Na Mednarodnem tekmovanje Festivala Ljubljana – Trobilni kvinteti in kvarteti 2025, ki bo potekalo od 24. februarja do 1. marca v Ljubljani, bo med člani žirije ugledni trobentač Reinhold Friedrich, ki redno poučuje na Mojstrskih tečajih Festivala Ljubljana in ima koncerte profesorjev na Ljubljana Festivalu že vrsto let.
Reinhold Friedrich, foto FL/Darja Štravs Tisu
Reinhold Friedrich je od svojega uspeha na Mednarodnem glasbenem tekmovanju ARD leta 1986 izjemno dejaven glasbenik, ki nastopa na glavnih svetovnih odrih, kot so Musikverein na Dunaju, Concertgebouw v Amsterdamu in Berlinska filharmonija. Kot solist igra tako sodobno trobento kakor trobento z ventili iz 19. stoletja. Nastopa s priznanimi zasedbami, kot so Bamberški in Dunajski simfoniki, Filharmonični orkester francoskega radia, Simfonični orkester BBC, Berlinski baročni solisti in komorni orkester Cappella Andrea Barca; med drugim pod taktirko dirigentov sira Andrása Schiffa, Reinharda Goebla, sira Nevilla Marrinerja, Christopherja Hogwooda, Semjona Bičkova, Michaela Gielna, Adama Fischerja in Vladimirja Fedosejeva.
Od leta 1983 do leta 1999 je bil solist trobentač v Radijskem simfoničnem orkestru iz Frankfurta. Bil je stalni solist trobentač orkestra Luzernskega festivala, odkar je njegovo vodstvo prevzel Claudio Abbada, danes pa je pod vodstvom Riccarda Chaillyja, ter umetniški vodja trobilnega ansambla istega orkestra. Reinhold Friedrich je profesor trobente na Visoki šoli za glasbo v Karlsruheju, častni profesor na Visoki šoli za glasbo kraljice Sofije v Madridu ter iskan predavatelj na mojstrskih tečajih po vsem svetu.
Premierno je izvedel veliko število pomembnih sodobnih skladb, med njimi dela Wolfganga Rihma, Hansa Wernerja Henzeja, Luciana Beria, sira Petra Maxwella Davisa in Petra Eötvösa. O njegovem mnogostranskem ustvarjanju pričajo številne CD-plošče za založbe, kot so DG, Capriccio, MDG in Sony, za katere je prejel več prestižnih nagrad (Echo Klassik).
Njegova žena je japonska pianistka Eriko Takezawa. Eriko Takezawa se je rodila v Hirošimi na Japonskem. Študirala je pri Naoyukiju Tanedi in Wolfgangu Manzu v Nemčiji. Na mednarodnem klavirskem tekmovanju v Ostuni v Italiji je prejela prvo nagrado, nagrajena pa je bila tudi na številnih drugih mednarodnih tekmovanjih. Ob repertoarju za solo klavir in klavirski duo se je specializirala tudi za komorno glasbo ter nastopala v Evropi, na Bližnjem in Daljnem vzhodu, med drugim na Japonskem, v Južni Koreji, na Tajvanu, v Indoneziji, Izraelu in Egiptu ter na številnih festivalih, kot so Glasbeni festival Schleswig-Holstein, Festival v Luzernu in Schwetzinger Festspiele. Trenutno poučuje na visoki šoli za glasbo v Karlsruheju, poučevala pa je tudi na Akademiji za glasbo v Baslu v Švici, Kraljevi akademiji za glasbo v Aarhusu na Danskem in Visokem glasbenem centru Musikene v San Sebastiánu v Španiji. Kot korepetitorka sodeluje na številnih mednarodnih tekmovanjih v Nemčiji, na Nizozemskem, v Franciji, Italiji, Češki republiki in na Poljskem.
Eriko Takezawa in Reinhold Friedrich, foto FL/Darja Štravs Tisu
Kot član mednarodne tekmovalne žirije prihajajočega tekmovanja je v intervjuju s Festivalom Ljubljana pokazal svojo navdušenost, da se vrača v Ljubljano, saj po njegovem mesto ponuja čudovito glasbeno sceno in številne odlične glasbenike, s katerimi je že sodeloval. Ob tem je izpostavil, da bo tekmovanje odlična priložnost za mlade glasbenike, da se izkažejo in pridobijo dragocene izkušnje. Poudaril je, da je za uspeh na takšnih tekmovanjih potrebna predanost in trdo delo, saj je pomembno, da se ansambli med seboj povežejo in delujejo kot celota. Friedrich verjame, da bo raven tekmovanja visoka, kar je rezultat dobrih priprav in sodelovanja med mladimi glasbeniki.
Reinhold Friedrich v Križevniški cerkvi, foto Marijan Zlobec
Kaj vas je navdušilo za igranje trobente in kakšni so bili vaši začetki s tem glasbilom?
To je zelo stara zgodba, saj sem bil star sedem let. Igral sem se z najboljšim prijateljem, ki mi je rekel: Reinhold, imamo novo ploščo, bi jo rad poslušal? To je bil drugi Brandenburški koncert Johanna Sebastiana Bacha in ta skladba me je tako prevzela, da sem šel domov in staršem rekel, da sem trobentač in da potrebujem inštrument. Nad to skladbo sem tako navdušen, da sem jo do danes zaigral več kot petstokrat, po vsem svetu.
