Založba ZRC je na svoji zadnji tiskovni konferenci predstavila kar enajst novih knjig. Med njimi bo posebno pozornost vzbudila publikacija Novo Celje. Lastniki, arhitektura in oprema najlepšega dvorca v Savinjski dolini avtorice Polone Vidmar.
Monografija prinaša celostno predstavitev arhitekture in nekdanje opreme razkošnega baročnega podeželskega dvorca Novo Celje in njegovega predhodnika, dvorca Plumberk. Temelji na metodologiji, ki izpostavlja lastnike gospostva, saj avtorica vlogo naročnikov in uporabnikov razume kot ključno. Od ambicij, izobrazbe in razgledanosti naročnikov so bili odvisni arhitekturna in umetnostna naročila ter izbor umetnikov. Za Antona grofa Gaisrucka so med letoma 1756 in 1761 ustvarjali odlični arhitekt, umetniki in obrtniki, ki so dvorec Plumberk prezidali v enega najveličastnejših baročnih dvorcev na Slovenskem in ga opremili z izbrano štukaturo, stropnimi poslikavami, slikanimi tapetami, slikami, kipi in pohištvom. Knjiga prinaša nova spoznanja o umetnostnih naročilih Gaisruckovih dedičev in življenju v dvorcu v času Jožefa Ludvika Hausmanna, knezov in starih grofov Salm-Reifferschaidt-Krautheim in baronov Turkovićev. Osvetljene so tudi prodaje plemiške dediščine po prodaji dvorca državi ter poti umetnin v muzeje in zasebne zbirke.
Medieval Murals. New Perspectives and Research Approaches je knjiga cele vrste domačih in tujih avtorjev pretežno v angleščini, ki jo je uredila Maja Oter Gorenčič.
Srednjeveško stensko slikarstvo predstavlja enega najdragocenejših sklopov umetnostne dediščine in je izjemno pomemben vir za študij kulture časa in prostora, vsakdanjega življenja, verovanj, rekonstrukcijo religioznih praks in včasih celo zgodovinskih dogodkov. Še tako fragmentarni ostanki srednjeveških stenskih poslikav so poleg tega tudi pomembno metodološko sredstvo za rekonstrukcijo gradbene zgodovine stavb. Monografija (‘Srednjeveške stenske poslikave. Nove perspektive in raziskovalni pristopi’) prinaša 12 študij raziskovalcev iz širšega evropskega prostora o izbranih srednjeveških stenskih poslikavah od konca 12. do sredine 15. stoletja, prav tako pa se posveča njihovi recepciji v 20. stoletju in s tem prinaša pomemben vpogled tudi v doslej večkrat spregledano področje interpretacije in instrumentalizacije srednjeveške umetnosti v 20. stoletju. Prispevki ponujajo več novih datacij in atribucij, številna nova odkritja s področja ikonografije, slogovnih povezav, vzorov, prehajanja umetnikov in delavnic, naročniškega ozadja in recepcije, odpirajo pa tudi nekatera nova vprašanja in razkrivajo sodobne metodološke pristope k raziskovanju tega dragocenega umetnostnega gradiva.
Nekaj raziskav sega tudi na področje tehničnih analiz srednjeveških stenskih poslikav ter njihovega restavriranja in konserviranja. Za celostno razumevanje umetnine namreč ni dovolj le njeno ikonografsko in slogovno ovrednotenje, marveč tudi vpogled v njeno materialno realnost.
Mija Oter Gorenčič:
Medieval Murals. New Perspectives and Research Approaches. Preface
Srednjeveške stenske poslikave. Nove perspektive in raziskovalni pristopi. Predgovor
Sara Salvadori:
Reconsidering the Frescoes of the Church of Vieux Pouzauges (Bas-Poitou, France)
Vnovičen razmislek o freskah v cerkvi v Vieux Pouzaugesu (Bas-Poitou, Francija)
Mateja Neža Sitar, Ajda Mladenović, Vlasta Čobal Sedmak, Martina Lesar Kikelj, Simona Menoni Muršič, Anita Klančar Kavčič:
Overlooked Aspects of Wall Painting Evaluation and Treatment
Spregledani vidiki vrednotenja in obravnave stenskega slikarstva
Anita Klančar Kavčič:
The Wall Paintings in the Church of St Cantianus in Vrzdenec, Slovenia. Past Conservation-Restoration Interventions, Conservation Challenges, Interpretation and Evaluation
Stenske poslikave v cerkvi svetega Kancijana na Vrzdencu. Izvedeni konservatorsko-restavratorski posegi, konservatorski izzivi, interpretacija in vrednotenje
Sara Turk Marolt:
Mural Paintings in the Church of Saint Maurus in Arcano Superiore (Friuli, Italy)
Stenske poslikave iz 14. stoletja v cerkvi sv. Mavra v Arcanu Superiore v Furlaniji
Anabelle Križnar, Katja Kavkler, Sabina Dolenec:
Analysis of the Materials and Painting Techniques Used in Medieval Mural Paintings in Slovenia up to 1380
Analiza materialov in slikarskih tehnik srednjeveškega stenskega slikarstva v Sloveniji do leta 1380
Susanne Kaun, Elisabeth Andersen:
Medieval Murals in Norwegian Stone Churches
Srednjeveške stenske poslikave v norveških kamnitih cerkvah
Gorazd Bence:
The Hunt for the Miraculous Stag or St Giles’s Hind? On the Iconography of the Mural Painting in the Nave of the Old Parish Church in Turnišče
Lov na čudežnega jelena ali Egidijevo košuto? K ikonografiji stenske poslikave ladje stare župnijske cerkve v Turnišču
Patrícia Monteiro:
Portuguese Medieval Wall Paintings. Missing Pieces for a Long-Awaited Artistic Inventory
Srednjeveške stenske poslikave na Portugalskem. Manjkajoči koščki za dolgo pričakovani umetnostni inventar
Mija Oter Gorenčič:
New Discoveries About the Murals in the Chapel of Turjak Castle, Slovenia
Nova odkritja o poslikavi kapele na gradu Turjak
Anna Kónya:
Images, Liturgy and Illusionism. Late Gothic Wall Paintings Imitating Winged Altarpieces
Podobe, liturgija in iluzionizem. Poznogotske stenske slikarije, posnemajoče krilne oltarje
Katarina Richter:
The Two Mediaeval Churches of Camporosso in Valcanale, Italy
Srednjeveški cerkvi v Žabnicah (Camporosso in Valcanale)
Katarina Mohar:
Frescos from Slovenia in Yugoslav Exhibitions of Medieval Art in the 1950s
Freske iz Slovenije na jugoslovanskih razstavah srednjeveške umetnosti v petdesetih letih 20. stoletja
(se nadaljuje)
Marijan Zlobec