Festival Ljubljana je pripravil serijo komornih koncertov z gosti iz Italije, to je profesorjev Konservatorija Vincenzo Bellini in Catanie, znamnitega mesta s Sicilije pod še delujočim ali živim ognjenikom Etna, po velikosti primerljivega z Ljubljano, a je z okolico precej večje. Prvi koncert je bil namenjen jazzu, drugi, sinočnji pa komorni glasbi z izvedbo štirih Kvartetov za flavto in godalni trio.
Cvetje za italijanske glasbenike, vse fotografije Marijan Zlobec
Sodelovanje rojstnega mesta slavnega skladatelja Vincenza Bellinija z Ljubljano je v preteklosti že prineslo nekaj rezultatov, k čemur je največ prispeval tamkajšnji profesor in pianist Epifanio Comis, ki je bil nekajkrat profesor mednarodih mojstrskih tečajev, bil je direktor uspešnega prvega mednarodnega klavirskega tekmovanja Festivala Ljubljana in pripravil je še koncert njihovega simfoničnega orkestra Konservatorija Vincenzo Bellini.
Gosti iz Catanie imajo Ljubljano za glasbeno in kulturno mesto z dolgo zgodovino, ki sicer nima Bellinija ali Mozarta, ima pa na desetine drugih glasbenikov, ki jih glede na dolgo zgodovino Academie philharmonicorum od leta 1701 dalje, ko jo je leta 1794 nadaljevala nemška Filharmonična družba, danes malo ali premalo poznamo, čeprav je delovala vse do jeseni 1918. Na primer tudi to, da je Mozart vedel za na in nas nameraval obiskati, potem pa ni prišel. Prav tako nas je poznal Beethoven, ki je postal častni član Filharmonične družbe, tako kot Joseph Haydn. Niccolo Paganini, Johannes Brahms… Častni član je bil tudi razvpiti glasbeni kritik in profesor Eduard Hanslick.
Pietro Lucchini – Vincenzo Bellini, pred 1835
Italijani vidijo v nas nemara celo več, ker izhajajo iz svojih primerjav z razmerami doma, prav tako skozi stoletja, saj je bil Bellini najbolj aktiven v drugem in tretjem desetletju 19. stoletja, ko je sicer še zelo mlad, star komaj 34 let, leta 1835 umrl. Bellini je imel srečo možnosti sodelovanja z glasbenimi mesti, kot sta bila Neapelj in Milano, kjer je ostal pet let (Mesečnica, Norma).
Razumljivo je, da še danes v Catanii vse to gojijo kot nadvse bogato kulturno dediščino. Sorodnost sedanjih nastopajočih italijanskih glasbenikov z Ljubljano ter posledično sodelovanje z nami je tako razumljiva in je možno, da bo v Ljubljani gostovala tudi tamkajšnja opera, znana pod Teatro Massimo Vincenzo Bellini.
Teatro Massimo Vincenzo Bellini v Catanii
Teh nekaj skromnih besed za osvežitev spomina nas postavlja v kontekst sedanjih omenjenih štirih koncertov z gosti iz Catanie.
Kvarteti za flavto Wolfganga Amadeusa Mozarta so del njegovega zgodnjega raziskovanja zvoka tega inštrumenta. Kljub temu, da je Mozart v svojih zapisih pogosto izražal zadržke do flavte, so ta dela postala ključni del njegove komorne glasbe. Skladatelj je v teh kvartetih združil svojo genialno sposobnost pisanja za različne inštrumente, ki se v tem formatu med seboj izjemno dopolnjujejo. Za flavto je ustvaril zvokovno bogate in tehnično zahtevne skladbe, katerih izjemna lepota in subtilnost sta povzdignila flavto v svet klasične glasbe.
Na Festivalu Ljubljana so v Viteški dvorani Križank, že novoletno okrašeni, nastopili štirje koncertni glasbeniki in hkrati profesorji iz Konservatorija Vincenzo Bellini iz Catanie. Aura Cosentino je ena najbolj priznanih flavtistk v Italiji. Po diplomi z odliko na Konservatoriju za glasbo Luigi Cherubini v Firencah se je udeležila številnih mojstrskih tečajev ter osvojila nagrade na mednarodnih tekmovanjih. Je članica Ansambla Loïe Fuller in redno nastopa z različnimi orkestri in komornimi sestavi. Kot docentka flavte na Konservatoriju Vincenzo Bellini iz Catanie prenaša svoje znanje in ljubezen do glasbe na mlajše generacije.
Giovanni Anastasio se je izobraževal pod mentorstvom maestra Vita Imperata. Sodeloval na mojstrskih tečajih na univerzah, kot so Severna Karolina, Duke, Hunter College v New Yorku in Avtonomna univerza Nuevo León. Njegova virtuoznost na violini in izjemen občutek za interpretacijo sta ga postavila med vodilne italijanske violiniste.
Samuele Danese je diplomiral z najvišjo oceno na Konservatoriju za glasbo Niccoló Piccinni v Bariju in se je izpopolnjeval pri uglednih mojstrih violine in viole v Italiji in tujini. Pridobil je koncertno diplomo na Visoki šoli za glasbo v Würzburgu in se je izpopolnjeval na rimski Državni akademiji svete Cecilije. Redno nastopa v večjih italijanskih gledališčih in je priznana prva viola v različnih orkestrih.
Benedetto Munzone je priznani violončelist, katerega nastopi se ponašajo z izjemno globino in tehniko. Diplomiral je na Konservatoriju Arrigo Boito v Parmi in se izpopolnjeval pri vrhunskih mojstrih violončela. Njegova kariera obsega sodelovanja z eminentnimi glasbeniki ter nastope na prestižnih evropskih festivalih. Redno vodi mojstrske tečaje violončela in komorne glasbe ter tudi poučuje.
Na koncertu smo prisluhnili kvartetom, ki so nastali v Mannheimu in Parizu ter so pomemben del Mozartovega komornega opusa.
Koncert je bil oblikovan in izpeljan brez pavze, kar morda ni bilo najbolje, saj je premor med enournim nastopom, še posebej za flavtistko nujen. Hkrati bi koncert izpadel bolj izrazito in manj kot po tekočem traku.
Program:
Wolfgang Amadues Mozart:
Kvartet št. 2 v G-duru za flavto, violino, violo in violončelo, K. 285a
Kvartet št. 3 v C-duru za flavto, violino, violo in violončelo, K. 285b
Kvartet št. 4 v A-duru za flavto, violino, violo in violončelo, K. 298
Kvartet št. 1 v D-duru za flavto, violino, violo in violončelo, K. 285
Program je bil sestavljen tako, da se je glasbena lepota stopnjevala od začetka do konca, zlasti tretjega in seveda četrtega kvarteta, ki je najbolj znan in ga je nekoč naša flavtistka Irena Grafenauer najraje igrala, saj ima najlepši solo flavte, ob pizzicatih godalcev.
Italijanski glasbeniki so prišli v Ljubljano kot profesionalci, a vendarle bolj s pedagoško prakso, ki reflektira učni proces in manj morda spontanost, odprtost, ujemanje koncertantne drže, prelivanje med glasbeniki vseh fines, talo rekoč interpretativna valovanja s sprotnim navdihom ter vsem vidno angažiranostjo in intenzivnostjo.
Če je bilo v napovedi koncerta rečeno, da bodo ob izvedbi teh del odlični glasbeniki iz Konservatorija Vincenzo Bellini iz Catanie obiskovalcem omogočili, da se potopijo v globoko in bogato glasbeno dediščino tega velikega skladatelja, bi na koncu vendarle pripomnil, da sem pričakoval večji celovečerni umetniški efekt.
Marijan Zlobec