Galerija Fotografija je pripravila razstavo fotografij Stojana Kerblerja. Slovesnost s srečanjem z avtorjem je bila načrtovana za danes. Zaradi trenutne omejitve zbiranja do največ 50 oseb, so otvoritev s prisotnostjo Stojana Kerblerja morali odpovedati. Srečanje in pogovor z umetnikom bodo organizirali v avgustu in o datumu še pravočasno obvestili. Predvidoma bo to do 8. avgusta, ko bo razstava na ogled.
Stojan Kerbler s fotografijo pastirice prašičkov
Stojan Kerbler je prvi fotograf, ki je prejel prestižno Prešernovo nagrado za življenjsko delo. Zaslužena nagrada je posvečena njegovemu več kot 60-letnemu ustvarjanju na področju fotografije, ki je bilo mnogokrat nagrajeno tako doma kot v tujini. Že leta 1971 je prejel nagrado Zlata ptica, leta 1979 si je prislužil nagrado Prešernovega sklada, leta 2010 je prejel priznanje predsednika Republike Slovenije za vrhunske umetniške fotografske dosežke. Njegove fotografije se nahajajo v stalnih zbirkah muzejev po vsem svetu, med drugim v fotografskih muzejih mest Charleroi, Pariz, Beograd, Dunaj in Rochester. Že od svoje ustanovitve pa ga v slovenskem prostoru zastopa Galerija Fotografija.
Portreti Haložanov v Moderni galeriji, foto Marijan Zlobec
Iz rodne Ptujske gore je postal najbolj prepoznaven po intimnih portretih Haloz, v katerih je beležil tok časa in skromna življenja kmečkih ljudi. V tem pa Kerbler ni le dokumentarni fotograf, saj s svojim izjemnim talentom za zajetje trenutkov miline, humorja ali bolečine izkazuje senzibilnost za človeška čustva, ki njegovo fotografijo dviga na raven umetniške. V vsakdanjih motivih kmečkega življenja je znal ujeti nekaj, kar sega izven vizualnega motiva, je globlje, človeško, ontološko. »Kerbler je nepretenciozno, s svojo skromnostjo, ljubeznijo in odgovornostjo do sočloveka postavil visoka meril čiste črno-bele analogne fotografije in vzpostavil referenčni okvir humanistične fotografske senzibilnosti in estetike tudi za prihodnje rodove. Njegov modus biti, čutiti, opazovati, ohranjati človekovo dostojanstvo in videti ter dokumentirati brez odvečnega moraliziranja, pa je neponovljiv in težko dosegljiv”, je v obrazložitvi nagrade zapisal fotograf Boris Gaberščik, tudi sam sopotnik Galerije Fotografije.
Množica obiskovalcev v Moderni galeriji, foto Marijan Zlobec
Njegove črno-bele fotografije nimajo le umetniške dimenzije, temveč nosijo velik etnografski pomen. So dokument podeželskega prebivalstva v šestdesetih in sedemdesetih letih, ko sta bili v nasprotju s poudarjanjem industrializacije in razvitosti Jugoslavije ruralni območji Haloz in Kozjanskega izpostavljeni hudi revščini in lakoti – obenem pa polni tradicijskih navad in običajev, ki so se ohranili tudi v Kerblerjevih posnetkih. A njegove fotografije so toliko bolj zanimive, ker ljudi ne upodablja od zunaj, kot tujec, ki bi s sociološkim interesom opazoval odmaknjeno pokrajino. Prav nasprotno – fotograf je bil eden izmed portretirancev, upodabljal je svoje ljudi in običaje, zato so njegova dela še toliko bolj polna razumevanja in tenkočutnosti.
Stojan Kerbler in Boris Gaberščik v Moderni galeriji, foto Marijan Zlobec
»Navkljub novim trendom, digitalizaciji fotografske slike, sodobnim orodjem vrednotenja fotografske podobe se Kerblerjev 60-letni opus spretno izmika označbam, posploševanju in prehitrim in navideznim analogijam. Ostaja sam svoj, nepresegljiv in neizmerno dragocen dokument avtorjeve ljubezni do sočloveka«, v obrazložitvi Prešernove nagrade zaključuje Gaberščik. Zato je Galeriji Fotografiji v velik ponos, da je fotografu skozi leta ta dokument pomagala hraniti ter ga predstavljala slovenski in tuji javnosti. Pričujoča razstava je poklon pomembnemu človeku, velikemu mojstru fotografije in dolgoletnemu sopotniku Galerije Fotografije. (Iz predstavitve razstave kustosinje Hane Čeferin).
Ustanovitelji ŠOLT, fotografi Joco Žnidaršič, Stojan Kerbler in Oskar Dolenc, foto Marijan Zlobec
Stojan Kerbler je hkrati prvi fotograf, ki je že za življenja, ob svoji osemdesetletnici, imel veliko pregledno razstavo v Moderni galeriji, ob izidu svoje monografije pa še na Slovenskem knjižnem sejmu. O razstavi v MG je med drugim pisala Alenka Puhar, Svet zaskrbljenih malih ljudi, v: Stojan Kerbler. Retrospektiva (Ljubljana, Moderna galerija, 25. 10. 2018 – 27. 1. 2019, ur. Lara Štrumej, Ljubljana 2018, str. 43–50).
https://marijanzlobec.wordpress.com/2018/10/25/fotograf-stojan-kerbler-osvojil-ljubljano/
Marijan Zlobec