Ob koncu lanskega 71. Ljubljana Festivala je direktor in umetniški vodja Darko Brlek na tiskovni konferenci spregovoril o bodočih srednjeročnih načrtih. Da bi radi želeli nadaljevati z uspešim prvim klavirskim oziroma pianističnim mednarodnim tekmovanjem, kot je bilo lani februarja in marca, je Festival Ljubljana napovedal takoj, in sicer kot prireditev vsaka tri leta.
Velik presenečenje pa je bilo, da bo Festival Ljubljana pripravil vsaj še eno mednarodno ali kar svetovno tekmovanje mladih glasbenikov, in sicer komorne glasbe oziroma tekmovanje trobilnih kvartetov in kvintetov. Informacija tedaj ni bila deležna velike medijske pozornosti, saj je bila tiskovna konferenca bolj namenjena pregledu celotnega 71. Ljubljana Festivala.
Zmagovalec Prvega klavirskega tekmovanja v Ljubljani je bil Kai Min Chang, foto Darja Štravs Tisu
Svetovna glasbena tekmovanja imajo dobesedno velikansko tradicijo. Koliko jih je, nihče natanko ne ve, v glavnem pa se ve, katera so največja in najpomembnejša. Že pred kakimi dvajsetimi leti sem v Varšavi kupil debelo knjigo o zgodovini Chopinovega tekmovanja najboljših pianistov.
Tajvanski pianist Kai Min Chang med nastopom v Gallusovi dvorani CD, foto Darja Štravs Tisu
Malokdo bi pomislil, da se je kot pianist tekmovanja udeležil tudi skladatelj Dimitrij Šostakovič, ali da je Maurizio Pollini zmagal, ko mu je bilo komaj osemnajst let.
Darko Brlek in Branimir Slokar na tiskovni konferenci, foto Marijan Zlobec
Pri nas je bil leta 1980 zelo odmeven t. i. škandal, ko je pianistka Martha Argerich izstopila in mednarodne žirije, ker Ivu Pogoreliću ni dala pozitivne ocene, da bi se uvrstil v finale. Takrat ni bilo čisto jasno, med koliko pianistov bi to bilo. Iz omenjene knjige sledi, da Ivo Pogorelić do nastopa z orkestrom, ko bi izvajali ali Prvi ali Drugi klavirski koncert Frederika Chopna, sploh ni prišel. Izločen je bil že po solističnih nastopih. Je pa to vplivalo na Pogorelićev takojšnji mednarodni, da ne rečem svetovni vzpon in na prve nastope tudi v Ljubljani, ko so vrata za prvi koncert mlademu občinstvu odprli že na generalki s Simfoniki RTV Ljubljana pod dirigentskim vodstvom Marka Muniha. Večerni koncert je snemala in prenašala televizija in posnetek je bil že nekajkrat predvajan.
Pianist Urban Stanič na enem svojih koncertov, foto Marijan Zlobec
Toliko samo o Chopinovem tekmovanju. Lansko Prvo mednarodno klavirsko tekmovanje v Ljubljani je prineslo odlične rezultate zlasti tujim pianistom, medtem ko se je pokazalo, da sta se med sto prijavljenimi pianisti iz več kot dvajsetih držav s posnetki svojega igranja uspela uvrstiti v tekmovalni javni del le dva naša pianista, kar je za slovensko pianistično kulturo slabo znamenje oziroma je potrdilo bolj tihe kot glasne ugotovitve, da je ljubljanska pianistična šola na čelu z Dubravko Tomšič Srebotnjak slaba. Res pa je, da je igraje klavirja individualno mojstrstvo in če nisi sam vrhunski, ti noben pedagog ne more bistveno pomagati.
Reinhold Friedrich, foto Marijan Zlobec
Pianist Aleksander Gadžijev, ki je na zadnjem Chopinovem tekmovanju v Varšavi zasedel drugo mesto, seveda ne izhaja iz ljubljanske pianistične šole, prej bi rekli, da se je izogiba in se ni prijavil na ljubljansko tekmovanje, čeprav je bila za zmagovalca predvidena zelo visoka nagrada 30.000 evrov. Zakaj se ni prijavil, je star njegove intimne odločitve, zato tu ne morem delati nekih javnih sklepov, čeprav si na tihem mislim, zakaj v Ljubljano ni prišel.
Branimir Slokar med koncertom v Križevniški cerkvi, foto Marijan Zlobec
O ljubljanskem tekmovanju sem tu objavil nekaj prispevkov, a sedaj se vrnimo k novemu tekmovanju, omenjenem v uvodu.
Andreas Martin Hofmeir, foto spletna stran glasbenika
Po uspešno izvedenem Mednarodnem klavirskem tekmovanju Festivala Ljubljana, ki bo znova potekalo leta 2026, Festival Ljubljana pod vodstvom direktorja in umetniškega vodje Darka Brleka organizira Mednarodno tekmovanje Festivala Ljubljana – Trobilni kvinteti in kvarteti. To bo leta 2025, natančneje med 24. februarjem in 1. marcem v Slovenski filharmoniji. Zmagovalni zasedbi se obeta nagrada v vrednosti 20.000 evrov. Umetniški vodja tekmovanja in predsednik tekmovalne žirije je priznani slovenski pozavnist ter cenjeni pedagog Branimir Slokar.
