Bliža se začetek nove operne sezone v slavni milanski Scali. Čeprav predstave sicer že tečejo, saj je gledališče zaprto le avgusta, pa je njihov datum uradnega začetka vedno isti: 7. december, kar pomeni dan milanskega patrona svetega Ambrozija ali Ambroža. Letos bodo vrata v novo sezono odpri s Puccinijevo Tosco pod dirigentskim vodstvom glasbenega umetniškega vodje Scale, italijanskega dirigenta Riccharda Chaillyja in v režiji Davidea Livermorea.
Ana Netrebko in Yusif Eyvazov, predstavljena kot Tosca in Cavaradossi na FB profilu
Vse oči opernih ljubiteljev niso toliko uprte v Tosco kot opero, ki jo vsi poznajo, ampak v pevce in scensko-režijsko postavitev ter verzijo, kot jo bo izbral Chailly, ki zagovarja prvotne zapise Puccinijevih oper, ne pa kasnejša skladateljeva dopolnila ali popravke. Tako imenovani filološki pristop je doslej pokazal nekaj oper v drugačni luči, kot smo jih bili navajeni poslušati in gledati. Nanašal se je na nove kritične izdaje partitur, o čemer sicer podrobneje pišejo v gledaliških listih oziromaar zajetnih knjižicah.
Ana Netrebko kot Leonora v Trubadurju v Salzburgu, foto SF/Forster
Že spomladi je bilo objavljeno, da bo letošnja Tosca slavna ruska sopranistka Ana Netrebko, medtem ko je bilo za njenega opernega partnerja objavljeno le: da definire, kar je pomenilo, da se umetniško vodstvo Scale ni moglo takoj odločiti, koga bi za interpretacijo slikarja Maria Cavaradossija povabili in angažirali.
V igri je bil, vsaj kar se tiče Ane Netrebko, kar njen mož, tenorist Yusif Eyvazov, ki pa je bil v očeh poznavalcev v Scali preskromen solist oziroma družinska naveza ali kot dvojni angažma nesprejemljiv. Scala je s tem dala vedeti, da je ona tista, ki odloča in izbira, ne pa posamezni pevec, ki je v Scali zgolj gost. Ana Netrebko je z lahkoto zmagala zase, ne pa še za svojega moža, čeprav ga kot Cavaradossija sama reklamira in dokazuje, da je v Tosci z njo že pel. Ta solistični par ima večinoma ali kar nenehne dileme, kako skupaj ali narazen nastopati, kje zmagati in kje popustiti ali biti poražen. Stvar ni niti malo prijetna, saj to opazuje ves glasbeni svet.
Riccardo Chailly, foto Teatro alla Scala
Kdo pa je potemtakem danes za interpretacijo Cavaradossija dovolj dober za Scalo ? Če bi rekel, da nihče, bi seveda to pomenilo, da predstave ne bo. Sam bi seveda povabil poljskega tenorista Piotra Beczalo, medtem ko se je Scala odločila za italijanskega tenorista Francesca Melija. On je z Ano Netrebko že pel v Salzburgu v drzni, a hkrati zelo prepričljvi postavitvi Verdijevega Trubadurja, zato so verjetno sklepali, da bi bil ta pevski tandem trenutno najboljši še za Scalo. Morda, vendar pa Meli ni dovolj močan interpret, kot sta bila nekoč Placido Domingo ali Luciano Pavarotti. A tako pač je.
Veliko tenorskih izbir ni, razen če bi vzeli nekatere Ruse ali bolj wagnerjanske Nemce, medtem ko je sama Italija kot domovina opere stalno pod solističnimi pričakovanji in možnostmi angažmaja, saj je stalno delujočih oper v Italiji okrog 35, vseh pa okrog 60. Očitno je ravno italijanska družba najbolj “kontroverzna” in državna kulturna politika v odnosu do opere, še bolj pa do baleta, slaba.
Riccardo Chailly, foto Teatro alla Scala
Novico, da bo Cavaradossija pel Francesco Meli, ne pa Yusif Eyvazov, je italijanski tisk objavil z vidnom olajšanjem, hkrati pa namiguje, da je Ana Netrebko želela dati svoj veto na drugačen izbor Cavaradossija in uveljaviti to, kar si je sama želela, to pa je seveda njen mož. Verjetno pa je na koncu verjetno kar mučnih pogovorov zmagala vsaj glede Melija, ki ga z odra že pozna.
Ana Netrebko v operi Giovanna d’Arco, foto Teatro alla Scala/Brescia/Amisano
Francesco Meli je z Ano Netrebko v Scali že pel, in sicer leta 2015, ko sta odprla novo sezono z Verdijevo opero Giovanna d’Arco.
V vlogi Scarpie pa bo v letošnji Tosci pel baritonist Luca Salsi, ki pa je prav tako nastopil v omenjeni operi in bo potemtakem letošnji začetek pomenil le nadaljevanje pevske solistične zasedbe iz leta 2015.
Netrebko in Meli v operi Giovanna d’Arco, foto Teatro alla Scala/Brescia/Amisano
Dejstvo pa vendarle je, da sta Ana Netrebko in njen mož v Scali skupaj že nastopila, in sicer v Giordanovi operi Andrea Chenier. Očitno ne dovolj prepričljivo. Tedaj pa je bil Carlo Gerard prav tako baritonist Luca Salsi.
Ana Netrebko kot Maddalena di Coigny v Scali, foto Teatro alla Scala/Brescia/Amisano
Yusif Eyvazov pač ni svetovni pevec, čeprav je Cavaradossija že pel po svetu, kot na primer v Državni operi v Berlinu. A Berlin ni tako slaven in pomemben kot je Scala.
Ana Netrebko in Yusif Eyvazov v operi Andrea Chener v milanski Scali leta 2017, foto Teatro alla Scala/Brescia/Amisano
Marijan Zlobec