V Galeriji Equrna v Ljubljani bodo v torek, 7. novembra, ob 19. uri odprli razstavo akademskega slikarja Staša Kleindiensta z naslovom Slike in študije. Umetnika predstavlja kustosinja Maja Kač.
Staš Kleindienst – Antiarkadija, olje na platnu, 2020, foto Arne Brejc/arhiv umetnika, z razstave Figuralika – Izbrani primeri iz slovenske umetnosti v Cukrarni
Če so zadnje postavitve Staša Kleindiensta z naslovom, povzetim po eni od slik, narekovale takt, ki naj mu sledi poskus branja njegovih del, tokrat umetnik pozornost usmerja k izhodiščnemu bistvu svojega slikarstva – sliki kot taki in obenem pomenu študije, ki ga do te slike privede. V njegovih prepoznavnih družbenokritičnih krajinah se nenehno odvijajo premene, ki jih, četudi so komaj opazne, umetnik potrebuje, saj z njimi nenehno izpopolnjuje in premišljuje jasno posredovanje kompleksnega sobivanja nasprotij, ki jih slika.
Staš Kleindienst – Ogenj v drugi deželi, 2023, olje na papirju, 32 x 24 cm, foto arhiv umetnika
Medtem ko je krajina v svojih prvih osamosvojitvenih poskusih v 16. stoletju še potrebovala vsaj drobne figure, ki so dajale vsebinsko opravičilo za slikarjevo predajanje slikanju narave, Kleindienst ta proces obrne. Zdaj že dodobra udomačeno motiviko, ki je nekoč vse bolj v napredek in tehnologijo usmerjenega človeka začela vračati k naravi, k primarnemu, s tem pa ponudila beg od naskakujoče realnosti, umetnik izkoristi za paradoksalni obrat, s katerim pokaže ravno na tisti moment, od katerega skuša gledalec z motrenjem krajine ubežati. Začetni občutek možnosti eskapistične pomiritve, ki ga nudi pogled na idilično krajino, ob bližini platna zaustavijo drobne figure. Te bi bile še stoletja nazaj ne zares pomembni pripovedovalci mitološke pripovedi, pri Kleindienstu pa so to protagonisti, ki nam v svojih anekdotah razkrivajo konkretne zablode sodobne družbe. Te drobne figure so skoraj vedno ljudje tega trenutka, obenem pa nikoli povsem odtrgane od starih mitov – v njihovi dobesednosti je vselej tudi nekaj arhetipskega, v njihovi sodobnosti nekaj večnega, saj lahko le tako kažejo na sklenjenost kroga, v katerem se permanentno vrti človeštvo.
Staš Kleindienst – Insomnia, 2022, olje na platnu, 120 x 160 cm, foto arhiv umetnika
Umetnik se ob poskusu analiziranja svojega časa ne postavlja na varno razdaljo distanciranega opazovalca in tudi gledalcu ne dopušča ugodja takšne pozicije. V njegovih delih je toliko zunanjega sveta kot notranjega; zgolj na videz iz domišljije vznikle mizanscene so v resnici pogosto odraz zelo osebne izkušnje, s katero nagovarja slikar naše lastne premisleke in dileme. Tako slika Nočni atelje (2022) − morda eden bolj intimnih reprezentacij umetnikovih vtisov življenja, kjer zasilno urejen delovni prostor ob obvoznici ni podoba neurejenosti, ampak skoraj svetega mesta, kamor se ustvarjalna duša zateče, da se lahko prepusti svojemu prvemu poslanstvu − ni nič manj osebna kot večje platno Insomnia (2023). To je pogled nespečneža, ki z zračne perspektive gleda v dolino, kako postopoma tone v večer, s tem pa v tisti del dneva, ko ostane sam s svojimi mišljenji, dvomi in strahovi.