Branimir Slokar, foto Festival Ljubljana
Pomemben del dejavnosti Festivala Ljubljana je poleg organizacije kulturnih dogodkov tudi podpora vzhajajočih glasbenih zvezd. To že desetletja izkazuje z različnimi prireditvami, namenjenimi predstavitvi in nadaljnjemu razvoju mladih glasbenikov. Že več kot trideset let organizira Mednarodni glasbeni cikel Mladi virtuozi, v okviru katerega se predstavljajo zmagovalci državnih ali tujih tekmovanj, nadobudnim študentom nudi priložnost za dodatno izpopolnjevanje z Mojstrskimi tečaji Festivala Ljubljana, ki potekajo vsako leto kot del poletnega Ljubljana Festivala, prav tako pa v program svojih prireditev redno uvršča različne mladinske orkestre.
Boštjan Lipovšek
Uspeh prvega klavirskega tekmovanja je privedel do želje po razširitvi in nadgraditvi organizacije tekmovanj ter oblikovanju nove edicije, namenjene trobilnim komornim zasedbam. Tekmovanja, ki bo potekalo med 25. februarjem in 1. marcem 2025, se bodo lahko udeležili profesionalni trobilni kvarteti in kvinteti, katerih skupna povprečna starost članov ne presega 30 let, v sledečih sestavih:
- Trobilni kvintet: 2 trobenti, rog, pozavna, tuba
- Trobilni kvarteti:
- 4 pozavne
- 4 rogovi
- 4 tube
- 1 evfonij, 3 tube
- 2 evfonija, 2 tubi
Prijave se bodo odprle 15. marca 2024, prijavnico pa bo mogoče oddati do 15. septembra 2024. Z udeležbo na tekmovanju bodo zasedbe dobile priložnost, da se predstavijo mednarodnemu občinstvu, hkrati pa bodo dosegle večjo prepoznavnost ne samo v Sloveniji, ampak tudi v tujini. Festival Ljubljana je svetovno priznan organizator kulturnih prireditev na najvišjem nivoju, ki je vključen v mnoge mednarodne organizacije, kot sta EFA in ISPA. S klavirskim tekmovanjem je postal tudi član Fundacije Alink-Argerich.
Franc Kosem, foto Marijan Zlobec
Vse prijave bo ocenila žirija predizbora, sestavljena iz treh priznanih glasbenikov – Franca Kosma, Dušana Kranjca in Boštjana Lipovška. Na tekmovanje, ki bo razdeljeno v dve etapi, se bo po njihovem izboru uvrstilo največ 20 zasedb. Obe etapi bosta potekali v Slovenski filharmoniji, iz prve pa se bo v drugo uvrstilo 6 zasedb. Ti dve etapi bo ocenjevala strokovna 5-članska žirija, ki jo sestavljajo Reinhold Friedrich, Radovan Vlatković, Andreas Martin Hofmeir in skladateljica Nina Šenk pod predsedstvom umetniškega vodje tekmovanja Branimirja Slokarja.
Radovan Vlatković, foto FB
Tekmovalci bodo svoje tehnično znanje in interpretacijske sposobnosti dokazali z izvedbo širokega repertoarja, ki vključuje klasična in sodobna dela slovenskih ter tujih skladateljev. V prvi etapi pa se bodo vse zasedbe preizkusile v izvedbi skladbe Nine Šenk, ki jo bo skladateljica napisala posebej za tekmovanje.
Zmagovalcem bodo podeljene naslednje nagrade:
- nagrada: 20.000 evrov
- nagrada: 15.000 evrov
- nagrada: 10.000 evrov
- nagrada: 2.000 evrov
- nagrada: 1.500 evrov
- nagrada: 1.000 evrov
Skladateljica Nina Šenk v Slovenski filharmoniji, foto Marijan Zlobec
Najboljšim nastopom se bodo lahko dodelile tudi posebne nagrade:
- Najboljša izvedba obveznega glasbenega dela slovenske skladateljice Nine Šenk:
2.000 evrov - Najvišje uvrščena Slovenska zasedba (vsi člani zasedbe morajo imeti slovensko državljanstvo): 2.000 evrov.
Pravočasna objava tekmovanja je zelo koristna tako za mednarodno glasbeno sceno, da dobi takojšnje informacije, kot za slovenske in druge glasbenike, da se začnejo pripravljati, saj potrebujejo kvarteti in kvinteti več skupnih priprav, pa tudi samega obstoja, medsebojnega sodelovanja in afirmacije, ne nazadnje z imenom, ki si ga glasbeniki izberejo in z njim nastopajo v mednarodnem glasbenem prostoru.
V slovenski glasbeni kulturi je doslej največje uspehe na tem področju dosegel Slovenski kvintet trobil.
Slovenski kvintet trobil je začel delovati leta 1972 in je bil nedvomno najkvalitetnejši trobilni ansambel v Sloveniji. Svojo kakovost je potrdil tudi z uspehom na Tekmovanju Mauricea Andréja v Parizu ter na številnih koncertih in turnejah v tujini (Avstrija, Italija, Nemčija, Španija, Rusija in ZDA).
Repertoar Slovenskega kvinteta trobil je obsegal tako skladbe renesanse, baroka in romantike kot ragtime in sodobna dela. Pomemben je bil njegov prispevek k slovenski ustvarjalnosti, saj je krstno izvedel številna, prav zanj napisana dela skladateljev Uroša Kreka, Primoža Ramovša, Iva Petrića, Daneta Škerla, Pavla Mihelčiča, Jožeta Privška in drugih.
Zasedba ansambla je bila: Anton Grčar in Stanko Arnold, trobenta, Boštjan Lipovšek, rog, Stanko Vavh, pozavna, in Darko Rošker, tuba.
Sedaj njihovo bogato glasbeno pot nadaljujejo že drugi glasbeniki in se bo morda za naše tekmovanje formiral še kakšen nov trobilni kvartet ali kvintet. Izzivi so veliki.
Marijan Zlobec