Macbeth je zgodba o človeku, ki ga preganjajo dvomi


Na Salzburških slavnostnih tednih sta bili že dve operni premieri. Najprej so v Hiši za Mozarta uprizorili Mozartovo Figarovo svatbo v režiji slovenskega režiserja Martina Kušeja, sicer direktorja dunajskega Burgteatra, ter v kostumografiji Ljubljančana Alana Hranitelja, sledila pa je premiera Verdijevega Macbetha v Veliki festivalski dvorani. Tu objavljam razmišljanje dramaturga predstave o svojem videnju Macbetha, izvirni zapis pa bo sledil, ko si bom predstavo v Salzburgu ogledal še sam.

Macbeth 2023: Asmik Grigorian (Lady Macbeth), fotografije SF/Bernd Uhlig

Misli o umoru, od kod izvirajo ?

Ojdip, soočen s skrivnostmi oraklja, Macbeth, soočen s prerokbami čarovnic: nenaden izrek iz drugega sveta – in le nekaj besed zadostuje, da popolnoma spremeni življenje. Moira se razkrije. Medtem ko se Ojdip skuša izogniti tragični usodi, ki mu je bila napovedana, se v Macbethovem primeru sproži dvojen proces. Najprej se na napoved, da bo kmalu postal kralj, odzove tako, da poskuša doseči te obljubljene višine, in ukrepa v skladu s tem: z ubijanjem. Ko je dosegel krono in moč, se nato ustrezno upre drugemu delu prerokbe: s ponovnim ubijanjem. Po tem postane žrtev svoje norosti, svojega strahu, svojega moralnega padca: tako, da vedno znova ubija.
Macbeth je raztrgal tančico resničnosti. Odstopil je prostor čarovništvu, namesto da bi se mu preprosto posmehoval, dal verodostojnost izjavam, ki bi jih razum moral zavrniti. Ko se tančica raztrga, se odpre vrtoglavo brezno. Macbetha začuti, da ga vleče tema, v kateri se prepozna, in se potopi vanjo, preden končno sreča svojo smrt.

Macbeth je zgodba o človeku, ki ga preganjajo dvomi. Kot zdravilo za svojo notranjo stisko išče v znamenjih okoli sebe razodetja iz drugega sveta, obljube za prihodnost – namenjene njemu, ki ga muči negotovost sedanjosti.

Macbeth je zgodba o vojaku, bojevniku, človeku, ki prinaša smrt in čigar smrt se išče. Macbeth je videl tisto, česar mi gotovo še nikoli nismo videli: telesa uničena in zdrobljena, življenje ugasnjeno. Macbeth je tisti, ki ne bo nikoli pozabil tega, česar nismo nikoli videli. Ve, da obstoj visi na svileni nitki.  Se vse vrača k božanskim usodam s svojimi vreteni, ki imajo moč nad življenjem in smrtjo, Moirai ali Parcae? Ali se za videzom skriva neznan, nedoumljiv pomen? Ali nevidni arhitekt usmerja naša življenja? Ali smo samo igračka njegove volje? Kaj pa naša svobodna volja? Vera v daímōnje osvoboditev in omejitev hkrati. Osvobaja nas odgovornosti za svoja dejanja, saj jih upravlja nekaj, kar je večje od nas samih. Toda vera v daímōna ovira naše želje, ko izpodbijajo primat te neprepustne sile, iz katere izvira vse.

Macbethje zgodba o paru, ki jima je narava ali usoda odrekla potomstvo. Medtem ko Macbeth neusmiljeno prinaša smrt, mu je odvzeta možnost, da bi podaril življenje. In v tem primeru ne podariti življenja pomeni zavedati se lastne bližajoče se smrti. Na poti k uničenju in norosti par postopoma postane žrtev; njuna skupna osamljenost ju zveže, preden ju loči – preden oba umreta sama, s krvavo dušo ali ju nadleguje premikajoči se gozd. Toda pred tem skleneta pakt ljubezni in sovraštva, ki ju zaradi Shakespearea in Verdija naredi za enega najbolj fascinantnih in strašljivih parov v literaturi in zgodovini opere.

Verdijev Macbeth v enaki meri spominja na grško tragedijo in triler. Zločinska miselnost, ki jo je sprožil nadnaravni poseg, popolnoma zavzame posameznikov um z neizprosnostjo, ki jo prenaša glasba – kot reka, ki preide iz svojih bregov, preplavi najbolj oddaljene predele pokrajine in jo obsodi na gotovo uničenje. Macbeth se ukvarja z našo ranljivostjo in potrebo po verovanju, da se lahko spopademo z neznanim.

Takšna opera ne zahteva le izjemnih glasov, ampak tudi izjemne igralce. V režiji Krzysztofa Warlikowskega, ki je na oder prinesel številne velike produkcije del po grških tragedijah in Shakespeareju, pod taktirko Philippa Jordana Vladislav Sulimsky in Asmik Grigorian utelešata par, združen v svoji strasti, norosti in krvavih dejanjih.

Christian Longchamp

Macbeth 2023: Vladislav Sulimsky (Macbeth), Asmik Grigorian (Lady Macbeth)

Ustvarjalna ekipa
Dirigent Philippe Jordan
Režiser Krzysztof Warlikowski
Scenografka in kostumografka Malgorzata Szczesniak
Luč Felice Ross
Video Kamil Polak, Denis Guéguin
Dramaturgija Christiana Longchampa

Zasedba

Vladislav Sulimski Macbeth

Tareq Nazmi Banco

Asmilk Grigorian Lady Macbeth

Caterina Piva služabnica Lady Macbeth

Jonathan Teleman Macduff

Evan LeRoy Johnson Malcom

Aleksej Kulagin Zdravnik

Grisha Martirosyan služabnik Macbetha

Hovhannes Karapetyan Morilec/Vitez

Ansambli

Dunajski filharmoniki

Poletna akademija Angelike Prokopp Dunajskih filharmonikov

Koncertno združenje zbora dunajske Državne opere

Solisti Deškega pevskega zbora sv. Florijana

Marijan Zlobec

 


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja