Uspešnost 68. Ljubljana Festivala vliva upanje za še boljši festival prihodnje leto


Ana Netrebko na Kongresnem trgu, fotografije Marijan Zlobec
Jusif Ejvazov
Dirigent Fabio Luisi
Jonas Kaufmann

Festival Ljubljana je pravkar predstavil sklepne, ne pa še dokončne rezultate, – ker nekaj prestavljenih prireditev še bo, – uspešno izpeljanega že 68. Ljubljana Festivala. Sklenili so še eno festivalsko poletje, ki je bilo polno novih izzivov. Kljub pandemiji so ga skupaj z občinstvom preživeli v družbi vrhunskih slovenskih in tujih umetnikov. Na javnost so naslovili svoje poročilo tako kot vsako leto, saj je bilo treba do konca čakati, kaj se bo zares zgodilo; tik pred zdajci je prišlo do odpovedi gostovanja iz Zagreba, pa tudi iz Rusije, Covid – 19 pa je prizadel tudi člane domačega gledališča, ki bo svoj nastop predvidoma izpeljalo v oktobru.

Za nami je uspešna izvedba že 68. Ljubljana Festivala. Morda si ga bomo zapomnili po negotovih časih, ki so zahtevali marsikatero prilagajanje ali celo prekinitev kulturnega ter festivalskega dogajanja. A kljub mnogim oviram je program letošnjega poletnega festivala v prestolnici potekal v skorajda neokrnjenem obsegu in danes lahko trdimo, da smo skupaj napisali zgodbo o uspehu. 68. Ljubljana Festival je po preklicu epidemije edini festival v takšnem obsegu v Evropi in tudi na svetu, ki si je utrl pot med ljudi. Veseli smo, da se je, ne glede na trenutne ukrepe in omejitve, naših prireditev udeležilo izredno lepo število obiskovalcev, ki so s tem prispevali k ohranjanju kulture in kulturnih prireditev tudi v tem posebnem času.

Celotna slika prvotnega programa, ki je bil sestavljen pred pojavom virusa Covid-19, se je do današnjega dne sicer spremenila, v resnično kratkem obdobju smo morali slediti toku spreminjanja vsebin, programa in vsemu kar je slednje potegnilo za sabo. Kljub temu smo vedno znova našli rešitev, program ustrezno prilagodili ter prestavili na zunanje lokacije, z namenom zadovoljiti čim večje število ljudi in naši prestolnici povrniti kulturni utrip. Posebna zahvala gre Mestni občini Ljubljana in častnemu pokrovitelju Ljubljana Festivala 2020, županu Zoranu Jankoviću, ter vsem zvestim sponzorjem, ki so nam tudi v teh izzivov polnih časih stali ob strani.

Na sporedu letošnjega poletnega festivala so bila nekatera izmed največjih svetovnih imen, kot so Anna Netrebko, Jonas Kaufmann, Charles Dutoit, Michelangelo Mazza, Jochen Rieder, Fabio Luisi, Richard Galliano, Alessandro Taverna, I Solisti Veneti, Filharmonični orkester Milanske Scale, ki so bili povezani z domačimi orkestri in solisti. V okviru 68. Ljubljana Festivala smo uspešno izpeljali še Ljubljana Festival na Ljubljanici, Mojstrske tečaje pod umetniškim vodstvom Branimirja Slokarja, XXIII. Mednarodno likovno kolonijo ter delavnice za najmlajše ljubitelje umetnosti. Po več mesecih zaprtja zaradi koronavirusa je Festival Ljubljana edina institucija v Evropi, ki ji je uspelo izvesti koncert s celotnim orkestrom, dvema zboroma in mednarodno priznanimi solisti. V dobrih dveh mesecih se je tako zvrstilo 70 prireditev, nastopilo skoraj 2.300 umetnikov iz več kot 25 držav, pester program si je ogledalo skoraj 20 tisoč domačih in tujih obiskovalcev.

68. Ljubljana Festival smo odprli z Beethovnovo 9. simfonijo in 3. klavirskim koncertom v izvedbi Orkestra in zbora Slovenske filharmonije, Komornega zbora Megaron pod taktirko maestra Charlesa Dutoita ter ob spremstvu prve dame slovenskega pianizma, Dubravke Tomšič Srebotnjak, zaključili pa s slovitim Filharmoničnim orkestrom milanske Scale, pod vodstvom maestra Fabia Luisija ter ob spremstvu pianista Alessandra Taverne.

Sklenili smo še eno festivalsko poletje, ki je prestolnico spremenilo v središče kulturnih doživetij. In v duhu tega že zremo v prihodnje leto, na 69. Ljubljana Festival, do takrat pa vas med oktobrom in aprilom vljudno vabimo na 28. Mlade virtuoze, 5. Zimski festival v februarju 2021 in 35. Slovenske glasbene dneve, ki bodo na sporedu aprila 2021.

Iskreno se vam zahvaljujemo za vašo podporo in obisk dogodkov 68. Ljubljana Festivala ter se veselimo vašega obiska tudi v prihodnje. (Iz pisma javnosti Festivala Ljubljana)

Žal so ukrepi NIJZ najbolj prizadeli kulturo in šport, z omejitvami, ki so bile zelo stroge, da ne rečem pretirane, zlasti glede le 500 obiskovacev na velikem Kongresnem trgu, medtem ko je bilo izza ograje lahko neomejeno število obiskovalcev, ki so najbolj pričakovane koncerte in predstave lahko gledali brezplačno nagneteni drug ob drugem in brez mask. Podobno je bilo v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma z le do 420 obiskovalci, v Viteški dvorani Križank z do 50 obiskovalci ali v Slovenski filharmoniji le do 150. V zaprtih prostorih smo vsi ves čas nosili maske, kar je za uživanje precej neprijetno, na enem koncertu Komornega orkestra Slovenske filharmonije pa so maske nosili tudi nastopajoči na odru.

Morda je največ smole pred svojim nastopom doživela najslavnejša gostja celotnega festivala Ana Netrebko, ki se je pred kratkim v Bolšoj teatru okužila s koronavirusom in je javnosti sporočila, da je v bolnici. Uro pred njenim koncertom se je razbesnela ploha in kazalo je že, da koncert visi na nitki, a se je še pravočasno umirilo, ostal pa je nizek tlak in še shladilo se je, zato smo še posebej občudovali njen pogum stopiti na oder. Po koncertu je sama dejala, da je bil program nekoliko kratek in da bi veljalo zato koncert ponoviti, menda že prihodnje leto. Direktor Brlek je pojasnil, da je bilo na Kongresnem trgu dovoljeno izvesti program le do dolžine 100 minut in brez pavze, vsaj ne daljše.

Orkester milanske Svale je začel novo sezono prav na 68. Ljubljana Festivalu, ko je z vlakom prišel do Trsta, potem pa z avtobusi LPP v Ljubljano. Po vrnitvi v Milano je imel nekaj koncertov v katedrali – Verdi Requiem (a le z do 600 obiskovalci, potem v sami Scali (Beethoven Drveta simfonija) in na gostovanju v Bergamu… Rusi s svojim muzikalom Lolita niso mogli priti v Ljubljano po nobeni poti, a so dobili nov termin. Najbolj je presenetila odklonitev gostovaja v Ljubljani Mariborske opere SNG. Slavna violinistka Anne – Sophie Mutter, ki je bila na začetku festivala še v igri za prihod v Ljubljano, je sama zbolela z virusom in ni odšla nikamor.

Brlek je neuradno že omenil programske načrte za nekaj prihodnjih let. Ti so spodbudni in bogati. V Križankah je bilo letos uporabno le Preddverje, ne pa Poletno gledališče, ki ga arhitekturno očitno še spreminjajo tako, da bomo na koncu dobili celovito in stabilno streho, ne pa platneno in pomično ali polpomično. Vremenske razmere so nepredvidljive in je statična samostoječa (ne vpeta v zgradbo sedanje šole) streha boljša. Kaj bo s selitvijo šole, še ni rečena zadnja beseda. Križevniška cerkev pa je po sklepu Vrhovnega sodišča dana v upravljanje Festivala Ljubljana.

Upati je, da se pandemija ne bo vlekla še eno leto. Slovenija ima trenutno več aktivno okuženih kot jih je imela med festivalom, kar pomeni, da so zdravstveni in zaščitni ukrepi nezadostni in neceloviti. Slovenijo so na svoj rdeči seznam uvrstile številne države, kar pomeni, da nas vidijo slabše kot se mi sami. Virus ne gleda na razna zdravstvena in politična spletkarjenja, peticije in ocenjevanja, kdo je za kaj kriv ali odgovoren, ubira svoja nepredvidljiva pota. Ko zboliš, nimaš časa misiti na to, ampak le, kako boš preživel.

No, 69. Ljubljana Festival vsekakor bo, če ne v boljših razmerah, pa vsaj v takšnih, kot smo jih imeli letos.

Marijan Zlobec


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.

%d bloggers like this: