Na 68. Ljubljana Festival je prišel Slovenski nacionalni mladinski orkester. Prvič je nastopil lani v Križankah z Vladom Kreslinom, tokrat z Dominikom Bagolo – Balladerom, (klavir, vokal), Jadranko Juras (vokal) in Emkejem (vokal). Dirigirala je Živa Ploj Peršuh. Naslov koncerta je bil Vrtiljak ali Carousel.
Dirigentka Živa Ploj Peršuh, vse fotografije Marijan Zlobec
Slovenski nacionalni mladinski orkester deluje v okviru mednarodnega projekta LIFE, če omenim le najkrajši naslov, in je sestavljen vseslovensko, tako da prihajajo mladi glasbeniki, od 12. do 19. leta ali menda dva že dvajsetletna, z Akademije za glasbo, vsi drugi pa so seveda iz višjih razredov Nižjih glasbenih in Srednjih glasbenih šol oziroma konservatorijev. Kot je bilo videti na oder, prevladujejo mladenke, a menda videz vara, saj je v 70 – članskem orkestru sestava pol pol.
Dominik Bagola – Balladero
Kakšna bi bila možna razlika med Slovenski nacionalni ali Slovenski mladinski (brez nacionalni) orkester, natančno ne vem, razen da bi se smelo pričakovati člane s slovenskim državljanstvom, ne pa onih, ki delujejo ali študirajo pri nas kot tujci ?
Glasbeni dialog na odru
Člani orkestra so v Ljubljani deset dni prebivali v karanteni v Dijaškem domu Tabor in pripravljali program, ki so ga v celoti sicer najprej izvedli na Ptuju, sinoči pa na Kongresnem trgu. Formalno se njihove priprave imenujejo Poletni orkestrski kamp.
Violončelistke
“Namenjen je navduševanju mladih za glasbo vseh oblik in žanrov. POK je v obliki aktivnih glasbenih počitnic odprt za vse mlade izvajalce primerne razpisane starosti, ki si želijo sodelovati v orkestru, izkusiti ustroj velikega ansambla in se udeležiti še drugih aktivnosti, ki so namenjene krepitvi njihove samozavesti in uspešnega nastopanja ter zaupanja vase.
Prve violinistke
Aktivnosti podpirajo znanje in izkušnje, ki jih mladi pridobijo v glasbenih šolah, jih oplemenitijo, jim dodajo drugo perspektivo ter jih poglobijo. Mladi tako na odru izživijo ves svoj potencial in se ga naučijo uporabljati v skupini, ki je zanje novo delovno okolje. Zato so tu v prvi vrsti najpomembnejše glasbene delavnice z mentorji za posamezne instrumente ali orkestrske skupine. Delavnice, ki odpirajo spekter drugih umetnosti in spretnosti, pa so namenjene boljšemu osebnostnemu delu v skupini, razvijanju samostojnosti in samozavesti in odnosom vrstnik – vrstniku.”
Jadranka Juras
Kot berem opredelitev orkestra, je “namenjen druženju in ustvarjanju v glasbi, navduševanju za glasbeno umetnost in umetnost sploh, tkanju prijateljskih vezi in napredovanju. Je prostor in čas, v katerem mladi razvijajo svoj talent in se obenem naučijo različnosti glasbe in osebnostnih poti, krepijo čut za odgovornost ter odnos do družbe, solidarnost in humanost.”
Prekmurski kantavtor Dominik Bagola – Balladero
Delovanje omogoča Festival Ljubljana, saj brez vključitve v program svojega mednarodnega festivala možnosti nastopanja ni (veliko). V svetu je primerjalno postal kmalu najbolj znan Mladinski orkester Gustava Mahlerja, ki je v Ljubljani prvič gostoval še pod dirigentskim vodstvom ustanovitelja Claudia Abbada v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma (pred štirideseimi leti). Potem je prišel na mednarodno koncertno sceno venezuelski nacionalni mladinski simfonični orkester Simon Bolivar (Orquesta Sinfónica Simón Bolívar) z dirigentom Gustavom Dudamelom, ki ga je ustanovil domači premožnež Jose Antonio Abreu, pri njem pa je kmalu gostoval Milančan in socialist Claudio Abbado. Zadnji pa je orkester West – Eastern Divan, ki povezuje izraelski in palestinske glasbenike pod dirigentskim vodstvom Daniela Barenboima. Oba nastopata po vsem svetu, v Sloveniji pa, zanimivo, za njihove “mladinske” nastope ni zanimanja. Tudi sinoči ni bilo toliko poslušalcev in gledalcev, kot le en večer poprej na Vladu Kreslinu.
Raper Emkej iz Maribora
Pot našega orkestra na mednarodne koncertne odre ni nemogoča, bo pa potrebno še veliko dela, vaj, programske usklajenosti, časa in pripravljenosti potrkati na mednarodna koncerta vrata, da bi se odprla. Lahko bi na primer nastopil v delu programa Europa cantat v Ljubljani.
Emkej in Dominik Bagola – Balladero
Dirigentka Živa Ploj Peršuh je za orkestrov nastop izbrala pri nas neznane kompozicije, ki pa študijsko in izvedbeno izpolnjujejo zasedbo orkestra, v katerem so na primer bili tudi saksofoni, pa večja zasedba flavt, pozavn, solo harfa…
Jadranka Juras in Dominik Bagola – Balladero sta na odru zaplesala
Uvodoma je orkester sam zaigral Preludij iz lirične suite Bog v preobleki, op. 24 Larsa – Erika Larssona, izbran zaradi vseh izraznih možnosti nastopajočih, manj pa kot širše prepoznavna kompozcija s koncertnih odrov. Podobno je bilo z naslednjima kompozicijama za sam orkester; Rapsodično uverturo Domišljijsko popotovanje na Ferske otoke Carla Nielsena in Preludij ali odlomek iz Suite Arležanka št. 1 Georgesa Bizeta. Tak izbor je vprašljiv, ker mlade glasbenike bolj nauči igranja po notah, medtem ko je pot do bolj prepoznavnega in močnejšega umetniškega izraza, ki pa je vendarle bistvo glasbenega nastopanja, še v perspektivi. Mladi glasbeniki bi se programsko bolj ujeli s kakšno kompozicijo, ki jim je bolj znana, da ne rečem ljubša.
Živa Ploj Peršuh ima izrazite vodstvene sposobnosti
Bolj prepoznavna je bila šele četrta kompozicija za orkester, to je večkrat izvajani Valček št. 2 iz Suite za zabavni orkester Dmitrija Šostakoviča. Izzvenel je bolj tipajoče – razen solo saksofona – in pustil možnosti orkestrovega razvoja v bodočih, upajmo da ne “pandemoničnih” ali “pandemijskih” razmerah. Za slovenske skladatelje tu ni bilo prostora, tako da se krog naše glasbe še naprej zapira v tihe partiture, ki nikogar ne zanimajo. Pojem nacionalni v naslovu ali imenu orkestra brez dvoma zajema tudi izvajanje slovenskih skladateljev. Tu bi se dalo izvesti kakega Janeza Gregorca ali Adamičevo priredbo Slavka Avsenika…
Življenje je vrtiljak
Orkester pa se je dobro ujel kot spremljevalec v solističnem programu, še posebej ob suverenih nastopih najprej pianista in pevca Dominika Bagole – Balladera, ki pa se mu je na odru takoj pridružila še mezzosopranistka Jadranka Juras v dialoški pevski kompoziciji Še živim. Vse aranžmaje je napisal skladatelj in violinist Matija Krečič.
Zahvala mladim glasbenikom
Dominik Bagola – Balladero je zatem v angleščini sam zapel Perfect view, Le bdi in Ponesi me. Jadranka Juras se je še posebej izkazala s subtilno Gershwinovo The man I love, potem sta zapela oba Če bi, šele proti koncu koncerta pa je na oder prišel še Emkej; najprej s svojo ne čisto izrazito rapersko Veš kaj bi ti mogo, potem oba pevca z Dabidabi, sam Balladero z Zlatimi časi ter skupaj z Jadranko Juras še s priredbo popevke Vrtiljak Jureta Robežnika na besedilo Gregorja Strniše in v aranžmaju Matije Krečiča.
Sklepni priklon
Konec koncerta je pripadal nekakšni jazzovski, ritmično izraziti koračnici Marka Ronsona v orkestrski priredbi Tomaža Kukoviča Uptown funk. Glasovnega, pevskega izvirnega dela tu ni bilo, čeprav bi se morda z vsemi tremi pevci na odru to celo dalo izvesti.
Kjer je volja, je pot, in pri Slovenskem nacionalnem mladinskem orkestru je oboje.
Marijan Zlobec