Mestna galerija Ljubljana pripravlja v četrtek, 7. septembra, ob 19. uri, odprtje razstave Jurija Kalana, priznanega slovenskega sklikarja, ki je na likovni sceni prisoten že desetletja in ga ljubitelji likovne umetnosti dobro poznajo spričo izrazite slikarske, pa tudi kiparske oziroma resbarske portretne poetike. Naslov razstave je Drobci, njen kurator pa je dr. Sarival Sosič.
Leseni obarvani kipci, 2012
Akademski slikar Jurij Kalan se prvič predstavlja s svojimi deli v Mestni galeriji Ljubljana, hkrati pa bo to njegova doslej najobsežnejša predstavitev. Umetnik predstavljata zelo visok likovni nivo v sodobni likovni umetnosti, njegov dosedanji opus je zelo obsežen ter večinoma posvečen figuraliki.
Na razstavi bodo predstavljena likovna dela od leta 1991 do 2023, slike večjih in manjših formatov, risbe, fotografije, grafike, kamnite in lesene glave, leseni pobarvani kipi in leseni pobarvani totemi. Likovna dela prikazujejo prizore iz vsakodnevnega življenja. Na slikah in kipih so portreti ljudi in živali iz domačega okolja, torej družinski člani, prijatelji in hišni ljubljenčki. Kalanov likovni jezik je prepoznaven, z veliko mero realizma, toda z dodatki humorja, rahle komičnosti in posebnih pogledov, tudi pogledov od zgoraj navzdol ali pa iz posebno zasukanih položajev ustvarja svet sedanjosti, svet danes živečih in prisotnih ljudi. Slikar je nekakšen likovni zapisovalec življenja, ki nas obkroža. Jurij Kalan gotovo sodi med vidnejše slovenske slikarje, ki prepoznavno zaznamujejo sodobno umetniško dogajanje.
Komandantka, 2023, olje na platnu, 250 x 200 cm
Upodabljanje ljudi, živali, narave in predmetnega sveta, ki obdajajo življenjski prostor umetnika, omogoča posebno svobodo, prav takšno, kakršna se občuti samo v umetnosti, kajti ko gledamo tovrstne podobe, smo (kot umetnik sam) sproščeni ali na poseben domišljijski način povezani z njim. Znane in prepoznane so nam, da se veselo nasmehnemo in z užitkom opazujemo najprej obraze in nato telesa ter celotne prizore, ki se na slikah pogostokrat dogajajo kakor na izpostavljenem prizorišču (na odru). To je svet umetnika, čisto njegov svet najbližjih, domač in varen, a hkrati ustvarjalno skrivnosten, napolnjen z brezštevilnimi vsakdanjimi motivi, vsebinami, stanji in dogodki ali prizori, skoraj kot gledališko ali filmsko dogajanje. Podobe so polne navdušenja, ki ga umetnik izkazuje, in v njih vedno znova goji vznesenost v običajnosti in preprostost v vsakdanjosti.
Čakajoč na grofa Orgazo, 2023, olje na platnu, 180 x 130 cm
Takšen svet, kakor ga upodablja slikar, je iskren svet, njega z največjim veseljem in užitkom slika, riše in rezlja. Včasih se zdi, kot da bi podobe nadzirale umetnikovo delo in ustvarjalnost, se postavljale v določena zaporedja, kjer umetnik odkriva in razkriva sorodnosti in razlike v navezavi z dejansko stvarnostjo. In ko motrimo sodobno umetnost, lahko preprosto ugotovimo, da se vedno pogosteje povezuje z vsakdanjostjo ter jo dejavno opredeljuje in spreminja. V sodobnih umetniških praksah se razvijajo zanimiva razmerja med poudarjenimi materialnimi nosilci (v primeru slikarstva barva in podlaga) in miselno-čustvenimi vzgibi, pogostokrat sproženimi z delci vsakdanjosti in vzetimi iz njih, kar v umetnosti oblikuje avtorsko vodeno likovno artikulacijo, vpeto v intencionalnost in subjektivnost. To razširjeno področje umetniških sistemov premika ali celo staplja meje med resničnostjo in umetnostjo.
Sora, človek pes, 2022, olje na platnu, 60 x 110 cm
Zaradi intenzivnega vključevanja postaja stvarnost sama vse bolj vsebina in gradivo novodobne umetnosti, stvarnost se estetizira in pridobiva ali razvija simbolne konotacije in metaforične ravni. Dejanskost (njena predmetnost) kot posoda možnih motivov in vsebin spodbuja tudi mnoštva nekonvencionalnih, eksperimentalno svobodnejših likovnih pristopov oziroma mnoge bolj zabavne in humorno naravnane likovne pripovedi. Temeljit vpogled v likovno delovanje, pogostokrat povezano z elementarnostjo vsakdanjosti in ujeto v ustvarjalne zgodbe, ponuja tudi pregledna razstava akademskega slikarja Jurija Kalana.
Oblaki so rdeči, 2021
Izbor likovnih del za razstavo je usmerjen v predstavitev slik, risb in »skulptoslik« oziroma pastirskih rezbarij, kot jih avtor sam poimenuje, tako da lahko gledamo vse bistvene motivno-vsebinske in formalno oblikovne značilnosti in pomembne linije, ki utrjujejo in poudarjajo Kalanovo likovno poetiko. (Iz napovedi razstave).
Marijan Zlobec