Staš Kleindienst – Nočni atelje, 2022, olje na platnu, 30 x 25 cm, foto arhiv umetnika
Poseben fokus je namenjen študijam, katerih pomen presega eno od vmesnih točk umetnikovega ustvarjalnega procesa. Predvsem so odraz slikarjeve nenehne želje po eksperimentiranju, likovnemu raziskovanju in premišljevanju tehnike. Študija s podnaslovom Ogenj v drugi deželi (2023) je kljub v izhodišču pripravljalnemu značaju dela povzetek vseh Kleindienstovih hotenj; zremo v skoraj altdorferjevsko pokrajino, le da je dramatični prizor zgodovinske bitke na tleh zamenjala drugačna grožnja, ki se odvija na nebu. Zdaj je še daleč stran, v neki drugi deželi, zaradi česar lahko problematiko za hip potisnemo ob stran, vendar slutnja približevanja ostaja – njeno oprijemljivost napovedujejo tudi pastozni barvni nanosi, ki niso zglajeni v varne, gladke plasti oddaljenih zubljev, ampak vse bolj grozeče pretijo nam tukaj. Oddaljenost plamenov ali spopada (besedna igra v naslovu dopušča oboje) dovoljuje, da si zatiskamo oči in priprave na ključno bitko našega časa nespametno nadomeščamo z medsebojnimi konflikti.
V odsevu ognja razžarjeno nebo se kaže v enakih barvnih niansah kot tisto, ki ga razsvetljuje sončni zahod, in v tem leži tudi ključni kontrast, s katerim Kleindienst nagovarja gledalca – z igro protipolov, nasprotujočih si sfer dobrega in slabega, lepega in grdega, teme in luči, kar išče v notranjem žarenju, najprej neba, potem pa tudi samega medija slike. V svojem iskanju žarenja nočnih sfer pokaže, da je lahko noč enako resnicoljubna kot dan, da je lepota tako v temnih niansah kot svetlih, da je svet zlitje nelagodnih barvnih nasprotij. Vse žari in je vredno našega opazovanja ter umetnikovega premišljevanja o tem, kar je pred njim, in o tistem, kar se skriva zadaj. Čeprav se pomemben del Kleindienstovega pripovedovanja odvija v detajlih, odločilna vloga pripada atmosferi, razpoloženju, ki ga seveda lahko interpretiramo kot odraz družbenega stanja, ampak najprej je to odsev posameznikove zavesti in njegove lastne ujetosti. Krajina pa ob tem ni kulisa, ampak aktivna soustvarjalka pripovedi in s svojo atmosferskostjo nepogrešljiva pojasnjevalka dualnega ustroja sveta.
Kleindienstovo slikarstvo vedno odraža tudi globok poklon likovni tradicij, ki ni nepomembna stalnica njegovega dela, saj presega splošno izpopolnjevanje lastne tehnike z oziranjem k preteklim rešitvam. Vedno novo obračanje k že pokazanemu in povedanemu je namreč obenem subtilna aluzija na človekovo ujetost v iskanje odgovorov na vprašanja, ki se kljub drugemu času in napredku v svojem jedru ne spreminjajo. Obenem pa je tudi opomnik na pomen, ki ga ima pri tem prevpraševanju umetnost sama, saj kljub temu in hkrati prav zato, ker je iskalka resnice, našemu begu vendarle ponuja uteho.
Maja Kač
Staš Kleindienst – Gorski kralj, olje na platnu, 120 x 160 cm, 2023, foto FB
Staš Kleindienst
Staš Kleindienst je leta 2007 diplomiral na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje v Ljubljani, prav tam je leta 2009 tudi magistriral. Njegova dela so vključena v več zasebnih in javnih zbirk. Leta 2014 je prejel nagrado skupine OHO ter med drugim leta 2018 kuriral razstavo študentov z naslovom 12 razlogov za slikanje v galeriji ŠKUC. Leta 2019 mu je Univerza v Ljubljani podelila Priznanje pomembnih umetniških del. Leta 2023 je prejel Nagrado Riharda Jakopiča.
Živi in dela v Vipavi.
Insomnia
Izobrazba:
2009 – Magister umetnosti, Akademija za likovno umetnost in oblikovanje, Univerza v Ljubljani
2007 – Akademski slikar, Akademija za likovno umetnost in oblikovanje, Univerza v Ljubljani
Izbrane samostojne razstave:
2023 – Usedline, Zlati Ajngel, Varaždin, Hrvaška
2023 – Insomnia, ArtKIT, Kibla, Maribor
2023 – Insomnia, Savinov salon, Žalec
2022 – Antiarkadija, Galerija Božidar Jakac, Kostanjevica na Krki
2021 – Predstava, Galerija Equrna, Ljubljana
2019 – Varuhi noči, Likovni salon, Center za sodobno umetnost Celje, Celje
2017 – Vse je OK!, Galerija Kresija, Ljubljana
2017 – Izgubljeni prostor, MMC KIBLA / KiBela, Maribor
2017 – Electric Sky, Atelier Home Gallery, Trieste, Italija
2016 – Ne(pre)poznano, Mestni muzej Idrija, Idrija
2015 – Ne(pre)poznano, Center in galerija P74, Ljubljana
2015 – Vmesni členi, Galerija Alkatraz, Ljubljana
2014 – Izredno stanje, Miklova Hiša, Ribnica
2013 – Druga stran slike, Galerija nad Mestno knjižnico Idrija, Idrija
2012 – Strukture valorizacije / kolonizacije, Residency Unlimited, New York, ZDA
2010 – Buy Your Own Art Experience, AC Institute, New York, ZDA
2007 – Buy Your Own Art Experience, APT, Novo mesto
2006 – Mixed Media, Center in galerija P74, Ljubljana
Izbrane skupinske razstave:
2023 – Figuralika – izbrani primeri iz slovenske umetnosti, Cukrarna, Ljubljana
2022-23 – Meantime – Paintings Only, Galerija Equrna, Ljubljana
2022 – Momental-mente, Moderna galerija, Ljubljana
2022 – Nature of Art, SULUV, Mali likovni salon, Galerija BEL ART, galerija Akademije umetnosti, Novi Sad, Srbija
2021 – Urban Landscape – Understanding Nature, 10. mednarodni festival of vizualnih umetnosti, Kranj
2021 – Slikarstvo zdaj!, Mestna Galerija Nova Gorica, Nova Gorica in Galerija Monfort, Portorož
2020 – Virusni avtoportreti – spletna razstava, MG+MSUM, Ljubljana
2020 – Apokalipsa 2020, Equrna, Ljubljana
2019 – Niski tonovi Zemljine pjesme, Galerija Galženica, Velika Gorica, Hrvaška
2019 – Čas brez nedolžnosti. Novejše slikarstvo v Sloveniji, Moderna galerija, Ljubljana
2018 – Vse naše skrivnosti, Galerija sodobne umetnosti Celje, Celje
2018 – Futurologija – Kaj lahko umetnost jutri naredi za VAS?, Mestna Galerija Nova Gorica, Nova Gorica
2018 – AIR4, Ravnikar Gallery Space, Ljubljana
2017 – GLITCH, Galerija Zelenica, Rog, Ljubljana
2017 – Izbor del iz zbirke Arteast 2000+ in iz nacionalne zbirke, +MSUM, Ljubljana
2016 – Preseki- Izseki, Miklova hiša, Ribnica
2016 – Onkraj naše oble, 8. Trienale sodobne umetnosti U3, Moderna galerija, Ljubljana
2016 – Nizkoproračunske utopije, +MSUM, Ljubljana
2015 – Krize in novi začetki – umetnost v Sloveniji 2005 – 2015, +MSUM, Ljubljana
2015 – Sram te bodi!, Center za sodobno umetnost Celje, Celje
2015 – 10. obletnica Nagrade skupine OHO “Ne jej rumenega snega!”, Center in galerija P74, Ljubljana
2014 – razstava za Nagrado skupine OHO, Center in galerija P74, Ljubljana
2013 – U3, trienale sodobne slovenske umetnosti, +MSUM, Ljubljana
2011 – Not So Distant Memory, Delaware Center for Contemporary Art, Wilmington, ZDA
2011 – Cyberfest, National Center of Contemporary Art Saint-Petersburg branch, Rusija
2011 – Spaceship Yugoslavia, NGBK, Berlin, Nemčija
2011 – Cross Border Experience, ŠKUC, Ljubljana
2009 – Quoting Contemporariness, Universal Cube, Leipzig, Nemčija
2009 – transmediale 09, DEEP NORTH, House of World Cultures, Berlin, Nemčija
2008 – New reflections on the old Balkans, Stacion, Priština, Kosovo
2008 – Manifesto d’artista, State of Exception, Trst, Italija
2007 – Toposcapes: Interventions into Socio-cultural and Political Spaces, Pavelhaus, Laafeld, Avstrija
2006 – 10th Cairo biennial, Kairo, Egipt
2006 – Not-quite/Not-right, Histories, Bodies and Concepts in Contemporary Photography, Bratislava, Slovaška
Marijan Zlobec
En odgovor na “Staš Kleindienst: Slike in študije v Galeriji Equrna”
Sjajno o gorkoj stvarnosti. Ne smeta ni doza literarnog.