Zadovoljstvo po koncertu v Križevniški cerkvi, foto Marijan Zlobec
Ali bi izpostavili kakšne posebne mejnike in trenutke iz svoje kariere, ki so vplivali na vašo pot?
Eden od mejnikov je bil, da sem kot fant nastopil na mladinskem tekmovanju in brez kakršne koli konkurence izgubil. Šel sem domov in jokal, star sem bil 13 ali 14 let. Rekel sem si, da se to ne bo nikoli več ponovilo. Dve leti pozneje sem nastopil na istem tekmovanju in bil prvi v Nemčiji. Morda nisem bil tako zelo boljši, toda bil sem odločen, da zmagam. Očitno se vse stvari zgodijo v glavi.
Imate kakšen nasvet za mlade glasbenike, ki bodo nastopili na Mednarodnem tekmovanju Festivala Ljubljana za trobilne kvintete in kvartete?
Imamo čudovito priložnost, da organiziramo mednarodno tekmovanje za trobilni kvintet z dvema trobentama, pozavno in tubo ter za kvartete tub, rogov in pozavn. To je tekmovanje in če želiš biti med najboljšimi, moraš seveda zelo zavzeto študirati. In to moramo početi kot ansambel, moramo se približati drug drugemu kot v družini. Ni dovolj opraviti nekaj vaj, ampak je treba narediti korak dlje. Biti moramo enotni, ekipa petih ljudi, zato je treba vedeti, kaj delajo drugi, treba je čutiti partnerja, v vsakem trenutku vedeti, kaj bo naredil, še preden se to sploh zgodi.
Kako se počutite, ko pridete v Ljubljano kot profesor? Imate s tekmovalci posebne izkušnje?
Ko zapuščaš Ljubljano, zapuščaš raj, nato pa se ob vrnitvi spet vrneš v raj. Ljubljana ima namreč vse. Imate čudovito glasbeno sceno, imate ta festival, ki ima sedaj že 72 let, imate fantastične glasbenike, kot so Andrej Žust in številni drugi. Sama država leži med Alpami in morjem, imate obalo. Tako da se počutim res dobro in dobrodošlega. Igral sem z obema orkestroma, s filharmoničnim in radijskim orkestrom, in povsod imam prijatelje. Eden mojih najboljših prijateljev je solo trobentač v Slovenski filharmoniji, sicer moj nekdanji študent. Tako da so odnosi res globoki in tako rekoč družinski.
Kako tekmovanja, kot je tekmovanje trobilcev prihodnje leto, pripomorejo h karieri mladih glasbenikov?
Že zdaj vidim, da bo vsak, ki bo na tekmovanju sodeloval, prejel nagrado. Zakaj? Ker je delal – kajti če se kot ansambel pripravite in rečete, da želite uresničiti ta program in ga izvesti po najboljših močeh, in se lotite tega dela, ste na koncu boljši. Ali potem dobite nagrado ali ne, je drugotnega pomena. Najpomembnejše je delo, ki ste ga opravili – tekmovanja sem vedno razumel kot nekaj, česar ne počneš proti drugim, temveč kot nekaj, kar počneš zase.
Kakšna je vaša vizija prihodnosti trobente kot solističnega in orkestrskega inštrumenta?
Trobenta je v zadnjih štiridesetih letih zasedla dobro mesto v družini glasbil. Seveda pa je vodilni solistični inštrument na filharmoničnih koncertih klavir. Na drugem mestu je morda violina, na tretjem violončelo, in tega noče nihče spremeniti. Vendar mislim, da ima od vseh pihal zdaj trobenta najboljši izhodiščni položaj, saj lahko koncert trobente poslušate tukaj, pa v Berlinski filharmoniji, v Hamburški državni operi, na Dunaju, v Franciji in še kje. Ko sem bil mlad, je bil Maurice André edini solist na zahodu, Timofej Dokšicer pa na vzhodu. Zdaj imamo samo v Evropi dvajset solistov, in to zelo zanimivih glasbenikov.
Koncert profesorjev na 72. Ljubljana Festivalu, foto Marijan Zlobec
Morda še eno zabavno vprašanje. Imate kakšno pesem, ki ni klasična glasba in jo radi zaigrate za razvedrilo?
O, imam, saj včasih zaigram tudi kakšno jazzovsko skladbo. Ali pa od Metallice, Nothing Else Matters, to zaigram na koncertu ali pa kakšno drugo pop skladbo. Še zlasti pa japonske ljudske pesmi, saj je moja žena z Japonske. (Po tiskovnem sporočilu).
Friedrichov optimizem in strast do glasbe sta inspiracija za mlade, da se pridružijo skupnosti glasbenikov in izpolnijo PRIJAVNICO do 1. novembra 2024.
Pogoji za prijavo:
Tekmovanja se lahko udeležijo spodnje profesionalne trobilne zasedbe, ki ne presegajo skupne povprečne starosti 30 let:
Trobilni kvinteti:
- 2 trobenti, rog, pozavna, tuba
Trobilni kvarteti:
- 4 pozavne
- 4 rogovi
- 4 tube
- 1 evfonij, 3 tube
- 2 evfonija, 2 tubi
Marijan Zlobec