Krzysztof Penderecki je bil pogost gost Festivala Ljubljana


V 87. letu se je poslovil mojster zvočnih kompozicij, eden najpomembnejših skladateljev zadnjih šestih desetletij, Krzysztof Penderecki. Veliki prijatelj Festivala Ljubljana je na oder poletnega festivala stopil kar petkrat.

Penderecki_1.jpg

Krzysztof Penderecki s Slovensko filharmonijo in solisti v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma v Ljubljani, foto Festival Ljubljana

“Penderecki se je rodil 23. novembra 1933 v Debici na jugovzhodu Poljske. V mladih letih se je učil igranja violine in klavirja, nato je študiral na Konservatoriju in Akademiji za glasbo v Krakovu.

Glasbeni svet je najprej zaznamoval s svojo modernistično skladateljsko ustvarjalnostjo, kasneje pa se je slogovno usmeril v tradicijo. Bil je ključna osebnost avantgarde 50. in 60. let prejšnjega stoletja, poleg kompozicijskih tehnik je prispeval tudi k novostim z grafično notacijo. Izvedbe njegovih del pogosto zahtevajo povečane orkestre in zbore ter soliste izjemnih sposobnosti.

Napisal je številna instrumentalna dela, oratorije in operete, med najbolj znanimi so Žalostinka za žrtve Hirošime, Pasijon po Luki, Dies irae, Canticum Canticorum Salomonis, Poljski rekviem.

91009498_2941631662571534_5501450929733369856_n.jpg

Krzysztof Penderecki in direktor Festivala Ljubljana Darko Brlek, foto Marijan Zlobec

Od leta 1972 je Penderecki poleg skladanja velikokrat prevzemal tudi dirigentsko vlogo. Sodeloval je s simfoničnimi orkestri po vsem svetu, nad njegovim delom pa so se navduševali številni vrhunski filmski režiserji in mu naročali partiture, med njimi Stanley Kubrick, David Lynch in Martin Scorsese. Njegova glasba se pojavi v filmih Izžarevanje, Zlovešči otok, Divji v srcu, seriji Twin Peaks in epizodi serije Črno ogledalo.

penderecki-autograf1.jpg

Avtograf slavnega skladatelja

Sloviti skladatelj in dirigent je s svojim nastopom počastil tudi občinstvo Ljubljana Festivala, na katerem je večkrat nastopil: 9. julija 2001 na 49. Ljubljana Festivalu je z Litovskim nacionalnim simfoničnim orkestrom, Državnim pevskim zborom iz Kaunasa, Zborom Ivana Gorana Kovačića iz Zagreba ter solisti izvedel Verdijev Rekviem, leto kasneje na 50. Ljubljana Festivalu je 18. julija z istim orkestrom in zborom iz Kaunasa ter solisti predstavil svoje delo Sedem vrat Jeruzalema, nastopil je tudi 7. julija 2003 na 51. Ljubljana Festivalu in s poljskim komornim orkestrom Sinfonietta Cracovia ter solisti izvedel svoje delo Concerto grosso za tri violončela in orkester ter Dvořakovo simfonijo št. 9 v e-molu. S Simfonietto Cracovio in čelistom Danjulo Išizakom je 31. julija 2007 na 55. Ljubljana Festivalu predstavil svoj koncert za violo (violončelo) in orkester, na sporedu večera je bila tudi Beethovnova Simfonija št. 5 v c-molu. Nastopil je tudi na 63. Ljubljana Festivalu in skupaj z Orkestrom in zborom Slovenske filharmonije, Zborom Opere SNG Maribor, Komornim zborom Ave ter izbranimi solisti izvedel eno izmed svojih najpomembnejših del, Poljski rekviem.

Krzysztof Penderecki nam bo ostal v večnem spominu.”

Nekaj tujih objav

https://www.wroclaw.pl/zmarl-krzysztof-penderecki-historyczne-zwiazki-kompozytora-z-wroclawiem

https://radioszczecin.pl/6,403304,nie-zyje-krzysztof-penderecki

https://nowosci.com.pl/krzysztof-penderecki-nie-zyje-wybitny-kompozytor-zmarl-w-niedziele-nad-ranem-w-krakowie-mial-86-lat-29032020/ar/c13-14886063

Muere el director de orquestas Krzysztof Penderecki

O izvedbi skladbe Threnos Krzysztofa Pdendereckega na festivalu Wien Modern novembra 2016 sem tu zapisal:”Uvodna skladba Krzysztofa Pendereckega Threnos za 52 godal v počastitev spomina na žrtve Hirošime v desetih minutah bolj kaže na svobodnost razmišljanja skadatelja v času nastanka skladbe leta 1960, na zvočno razpoloženje, ki mu ni moč definirati karakterja ali še bolje njegovih fines. Lepote ni, ker je atomska bomba ne povzroča, čeprav je goba, ki nastane ob eksploziji, po svoje lepa, a nanjo Penderecki zanesljivo ni mislil. Vprašanje pa je, ali atomska bomba v resnici toliko poruši, kot sodobna raketiranja mest v Siriji, za primer. Penderecki je vzpostavil glasbeni lok z ameriško nasilno zadušitvijo japonske vztrajnosti še po Hitlerjevem padcu z neko zvočno rezkostjo, a še ne stopnjevano do grozljivosti, kot so jo doživljali stotisoči, mnogi predno so umrli. Kdo bo glasbeno upesnil sedanji svet in s kakšnimi sredstvi? Odlična dunajska godala za to ne bodo dovolj.” (3. novembra 2016)

Zapis v Delu 8. maja 2014

https://www.delo.si/kultura/glasba/krzysztof-penderecki-glasbenik-ki-vznemirja-svet-ze-pol-stoletja.html

Festival Ljubljana je po priporočilih Ministrstva za zdravje, Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) in Ministrstva za kulturo se zaradi povečane stopnje tveganja prenosa novega koronavirusa prestavil nekatere svoje že načrtovane prireditve.

