Franc Mesarič v Galeriji Equrna


V ljubljanski Galeriji Equrna so odprli razstavo izbora slik in del na papirju Franca Mesariča iz stalne zbirke Galerije Murska Sobota, s katero Equrna, kot je povedal njen vodja Arne Brejc, sodeluje že vrsto let, prav tako je Mesarič v galeriji poprej že bil razstavljal. Razstavo je odprl njen kustos dr. Robert Inhof iz Murske Sobote.

Galerija Equrna na odprtju razstave, vse fotografije Marijan Zlobec

Franc Mesarič je v slovenski in nekdanji širši jugoslovanski likovni prostor vstopil na začetku sedemdesetih let kot ustanovni član skupine DHLM (Danč, Hauko, Logar, Mesarič), ki je delovala od leta 1970 do 1974 in Prekmurje seznanila s prvinami modernizma kjer se je umetnik predstavil in postal prepoznaven s popartističnim in hiperrealističnim oziroma fotorealističnim slogom. S slednjim je postal eden izmed prvih hiperrealistov na področju nekdanje Jugoslavije.

Pogovori in srečanja

Leta 1980 je začel slikati svoj tašistični cikel Brez in Bršljanov. Temu so sledila različna raziskovanja v polju asemblaža in nato geometrijske abstrakcije, ki so svojo umiritev našla v nizanju nezlomljene črte panonskega horizonta. Na začetku 21. stoletja je Mesarič začel slikati cikla Kopalci in Trampolinisti. 

Dr. Robert Inhof razlaga razstavo

Proti koncu svojega življenja se je ponovno vrnil k nekoliko spremenjeni inačici hiperrealizma. Razstava Izbor slik in gvašev Franca Mesariča iz stalne zbirke Galerije Murska Sobota bo pokazala presek dela tega pomembnega slovenskega likovnega umetnika. Osnovo razstave bodo predstavljale njegove hiperrealistične slike in sočasni gvaši, od katerih nekateri predstavljajo tudi neposredne osnutke za razstavljene slike.

Franc Mesarič – Pokrajina I, 1972, akril na platno, 80 x 120 cm

Franc Mesarič (1938 – 2020) je bil sočasen ali enakovreden s slovenskim slikarstvom, ki je nastajalo v Ljubljani in bilo bolj publicirano, sam pa je živel v svojem ustvarjalnem miru v Murski Soboti in ga je osebno poznalo manj ljudi, kot bi si s svojim slikarskim opusom zaslužil. Prav tako je sodelovanje slovenskih galerij iz drugih mest in pokrajin z Ljubljano skromno in gre večina razstav, ki bi sicer lahko bile predstavljene še v Ljubljani, mimo nje.

Franc Mesarič – Rdeči bršljan, 1981, akril na platno, 110 x 110 cm

Franc Mesarič velja za največjega predstavnika slikarskega hiperrealizma v Jugoslaviji. Bil je ustanovni član skupine DHLM, preko katere je v 1970 – tih letih postal znan šposvojem popartu ter fotorealističnem in hiperrealistiočnem slogu. Slikal je izreze mesta Murska Sobotra tako, kot jih je videl skozi okno svojega ateljeja in stanovanbja ali z delovnega mesta v Pomurski tiskarni. Mesarič je študiral na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani, kjer je leta 1965 diplomiral pri profesorju Gabrijelu Stupicu.

Prišlo je veliko ljubiteljev umetnosti

Leta 1998 je prejel nagrado za življenjsko delo Mestne občine Murska Sobota, kar je v bistvu zelo malo in glede na večdesetletno ustvarjalnost pokazatelj odrinjenosti premnogih slovenskih umetnikov, ki jih Ljubljana ne privlači. Spodnja objava razstav, bodisi samostojnih ali skupinskih vse od leta 1967 pa do leta 2023, kaže na bogato ustvarjalnost, ki ji je Mesarič, čeprav ni bil poklicni slikar, ostal zvest vse življenje.

Razstave Franca Mesariča

Franc Mesarič – Orka, 1970, akril, platno, 150 x 145 cm

Franc Mesarič – Kopalca, 2012, akril na platno, 135 x 4,5 x 109 cm

Franc Mesarič – Skozi okno, 1973, akril na platno, 110 x 130 cm

Franc Mesarič – Okno (Most čez kanal), 1977, akril na platno, 140 x 150 cm

ZBIRKE V GIBANJU: GALERIJA MURSKA SOBOTA (izbor del iz zbirke) / COLLECTIONS IN MOTION: GALLERY OF MURSKA SOBOTA, KOROŠKA GALERIJA LIKOVNIH UMETNOSTI, SLOVENJ GRADEC, SLOVENIJA, 18.03.2016 • 29.05.2016

Franc Mesarič – Pokrajina, 1973, akril na platno, 110 x 120 cm

Kustos dr. Robert Inhof

Franc Mesarič – Študija za lutko, 1971, akril, platno, 99 x 118,5 cm

Franc Mesarič – Ritem ravnice VI, 1997, akril, platno, 150 x 155,5 cm

Franc Mesarič – Zeleno, 1982, akvarel na papir, 75 x 55,5 cm

Sodelovanje med galerijama

Franc Mesarič – Ikona, 1996, akril na platno, 100 x 100 cm

Ta obsežni prikaz razstav ali sodelovanja na razstavah Franca Mesariča govori med drugim o bibliografski natančnosti in še bolj obsežni dejavnosti, ki je vodilo za možna raziskovanja, primerjave, dosežke v določeni dobi ali krajšem, morda samo nekajletnem času, ko je bil slikar najboljši ali najbolj izrazit, primerjalno in vrednostno celo dominanten, najbolj značilen, ali pa je ustvaril nekaj slik, ki postanejo ali so že antološka.

Slovenska umetnostna zgodovina žal zaostaja za samo ustvarjalnostjo na celotnem likovnem področju. Namesto da bi ustanove terjale od Ministrstva za kulturo več sredstev za odkupe, razstave, dokumentacijo, depoje, publikacije…, je denar dobil tisti, ki je bil najglasnejši, v zadnjem primeru kinematografija. Aktualna ministrica, ki izhaja iz te stroke, bi to prva morala vedeti in občutiti ter ukrepati.

Franc Mesarič je svoje delo dokočal. Razstava v Equrni seveda ni antološka ali retrospektivna, še manj primerjalna v okviru prereza omenjene likovne usmeritve, poetike, aktualne mednarodne smeri (hiperrealizem, popart).

Ogromno je še dela, a se zdi, kot da se nihče ne čuti poklicanega, še posebej ne v metropoli, tako da, kot je rekel že Srečko Kosovel o Ljubljani, da “sok prihaja od drugod”, tokrat iz Murske Sobote.

Marijan Zlobec

 

 

,

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja