Nocoj se v Poletnem gledališču v Križankah (ob 21. uri) napoveduje eden najbolj posebnih dogodkov na letošnjem 70. Ljubljana Festivalu. V Ljubljano in Slovenijo nasploh prihaja prvič v svoji bogati zgodovini najslavnejša televizijska družba ali mreža na svetu, ki se ukvarja samo s klasično glasbo vseh zvrsti, jazzom ter baletom oziroma sodobnim plesom- pariška MEZZO. To je največji uspeh SNG Balet Maribor in koreografa Edwarda Cluga kot koreografa dveh veličastnih baletov Igorja Stravinskega – Svatba in Posvetitev pomladi. Snemanje predstave pomeni veliko promocijo slovenske, še posebej mariborske baletne kulture, slovenske sodobne kulture, Maribora, Ljubljane, hkrati pa umestitev Slovenije na enakovredni in enakopravni kulturni zemljevid Evrope. Res pa je, da je bila Posvetitev pomladi prvič izvedena ravno v Parizu že leta 1913, učinkuje pa še danes zelo moderno. Spomnimo, da sta bila istega leta na Dunaju dva prelomna glasbena dogodka: prva izvedba monumentalnih Gurrelieder Arnolfa Schönberga in “škandalni koncert” z deli Albana Berga, Antona Weberna, Arnolda Schönberga, Alexandra Zemlinskega in Gustava Mahlerja v Zlati dvorani Musikverein, ki ga je spričo protestov občinstva v dvorani policija prekinila. Ob stoletnici dogodkov tega skupaj niso uspeli ponoviti niti v Parizu niti na Dunaju. Baletni večer v Križankah bo izveden pod dirigentskim vodstvom Simona Krečiča, scenograf je Marko Japelj, kostumograf Leo Kulaš in oblikovalec luči Tomaž Premzl. Baletni večer ima naslov Hommage à Stravinski.
Prizor iz Posvetitve pomladi, vse fotografije SNG Maribor/Tiberiu Marta
Mezzo ima dva programa oziroma kanala: Mezzo in Mezzo live HD. Od leta 1996 je Mezzo postal svetovna referenca za klasično glasbo, jazz, balet in ples na televiziji. Zdaj oddaja v več kot 80 državah z mednarodnim občinstvom več kot 60 milijonov naročnikov. Mezzo ponuja neprekosljiv užitek gledanja bogatih programov (24 ur na dan) za najbolj zahtevne ljubitelje glasbe, hkrati pa ponuja vabljiv uvod za tiste, ki se želijo podati na glasbeno potovanje ali so generacijsko šele na začetku spremljanja klasične glasbe in plesa.
Od aprila 2010 blagovna znamka Mezzo ponuja dve popolnoma komplementarni storitvi, ki skrbita za širše trelevizijsko predvajanje glasbe za najširši krog občinstva: Mezzo – kanal za umetnike in njihov celoten repertoar. Mezzo Live HD: najlepša izkušnja prenosov iz koncertnih dvoran in opernih hiš v visoki ločljivosti.
Mezzo nenehno izboljšuje svojo vsebino, zagotavlja kompakten vodnik, nove formate in nov repertoar, medtem ko Mezzo Live HD še naprej potuje po svetu in snema na največjih svetovnih odrih.
Mezzo Live HD vas popelje v najprestižnejše koncertne dvorane na svetu. Z več kot 300 urami vsebine na leto in dvema prenosoma v živo in neposredno na mesec Mezzo Live HD prinaša edinstveno izkušnjo koncertne dvorane neposredno v vaš dom.
Med velikimi opernimi odri, s katerih Mezzo prenaša predstave, so Opéra National de Paris, milanska Scala, newyorška Metropolitanska opera, londonska Kraljeva operna hiša, madridski Teatro Real, moskovski Bolšoj teater, sanktpeterburško Marijino gledališče Theatre in še veliko več.
Med velikimi ali svetovnimi orkestri, ki jih Mezzo snema, so: Amsterdamski kraljevi orkester Concertgebouw, Berlinski filharmonični orkester, Dunajski filharmoniki, Zürich Tonhalle orkester, Orchester de Paris, če naštejemo le nekatere.
Med velikimi klasičnimi festivali Mezzo snema Aix-en-Provence, Verbier, Salzburg, Bayreuth, Glyndebourne, Beaune, Saintes, Colmar, Granada …
Najboljši jazz festivali na programih Mezzo pa so Jazz na Dunaju, Jazz v Marciacu, Montreux Jazz Festival, Montreal International Jazz Festival…
Oba kanala sta se združila za izjemne nastope v živo v okviru partnerstev, ki jih je Mezzo sklenil z vodilnimi francoskimi in evropskimi institucijami in festivali. Bolj kot kdaj koli prej je sedaj čarobnost glasbenih čustev, izražena po vsem svetu, dostopna vsem na Mezzu in Mezzo Live HD.
Festival Ljubljana in SNG Balet Maribor sta ponosna, da je Mezzo prepoznal kvaliteto njunih programov in bo Večer Igorja Stravinskega lahko videlo več milijonov ljudi, kot rečeno v več kot 80 državah, kajti gledalci Mezzo so stalni in zvesti. Veliko jih je tudi v Sloveniji.
Prizor iz Svatbe
Praizvedbo baleta Posvetitev pomladi skladatelja Igorja Stravinskega je v Parizu leta 1913 spremljal škandal. Koreografija Vaclava Nižinskega, v kateri je upodobil človekovo prvinskost in njegovo skrivnostno povezanost z zemljo, se je ob utripajoči glasbi nepravilnih ritmičnih poudarkov, polni disonanc, takratnemu občinstvu zdela nerodna in do kraja absurdna. Z večjim entuziazmom so gledalci sprejeli deset let mlajši balet Stravinskega Svatba, katerega vsebina je prav tako vezana na obred odhoda neveste iz domače hiše, ki ga sklene svatba. Stravinski je folklorni idiom ruskega podeželja upodobil v vokalno-instrumentalnem delu, prvo koreografijo zanj pa je ustvarila Bronislava Nižinska – sestra Vaclava Nižinskega.
Prizor iz Posvetitve pomladi
Koreografiji tokratnih izvedb sta delo Edwarda Cluga, prejemnika številnih nagrad (med njimi je nominacija projekta Quattro za rusko nagrado zlata maska), ki s svojim delom že vrsto let bogati tudi slovensko kulturo. Sodeluje z najuglednejšimi gledališči po vsem svetu, med njim z Bolšojem teatrom, za katerega je ustvaril v letu 2021 odmevni celovečerni balet Mojster in Margareta. Clugovi stvaritvi izvirata iz hermetične koreografije Nižinskega in njene “moteče” naprednosti, s čimer se je mednarodno uveljavljeni romunski plesalec in koreograf poklonil Nižinskemu in njegovi vlogi v razvoju sodobne plesne umetnosti.
Posvetitev pomladi (Le sacre du printemps), v slovenščini še Pomladno obredje ali Posvečenje pomladi, je kultno glasbeno delo 20. stoletja, ki ne predstavlja le preobrata v glasbeni poetiki samega Stravinskega kot skladatelja, ampak je obenem tudi prelomnica v glasbeni zgodovini. Skozi to delo spremljamo evolucijo plesa v 20. stoletju, vse od prve postavitve Nižinskega v Parizu leta 1913 pa do danes.
Clugova interpretacija Posvetitve pomladi ostaja na vsebinski ravni zvesta glasbeni strukturi in prvotnemu libretu, ki izhaja iz legende iz predkrščanskega, tj. poganskega časa v Rusiji. Legenda pripoveduje o ritualu žrtvovanja device, ki mora plesati do smrti v poklon pomladnemu božanstvu, da bi to povečalo rodovitnost zemlje. V ikonografskem smislu se predstava navezuje na etnografske simbole starodavne ruske legende: ženske z dolgimi pletenimi kitami in z rdečimi ličnicami ter moški z bradami – dva spolna simbola moškega in ženske, izolirana v sodoben čas in prostor, v katerem se bo zgodila “posvetitev” pomladi prihajajočega leta. (Iz predstavitve v Sigledal)
Posvetitev pomladi mnogokrat izvajajo simfonični orkestri na koncertih kot koncertantno delo.
Prizor iz Svatbe
Svatba je bila na odru SNG uprizorjena prvič, Posvetitev pomladi pa je bila uprizorjena že leta 2012. Kljub temu da koreografiji nista novi, je mariborski ansambel enodejanki vdihnil novo življenje in koreografiji nista izgledali za časom.
V približno istem času, ko je luč sveta ugledal balet Posvetitev pomladi (leta 1913), je Stravinski pripravljal skice za še eno baletno stvaritev, ki jo je skladatelj posvetil baletnemu impresariju Sergeju Djagilevu in njegovi skupini Ruski balet. Toda glasbena podoba skladbe, ki jo je Stravinski pred praizvedbo v koreografiji Bronislave Nižinske poimenoval kot Les noces (Svatba) z opisnim podnaslovom “koreografirani prizori z glasbo in petjem”, je do trenutka praizvedbe 13. junija 1923 terjala večletno genezo. Po prvih skicah in izvlečku partiture, ki je bil dokončan oktobra 1917, se je Stravinski posvetil pisanju libreta, pri čemer je izhajal iz ljudskih svatovskih besedil, ki jih je zasledil v zbirki ljudskih pesmi Petra Kirejevskega iz leta 1911. Večina pesmi, ki jih je uporabil Stravinski, je iz južnega in zahodnega dela Rusije, pri čemer je ohranjena avtentičnost tradicionalnih lokalnih praks: vaški pevci ob praznikih namreč niso peli besedil na točno določene melodije, ampak so kratke odlomke besedila in melodije sestavljali poljubno in naključno. Tako se tudi v Svatbi odlomki svatbenih pesmi, vzkliki, dovtipi in zbadljivke naključno povezujejo med seboj, s čimer libreto spominja na ljudski jezik, v katerem se razkrivajo globinske in arhaične plasti ruske folklore. (Iz predstavitve v Sigledal).
Prizor iz Posvetitve pomladi
Prizor iz Svatbe
Prizor iz Svatbe
Svatba
Glasba: Igor Stravinski
Baletni ansambel SNG Maribor
Simfonični orkester SNG Maribor
Asistent koreografa: Gaj Žmavc
Scenograf: Marko Japelj
Kostumograf: Leo Kulaš
Oblikovalec luči: Tomaž Premzl
Prizor iz Svatbe
Svatba
Pevski solisti:
Andreja Zakonjšek Krt, sopran
Dada Kladenik, alt
Tim Ribič, tenor
Janko Volčanšek, bas
Plesalci:
Nevesta: Monja Obrul
Ženin: Tamas Darai
Nevestina mama: Evgenija Koškina
Ženinov oče: Sergiu Moga
Lažna nevesta: Sytze Jan Luske
Prizor iz Svatbe
Ženske, moški:
Tea Bajc, Beatrice Bartolomei, Olesja Hartmann Marin, Tijuana Križman Hudernik, Asami Nakašima, Ema Peric, Mirjana Šrot, Mina Radakovic, Davide Buffone, Tomaž Viktor Abram Golub, Matteo Magalotti, Lucio Mautone, Yuya Omaki, Andrea Schifano, Maro Vranaričič, Christopher Thompson
Pianisti: Sofia Ticchi, Stefan Pajanović, Kristina Golob in Tomaž Zamuda
Zbor Opere SNG Maribor
Zborovodkinja: Zsuzsa Budavari Novak
Posvetitev pomladi
Priredba za orkester: Jonathan McPhee
Oblikovalca zvoka: Gregor Mendaš
Zasedba:
Izbrana: Evgenija Koškina
Ženske:
Tijuana Križman Hudernik, Catarina de Meneses, Asami Nakashima, Mirjana Šrot, Tea Bajc
Moški:
Davide Buffone, Tamas Darai, Tomaž Viktor, Abram Golub, Sytze Jan Luske, Matteo Magalotti, Yuya Omaki
Simfonični orkester SNG Maribor (izvedba v živo)
Marijan Zlobec