenciala nam manj znanih geografskih področij.
Aïde Muluneh – Ye Buda Eyne, 2017, iz serije Spomin na upanje
Hkrati razstava ponuja izjemno priložnost za obrazstavni program, ki presega folkloro in klišejsko razmišljanje o Etiopiji in Afriki ter odpira širše družbeno, intelektualno in skupnostno razmišljanje o afriški kulturi in njenem izvirnem ustvarjalnem duhu.
Fotografije odlikujejo živahne barve, simbolične kompozicije in večplastno pripovedovanje zgodb. Ustvarjalka je ukoreninjena v svoji etiopski dediščini in hkrati v globalnih izkušnjah, njena dela združujejo tradicionalno afriško telesno poslikavo z vplivi filma, slikarstva in fotoreporterstva. Vsaka fotografija je skrbno zasnovana, da izzove razmislek in preseže meje običajne dokumentarne ali umetniške fotografije.
Razstava predstavlja najizrazitejše serije Aïde Muluneh iz zadnjega desetletja. Življenje vode (2018) skozi mogočne portrete osvetljuje vpliv pomanjkanja vode na ženske v ruralni Etiopiji. Serija, posneta v surovi pokrajini Dalola, simbolno poudarja breme omejenega dostopa do vode ter njegove posledice za zdravje, izobraževanje in možnosti opolnomočenja.
Spomin na upanje (2017) raziskuje krhkost upanja – v svetu, kjer pasivnost podpira nevednost in pohlep – skozi refleksijo naše družbene odgovornosti, brezbrižnosti in nujnosti soočanja z resničnostjo, ki jo vse preradi prezremo. V seriji Svet je 9 (2016) Aïda razmišlja o nepredvidljivosti življenja in o človeškem iskanju ravnotežja sredi nepopolnosti. Ta dela raziskujejo univerzalne teme ljubezni, identitete in odpornosti, pri čemer z nadrealističnimi ozadji in močnimi simboli postavljajo provokativna vprašanja o našem obstoju. Serija Pot slave (2020), ustvarjena za Nobelov center za mir, preučuje uporabo lakote kot orožja vojne. Te pretresljive fotografije razkrivajo človeško ceno političnih agend in poudarjajo odpornost tistih, ki so ujeti v vrtince sistematičnega zatiranja.
Fotografinja se ukvarja tudi z zgodovinskimi in kulturnimi narativi Afrike. V seriji Oddaljeni pogled (2017) reinterpretira arhivske fotografije etiopskih in eritrejskih žensk, ki so jih v kolonialnem obdobju posneli tuji fotografi, pri čemer raziskuje komodifikacijo in objektifikacijo temnopoltega ženskega telesa. Z vračanjem teh upodobitev v naše vidno polje spodbuja premislek o sodobnih predstavah, ki zadevajo afriško žensko, in njihovem globalnem odmevu. Poleg lastne ustvarjalnosti umetnica črpa navdih tudi iz poezije, denimo iz pesmi Žensko delo Maye Angelou (serija Življenje vode) in ‘Upanje’ je stvar s peresi Emily Dickinson (serija Visoko leteča krila). Ti literarni vplivi njene fotografije prežemajo z univerzalnostjo, ki povezuje osebne in kolektivne boje.
Aïda Muluneh – Sij zvezd soj lune, 2018
Aïdine fotografije segajo onkraj estetike, saj se z empatijo soočajo s pomembnimi vprašanji. Njena dela gledalca vabijo k raziskovanju kompleksnosti Afrike zunaj klišejev, prisotnih v medijih, ter spodbujajo globlje razumevanje njenih izzivov in njene odpornosti. S svojo umetnostjo Aïda ponovno prevzema narativ svoje domovine, medtem ko osvetljuje stanje sveta ter nas spominja na našo medsebojno povezanost in skupno človečnost.
Aïda Muluneh – Sai Mado, Oddaljeni pogled, 2016
Razstava vključuje tudi kratek dokumentarni film o umetničinem načinu ustvarjanja z naslovom: Photographers in Focus: Aïda Muluneh, ki je nastal v režiji Adeyemija Michaela, v produkciji NOWNESS in s podporo Water Aid in H&M Foundation.
V torek, 11. marca, napovedujejo pogovor z avtorico preko spleta. Potekal bo v Galeriji Jakopič med 18. in 19. uro.
Aïda Muluneh – V čemer ostajamo Namibija 2020, iz serije Pot slave ustvarjene za Nobelov center za mir
Aïda Muluneh je sodobna umetnica, fotografinja, fotoreporterka, pedagoginja in podjetnica v kulturi, ki spreminja globalne predstave o afriški celini. Rodila se je leta 1974 v Adis Abebi, a je Etiopijo zapustila že v rani mladosti, saj je bila država tedaj sredi uničujoče državljanske vojne. Živela je v različnih državah, diplomirala pa je iz komunikacijskih študij (smer Film) na Univerzi Howard v Washingtonu. Po študiju se je zaposlila pri časniku The Washington Post in začela prevpraševati odnos množičnih medijev do Afroameričanov in afriške celine. Leta 2019 je postala prva temnopolta ženska, ki je sokurirala razstavo Nobelove nagrade za mir, leto kasneje pa je po naročilu Nobelovega centra za mir ustvarila fotografsko serijo Pot slave.
Aïde Muluneh – Okovi omejitev, 2018
Kot ugledna ambasadorka blagovne znamke Canon se Aïda Muluneh s svojimi izobraževalnimi programi, ki jih izvaja širom Afrike, zavzema za razvoj fotografije na tej celini. Je ustanoviteljica festivala Addis Foto Fest (AFF), prvega mednarodnega fotografskega festivala v vzhodni Afriki, ki od leta 2010 poteka v Adis Abebi, in fotosejma Africa Foto Fair, ustanovljenega leta 2022 v Slonokoščeni obali, ki mednarodni fotografski skupnosti predstavlja nove talente pa tudi že uveljavljene avtorje.
Poleg tega je v Abidžanu ustanovila tiskarno Africa Print House – ustvarjalni prostor, ki zagotavlja celovite rešitve za fotografe v Afriki. Kot pedagoginja in podjetnica v kulturi še naprej razvija projekte z lokalnimi in mednarodnimi institucijami v Etiopiji in na Slonokoščeni obali, kjer trenutno tudi živi.
Njena dela so bila razstavljena po vsem svetu, objavljena v številnih pomembnih publikacijah in so vključena v stalne zbirke prestižnih institucij, kot so Muzej moderne umetnosti MoMA, Narodni muzej afriške umetnosti Smithsonian, Muzej Hood, Muzej umetnosti RISD ter Muzej biblične umetnosti v ZDA.
Aïda Muluneh – Helima 2017, iz serije Oddaljeni pogled
Aïda Muluneh je leta 2007 prejela nagrado Evropske unije na festivalu Rencontres Africaines de la Photographie v Bamaku v Maliju, leta 2010 mednarodno nagrado raziskovalnega in arhivskega centra za fotografijo CRAF v Spilimbergu v Italiji, leta 2018 je bila štipendistka programa CatchLight v San Franciscu (ZDA) leta 2020 pa je prejela nagrado The Royal Photographic Society iz Bristola (Združeno kraljestvo) za kuratorstvo.
Marijan Zlobec
En odgovor na “Razstava sodobne etiopske avtorice Aïde Muluneh”
[…] Razstava sodobne etiopske avtorice Aïde Muluneh […]