35. Slovenske glasbene dneve, ki so jih načrtovali od 15. do 23. aprila 2020, so zato bili primorani prestaviti. Prav tako odpovedujejo vse koncerte mednarodnega cikla Mladi virtuozi, ki so bili napovedani v marcu in aprilu. Orkester filharmonije iz Hangzhoua na Kitajskem, s katerim so nameravali skleniti 68. Ljubljana Festival, je odpovedal gostovanja po različnih svetovnih prizoriščih, med drugim tudi koncert na Ljubljana Festivalu. O nadomestnih terminih festivala Slovenski glasbeni dnevi in koncertih Mladih virtuozov bodo sproti obveščali.

Zaradi razglašene epidemije in priporočil pristojnih organov so do preklica zaprli Blagajno Križank. Vstopnice za 68. Ljubljana Festival lahko kupite na ljubljanafestival.si.  V kolikor bi bil posamezni dogodek zaradi epidemije odpovedan, bomo vsem kupcem vstopnic povrnili celotno kupnino. Zanimanje za prireditve poletnega festivala je veliko, zato vam priporočamo čimprejšni nakup, sporočajo iz Festivala Ljubljana.

Razmere so slabe po vsem svetu

Koronavirus je zaprl kulturne ustanove po vsem svetu, tako da je javna kulturna ponudba enaka ničli. Najbolj trpijo velike ustanove, tako muzeji, galerije, opere, gledališča, orkestri in koncertne dvorane…, med ustvarjalci pa tisti, ki so na pogodbi, in če ne nastopajo, ostanejo brez vseh dohodkov.

V Sloveniji je najhuje samozaposlenim v kulturi. Če ne ustvajajo, je njihov dohodek lahko enak ničli. O tem že potekajo dogovori z vlado.

Kot kažejo najnovejši podatki, pa je koronavirus že prizadel nekaj najslavnejših festivalov na svetu. Tako smo tu že poročali, da je v celoti odpovedan Velikonočni festival v Salzburgu, v negotovosti je naslednji, to je Binkoštni festival, čeprav je njegova umetniška voditeljica Cecilia Bartoli optimistka, in organizatorji se še posebej bojijo, da bodo morali odpovedati še Salzburške slavnostne igre, ki bi letos potekale ob stoletnici ustanovitve festivala leta 1920. V Salzburgu so pripravljeni na vse možnosti, a tudi če bi bil, je vprašanje, če bi prišlo toliko ljudi kot vsako leto doslej.

Podobno je v Bayreuthu, kjer bi se moral Wagnerjev festival začeti s premiero Nibelungovega prstana 25. julija. Katharina Wagner, direktorica in umetniška voditeljica, je 18. marca sporočila, da bodo nove informacije posredovali takoj, ko bo to mogoče, kajti zdravje vseh ustvarjalcev festivala in gostov je na prvem mestu. Skoraj gotovo ne bo poletnega festivala v vronski areni. Festival naj bi se začel 13. junija s Cavallerio rusticano in Glumači.

Ljubljana Festival je precej odvisen od vrhunskih gostovanj, ta pa od razmer v matični državi, a že sedaj nihče ne more napovedati, kaj se bo zares zgodilo. Vsi festivali po svetu so odvisni od sponzorjev. Če bodo gospodarske razmere slabe, in te bodo, bo sponzorjev manj.

Razmere v kulturi so podobne kot v športu. Če umetniki ne nastopajo, športniki ne tekmujejo, njihova kvaliteta pada.

Bati se je, da letošnje razmere, še posebej spomladi in poleti, še ne bodo normalne.

Marijan Zlobec


2 odziva na “Krzysztof Penderecki je bil pogost gost Festivala Ljubljana”

  1. Sloviti skladatelj je bil v Sloveniji priljubljen in pogost gost. Dodati je tudi izvedbo Pasijona po Luki (1995, Cankarjev dom) pod njegovim vodstvom in abonmajski koncert v Mariboru z zanimivim programom:
    “Narodni dom Maribor – Koncertna poslovalnica
    4. abonmajski koncert: SINFONIETTA CRACOVIA
    sobota, 17. 02. 2007, ob 19:30, Dvorana Union
    KRZYSZTOF PENDERECKI dirigent
    Spored:
    Witoslav Lutoslawski: Muzyka Zalobna (Pogrebna glasba za godala)
    Gracyna Bacewicz: Koncert za orkester (1948)
    ***
    Krzysztof Penderecki: Sinfonietta za godala
    Felix Mendelssohn-Bartholdy: Simfonija št. 3 v a-molu op. 56 (Škotska)
    Krzysztof Penderecki je eden najpomembnejših skladateljev našega časa. V njegovih skladbah najdemo vso širino in zgodovinsko pogojeno dediščino, od spiritualnosti do monumentalnosti, ki označuje slovansko dušo. Njegov glasbeni izraz je samosvoj, pa vendar zelo priljuden, zato sodi Penderecki med tiste redke skladatelje našega časa, katerih dela so pri občinstvu izjemno priljubljena. Najočitnejša značilnost glasbe Pendereckega je njena izrazna moč, njena neposredna veličina, primerljiva z Bachovimi mojstrovinami.” (Iz napovedi).

    • Koncert Pasijona po Luki je bil v organizaciji Cankarjevega doma, zato ga Festival Ljubljana ni navedel. Tiskovno konferenco in pogovor s skladateljem je v CD vodila Monika Kartin.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja