Galerija Fotografija se je letošnjemu Ljubljana Art Weekendu pridružila z novo razstavo slovenske fotografinje iz Berlina Vanje Bučan, ki je sicer po rodu iz Nove Gorice. Voditeljica galerije Barbara Čeferin je v izjavi za medije omenila, da je že novembrski preddogodek Ljubljana Art Weekenda pokazal, kako je ljubljansko prizorišče glede tega podhranjeno in kako je dogodek povezal toliko različnih deležnikov s področja, ne zgolj institucionalnega, ampak tudi zasebnega sektorja. Ljubljana Art Weekend v tem pogledu ni nekaj novega, dobro pa je, da končno prihaja tudi k nam, saj je nekaj, kar naše prizorišče potrebuje, da ne bo več samozadostno. Dodajam: morda se to ne bo več dogajalo, če ne bo prišlo kaj zunanjega, kot je bila pandemija, danes pa morda kulturnemu dogajanju grozi vojna ?
Vanja Bučan, vse fotografije Marijan Zlobec
Vanja Bučan(1973) je slovenska fotografinja, ki živi in dela v Berlinu. Kot mi je povedala v galeriji, pa je doma iz Nove Gorice in se seveda ima za Primorko, kar se sliši v njenem govorjenju. Svoje fotografije zna podrobno razložiti, kar pomeni, da je njen ustvarjalno proces enako spontan kot razumski in seveda emotiven, kot se v njenih fotografijah opazi neko toplino, humanizem, s posebno noto uporabe rok, bodisi otroka ali odraslih. Drugi sklop motivov pa so rože in sadje.
Vanja Bučan v Galeriji Fotografija
Diplomirala je na Kraljevi akademiji lepih umetnosti v Haagu, na oddelku za dokumentarno fotografijo, kjer pa se je že med študijem odmaknila od dokumentarnega žanra in se usmerila v inscenirano fotografijo. Preden se je posvetila fotografiji, je študirala sociologijo na Fakulteti za družbene vede v Ljubljani in se aktivno ukvarjala z okoljskim aktivizmom, kar se kaže tudi pri zastavljenih projektih v njenem opusu. Fotografijo vidi namreč kot odprt medij, v katerem lahko izrazi svoj pogled na družbo in s tem povezano kritiko. Vredno je tudi omeniti, da pred odhodom v Berlin v okviru Maribor EPK 2012 delala kot fotografinja za ekipo Urbanih brazd. S predelavo svojih fotografij in z njihovim umeščanjem v inscenirane kompozicije prikazuje dekonstruirano, večplastno realnost, ki se v njenih vizualno bogatih delih meša s fikcijo, lahko preberem v njeni biografiji.
Vanja Bučan
Vanja Bučan je med drugim razstavljala v Kunsthaus Wien(Au), Lentos Kunstmuseum(Au), Benaki Museum(Gr), Lishui Museum Of Art (Ci), Cafa Art Museum Beijing(Ci), Museum of Modern Art Banja Luka(BiH) na festivalih, kot so Circulation(s) Paris (Fr) , Biel Photofestival (Ch), Athens Photo Festival(Gr), Solar Photo festival(Br) , Month of Photography Los Angeles(USA) , Leica Gallery Wetzlar (De), Getty Images Gallery London(UK) , Poznan Photo Biennial (Pl), Photon Gallery(Si) , Month of Photographiy Bratislava (Sk), ter sodelovala na evropskih umentiških sejmih.
Vanja Bučan
Barbara Čeferin ima mnoge mednarodne izkušnje, tako da ne preseneča njena izjava, po kateri ni bojazni, da bi bil slovenski prostor premajhen za tako velik in ambiciozen dogodek kot je Ljubljana Art Weekend. “Nikoli nisem mislila, da je Ljubljana ali Slovenija premajhna za kar koli. To je res samo v naših glavah in kdor koli tako razmišlja, že sam sebi postavi oviro, čez katero je najtežje iti,” meni Barbara Čeferin. “Tudi ljubljanska umetniška scena je izjemno bogata in raznolika in aktivna. Zato mislim, da je zelo zanimiva za tujce in da bomo lahko eni od drugih prosperirali. Oni bodo dobili neko platformo ali točko, na kateri bodo lahko spoznali našo sceno, mi pa se bomo bolj odprli svetu oziroma mednarodnemu prostoru.”
Vanja Bučan ob triptihu Evolucija feminizma, 2022
Serija fotografskih kolažev Rajske ptice je nastala v času pandemije, ko se je umetnica Vanja Bučan, soočena z ujetostjo med domače štiri stene, spopadala z vprašanji družbeno konstruiranih predstav o spolu, pomenu materinstva ter vlogi žensk v gospodinjstvu. Kolaži lebdečih žensk v fiktivnih okoljih urbane narave in abstrahiranih prizorov za jedilno mizo so posledica dolgotrajne zamejenosti na zgolj prostor kuhinje, rutino doma in domačih opravil, obenem pa osebna refleksija o vlogi ženske kot gospodinje in primarne skrbnice otrok, pravi o razstavi Galerija Fotografija.
Vanja Bučan me slika za spomin
Nekaj posebnega na razstavi Rajska ptica je triptih Evolucija feminizma, ki predstavlja kombinacijo belih tulipanov in črnine, ki šopek prekriva tako, da se opazi nek razvoj od črne nesvobode do počasnega odstiranja ali odpiranja do končnega razkritja, ki pomeni osvoboditev ali žensko svobodo ali občutek enakopravnosti in enakovrednosti v družbi. Hčerkina roka drži vazo, a na njeno osvoboditev izpod črnega naglavja ne vpliva, kot da se feminizem razkriva sam. S pomočjo misli, refleksije, želje, brez fizične intervencije.
Vanja Bućan – Rajske ptice
Vanja Bučan rada uporablja le nekaj barv, kot so zelena, modra in rdeča. Kompozicijsko spominja na nadrealistične posege v dvajsetih letih oziroma pred sto leti. V tem smislu je pomenljiva v fotografijah Pogovor o kozmični energiji.
Vanja Bučan – Pogovor o kozmični energiji
Po nizozemskih letih osebnega umetniškega formiranja je razvila svojstven umetniški pristop, ki se tematsko fokusira na reprezentacijo odnosa med ljudmi in naravo. Na vprašanje zakaj je izbrala prav Berlin, je odgovorila, da se je Nizozemske že malo naveličala in ne bi želela govoriti samo še nizozemščino. Berlin je kulturno bogato in dinamično mesto, a se vseeno vidijo razlike, ki izhajajo iz preteklosti.
Vanja Bučan – Rajske ptice, 2022
Fotografinja je primorsko odprta, predvsem pa natanko ve, kaj počne. In to je dobro.
Roka pove vse
Marijan Zlobec